Gjest Skrevet 22. juni 2008 #1 Skrevet 22. juni 2008 ..."realisere seg selv", hva er det egentlig de skal?
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #2 Skrevet 22. juni 2008 Nyte livet!! fri sex, snylte på staten stikke fra gamle"psykotiske ekser" osv osv....
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #3 Skrevet 22. juni 2008 Rene hedonismen, med andre ord? Synes det høres utrolig svada ut, nærmest som privatlivets variant av forretningsverdenens "ta ut synergieffekter" og dets like.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #4 Skrevet 22. juni 2008 Synes også det er ord som brukes når man ønsker å forlate partneren som enten ikke duger, man har funnet en ny, partneren stinker osv osv... så er det jo en ganske så fn måte å si ting på da:-)
Gjest Skrevet 22. juni 2008 #5 Skrevet 22. juni 2008 Ja, det kan sikkert funke som en pen omskriving av "du er en jævla dust og jeg vil heller pule med Per-Kåre på jobben, som jeg har bedratt deg med siden julebordet i fjor".
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #6 Skrevet 22. juni 2008 hehe... håper ikke det er et ord du har fått slengt til deg siste tiden:-) jeg får som regel spader av å høre på folk som skal "realisere" sitt liv:-)
lilja70 Skrevet 22. juni 2008 #7 Skrevet 22. juni 2008 Hm, det var da svært. Når jeg realiserer meg selv, så handler det om utvikling; for eksempel utdanning, som utvikler hodet (in a matter of speaking), eller trening; som utvikler kroppen... Det handler altså om å bli den beste meg som jeg har potensiale til å bli, eller i det minste jobbe meg i den retningen.
lilja70 Skrevet 22. juni 2008 #8 Skrevet 22. juni 2008 -Eller karrieremessig, jeg kan realisere meg selv som mellomleder, eller familiemessig, jeg kan realisere morsfiguren i meg, jeg kan realisere kunstneren i meg, jeg kan realisere globetrotteren som lurer like under overflata. Å realisere betyr å gjøre virkelig, altså ikke å skape, men å få fram, bringe ut.
Huldretuss Skrevet 22. juni 2008 #9 Skrevet 22. juni 2008 Å realisere seg selv høres pompøst og pretensiøst ut - men samtidig bare hult og jålete.
KaMa Skrevet 22. juni 2008 #10 Skrevet 22. juni 2008 Å realisere seg selv er faktisk et av de mest grunnleggende behovene mennesket har, som det trenger å få dekket for å bli et helt og "lykkelig" menneske, på lik linje som kjærlighet, omtenksomhet og omsorg. Hva det innebærer for hver enkelt er nok høyst inviduelt, for noen kan det være utdannelse og for andre kan det være å stifte familie, og for atter andre kan det dreie seg om å bli bedre kjent med seg selv. At det er et begrep som er blitt brukt på de mest forkastelige måter, ofte av kvinner som forsvarer forkastelige valg (i mine øyne) er en annen sak, som har gjort at ordet i seg selv gir negative assosiasjoner..
Huldretuss Skrevet 22. juni 2008 #11 Skrevet 22. juni 2008 Hvis man realiserer seg selv kun gjennom en eneste ting i livet, så er man vel ganske endimensjonal.
KaMa Skrevet 22. juni 2008 #12 Skrevet 22. juni 2008 Jeg skjønner det at hvis man ønsker å kverulere så kan man forstå det slik at det var det jeg skrev., Men det var slett ikke det jeg mente. Men hva vet jeg? Eller du? For noen kan det kanskje være nok med en ting, og for andre så klarer de det ikke, uansett hvor mye de holder på med forskjellige ting.
Huldretuss Skrevet 22. juni 2008 #13 Skrevet 22. juni 2008 Det å realisere seg selv er dessuten en luksus man kan unne seg når grunnbehovene er dekket - som mat, søvn, varme osv. Så det at det er et grunnleggende behov hos menneske mener jeg er jåleprat.
KaMa Skrevet 22. juni 2008 #14 Skrevet 22. juni 2008 Så du mener at folk i den vestlige verden lever et fullverdig liv dersom de har mat, søvn, bolig og varme?
Huldretuss Skrevet 22. juni 2008 #15 Skrevet 22. juni 2008 Nei, men det å realisere seg selv er ikke et primærbehov!
KaMa Skrevet 22. juni 2008 #16 Skrevet 22. juni 2008 Nei, men det er ganske så vesentlig for om man skal kunne ha et fullverdig liv. Å kalle det jålete syns jeg er rart og kanskje litt trist for din del..
Huldretuss Skrevet 22. juni 2008 #17 Skrevet 22. juni 2008 Å realisere noen drømmer i livet sitt, mener jeg er noe annet enn å realisere seg selv. Det høres, for meg, pompøst og jålete ut!
KaMa Skrevet 22. juni 2008 #18 Skrevet 22. juni 2008 Og hva er forskjellen? Og syns du det er mer legitimt å realisere drømmer enn seg selv (selv om jeg ikke ser noen åpnebar forskjell her..)?
Huldretuss Skrevet 22. juni 2008 #19 Skrevet 22. juni 2008 Fordi de fleste mennesker, vil jeg tro, er mangefasetterte, og derfor blir det for pretensisøst å si at man realiserer seg selv gjennom enkelte valg - men man kan realisere enkelte ønsker i livet sitt. Kan man noen gang realisere seg selv? Da har man jo en krystallklar oppfatning av hva man selv er, og hvilke potensiale som ligger i en selv. Og den er også begrenset. Skjønner ikke hva folk mener med det...
KaMa Skrevet 22. juni 2008 #20 Skrevet 22. juni 2008 Vel, at du ikke skjønner det sier jo lite om at det faktisk er slik for noen. Jeg lever vel slik at jeg realiserer meg selv, uten at jeg noen gang har sagt det høyt til noen. Nei, det er ikke bevisste valg, men kanskje det handler om å bli så trygg på seg selv at man tør gjøre ting man tidligere ikke har gjort, at resultatene av en prosess er at man tar valg som gjør at man får være seg selv helt uten forbehold. Og dette er vel akkurat så høytsvevende pisspreikaktig at jeg slett ikke regner med at du forstår en brøkdel av hva jeg prøver å formidle.
Huldretuss Skrevet 22. juni 2008 #23 Skrevet 22. juni 2008 Du kan ikke annet enn å bli personlig når noe skal diskuteres. Sur, sint og personlig.
KaMa Skrevet 22. juni 2008 #24 Skrevet 22. juni 2008 Jøss, syns du er den mest snurte her jeg. Jeg valgte å være personlig, fordi jeg vanskelig kan diskutere en sånn ting på generelt grunnlag siden jeg strengt tatt bare har min egen erfaring å gå ut fra. Selvsagt stiller jeg ikke ut private sider av livet mitt uten å ta høyde for at jeg da også står lagelig til for hugg. Det du har skrevet så langt om saken, om jålete, pompøs osv gjorde meg akkuart så forutinntatt at jeg tok det for god fisk at du ikke automatisk vil gjøre en fullstendig u-sving i debatten. Tok jeg liksom feil..? Forøvrig er jeg rimlig overrasket over at du generaliserer over hvordan jeg fremstår og bruker disse sidene, tatt i betraktning at dette er en engangshendelse. Jeg blottlegger svært sjeldent private sider av meg selv her inne. Jeg pleier heller ikke å bli personlig Og at du mener jeg er sur og sint sier vel mer om din dårlige dømmekraft enn noe annet. Jeg føler meg i særlig liten grad hverken sur eller sint.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2008 #25 Skrevet 22. juni 2008 såså babes:-) rull inn puppene begge 2 nå!!! synes det koker litt på østrogenfronten i dag!! Hva med å "realisere" dere litt mer innen forståelse, sex og samliv i stedet!! der virker dere faktisk blanke begge 2:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå