Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortell det til Franskmennene og de rister på hodet av det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, som jeg brydde meg om hva franskmennene synes.

Bare fordi mange har en dum ide, så blir den ikke smart av den grunn.

Seriøst, hva er forskjelden å ta et glass med vin 2 dager før fødslen, å så gi barnet litt alkohol på flaske dagen etter det er født?

Skrevet

Legg merke til at jeg ikke sier at Franskmennene har en smart innstilling til dette. Det var ment som en opplysning, og de er hverken dummere eller sykere enn oss. Ang ditt siste spørsmål: medisinsk sett er den en forskjell da menden alkohol i brystet ikke tilsvarer det samme som om man heller det rett i babyen (tviler sterkt på at noen er så dumme).

Skrevet

For det 1. , når man drikker mens man er gravid, så kan barnet bli full, selvom man ikke blir det selv. Barnet sliter med å bryte ned alkoholen, å kan faktisk være full i flere uker etter at moren selv drakk.

Til opplysning, så mente jeg ikke når man ammer barnet med promille. Jeg snakket om at det er ikke noe bedre å drikker mens man er gravid, enn å gjør barnet full, etter at det er blitt født.

For det 2., drikker man mens man ammer, å ammer barnet mens man er påvirket, så har melken samme prommile innhold som blodet til moren, å selvom det er veldig svakt, så er det faktisk nok, til at det ikke er bra på barnet.

For det 3., hvis man blander en flaske med MME å har vin nok i den flasken til at den inneholder 1 promille, så er det ikke noe værre eller bedre enn om man, ammer sitt barn når man selv har 1 i promille

Å til sist, jeg sa ikke at alle franskmenn er dumme, jeg sa at selvom mange har en dum tanke (uansett hva den måte være eller hvem som har den) så blir den ikke smart av den grunn.

Å personlig, så ser jeg på en hver som syns det er en god ide å drikke mens man er gravid, som utorlig korttekt og egoistik person.

Skrevet

fra:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=395594

Høy promille er verst for fosteret. Fem glass på en gang er dermed verre enn fem glass spredt utover fem dager, ifølge Alvik. Men hun understreker samtidig at ett glass ikke er greit, og andre eksperter påpeker også dette:

- Både dyreforsøk og undersøkelser av mennesker viser at også litt alkohol kan være skadelig. Men noen av fosterets celler er mest sårbare i visse tidsrom, så man kan ha litt flaks og uflaks. Det viktigste er uansett: hvorfor utsette seg for risikoen, spør Alvik.

Under foredraget "Effekter av prenatalt alkoholinntak" i Oslo på mandag påpekte hun viktigheten av å informere gravide om alkoholfarer.

- Alkohol er det rusmiddelet som gir mest uopprettelige fosterskader, mer enn heroin, kokain og tobakk. Det betyr selvsagt ikke at de andre rusmidlene er ok under graviditet, påpeker hun

Hjerneskader

Ifølge Alvik har forskning på området vist at alkohol under svangerskap kan påføre fosteret en rekke hjerneskader, som:

* Liten hjerne og skader på hjernebarken og hjernebjelken.

* Hippocampus, som er det området i hjernen som er viktig for læring og hukommelse, kan være for liten.

* Lillehjernen, som er viktig for koordinasjon, læring og hukommelse, er for liten. (dette er sett hos rottefostre etter å ha blitt utsatt for alkohol èn gang)

* Skadde hjerneceller, redusert celledeling og økt celle-død.

- Mye av dette er dyreforsøk, men faktum er at de gangene det er gjort undersøkelser på mennesker, blir resultatene de samme, understreker Alvik.

Mentale problemer

Undersøkelser på jentebarn har vist at minst ett glass per uke i svangerskapet kan gi økt risiko for mentale helseproblemer. Alkohol i fosterstadiet kan dessuten gi mer oksidativt stress hos fosteret, som også skader cellene på flere måter, ifølge Alvik.

Hjerneskadene som alkoholen kan gi kan føre til lav IQ og problemer med matematikk, lesing og skriving. Samtidig kan de sosiale ferdighetene svekkes og det er vist at barnet kan vise uønsket atferd. Det kan dessuten føre til uoppmerksomhet og konsentrasjonsvansker, ifølge Alvik.

Det er også funnet at alkoholskadde barn er mer utsatt for hjerte/kar-problemer, nyre- og urinveisproblemer, skjelettskader, immunsvikt, hørselsskader og motorisk klossethet

Skrevet

Ser ut til at jeg har blitt feil informert når det gjelder at barnet kan bli full selvom mor ikke blir det, men at barnet i magen får samme promille som mor.

Skrevet

At det ikke er smart å drikke alkohol når man er gravid er jeg enig i (jeg liker dessuten ikke alkohol og rører det aldri når jeg ikke er gravid heller).

Tror HI siktet til at en del gravide virker hysteriske mht til at det er verdens undergang for dem om de skulle få så mye som en smule spekemat eller en dråpe alkohol i seg. At det virker hysterisk å reagere til de grader på små mengder av parmaskinke, kaffe eller annet er jeg faktisk enig i (legg merke til at de som er så hysteriske ofte har en trang til å moralisere overfor andre...).

Statens helsetilsyn har forresten innsett at den skremmekampanjen om alkohol og svangerskap er feilslått. Den resulterte i at mange fikk angst fordi de hadde drukket alkohol før de visste at de var gravide og ergo lurte på om de måtte ta abort. Da har det gått for langt!

Skrevet

Hvis HI, mener som deg, så syns jeg du skrev det på en mye bedre måte en HI.

Personlig, har jeg en litt støre tro på at HI, bare ville lage litt liv og røre her inne.

Skrevet

Viss man ser vekk fra det med alkohol(som for mitt vedkommende ikke er aktuellt uansett) så vil jeg bare si at mår jeg fikk mine 2 første barn spiste jeg både røke laks og spekeskinke med den aller beste samvittighet...hadde aldri hørt om det en gang....de er velskapte og friske begge to.....;)men slevfølgelig alt blir jo farligere med tiden.....

Skrevet

Ja, det er godt mulig hun bare ville lage liv og røre. Det tror vel jeg også egentlig. Kanskje hun synes det er provoserende at mange reagerer (panisk) på inntak av små mengder pluss at disse ofte moraliserer og forteller andre hva de (ikke) bør spise/drikke?

Og bare så det er sagt så er jeg overhodet ingen talskvinne for å innta alkohol i svangerskapet.

Skrevet

Det er ingen som har sagt at du er garantert skader om du spiser parmaskinke og røkelaks. Det er ingen som garanterer noenting, det er vel nettopp det som er problemet. Det som er cluet er at risikoen for enkelte ting øker, og det er da svært unødvendig om du kan unngå risikoen?

Det er ingen garantier for at du ender i en bilulykke om du ikke bruker sikkerhetsbeltet. Problemet er hva som skjer når uhellet først er ute.

Ikke for dét; det finnes hysterikere, dét er deres valg. Slitsomt tenker nå jeg =)

Nemlig ;-)

Skrevet

vi vet mere nå enn vi gjorde før.

det er mange barn med lærevansker og diverse utviklingshemninger som er det nettopp pga mor har drukket alkohol under svangerskapet.

Ville du gitt din nyfødte baby vin å tåteflaska??

Skrevet

sitter hær å leser.. å lurer på alle di tingene æ ikke har hørt før, om at man ikke skal spise d å d.

Så æ spør.. koffør skal man ikke spise: parmaskinke,mozzarellaost,spekkeskinke og røykalaks?????

ka e d som e så farlig me d da? e jo vanlig mat.. men side æ ikke har hørt d før så må æ jo høre...

noen som vet ka d gjør med forstret?

humre.. syns d va litt drøyt..

Skrevet

Ta en titt på matportalen.no. Der står en liste over ting som gravde er anbefalt å holde seg unna.

Selv er jeg nøye, men kom i skade for å spise en pizza med spekeskinke (varmebehandlet så den er jo grei) og mozzerella. Ikke noe å gjøre med det nå, så jeg tenker ikke på det. Jeg har ikke blitt syk, og i dag kjente jeg det jeg tror var liv for første gang.

Skrevet

Bare lurer på noe her. Hva er mest skadelig? Å bli lagt i full narkose for å så bli operert på eggstokken mens man er gravid eller å ta to pils i løpet av svangerskapet?

Skrevet

Er vel ingen som oppererer seg med mindre de må mens de er gravide. Så må man så må man.

Men er da ingen som MÅ ta to pils i løpet av svangerskapet.

Skrevet

Jeg er også forvirret. Mozzarella osten er jo laget av pasteurisert melk! Spiser det hver uke jeg! Står da ingenting om det på matportalen???

Røykelaks visste jeg om, men man kan spise det om det er lange til holdbarhetsdatoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...