Gå til innhold

Til dere som sverger til bakovervendte bilstoler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet også at det er det sikreste. Alle undersøkelser viser det.

Etter at vårt barn passerte 1,5 år har bilturer vært et mareritt. Det gråter, sutrer, vrir seg og brøler fra vi begynner å rulle. Det hele ender som oftest med oppkast. Dette holdt vi på med i over et halvt år...

Vi trodde lenge at barnet vårt bare ikke likte å kjøre bil men så prøvde vi å snu setet, og det var som å få en ny unge. Nå er det ingen problem lenger.. Verdens blideste unge på tur.

Hadde dere virkelig helt ærlig fortsatt å holde barnet bakovervendt når det var slik i bil??? se for dere situasjoenen. HVER GANG!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gjordt som deg, snudd barnet, jeg veit virkelig hvordan det føles å være bilsyk, og det er en grusom følelse, regner med at det var det barnet deres var, siden det endte i oppkast!

Jeg vil prøve å ha barnet mitt bakovervendt så lenge det går, men jeg vil ikke torturere barnet mitt med kvalme til enhver pris!

Dersom det hadde vært helt sikkert at barnet kom til å dø ved den miste kræasj i framovervendte sete så hadde det vært forbudt, jeg er klar over at det er bedre å ha de bakover, men av og til må man bare gå litt mot stømmen alikevel.....

Skrevet

Dette sliter virkelig på samvittigheten min.. Jeg tenker over det hver gang vi setter barnet inn i bilen.. At det hadde nok vært best om det satt bakovervendt et-to år til.. Men da kan vi jo ikke kjøre bil..

HI

Skrevet

Jeg ville hatt barnet bakovervendt eller latt være å kjøre bil. Helt ærlig. Men dere må gjøre som dere vil, det er ikke min sak.

Skrevet

Ja,jeg hadde hatt sete bakovervendt siden det er det mest sikreste. Hva skal en si til barnet hvis uhellet er ute og barnet blir lam for resten av livet,skal du da fortelle det at,nei mamma og pappa gadd ikke høre på at du skrek og lære deg at det er vi som bestemmer,derfor snudde vi deg og tok heller den avgjørelsen at hvis du ble lam,så ble du det. Det er jo ikke så ofte at det skjer så stygge ulykker,så vi tok sjangsen på det og gamblet med helsen din. Vel,vel,det hadde ikke jeg klart å si til mine små i alle fall.

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke et barn lide seg gjennom hver eneste biltur fordi det er litt tryggere. Jeg valgte å snu mitt barn fremmover da det var 1 år og 3 måneder. Av akkurat samme grunn som du skriver i HI. Å ikke kjøre bil er ikke et alternativ her i gården. Vil si det grenser til det hysteriske når forovervendt er GODKJENT!

Skrevet

Det er ikke snakk om å ikke å gidde og høre barnet skrike. Det er snakk om å ikke orke at sitt eget barn lider. Det må du da skjønne.

Skrevet

for 30 år siden var det godkjent å ikke sikre barn i bil.

verden går videre. alt vi gjør i dag er ikke perfekt.

Skrevet

Tror du virkelig at det handler om at vi ikke tåler barnet gråter????

At vi skal demonstrere at det er vi som bestemmer??

Hvilke syn er det du har???

Barnet har det ikke godt! Hun er uvel og gråter sårt fordi hun er uvel fra bilen starter å rulle...

HI

Skrevet

Syntes hun som sa vi burde snu alle stoler i bil og buss har et stort poeng.

Skrevet

Ja, det er godkjent enn så lenge. Så får vi se om lovforslaget om kun bakovervendte seter går igjennom :)

Skrevet

Hva sjal en si til barnet hvis det får dype traumatiske spor av å ha blitt tvunget til å sitte bakover da, kanskje barnet kommer til å slite med dette i voksen aldrer i forhold til bilkjøring og andre ting, uten å helt vite hva som er problemet!¨

Nei herregud HI, du har gjordt det eneste rette her, kan ikke torturere barnet sitt heller, og det er jo godkjent med forovervendt!!!!!!

Skrevet

Og vi ble alle sammen lagt i mage leie, nåde den moren som tenkte selv..

Skrevet

Kanskje vi bare skal legge ned alle bygder i landet, alle kan flytte til oslo, for da kan vi gå dit vi skal, eller ta tog der alle setene er bakovervendt til både store og små!

Det er bare ikke gjennomførbart for alle å ha setene bakover!

Skrevet

og noen av oss døde fordi vi ble lagt i mageleie. men det tror du vel ikke på siden de ikke skriver her?

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt. Var veldig plaget av omgangsyke selv som liten, og det er et helvete. Tror nok jeg hadde snudd setet jeg og hvis barnet mitt var sterkt plaget med kvalme. I utgangspunktet synes jeg barn bør sitte bakovervendt så lenge det gir best sikring, men når barnet spyr på hver tur så ville snudd det. Så lenge datteren min på 2,5 år er fornøyd med å sitte bakovervendt så holder vi oss til det, men Jeg vet ikke om det fungerer helt til hun er 4 som er anbefalt.

Skrevet

Ærlig talt. Noen av oss er døde fordi..

Hvor skal det ende..

Jeg sliter virkelig med det at vi har snudd barnet vårt. Jeg må innrømme det. Og det blir virkelig ikke bedre av å lese her..

Kanskje jeg bare skal snu det igjen og høre på den såre gråten, tørke oppkastet, stoppe på hver 4. busstopp og ha det bra med meg selv.

HI

Skrevet

Jeg ville først sjekket om sete var så høyt at barnet kunne se ut av vinduet, kan det ikke det hadde jeg kjøpt et som barnet satt høyere i og sett om det hjalp.

Skrevet

Til HI!

Ikke hør på alle andre her inne, det er du som er i situasjonen, det er du som kjenner barnet ditt, og jeg tviler ikke på at du ikke har prøvd det du kan for at barnet kan sitte bakover!

Jeg er 100% sikker på at de fleste mødrene her inne hadde snudd setet så fort som bare fa... hadde de opplevd det du gjorde ¨på bilturene før, de som skriver at de ikke kunne tenke seg å snu barnet forover har sikkert et barn som liker å sitte bakover, da er det jo ikke noe problem, jeg er så heldig at barnet mitt orker å sitte bakover, men jeg har kjøpt et sete jeg kan snu forover hvis jeg skulle oppleve det du opplever nå:-)

Skrevet

tror de fleste her er risikobevisste og glade i barna sine, i motsetning til et vennepar av meg hvor faren kjører med datteren på fanget (4år)på småturer hjem fra bhg, butikk o.l., og moren ikke bruker bilsete til henne selv om de har.

faren kaller det en kalkulert risiko. og sier at hun koser seg så innmari den lille turen, og at han kjører jo veeeldig sakte og forsiktig da. jeg prøvde å si at det gjør ikke nødvendigvis alle andre og at det er ikke riktig å bruke barna som airbag, men jeg nådde ikke frem....

min datter satt bakovervendt til hun var to, og er nå fem :)

hun har aldri kjørt en meter i bil uten å sitte i godkjent sete med belte på.

Skrevet

Jeg forstår problemet ditt, men samtidig så tar jeg dette svært på alvor. Mine barn på 3 og 1,5 år sitter begge bakovervendte, og det er jeg veldig glad for. Det var som hun sa hun på nyhetene, folk er ikke klar over hvilken stor forskjell det er på å ha barna bakover- fremfor fremovervendt. Jeg hadde utvilsomt funnet andre løsninger enn å snu barna. Vi har seter der begge ser ut, de sitter i en god stilling, stødig og trygt. Mine sitter med ganske så bratt rygg, kanskje det er en forskjell? Ligger man kan man kanskje bli kvalm...? Uansett, vi har dvd-skjermer som de kan se på, og nok av andre aktiviteter. De klager så og si aldri, og aldri kvalm.

Hadde de sittet forovervendt hadde jeg ikke hatt samvittighet til å kjøre en mil, hvertfall hadde jeg innskrenket kjøring med barna til et minimum. Dvs ingen langturer eller ferie i bil! Jeg står for at barna skal sitte bakovervendt, uansett. Hør på spesialistene, og utfør!!!

Skrevet

Her lå sarkasmen tjukt!

Skrevet

Har ikke hørt om noe lovforslag ang det? Link?

Skrevet

jeg snakket med babyshop og trygg traffikk om dette temate. vi har en sønn, nå 3 år, men da han var 1-2 år ble han bilsyk bakovervendt....de på trygg trafikk sa at det er et bilsete som heter hts besafe, den er like trygg forovervendt som bakovervendt! så etter at vi kjøpte nytt sete, har bilturerne blitt en drøm for vår sønn og oss! ingen oppkast- bare en bilglad familie på tur!

Skrevet

Vi vil ikke ha eNle løsninger slik som du skriver 1531. Vi er fra pietistenes land og ønsker litt lidelse, uten lidelse kan ting umulig være tryggt og bra... Syntes faktisk løsningen din var superduper, JA til behagelige OG trygge bilturer.

MM

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...