Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Enig! Og det heter verre, ikke værre. Og hva i huleste er "forsvelle"? Slutt å lag egne ord, folkens!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Ja!! Og skjelden!! Hva faen er det liksom? Og jeg lurer jeg og, hva er forsvelle? Og det heter karriere, ikke karriære!!! HI!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 Og DA jeg var gravid forrige gang, ikke NÅR jeg var gravid forrige gang. DA/NÅR problemene er virkelig store her inne - men HEI - det er jo bare Internett så hvorfor bry seg?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 Hvorfor bry seg? Fordi barna våre lærer av oss! En lærer på skravlesiden skriver at hun har hatt "deprisjon" og "ansinitet" - veldig trist at hun kanskje skal være lærer for mine barn... HI!
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 Folk skriver sansynligvis i full fart, uten å tenke så mye på hvordan det skrives. Samme med SMS. Det burde faktisk ikke bety så mye på et uformelt fjaseforum. Noe annet hvis det hadde vært et offentlig dokument. Kan jo være at noen har dysleksi også? Sikkert ikke så gøy å få rettskrivingsmafiaen etter seg da.Synes det er viktigere å lære seg folkeskikk!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Ja gjøsses, heng dere opp i detaljer. Kan jo være noen av disse menneskene sliter med skrivevansker! Eller skriver raskt, og får ikke med seg hva de skriver. Dette er jo ikke formelt, så hvorfor være så prippen?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #8 Skrevet 25. juni 2008 Nå antar man at det er rundt 7-10 % som har skrivevansker i Norge - men skulle vi tatt utgangspunkt fra dib og bim så vil jeg anta rundt 70%. Og en med skrivevansker skiller seg ofte mer ut enn ved og feilbruke da/når, og/å og de andre "vanlige" skrivefeilene. Jeg skriver raskt jeg også - men jeg klarer jo og la hodet henge med! Og når vi tar i betraktning at veldig få bruker skriftsspråket til annet enn uformelle forum på nett er det vel grunn til å anta at ganske mange av de som "jeg skriver bare sånn på nett folka" ville hatt problemer med å skrive et formelt berv, saksrapport eller annet som skal være seriøst. For hvor mange av dere bruker egentlig skriftsspråket "den korrekte måten" i løpet av en dag? Altså bruker det utenfor nettforum.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 Jeg er forfatter så skriver "på den korrekte måten" rimelig mye hver dag! :-) Men her inne går det på dialekt uten at det har noe å si på mitt skriftspråk i den virkelige verden :-)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Der fikk du jo et konkret eksempel på sp.målet ditt. Hvorfor ikke bare la folk skrive det de vil skrive, feil eller ikke feil. Er jo ikke våres problem, det er jo vi som skal oppdra våres barn og ikke de som har problemer med rettskriving her inne. Så hvorfor bekymre oss, eller legge oss oppi det? Forresten så skal vi jo lære å skrive på skolen. Foreldrene har jo litt å si på hvordan barna utvikler seg videre skolemessig også, men tror nok de lærer etterhvert. Jeg selv var skikkelig dårlig på skolen, fikk alltid kjeft for å ikke kunne skrive skikkelig osv, men opplever at jeg har noe lunde kontroll nå. Vi lærer som oftest av feilene våres. Og vi er ikke analfabeter, og forstår jo hva de mener selv om det kommer en del skrivefeil med.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Tja... Det heter vel strengt tatt "brev" ikke "berv..." Så fort kan det gjøres...
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Hahaha utrolig bra, gikk på sin egen felle da kanskje?
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 Hehe:-D Forresten, som svar på et spørsmål om hvor mange som bruker skriftspråket daglig utenom nettet, vil jeg tro at de fleste som har en jobb må skrive et eller annet i løpet av dagen. Finnes selvfølgelig unntak.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 Men, et ord jeg ALDRI har sett riktig stavet her inne er HEMOROIDER. Hemmorider hemorrider osv er standarden her inne. Tatt i betraktnng hvor mange av oss som faktisk har hatt hemoroider i forbindelse med svangerskap/fødsel er det rart at de ikke kan stave sin egen lidelse
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 Hvor dum er du når du ikke skjønner at "berv" er tasteleif (nå skrev jeg leif for å tulle litt, det betyr egentlig feil...er du med?) ? "Gjøsses", derimot, er feil.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #16 Skrevet 25. juni 2008 Hallo igjen! HI her. Jeg har sovet litt så derfor har jeg ikke svart. Det er vel en stor forskjell på anonym som skrev berv istedet for brev og skjelden/sjelden skjede istedet for kjede seg, når jeg var liten istedet for da, ferreste i stedet for færreste etc. det tror jeg de fleste ser. Håper ikke læreren på skravle med ræva rettskriving blir lærer til ungen min..
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #17 Skrevet 25. juni 2008 Syns innlegget ditt er bra nok, HI. Men da må du da virkelig ikke komme med vranglære selv. Det heter IKKE skjelden, men sjelden!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #18 Skrevet 25. juni 2008 Ahhh lese nøye før man svarer ja, hehe.. Beklager. Anonym 13.04.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #19 Skrevet 25. juni 2008 Om noen har litt skrivefeil, så hva gjør vel det da? Så lenge det er leselig og jeg forstår så gidder jeg å bry meg mindre om disse skrivefeila.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #20 Skrevet 25. juni 2008 Skjønte jo selvfølgelig at du egentlig vet hvordan "brev" skrives! Det var bare litt morsomt siden du skrev at du alltid hadde hodet med deg selv om du skriver raskt.. Har skjønt at dere irriterer dere over "skjelden" "ferreste" etc, ville nok reagert på det hvis det f.eks var i jobbsammenheng, men på sånn et fjaseforum med bare fjasetema bør det vel ikke bety så mye?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #21 Skrevet 25. juni 2008 Uff og uff. Fordi det går videre til barna Fordi vi skal være forbilder for barna Fordi ikke alle har dysleksi Fordi det burde være helt vanlig å vite at det heter sjelden Fordi det er trist at så mange sier Skjøleskap og Skjeder meg Fordi det ser idiotisk ut med sånne feil Fordi har man hatt depresjon burde man vite at det heter depresjon og ikke deprisjon Fordi man blir tatt mindre seriøst når man skriver en haug med feil Kanskje jeg bare skal pelle meg ut av dette white-trashforumet..
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #22 Skrevet 25. juni 2008 JEG, HI, har IKKE skrevet "berv". Så den er grei. Jeg skrev fordi-innlegget, og innlegget om at jeg har sovet. Så nei, det kan ikke bare "skje" så fort. Det skjer ikke meg og jeg skriver fort.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #23 Skrevet 25. juni 2008 Tja, er både enig og uenig. Jeg skriver faktisk ikke så mye feil, utenom når jeg skriver veldig fort og bare trykker på feil tast ved en feiltakelse. Likevel skjønner jeg ikke helt vitsen med å henge seg opp i det. Er enig i at det er masse rare skrivemåter ute og går. Vedr. å være forbilde for barna, tviler jeg på at det er så mange barn her som leser hva foreldrene skriver her inne.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #24 Skrevet 25. juni 2008 De fleste med disse slurvefeilene - for det er DET det er.. Skriver sånn i virkeligheten også. Det ser jeg eksempel på eksempel på. F.eks i barnehagen klarer ikke de ansatte å skrive rett artikkel, rett da/når o.l - og dette er spesial pedagoger!! Jobbet en periode som saksbehandler i det offentlige og det er fryktelig mange morsomme "offentlige brev".. Folk gidder rett og slett ikke lære seg norsk. Hovedinnlegger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå