ragna Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 hvordan kan det ha seg at flere insuinerer at de snakker bokmål, og da spesielt østlendingene? dere gjør ikke det, isåfall må dere snakke dansk i dagligtalen deres. bokmål stammer som kjent fra riksmål, som igjen stammer fra den dannede dagligtalen, som igjen stammer fra det danske skriftspråket (ikke fra danskenes dagligtale) vi kan takke ludvig holberg for at den "heftige" dannede dagligtale ble omgjort til et eget skriftspråk. hvem vil snakke bokmål? det eier hverken identitet eller sjel. hold på dialekten, og vær stolt over den. hvorfor tviholder vi fortsatt på danmark? vi klarer oss da temmelig bra selv? heia nynorsk!
xxxJulianexxx Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Og nynorsk er heller ikke et eget språk - slik du fremstiller det.
ragna Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2008 fordi knut knutsen er en tulling! og fordi saueflokken som praktiserte ved skolen min ville ha en nynorsk-fri skole. jeg behersker det ikke godt nok til å skrive det i det daglige rett og slett. men barna mine derimot, de skal føre det nynorske skriftspråket videre. fra barnsben av.
Mamsen og lillegutt Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 hun skriver sikkert bokmål fordi at alle skal skjønne hva hun skriver. hehe. (det var en spøk) syns det blir feil når noen sier at de snakker nynorsk også.... for både nynorsk og bokmål er skriftspråk. alle snakker vel dialekt....?!
ragna Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. juni 2008 ikke det? hvorfor ikke vil du si? og isåfall, når og hvorfor skjedde endringen som gjorde som gjorde at det ikke er et eget språk som du sier? og hvem gjorde det?
ragna Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. juni 2008 ingen snakker nynorsk heller, for hvem har vel alle norges dialekter inni dialekten sin? nynorsk er basert på alle norges dialekter. alle har opprinnelig en dialekt ja, men ikke alle holder på den.
Sylteflesk Skrevet 25. juni 2008 #8 Skrevet 25. juni 2008 Det er da ingen som snakker hverken bokmål eller nynorsk! Det er rene skriftspråk. Jeg snakker oslodialekt, som i mitt tilfelle er ganske likt det mange ville kalle bokmål. Jeg snakker ikke dansk. Forstår knapt dansk, faktisk.
Mamsen og lillegutt Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 både nynorsk og bokmål er SKRIFTSPRÅK. ingen snakker vel reint noen av delene? jeg er for nynorsk,og snakker en dialekt som heller mer mot nynorsk enn bokmål. Jeg kunne godt ha skrevet på dialekten min her,men det hadde sett for dumt ut.
Bøggly Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Er det østlendingene som påstår at de snakker bokmål? Ok. Javel. Har hele mitt liv vært østlending, men har aldri snakket bokmål. De som har hørt meg snakke ville ledd seg skakke om noen mente at min dialekt var bokmål..............
Gjest -<<- Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Det er vel heller du som insinuerer at noen snakker bokmål med denne tråden. Og nynorsk. Tull. (Skjønt jeg har kjent et par underlige skruer som faktisk snakker nynorsk, men det er virkelig ikke spesielt utbredt. Akkurat som med bokmål).
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Tja, fordi jeg faktisk ikke har en dialekt jeg tror jeg kan navngi. Fordi jeg ikke snakker likt som alle i Oslo - det er jo dialekt forskjeller her også, så det blir feil å si at dialekten er helt lik. Tilnærmet lik, kanskje - men da kunne jeg like så godt bare sagt at jeg snakker østlandsdialekt. Jeg snakker ikke dansk, jeg snakker norsk. Bokmål stammer fra riksmål ja, men det er for så vidt fortsatt ikke riksmål, det er bokmål. Jeg vet ikke hvordan jeg skal holde på noen dialekt, når dialekten min er så tilnærmet bokmål som det går an å bli. Faktisk kan jeg ikke se hvordan jeg ikke snakker bokmål i det hele tatt. Jeg snakker AKKURAT som jeg skriver, med unntak av noen enkle slangord som jeg kanskje kan si fordi alle andre bruker dem, og jeg blir påvirket.
ragna Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 25. juni 2008 -<<- ; ok. hvor insuinerer jeg det? begge deler er skriftspråk, hvorav det ene er basert på norske dialekter, det andre på et dansk skriftspråk. det ligger vel en tråd på første siden her hvor flere brukere kaller oslo-dialekt for bokmål. derfor mitt innlegg.
ragna Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 25. juni 2008 eh, uten riksmål, ingen bokmål. bokmål er riksmål. riksmål omdøptes til bokmål i 1929 (om jeg ikke tar helt feil) fortsatt samme skriftspråk. så da sier du solen, og ikke sola f.eks? om ikke hukommelsen min spiller meg et voldsomt puss så stammer dialekten din fra et a/e målsområde, noe som ikke stemmer overens med måten du skriver på. men hey, jeg kan jo ta feil du kan jo tilhøre de mest dannede av de dannede. når vi hører oslo-dialekt på tv, så stemmer det forsåvidt ikke overens med dagligtalen, fordi det blir snakket på en mer dannet måte i media. dette skjer med min dialekt også, noe som høres helt forferdelig og unaturlig ut.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 Jeg husker språkhistorien min jeg også - jada, riksmål og bokmål er samme navn på samme skriftsspråk, men det fins da også forskjellige regler innenfor bokmål enn det var for riksmål. Altså - det du bare kunne skrive på en måte på riksmål, kunne du gjerne skrive på flere på bokmål for eksempel. Jeg sier som sagt at jeg snakker slik som jeg skriver. Skriver jeg solen, så sier jeg solen. Alle som bor rundt meg snakker og skriver på samme måte som meg:)
Gjest -<<- Skrevet 25. juni 2008 #16 Skrevet 25. juni 2008 Når du klager over folk som påstår de snakker bokmål, for så å rope heia nynorsk? Du klargjør liksom aldri hvorvidt du plages av bokmålet som skriftspråk rent generelt, det at folk (?) sier de snakker bokmål, eller om du bare generelt har noe i mot dansker. =)
badass_suburban-mom Skrevet 25. juni 2008 #17 Skrevet 25. juni 2008 De i Norge som snakker tilnærmet likt bokmål,er faktisk finnmarkingene.(men la oss for guds skyld ikke komme nærmere inn på de folka der nå.) Grunnet at mange der kun snakka samisk,men gjennom bøker og undervisning lærte seg norsk. De snakker slik man skriver.
Tokatter_USA Skrevet 26. juni 2008 #18 Skrevet 26. juni 2008 Jeg snakker også akkurat sånn som jeg skriver - som Siklerotte. Skriver jeg bokmål - ja, da snakker jeg bokmål også. Og det har jeg alltid gjort, ikke noe som jeg har lagt meg til. Men nå tror jeg det er noe jeg har glemt siden utreisen: Jeg trodde riksmål var mer konservativt enn bokmål. Riksmål bruker -en-endelser i omtrent alle hunkjønnsord, mens bokmål bruker -a-endelser i alle hunkjønnsord. Da jeg begynte på skolen ble måten vi snakket på rettet på. Det het ikke lenger "solen", som vi (jeg og alle jeg kjente) sa, nå skulle vi si og skrive "sola". Det het ikke lenger "syv" og "tyve", det het "sju" og "tjue". Så nå sier jeg sånne rare ting som "tjuesyv", og noen ganger sier jeg sola og andre ganger solen. Hvilken dialekt skulle jeg ha holdt på, tro?
Gjest Skrevet 26. juni 2008 #19 Skrevet 26. juni 2008 Nynorsk er et oppkonstruert tullespråk, laget av masse stygge dialekter.
ragna Skrevet 27. juni 2008 Forfatter #20 Skrevet 27. juni 2008 nei altså, jeg ser at jeg egentlig setter krokfot på meg selv i hovedinnlegget. det burde vært oppdelt i flere innlegg kanskje. det jeg først og fremst ville ha frem var vel egentlig dette med at mange mennesker påstår at de snakker bokmål, noe som nødvendigvis ikke stemmer om en tenker på opphavet til bokmålet. hvorfor jeg flettet nynorsk inn i innlegget er enkelt og greit fordi nynorsk i hvert fall bygger på våre dialekter, men det hadde strengt tatt ingenting med hovedkonteksten å gjøre. tumtelitum. (ja, jeg ror som bare pokker) jeg syns dansker stort sett er greie.
ragna Skrevet 27. juni 2008 Forfatter #21 Skrevet 27. juni 2008 vel, om jeg skal terpe på innlegget ditt siklerotta, så hadde du sagt finnEs ikke fins ;D nja, riksmål er jo bokmål, de sideformenene eller klammeformene (?) som ble bokmål forunt, ble jo også riksmål forunt, riksmål er jo bokmål. ting forandrer seg vet du. om man ser på landsmålet, som jo er nynorsk, så ble det også der fremsatt en hel haug med sideformer til skriftspråket, men det er likefullt landsmål (nynorsk) men i grunnen burde ikke riksmål hett riksmål, i og med at de aller færreste snakket/er slik her til lands. jeg vil gjerne ha en lydprøve på den snakkingen din jeg! dialektkartene stemmer jo overhodet ikke!
ragna Skrevet 27. juni 2008 Forfatter #22 Skrevet 27. juni 2008 oppkonstruert tullespråk sier du, for deretter og understreke at det er laget av masse dialekter. den var fin! hva vil du si at bokmål er da? en vane som er vond å vende?
Gjest Skrevet 27. juni 2008 #23 Skrevet 27. juni 2008 Blir jo oppkonstruert når man tar litt her og litt der, rører det sammen og kaller det et nytt språk.
ragna Skrevet 27. juni 2008 Forfatter #24 Skrevet 27. juni 2008 vel, da er du ganske feilinformert vil jeg påstå. man tok ikke litt her og litt der, man fant fellesnevneren blant dialektene. det var om å gjøre å ikke ta litt her og litt der - men finne ett felles skriftspråk som ville gagne hele norge, ett nasjonalt språk, noe som bare var vårt. skriftspråket vi bruker i dag blir vel internasjonalt kalt for dano-norwegian, ikke særlig nasjonalt.
Gjest Skrevet 27. juni 2008 #25 Skrevet 27. juni 2008 Alle språk er jo i utvikling. Bokmål i dag er ikke som man skrev det for hundre år siden. Synes bare man kan la språkene utvikle seg naturlig istedet for å lage et nytt språk. Norsk og dansk blir mer og mer ulikt. Hvis man absolutt ville lage et nytt, kunne man heller holdt seg til det da. Ganske idiotisk å måtte lære to språk på skolen som er rimelig like. Da kunne man heller lære et av de ordentlig, så hadde man kanskje sluppet så mye feilskriving, som de irriterer seg sånn over på anonym.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå