Trulte76 Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 av nøstebarn. Står pinn nr 6. vil det da si str 060? og er det rundpinner jeg skal bruke og de på 80cm? eller 60cm Tenkte å bestille å strikke et sånt teppe.. Noen som vet?
LillyLilly Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Pinne størrelser blir bare oppgitt i enkelt tall. Størrelse 6 pinne får du kjøpt billig på Spar Kjøp. Du børr bruke rundpinne når du strikker teppe, eller så blir det masse å holde styr på! 60 cm er sikkert mer enn nok!!
Trulte76 Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2008 str sto sånn 030, 035, 040, 050 ,060 som da var største str på 80cm rundpinner. på 60cm rundpinner var største 050 så da må det være 060 da? som er str6? Visst jeg skal bestille på sparkjøp så må jo jeg bestille sånn at ordnren blir på 300. skulle bestille gulpekluter der, og måtte jo finne noe annet å kjøpe også..så kan like greit bare kjøpe de på nøstebarn
Trulte76 Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. juni 2008 fant det ut på handlevogna står det str 6 men da må jeg ha rundpinne str 80cm siden det var bare opp til str 5 på 60cm
Glad-mamma:) Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Jeg strikket det selv,og det skal strikkes på nr. 6 ja. Jeg ville ikke kjøpt pinner gjennom nøstebarn, for de har bare bambuspinner, og er veldig trege og strikke med. Garnet glir ikke på pinnen, så jeg ville gått for metallpinner.
Trulte76 Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 23. juni 2008 jaja jeg har bestilt nå Visst de er for ekle får jeg heller bare stikke å kjøpe meg andre rundpinner er det bare sånn rettstrikking hele veien? for da går det jo veldig fort å strikke et sånt teppe
CaspersMamma Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Er det vanskelig å strikke? trenger jeg å bestille oppskriften? Fant dette på din baby: "Du legger opp 170 masker på pinne 6 med to tråds merinoull fra nøstebarn. Strikk av to bunter garn rett fram og tilbake. Etterpå kan du hvis du vil hekle en kant med fastmasker i en annen farge rundt." Er det alt min mor () trenger å vite??
Trulte76 Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 23. juni 2008 nå bestilte jeg oppskrifta jeg da Men ser jo jeg ikke hadde trengt det da hehe. ja hun kan jo bare strikke ut de to nøstene da
CaspersMamma Skrevet 23. juni 2008 #11 Skrevet 23. juni 2008 Hehe.. Men kan man strikke det så stort man vil, eller skal det være like langt som er er bredt?
Trulte76 Skrevet 23. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 23. juni 2008 jeg har aldri sett det teppet Men siden det er kun 2 nøster garn og 170 masker så blir det sikkert rett
*FLoRinA* Har født!!!! Skrevet 23. juni 2008 #13 Skrevet 23. juni 2008 Den ulla fra nøstebarn er ubehandlet og er derfor best å strikke på trepinner.. Da holder lanolinen seg godt i ulla mens du strikker og..Jeg har strikket i allefall 10 slike tepper og syntes ikke at trepinnen er et problem... Oppskriften er som dere skriver over her ja.. Men jeg bruker 160 masker.. For å få teppet litt avlangt og ikke helt kvadratisk.. men smaken er som baken:-) De har også en variant hvor en begynner å strikke i et hjørne også øker på frem mot midten..det er også kjempe fint!!!
berta Skrevet 24. juni 2008 #14 Skrevet 24. juni 2008 Hehe.... Til og med jeg som IKKE kan strikke ble revet med av denne tråden her... Dro til butikken i dag og sa at jeg skulle ha to nøster med merino ull, det er ALT for lite mente hun som jobber der.... I alle fall, endte opp med 3 nøster... Dro til mormor, for at hun skulle legge opp til meg. Kan bare å strikke rett frem, hehe.... Hadde da fått det for meg at det var 72 ( ??!!!!!) legg som skulle være på pleddet. Det nektet hun på, ble nå vel alt for lite da mente hun.. Så hun tok 150 "legg".... Ser nå at det skulle være etthundre og 70... Ooppss ! jaja... Gidder ikke rett opp de tre rundene jeg har strikket ;-) Dette blir spennende ! Jeg valgte turkis farge, da jeg enda ikke vet kjønnet på baby enda.. Skal på ny UL om to uker, så det kan vel hende jeg må strikke et rosa også..hehe... Men turkis kan vel brukes av begge kjønn ??
Trulte76 Skrevet 24. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 24. juni 2008 Ja turkis går til begge Jeg valgte dueblå. Synes blått kan brukes til jente også jeg da. Jeg venter en gutt, men man vet aldri likevel Bra hun la opp 150 og ikke bare 72 da hehe. Var jo ei her som brukte 160 istedet for 170 så det går nok helt sikkert bra. Jeg håper virkelig det er nok med to nøster..jeg kjøpte kun to jeg da.
trude lutt Skrevet 24. juni 2008 #16 Skrevet 24. juni 2008 Jeg strikka det i grønt merino-ull-garn fra nøstebarn, og strikka fra hjørne til hjørne. Hvis du gjør det, slipper du å lage kant rundt det etterpå, for det gjør du mens du strikker.... brukte str 6, rundpinne som var 80 cm. Du får mange masker på midten, så det er greit å ha god plass!
moni-65-mamma til 6:-) Skrevet 24. juni 2008 #17 Skrevet 24. juni 2008 Eller du kan strikke på skrå og få en fin hullrad rundt hele, veldig fint det også. Babyteppe med hullrad Strikket på skrå: Legg opp 3 m på p. nr. 6, øk 1 m på hver p til du har 6 m. Så strikker du 3 m. 1 kast i begynnelsen av hver p. Strikk slik til du har brukt en bunt (ca 125g til lite teppe, eller 200g til stort teppe). Felling: Strikk 3m. 1 kast 3 m. sammen i begynnelsen av hver p. Når du har 6m igjen feller du 1 m per. p til 3 m. igjen. Fell av.
LillyLilly Skrevet 24. juni 2008 #18 Skrevet 24. juni 2008 Ville bare si til de som ønsker en litt mer økonomisk variant av teppet, så får en kjøpt merino ull på spar kjøp til ca 16 kr nøste, de er på 50g så da trenger en 4 stk. Men seff alt etter hvor stort en vil ha det da!!
Julistråle Skrevet 25. juni 2008 #19 Skrevet 25. juni 2008 Hei Er dette samme teppe man finner oppskrift på i utgave 2 av bladet Gravid? Nydelig teppe
Eliise Skrevet 25. juni 2008 #20 Skrevet 25. juni 2008 Min mamma strikka det til første snuppa min! Og det ble brukt hele tiden, så utrolig mykt og godt =) Så det er verdt jobben, selv om det er litt kjedelig med rett frem strikk...
lykketreff:-) Skrevet 25. juni 2008 #21 Skrevet 25. juni 2008 Til dere som snakker om antall nøster: Garn benevnes i gram og på nøstebarn selger de garn i bunter à 100g som man må nøste opp selv. Til mor Signes babyteppe går det med 200g. Det ubehandlete garnet i merinoull (f.eks Askeladen) gir en helt annen effekt enn behandlet merino (f.eks Lanett fra Sandnes garn), så dere som har kjøpt vanlig garn må ikke bli skuffa over resultatet ;-) Jeg strikker teppet på pinne nr 5 fordi jeg syns pinne 6 gir for åpen strikk og for slapt teppe som stekker seg for mye. Den hekla kanten rundt hjelper litt mot dette, da. Ellers er teppet perfekt for dem som ikke har strikka så mye fordi det skal være litt ujevnt - lykke til med strikkinga!
mamma 37 Skrevet 25. juni 2008 #22 Skrevet 25. juni 2008 Dette var en farlig streng :-) hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle strikke noe denne gangen, for jeg har mye flotte strikkeplagg fra sist gang, og de må jo også brukes. men måtte bare gå inn og se på dette teppet, og vips så hadde jeg bestilt. Jeg skal ha gutt, og bestilte farge lime. tror det blir flott med tanke på at vugga er hvit. Så nå skal jeg bruke sommeren på strikking - når det er vær til det :-)
*bubbs* Skrevet 25. juni 2008 #23 Skrevet 25. juni 2008 Jeg har også strikket rilleteppe (på skrå) og synes det blir mye finere på pinne nr 5. Det blir løst og luftig det også. Når det gjelder garn så har jeg valgt behandlet babyull istedet for lanolingarn rett og slett fordi det er utrolig praktisk å kunne maskinvaske ting til babyen. Min erfaring med nøstebarnulla er lo, lo, mer lo og atter mer lo. Hehe.. Ellers vil jeg anbefale å ikke velge ull/silke blanding, for da blir teppet mer "tungt" og ikke like elastisk som om dere bruker ren ull.
C@milla *EMIL* Skrevet 25. juni 2008 #24 Skrevet 25. juni 2008 Men når dere sier rett frem og tilbake, betyr det at det skal være sånn rillestrikket da? Tilogmed jeg har kjøpt meg garn og lagt opp masker nå.. det er stort sett det eneste jeg kan foruten å strikke rett frem ;o) hehe
*bubbs* Skrevet 25. juni 2008 #25 Skrevet 25. juni 2008 Jepp. Bare vanlig rillestrikk. Husker du den første grytekluten du lærte å strikke som liten? Dette er kjempe-varianten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå