Gå til innhold

Dåp? Ønsker seriøse svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hvis du er så vikla inn i kristendommen som du her gir uttrykk for høres det definitivt ut som du må døpe - for din egen sjelefreds skyld. Da er heller problemet hva mannen din sier. For meg som står langt utenfor religion gir det du sier ikke noen som helst mening som argument, og det er ikke ment som hets, men for å si at du tydeligvis tror.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da dropper du navnefesten også. Det vil være fullstendig galt å gå for en kristen dåp når din mann er muslim og ikke ønsker det. ALLE vil forstå dere utfordring/dilemma - både om dere dropper hele greia, men også om dere velger navnefest.

Dette er et valg dere skal ta, ikke familiene deres. Slik jeg leser ut av det du skriver føler du deg pliktig med hensyn til tradisjonene i DIN EGEN familie å døpe ditt eget barn. Det blir for meg en meget egoistisk og også lite selvstendig handling.

Det eneste fornuftige er da å ikke markere i det hele tatt, eller å gå for en nøytral navnefest. Jeg synes det er merkelig du ikke selv forstår dette, men fortsette å argumentere for kristen dåp, da det er tradisjonen i din familie.... Forsøk å sette deg selv litt på sidelinjen her, og se det hele i litt større perspektiver. Akkurat nå tenker du ikke lengre enn din egen nese.

Beklager at jeg må si det på denne måten, men du har tullet deg veldig inn i en snever tankerekke her..

Skrevet

Skjønner ikke at dere ikke har debatert dette med omskjæring og dåp. Som jo er de to velkomstsermoniene til de resprektive religionene. Tror dere får sette dere ned å ta en lang samtale sammen. Hva foreldrene dine mener kan du jo ta med i debatten dere i mellom, men jeg skjønner ikke at du kan la det styre barnets livssyn. Barnet vil uansett velge selv en dag. Uavhengig av dere og uavhengig av deres foreldre. I allefall hvis han blir i Norge.

Skrevet

jeg er ikke personlig kristen, men har valgt å døpe mine barn likevel.

Jeg tenker litt sånn det er greiere for de å melde seg ut senere, enn å døpes når de f.eks har lyst å konfirmeres kristelig.

Jeg kan jo få kristne unger.

De begge snakker jo om gud og jesus (som de sikkert har lært på skolen) Og jeg er glad jeg valgte å døpe de. For jeg kan jo få troende unger for om jeg ikke selv har helt troa.

Skrevet

Dersom du ikke er meldt ut av statskirken (om du er medlem i utgangspunktet) blir ungen automatisk medlem av statskirken også.

Når du så snakker om konfirmasjon så antar jeg du da mener konfirmasjon i regi av kirken?

Personlig har jeg valgt å melde både meg og ungen ut av statskirken, og når han er gammel nok til å ta et valg så får han gjøre det. Regner med problemsillingen blir aktuell rundt konfirmasjonsalder, og har han lyst å konfirmere seg i kirken så klarer han fint å ta et aktivt valg innenfor temaet religionstilhørighet og døpe seg i forkant av en evt konfirmasjon.

Skrevet

Jeg synes det er hyklersk å døpe uten å være kristen, jeg synes også det er helt latterlig at folk takker ja til å være faddere om de bare skal stå der å lyge. Ser ikke greien eller grunnen, det er hyklersk, ja. Jul er jo for så vidt egentlig ikke en kristen tradisjon sånn helt tilbake i historien, men det er hyklersk å feire en kristen jul om du ikke er kristen, akkurat som det er hyklersk å feire en påske fylt med kristne ritualer om du ikke er kristen. Det er jo helt spesielt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...