sjauMama is kissing U Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Trygdesystemene i Norge er jo så bra uansett - og disse forsikringene har jo 100 unntak.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Hvis noe skulle skje barnet ditt.. sånn at det blir ufør.. så vil barnet kun få minimumsbeløp utbetalt hver mnd ( altså ikke særlig fett).. men er han forsikra så blir det annerledes.. da vil han igjen bli minstepensjonist.. ( det er jo uansett lenge til men.. hehe..) Kan ikke så veldig mye om det.. men det var det her jeg fikk beskjed om da jeg spurte om det egentlig var noe vits.. og da var det noe i den duren..
lille spira Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Fordi trygdesystemet ikke er bra nok! Rett og slett. Også gjelder det å finne den rette forsikringen - for som du sier de har mange unntak. Men noen er bedre enn andre.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 Noen synes at trygdesystemet er for dårlig - samt at forsikringsselskapene har funnet nye metoder å skaffe kunder på ) de ønsker jo at du skal forsikre alt du har ;o) og helst flere ganger.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 " I dag er bare ett av fem norske barn forsikret. En barneforsikring koster ikke mye, men kan gjøre hverdagen enklere om ulykken er ute. Om barnet ditt blir sykt, skal du ikke ta det som en selvfølge at folketrygden dekker utgiftene dette medfører. Med en god barneforsikring får du en bekymring mindre dersom katastrofen rammer. Det kan gi deg økonomisk mulighet til å jobbe mindre for å ta deg av barnet og kjøpe nødvendig utstyr. Én bekymring mindre Dere kan bygge om boligen for å gjøre det enklere for barnet, eller dere kan kjøpe tjenester som for eksempel alternativ behandling, hjemmehjelp og rengjøring. Selv om det ikke på noen måte kan bøte på tragedien, slipper dere en del praktiske bekymringer. Velg forsikring ut fra den dekningen som passer din familiesituasjon best. Hva vil komme til å ramme barnet og familien hardest? For mange vil tap av den ene av foreldrenes inntekt være det viktigste tapet. Sørg derfor for at dette kompenseres for i forsikringen Hva dekker forsikringen? Er en av dere selvstendig næringsdrivende, student eller deltidsarbeidende kan det ha innvirkning på valget av barneforsikring. Velg en forsikring som gir utbetaling ved kritiske sykdommer, og gjerne en som gir dagpenger ved sykehusopphold. Som selvstendig næringsdrivende er det lite å få i støtte fra det offentlige, derfor er det vesentlig at forsikringen gir tilskudd for å pleie sykt barn hjemme og dagpenger ved sykehusopphold. Er dere to lønnstakere og har god økonomi, kan det være lurt å tegne en forsikring som også gir barnet uføredekning som voksen. Ombygging av bolig Ikke alle forsikringene gir støtte til å bygge om boligen for å tilrettelegge bedre for barnet. Om dere bor i en bolig over flere plan, kan dette være en viktig del å ta med i betraktningen når dere velger forsikring. Hvor mye får jeg utbetalt? Ved invaliditet er det den varige medisinske invaliditetsgraden som avgjør hvor stor del av den avtalte forsikringssummen som skal utbetales. Graden avgjøres av legen som følger retningslinjer fra Rikstrygdeverket. Hvis den varige invaliditetsgraden for eksempel settes til 40%, vil erstatningen bli 40% av den avtalte forsikringssummen. Det stilles ofte vilkår i utbetalingene som om det er årsakssammenheng mellom ulykken og invaliditeten. Varig arbeidsufør Noen forsikringsselskaper gir også erstatning dersom barnet blir « varig arbeidsufør». Det gjelder If, Gjensidige og Storebrand. Du kan få utbetaling dersom barnet er mer enn 50% arbeidsufør etter fylte 18 år. Vær imidlertid oppmerksom på at det skal mye til for å bli erklært varig arbeidsufør og at å få innvilget en slik erstatning kan ta lang tid. Kan barnet få forsikring? Før du tegner forsikring, må du fylle ut et egenerklæringsskjema om barnets helse. I denne må du opplyse om barnet har vært til lege- eller sykehusbehandling og hvorfor. Enkelte selskaper setter unntak i forsikringen eller avslår dersom barnet har visse diagnoser. Les vilkårene nøye før du tegner forsikring! Bare ulykkesforsikring ikke nok Det er langt større sjanse for at barnet blir alvorlig skadet som følge av sykdom enn av ulykker. Selv om barn er aktive og uhell fort kan skje, er de fleste skader lite alvorlige og kan behandles raskt. Styr derfor unna rene ulykkesforsikringer for barna. To av tre utbetalinger fra barneforsikringer gjelder nemlig sykdom. Hvor tegner jeg forsikring? I linken under finner du oversikt over en rekke selskaper som tilbyr barneforsikring. Premiene varierer fra rundt 900 kroner til 1.600 kroner pr år. Før du bestemmer deg for hvilket selskap du skal velge, bør du sammenligne vilkårene i de ulike selskapene og se hvilken forsikring som passer ditt og barnets behov best.
Maya_1 Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 Ja noe sånt De jeg har kikket på syns jeg ærlig talt har vært veldig unødvendige. Det er vel mest for trygghetsfølelsen antar jeg.
sjauMama is kissing U Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. juni 2008 Sunnybeach; er du kjøpt og betalt av et forsikringsselskap for å spre sånn reklame her inne eller?? Å ramse opp den leksa som står på hjemmesia tli alle forsikringsselskaper hjelper meg lite :0/
AO3 Skrevet 25. juni 2008 #8 Skrevet 25. juni 2008 Trygdesystemet i Norge er ikke saerlig bra hvis man ikke har jobbet foer man blir ufoer... Noe et barn selvsagt ikke har mulighet til aa gjoere. Jeg fikk sterke anbefalinger fra sjefen min om aa forsikre babyen, noe jeg selvsagt hadde tenkt aa gjoere uansett. Men det er viktig aa undersoeke de ulike unntakene selskapene har, de varierer. Hennes eldste barn fikk en kronisk sykdom som ikke ble dekket av akkurat den forsikringen hun hadde paa det barnet. Irriterende aa tenke paa at han kunne faatt det bedre senere i livet oekonomisk hvis hun hadde kjoept en annen forsikring... Husk ogsaa at de fleste barn blir ufoere pga sykdom, IKKE pga ulykker!
ajate *høygravid* Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 Finnes det noen steder hvor man kan få info om hvilke forsikringsselskap som faktisk betaler ut pengene når det gjelder?? Finnes det en el. annen side med forbruker bedømmelser el. noe den dur? Synes bare man hører om så mange saker i forbindelse med bolig og bil osv. hvor forsikringsselskapene blir veldig kreative i fortolkningene og folk ikke får dekket det de har forsikret seg i mot likevel.
babyfrøken *mamma* Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 For dersom barnet ditt blir arbeidsufør som følge av sykdom eller ulykke før det fyller 18år, vil det bli minstepensjonist for resten av livet. Det betyr en årlig utbetaling på kr 160.000,- fordelt over månedlige utbetalinger. Dette igjen betyr at barnet aldri vil få en økonomi som dekker noe mer enn de aller mest nødvendige primærbehov (mat og husleie) Hvis du synes det høres ut som en grei løsning trenger du ikke forsikre barnet ditt............ Hvis du derimot skjønne rat det kanskje ikke er noe særlig til liv, bør du bruke ca 1500 kr årlig på å sikre barnet ditt med tanke på fremtiden. Husk da å sjekke at forsikringen dekker BÅDE ved ulykke OG sykdom.
babyfrøken *mamma* Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Sparebank1 og Gjensidige har de beste barneforsikringene, og de mest fornøyde kundene etter de har opplevd skade. Ellers råder jeg dere til å lese Dine Pengers siste utgave, der har de en stor undersøkelse av barneforsikringer.
ajate *høygravid* Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Det var da en fryktelig krass tone da babyfrøken! Man skal også huske at ikke alle har så god økonomi og være litt forsiktig med å inndirekte skrive at man er tjukk i hue hvis man ikke tegner forskring. Det er jo også lov å tenke positivt dvs. at man tenker det ikke skjer med en selv (og så får man ta ulykken om den kommer). Det er mange ting å tenke på når man får barn og vi er forskjellige i hvordan vi vekter og velger hva som er tryggest og best for våre barn, alt fra utstyr, mat, tøy til forsikringer. Ja selv i graviditeten velger vi forskjellig. Noen mener det ikke er skadelig å bruke slevbruningskrem og farge hår, andre mener det er det. Noen velger økologi for å unngå pesticider i maten andre ikke. Det er så mange valg å ta og man må ha respekt for at vi velger forskjellig. Vi vil jo alle våre barns beste!
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 det trenger ikke å koste så mye som 1500 heller.. vi betaler 700 kroner i året.. det er gjennom norsk sykepleie forbund.. og den er sammenlignet med gjensidge sin.. og det er ubetydelige forskjeller.. derfor den er billig er jo pga vi er medlemmer i nsf.. men kan jo være at noen av dere er sykepleiere ;9
Vannekanne Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 Vi har ingen forsikring whatsoever. Kall meg gjerne dum, men det er et opplyst valg jeg og min mann har tatt.
lille spira Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 Ikke engang livsforsikring og gjeldsforsikring på dere selv? Kan jeg spørre hvorfor?
ChellBell - har født! Skrevet 25. juni 2008 #16 Skrevet 25. juni 2008 Sjansen for at det skjer bebisen eller oss noe er kanskje liten, men HVIS en skulle være så uheldig å være den prosenten der det skjer så er økonomiske bekymringer det siste en ønsker.. Dårlig økonomi er fremdeles den største årsaken til skillsmisse i den vestlige verden, grunn til selvmord og andre tragiske ting.. Det er ikke noe "problem" for deg hvis du har dårlig økonomi og sitter som en grønnsak i rullestol og knapt vet hvem du selv er... det er de menneskene rundt deg du er glad i som må ta konsekvensen og der strekker ikke trygden langt nok. Jeg syns det er uansvarlig og tragisk at noen tar et bevisst valg og ikke forsikre seg hvis en har mulighet..
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #17 Skrevet 25. juni 2008 vi har heller ikke livsforsikring eller gjeldsforsikring - sikkert dumt, men andre i familien har tegnet slikt og hatt brukt for det og når alt kom til alt ble det ikke utbetalt noe likevel - ergo ble vedkommende "lurt" for penger i mange år i den tro at det ordnet seg den dagen når vedkommende ble ufør. Derfor er jeg skeptisk til forsikringsselskaper som reklamerer slik, det er alltid noe med liten skrift - når de skal ha penger inn, bruker de stor skrift og når noe skal ut i fra dem går det i liten skrift og man har alltid en bortforklaring på det meste. Sparekonto er da et bedre alternativ, så sett heller inn det dere ville brukt på forsikringer i mnd og spar selv, grei innskuddsrente idag - så er du garantert noen penger om det trengs en dag, iallefall. Bedre enn ikke noe )
babyfrøken *mamma* Skrevet 25. juni 2008 #18 Skrevet 25. juni 2008 Kall mer enn gjerne tonen min krass, jeg synes det er hårreisende at noen velger å sette et uskyldig barn i den situasjonen det er å ikke være forsikret. Norge har IKKE gode nok ordninger. Ser ingen problemer med å flagge det. Dersom en velger å tolke det som at en er "tjukk i hue"; så gjerne for meg.
E n d e l i g Skrevet 25. juni 2008 #19 Skrevet 25. juni 2008 Risikoen for å bli ufør er 28 ganger større enn risikoen for brann hjemme hos deg. Likevel er det langt flere som har forsikret hus og hjem, enn seg selv/barnet. Skulle likt å se hvilke "tester" flere over her refererer til, i og med at både Sparebank1, Storebrand, Gjensidige og If visstnok skal være best i test Våre er forsikret i TrygVesta, og vi betaler for eksempel ingen egenandel. Vi får inntil 1,5 millioner kontant dersom barnet blir invalidisert etter sykdom eller ulykke. Forsikringen dekker både bgge deler (var likevel ikke nevnt i oppramsingen over her, så jeg), og dekker også nødvendige utgifter til ombygging av bolig og tekniske hjelpemidler. Du får også støtte til pleie og tilsyn, og du får dagpenger mens barnet ditt er innlagt på sykehus, slik at du har råd til å være sammen med barnet. Ubetalingene kommer i tillegg til eventuelle stønader fra Folketrygden. Du får erstatning om barnet ditt dør, så har du råd til begravelse, for eksempel. Eller hvis barnet faller av sykkelen og slår ut tennene, eller skader seg på annet vis i en ulykke, så får du dekket for lege-, tannlege- og reiseutgifter. TrygVesta har også tilleggsdekning, tilsvarende Storebrands kreftforsikring, men for langt flere kritiske sykdommer; som kreft, brannskader, MS (Multippel Sklerose), Cystisk fibrose, leddgikt, nyrelidelser, ulcerøs colitt, Morbus Chron, utviklingsfeil i ryggen med Scoliose (ryggskjevhet). Da kan du velge å få utbetalt "økonomisk førstehjelp" mellom kr 150 000 og 300 000 i forsikringssum. En annen fordel med TrygVesta, er at de forsikrer både fortidligfødte og adoptivbarn (hvor de andre er restriktive), og det spiller ingen rolle om barnet har vært hos PPT eller til annen utredning, barnet får forsikring uansett. Det er ganske unikt, såvidt jeg har forstått. Mange av de andre har en laaaang rekke unntak. Hovedregelen må være at det gjelder å shoppe litt rundt, og sammenligne - ikke stole blindt på at "de er størst", "best i test", "billigst" eller "dyrest", men se hva du faktisk får utbetalt hvis noe skjer. 100 000 barn skades hvert år og må til lege eller sykehus 2000-4000 av disse får en alvorlig skade 50 barn dør hvert år av ulykker 33 000 barn får hjelpestønad, 98 prosent pga. sykdom 4000 uførepensjonister i alderen 18-26 år, 95 prosent pga. sykdom
babyfrøken *mamma* Skrevet 25. juni 2008 #20 Skrevet 25. juni 2008 Jeg refererer til en "intern-test" i forsikringsbransjen, der Sparebank1 og Gjensidige kommer best ut. Samt til testen i Dine Penger der Gjensidige, Sparebank1 og en til (trooor det var If, men ikke sikker) kommer best ut. Er ikke alltid bare én forsikring el. som "vinner", de beste har ofte veldig små forskjeller. (",)
frøet76 Skrevet 25. juni 2008 #21 Skrevet 25. juni 2008 Jeg må være enig med deg der, Chellbell. Er selv gift med en ung ufør mann(psykisk), og det har vært et helvete økonomisk de siste årene fordi vi har hatt så lite penger- før han fikk innvilget varig uføretrygd i fjor. En får ikke mye utbetalt om en ikke jobbet før. Ikke lett å leve og ha det greit når alle andre har mye penger og kan kjøpe leilighet/hus og så videre. Heldigvis fikk han UNG ufør, ca 10 000 i mnd utbetalt, men sml med andre menn er det jo ikke mye. Skulle ønske at svigers hadde forsikret han, ja,- så hadde vi hatt et bedre liv. Til nå har det vært en kamp for tilværelsen- og vi kan aldri sml oss med andre(venner etc). Penger er ikke alt, men jammen hjelper det på!!!
JuniGutt06+OktoberJente08 Skrevet 25. juni 2008 #22 Skrevet 25. juni 2008 Husk at forsikringsselskap selger forsikringer for å tjene penger. Da vi var barn eksisterte ikke barneforsikring. Det norske trygdesystemet har samtidig ikke forandret seg vesentlig over den siste generasjonen. Hvorfor er dette plutselig nødvendig nå? Jo, fordi noen kom opp med den gode ideen å tjene penger på det. Under det forrige svangerskapet mitt for over 2 år siden fantes ikke forsikringer der man forsikret barnet i magen. Nå ser jeg det reklameres for å forsikre barnet i magen flere steder. Om 10 år er det kanskje "vanvittig" og ikke forsikre barnet i magen. Jeg lurer litt på hvor dette skal ende? Personlig har jeg valgt å ikke forsikre barnet mitt. Jeg spiller heller ikke lotto.
babyfrøken *mamma* Skrevet 25. juni 2008 #23 Skrevet 25. juni 2008 Hehe, du har vel ikke forsikret bilen din, huset ditt eller de andre eiendelene dine heller da? ;o) Dersom forsikringer kun hadde eksistert for at selskapene skulle tjent penger, og ikke for å trygge de som forsikrer seg og sitt, ville det faktisk ikke eksistert forsikringsselskap i det hele tatt. Absolutt alle bedrifter eksisterer for at noen skal tjene penger, det betyr ikke at vi ikke trenger det de selger/ tilbyr av den grunn.... Men for all del, det må være godt å en del av den befolkningen det ikke skjer noe med, heldiggrisen! (",) Bare til orientering argumenterer jeg bare for barneforsikring av hensyn til barna deres og deres ve og vel. Ikke for å være slem mot dere foreldre.
E n d e l i g Skrevet 25. juni 2008 #24 Skrevet 25. juni 2008 Vi hadde "Vente-barn-forsikring" hos TryggHansa, nå Codan, allerede i 2002/03, i 2005, og nå i 2008, så den eksisterte nok i 06, også, JuniGutt! Det er forøvrig kun ett selskap som tilbyr dette.
E n d e l i g Skrevet 25. juni 2008 #25 Skrevet 25. juni 2008 Min mann jobber sentralt i forsikringsbransjen, men slike "interne tester" finnes ikke. Konkurrentsammenligninger derimot... Og da sammenligner man eget selskap opp mot de andre. Journalister er sjelden uhildet, de heller ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå