Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er det med dere som synns det er så galt å ta seg et glass vin??? kvinner har fødd barn i millioner av år å nå kan man plutselig ikke spise spekeskinke og parmaskinke og mosserellaost lenger??? hva gjorde kvinnene for 1000 år siden? de hadde ikke pasterisert melk da!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med du er imot epidural også?? For ikke å snakke om bedøvelse ved et evt. keisersnitt?? Eller kort og godt keisersnitt i det hele tatt?? Lurer på hvor mange kvinner for 1000 år siden som slang seg ned på soffaen med et godt glass vin og parmaskinke medfølgende mozzarellaost (laget av pasteurisert(!) melk....) etter en lang dag forran pc'n...... Hm?? Jammen glad jeg lever og er gravid nå, og ikke for 1000 år siden =)

Skrevet

Er du inne å lufter hodet igjen nå SillaG?

Skrevet

Hvorfor skal en ta et glass rødvin eller spise spekeskinke, parmasanskinke og mosserellaost?

kan klare å holde seg unna det..

Jeg har hatt lyst på røyk siden jeg sluttet, for 1 år siden!!

men jeg røyker ikke, for jeg vet det er skadelig for barnet jeg har i magen..

er ikke sikker noe skjer, når en drikker, men hvorfor ta risikoen?

synest ikke det er verdt det...

Skrevet

Det har vel noe med det å gjøre at i vår moderne hverdag har vi noe som heter forskning. Dette hadde de ikke for 1000 år siden. Du kan jo gå noen hundre år tilbake i tid å sjekke ut hvor høy barnedødligheten var på den tida... Gud for et teit innlegg....

Skrevet

For 1000 år siden hadde det ikke så mye å si alikevel, mor eller barn kom sansynligvis til å dø uansett fordi de praktiserte samsoving med samtidig som de røykte.

Skrevet

Du kan jo like gjerne ta deg ett skudd da, siden alkohol kan gjøre større skade enn narkotika. Hadde aldri hatt samvittighet til å drukket ett glass vin, skjønner ikke de som gjør det for å prøve å sette i gang noe heller, det er en myte!

Skrevet

Mener du et glass vin for å kose seg eller for å prøve igangsetting.?

isåfall hvis en gravid drikker vin for å kose seg så håper jeg for hennes del at hun gjør det forde at hun er uvitende om hvilke konsekvenser det kan få for fosterets utvikling...

Når det gjelder igangsetting så har ikke vinen noe annen effekt enn at alkoholen øker blodsirkulasjonen, de fleste som drikker vin for å prøve igangsetting vet ikke hva som er i vinen som skal "funke" engang og da skjønner jeg virkelig ikke hvorfor de gjør det, når de ikke hadde villet drukket det ellers!?

Og ang matvarer man helst ikke bør spise er det jo anbefalt og holde seg unna forde det iverstefall kan være bakterier i det som kan være dødelige for barnet...

Så jeg er vertfall glad jeg er gravid i dag og vet dette, slik at jeg kan forhindre at det skjer noe med barnet mitt i magen min...det er vel strengtatt ikke å være hysterisk, det kalles sunn fornuft.!!

Skrevet

Herregud SillaG, dette er jo bare helt latterlig.. Si meg tuller du eller???? Det kalles å være OPPLYST! Alkohol er det mest skadelige russtoffet man kan ta under svangerskapet, det er til og med verre enn narkotika! Narkotika kan gi rusavhengighet og abstinenser hos fosteret etter fødselen, men alkohol er mer toksisk for cellene. Alkoholen går over til fosteret i samme konsentrasjon som det moren drikker, men alkoholen går også over i fostervannet og man får en slags depoteffekt da fosteret drikker fostervann, og alkoholen absorberes på nytt i blodet til fosteret

Fosteret bryter ned alkoholen dårlig, og dermed kan fosteret få en lang påvirkning av det du drikker. Men det er kanskje ikke så farlig, eller???

Stakkars barn som får en mor med en sånn holdning....

Skrevet

Egentlig ganske enig faktisk, det blir litt mye når man blir overnervös for at man kan ha spist en fersken med litt mugg på (fordi det var litt mugg på den fersken som lå ved siden av når man neste dag fikk lyst på den) eller på gråten om man spiste en medium stekt biff to dager etter egglösningen (som kan plutselig kommer på når man er i 2 trimester).

Leste en artikkel et sted om at jenter kommer til legen og tror de burde ta abort fordi de drakk alkohol för de visste de var gravide. Har flere venninder som har kost seg med et halvt glass vin nå og da under graviditeten... og dette er ikke uopplyste mennesker og de har flotte friske barn. Tror nesten det er mer skadelig for en beibi å ha en overnervös mor enn en som drakk et glass vin.

Når det er sagt... jeg velger å ikke drikke noe alkohol, men jeg har da sannelig drukket en del epplecider med pittelitt alkohol i.

Av jordmoren min fikk jeg en artikkel fra et stort og mangeårig prosjekt på Karolinska Instituttet som hevder å ha bevist at alkohol de förste ukene etter unnfangelsen ikke påvirker bebien.

Selv er jeg tydeligvis ikke så opplyst, for jeg visste ikke at moserellaost var farlig, haha....

• 2 uker senere...
Skrevet

Parmaskinke og mozarellaost for 1000 år siden??? HAHA!

Den var go...

:-D

Skrevet

Min bror er 17 år gammel, frisk som en fisk, smart og sosial. Det feiler ham ingenting. Og vet dere hva? Min mor ble ANBEFALT å ta et glass vin for dagen da hun gikk gravid med ham, fordi hun hadde høyt blodtrykk. Det var altså legen hennes som anbefalte det. Dette er ikke mer enn 17/18 år siden folkens!!!

Nå drikker ikke jeg selv alkohol, og jeg har ingen planer om å drikke noe alkohol overhodet så lenge jeg er gravid eller ammer. Men alvorlig talt jenter - abort fordi man tok seg noen utepils før man visste at man var gravid??

SannaSue: "Tror nesten det er mer skadelig for en beibi å ha en overnervös mor enn en som drakk et glass vin". AMEN TO THAT!!

Skrevet

Det er forskere og historikere som tror at Mozzarella og Parmaskinek fantes for i hvertfall 800 år siden, så jeg vet ikke helt om det er så veldig mye å le av :-)

Men jeg syns det er veldig overraskende at folk hører så mye på forskere når det gjelder alt mulig. Selv om de har teste og tatt prøver og forsket, så vil ikke det si at det er rett. En kan regne med det, og velge å tro på det. Men en skal ikke mer enn 25 år tilbake i tid dan en trodde at å skøyte på ski kunne være skadelige for lysken. Noen leger frarådet folk fra det faktisk.

Det finnes mange slike saker, og barns utvikling har vært veldig i vinden i de siste 15 årene. Jeg gleder meg til den dagen de forsker på mennersker reaksjoner på forskningresultater :-)

Jeg tror i allefall at de fleste gjør det se selv tror er best. Og jeg har heller ingen rett til å dømme folk :-)

Skrevet

Fortsatt 200 år å gå på der da ;-)

Skrevet

He, he!

Ja 200 hundre år er jo faktisk en lang tidsperiode............... Men jeg vet ikke år 1000 eller år 1200....... det er jo GANSKE nærme da? :-P

Skrevet

jeg skal ikke mene eller synse noe om de som tar seg ett eller to glass vin igjennom hele svangerskapet.

men resultatene av foreldre som drikker som vanlig selv om de er gravide kan jeg fortelle litt om.

Skader på fosteret som er skjebnesvangre for resten av livet forekommer i sterk og svak grad. Alt etter hvor heldig fosteret er med gener.

En "svak" baby tåler mindre og skadene blir større.

Sentral nervesystemet blir ikke ferdig utviklet og hjernestammen får ikke den tilførsel av frisk blod som den trenger.

Ergo: resultatet er at man kan få et barn med lett eller tung hjerneskade, dysleksi, ADHD, epilepsi og alle andre sykdommer/diagnoser som kommer av at hjernen ikke fungerer 100%.

Sentralnervesystemet kan gi barnet skader ved at det ikke klarer å vise empati, vise følelser eller klarer å bli tatt på.

FAS-barn kalles disse barna som blir født med store alkohol skader og abstinenser etter foreldrenes rus bruk.

Hadde dere bare visst hvor mye jobb det er for å få dem nogenlunde normale igjen.

For å snakke om fosterbarn som da er den eneste relasjonen jeg kan uttale meg om i forhold til alkohol problematikken (er en sliter og ufrivillig barnløs selv) er det et helt utrolig nettverk som må settes i gang rundt et slikt barn.

BUP, Ekstra oppfølging i barnehagen, ekstra lærer og sterk oppfølging i barneskolen, og det skjer faktisk også at disse barna havner på skråplanet når de blir eldre. Lett å si at dette kan skje med hvem som helst, men undersøkelser fra fosterhjemsforeningen sier at et barn med alkohol eller rus bakgrunn ved fødsel har større prosent sjanse for havne i feil miljø i ungdomstiden.

mange vil da sikkert si at når man er fosterbarn er man utsatt uansett, men denne undersøkelsen inkluderer da alle typer fosterbarn. også de som kommer fra hjem uten problemer med alkohol eller rus i svangerskapet.

så at det ligger noe i alkohol og hvor farlig det er.. uten tvil!

Men den videre debatten om hvor mye osv, den skal jeg ikke gå inn på.

Ville bare fortelle dere litt fra en fostermors stå sted.

Skrevet

Nå var jo dødligheten for mor og barn i forbindelse med graviditet og fødsel borti 40 prosent, så tror nok ikke man bør trekke tråder så langt tilbake. Men er enig i at det tar av litt på trimesterne i hvor forsiktige det er mulig å være.

Skrevet

Dette med FAS er ganske "innviklet". Det har mye med hvor man er i svangerskapet, og hvordan korppen til mor er.

Ville bare nevne det :-)

Skrevet

17/18 år i forskning er faktisk ganske mye, ipeggy.

En tid ble man faktisk oppfordret til å begynne å røyke, men i dag vet vi jo at røyking er skadelig...

Har en venninne som var narkoman da hun ble gravid og barnet hennes er frisk som en fisk, men det betyr jo ikke at narkotika ikke er så skadelig for fosteret som forskningen skal ha det til.

Men selvfølgelig, det er da hov på hesten om den er langt nede, så det må da gå an å bruke skjønn selv om man er gravid. Men alkohol _vet_ vi jo er skadelig for fostere, så hvorfor ta sjangsen?

Klarer man seg ikke uten vin i 9 mnd hadde det kanskje vært en ide å vente litt med å bli gravid. Eller få hjelp....

Skrevet

Jo det er jammen sant, det er jo noen som ikke kan oppholde seg i hus hvor katter bor...

Mulighet for at allergier hos barn er kommet pga hysteri? Noe av det i såfall...

• 1 måned senere...
Skrevet

Utrolig bra svart av deg, støtter deg 100% på den :-)

Ønsker flere tenkte som deg!

Skrevet

Er det så utrolig skadelig som det sies med et glass vin i ny og ne pluss noe spekeskinke og mozzarella, så skulle vel strengt tatt Frankrike, Spania og Italia vært avfolket?

Skrevet

Mozerella er pastaurisert altså! Spis i vei;)

Når det gjelder hva kvinnene gjorde før i tiden så er det jo engang sånn da at når du går endel år tilbake så var jo spebarnsdødeligheten mye høyere... Det er jo ikke sånn at ny kunnskap og ny praksis ikke vises igjen i statestikken!

Skrevet

Jeg skjønner meg virkelig ikke på folk som drikker mens de er gravide jeg, det er jo som å gi barnet en flaske med MME å blande litt vin i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...