Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt rundt på nette om rettigheter, å jeg kommer fram til at barnefar har krav på 14 dager fri/perm i forbindelse med fødsel. Men de står at det er opp til arbeidsgiver om han får betalt for disse 14 dagene.

Er det noen av dere som har erfaring med dette eller vet litt mer om dette?=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som du selv skriver, så har barnefar rett på 14 dager fri i forb. med fødsel, men at det er opp til arb. giver om han får lønn for hele eller deler av denne perioden. Min samboer får heldigvis fri i 14 dager med lønn, noe som vi er kjempeglad for :)

Men jeg hører også om fedre som ikke får lønn i det hele tatt, eller bare deler av perioden. (da må man sikkert vurdere om far har råd til å ta seg fri, desverre)

Skrevet

Akkurat ja.. Det var det jeg trodde=)

Skjønner ikke at det går an at arbeidsgiver kan velge om barnefar skal få lønn eller ikke.. Det er jo helt borti natta spør du meg!

Skrevet

Mange mener jo at det er der man burde starte med å forbdre pappas rettigheter i forbindelse med fødsel og permisjon. Gjøre det til lovfestet rett til perm med lønn de første 14dagene.

Vet ikke hvor vanlig det er å ikke gi lønn??? Men noen vil det jo sikkert ramme. MIn mann får lønn, mot at han er tilgjengelig hvis de trenger å kontakte ham. Altså ikke nødvendigvis stille på jobb, men å kunne veilede de som jobber med hans prosjekter mens han er borte. Det synes jeg er ok.

Skrevet

Alle offentlig ansatte får permisjon i 14 dager med lønn, det er visst med i tariffavtalen. Men om han jobber i privat sektor må dere nesten undersøke hvordan det ligger an...

Skrevet

Mannen min får bare betalt for 7 dager, og vi har ikke råd til at han skal tape 7 dagers lønn, så permisjonen blir bare en uke :(

Skrevet

samboeren er ansatt i kommunen, og diver og forhandler med arbeidsstedet nå.

De vil i utgangspunktet ikke gi han fri med lønn... Kjempe kjipt!!

Men han jobber med saken. Han har bedt om en begrunnelse, og etter det har de vært ganske sure på han på jobben. Jobber på et sted med få ansatte, og mange kvinner.... Så nå er det hvisking og tisking siden han er vanskelig.

Slikt blir for dumt spør du meg.

Jeg mener det burde være en felles regel for slikt- enten med eller uten, og ikke opp til den enkelte arbeidsgiver på det enkelte arbeidssted!!!

Skrevet

Nå er vi så heldige at samboere får 14 dager fri med lønn,men jeg synes det er rart at enkelte sier at det burde være lovbestemt om en skal få det eller ei. Da må en jo lovbestemme hvor mye hver enkelt arbeidsgruppe skal få da i lønn,slik at det ikke blir noen skjevheter. En lærer som arbeider på en offentlig skole får ikke så mye i lønn som en som arbeider i privat sektor,er det mer rettferdig?

Skrevet

Hva mener du? Vi mødre som har betalt permisjon får jo heller ikke lik sum utbetalt... Det er jo beregnet på et grunnlag - og særlig vanskeligere trengerdet jo ikke å være for mennens del heller?

Synes faktisk det er mer "urettferdig" når noen ser seg nødt til å ikke ta ut de 14 dagene (eller korte ned på dem) fordi de ikke har råd.

Skrevet

Til mamma med en stor og en liten spire..

Når det er snakk om med eller uten lønn, så tar man jo utgpkt i hva man har i lønn. Får man fri 14 dager med lønn og har 30 000 brutto så er det 15000 brutto man får etc. thjener man mer eller mindre så er det også det man får. Evt 80 % om det er det dere har valgt.

Skrevet

De som oftes ikke har dette er de som arbeide i private bedrifter,har gjerne høyere gjennomsnittlønn enn de som jobber i komunale og statlige bedrifter,hvorfor skal en da si at det er urettferdig og at det burde være lovbestemt om en får det eller ei? Skal en si at to personer som utfører samme jobb i to forskjellige bedrifter må på kronen likt i lønn?Forstod du nå hva jeg mente.

Livet er ikke rettferdig og hvis det er de 14 dagene som er det mest avgjørende på en arbeidsplass,må en enten forhandle seg frem til det ved ansettelse,eller ta jobb en annen plass.

Forstår at det er kjip og kanskje ikke kunne ta ut de 14 dagene,men som sagt livet er ikke rettferdig.

Skrevet

Min mann jobber i det private i en veldig liten bedrift. Vi har "gamblet" litt og han tar ut ferie i 3 uker rundt termin. Kommer den lille to uker på overtid så er han dessverre begynt å jobbe igjen. Og krever han da 2 uker fri til (som jeg vet han har rett til) må en av de andre jobbe og dermed ikke få dratt på ferie, siden noen må holde butikken i gang. Syns det er like urettferdig som om han hadde fått fri med eller uten lønn..

(vi flytter også i denne perioden så for oss er det viktig at ting kommer på plass hjemme også. Litt dårlig planlagt dette)

Skrevet

Går disse 14 dagene da av de seks ukene med pappaperm, eller er dette 14 dager fedre har krav på utenom perm. Kan "pappa" ta disse 14 dager før eller etter fødsel?

Skrevet

Dette er 14 dager som er utenom de 6 ukene. Faren må ta disse ut fra dag en av fra barnet er født,noen arbeidsgivere sier at det er ok at en venter til barnet er kommet hjem,før de trenger å ta disse ut.

Skrevet

Dette kommer vel an på om det er Staten som betaler eller ikke..Jeg mener at fars permisjon i forbindelse med fødsel er det arbeidsgiver selv som må ta regningen for, og da synes jeg det er rett at bedriften selv kan vurdere hva de ønsker7har råd til å betale for.

Skrevet

Det at noen fedre får 14 dager med lønn mens andre ikke får det er blodig urettferdig, og det burde så absolutt vært gjort noe med. Er ikke alle i privat sektor som har høy inntekt, og å begynne å snakke om at livet er urettferdig er jo helt borti natta. Da kunne det jo vært litt tilfeldig hvor mange uker lønnet permisjon kvinner har og da. Alle har behov for at pappaen er hjemme de første dagene, og det burde ikke stå på hva man har økonomisk mulighet til. Dette burde være likt for alle. Veldig smålig å ikke unne alle fedre denne muligheten, mamma til 1stor, osv

Skrevet

Mammatilenogenhalv Jeg har da aldri sagt at jeg ikke unner alle fedre å være hjemme,men at livet ikke er rettferdig. Det at du drar inn permisjonen som NAV dekker,blir jo helt feil,for da er det staten som dekker de ukene eller måndene om du vil. De 14 dagene rett etter fødselen er det faktisk arbeidsgiver som betaler og ikke NAV.

Skrevet

Jeg vet det, og derfor bør NAV/staten dekke dette for alle på lik linje med de øvrige permisjonsukene. Dette er ikke noe som burde være opp til arbeidsgiver. Det er jo staten som arbeidsgiver som allerede dekker disse ukene for statlig ansatte, så det burde vært dekket for fedre ansatt i privat sektor også, og ikke vært prisgitt arbeidsgivers moral og ansvarsfølelse. Selvfølgelig er ikke livet retferdig, men dette burde være en rett alle fedre har på lik linje med resten av permisjonstiden. Disse to ukene er etter min mening mye viktigere enn den sjette pappapermisjonsuka.

Skrevet

Mammatilenogenhalv du snakker om å være smålig,å si at hvis ikke min mann får 14 dager lønnet permisjon,så skal ingen få lov til det,hvis ikke det er smålig og barnslig så vet ikke jeg. Synes jeg ser deg i sandkassen jeg,hvis ikke jeg får lov,får ikke du heller. Nei spar meg for slike komentarer.

Du får sende et brev til storting og regjerning der du legger frem det at du føler det er viktigere å sikre fedrene 14 dager perm etter fødselen enn de 6 ukene de nå har krav på. Du få sette i gang en underskriftskampanje og se hvor mange du får med deg og legge dette ved,slik at du har litt hold i hva du krever. Så får du se hva som skjer videre. det nytter i alle fall ikke sitte her inne å sutre over det,ingen med makt til å gjøre noe med,leser det her inne uansett.

Så vil jeg bare få påpeke igjen,at jeg kan forstå at de som har menn som arbeider en plass som ikke får disse 14 dagene med lønn,at de kan føle at det er surt og urettferdig. Hadde nok ikke likt det selv heller om min ikke hadde fått dem med lønn.

Skrevet

Men i alle dager da!!! Jeg sier at alle bør få denne retten ikke at de som allerede har den ikke skal få beholde den. Det må da være lov å hevde at flere bør få denne muligheten. Jeg snakket om den 6. uka, dvs den som kom i tillegg til de fem pappen allerede hadde krav på, for ja, mener det må være viktigere å få to uker hjemme med et nyødt barn enn å øke fra 53 til 54 ukers permisjon (pappaen kan uansett ta hvor mange uker han vil.) Det spiller ingen rolle for den økningen er allerede gjort, det var bare et eksempel. Selvsagt hadde du ikke likt det om ikke din mann fikk 14. dager med permisjon, men det får han, så da er er det jo ikke så farlig for deg. Livet er jo ikke rettferdig, så hvorfor bry seg om rettigheter andre ikke har. Og urettferdighet rundt dette gjelder mye mer, bla selvstendig næringsdrivendes rett til permisjonspenger, studenter osv, men det blir jo en annen diskusjon. Synes det er du som er på sandkassenivå her. Samfunnet utvikler seg hele tiden, og vi får heldigvis stadig bedre støtteordninger rundt svangerskapspermisjon. Men din holdning synes jo å være at du har det du trenger så drit i alle som ikke har det samme, de er bare misunnelige. Jeg ønsker selvfølgelig ikke at noen skal få mindre enn de har, men at alle skal få denne rettigheten.

Her inne er det veldig mye synsing om det meste og i likhet med deg så har jeg gitt uttrykk for hva jeg mener om akkurat denne saken, Jeg er ikke så dum at jeg tror dette er et innlegg i en samfunsdebatt som har noen betydning, eller som leses av noen med makt til å endre noe som helst.

Skrevet

Det er igrunn ganske enkelt Alle har krav på 14 dager ullønnet permisjon.

At noen er så heldige å få lønn for det er jo rett og slett et gode man har forhandlet seg til.

I en privat bedrift så kan man jo forhandle med lønnen som man vil, jeg vet om en som fikk 100% lønn i pappapermen og dette også over 6G selv om mor hadde valgt 80% dekning. Arbeidsgiveren var fornøyd med den ansatte og så på dette som en fin måte å vise det.

Det kan virke urettferdig at statlig ansatte har denne retten automatisk, men det er det samme prinsippet. De har gjenom lønnsforhandlinger forhandlet seg frem til en allmenn rett. (er jo slik i det offentlige en for alle...)

Mannen min får ikke lønn han er håndtverker, men de har ytret et ønske om at han ikke tar 14 dager. Jeg har sagt at han kan jo forhandle seg til en avtale hvor han er fleksibel om de betaler han. Altså forhandlinger

Skrevet

Mannen min jobber i bygningsbransjen, og tjener ikke veldig mye. Han tjener vel omtrent samme som en sykepleier gjør.

Han får ikke betalt de 14 dagene, og vi synes selvfølgelig det er kjempekjipt!

Heldigvis får vi igjen endel på skatten, så vi skal spare endel av de pengene slik at vi har råd til å ha pappaen hjemme de første 14 dagene! :)

Skrevet

Mammatilenogenhalv Du skriver at du ikke ønsker å ta noe i fra noen,men i innlegge forans,skriver du at dette er ikke noe som burde være opp til arbeidsgiver og det burde være nav som betalte dette. Hvis nav skal betale dette,er det samme som å si at ingen får det. Slik er regelverket i dag. Det er opp til den enkeltes arbeidsgiver å bestemme hvordan det skal være i hans bedrift.

Jeg har aldri sagt at jeg ikke ønsker at andre ikke skal få denne goden,for meg kan alle fedre få det,jeg driver ingen bedrift,så jeg skal på ingen måte betale noen uansett og jeg sier jo at jeg har forståelse for dem som ikke får dette,at de synes det er leit og trist. En annen ting,er jo dette noe som burde vært tenkt på tidligere og forhanlet frem med arbeidsgiver.

En kan også ta med de som tar ut 80% permisjon m lønn fra nav,så får de dekkket de siste 20% av arbeidsgiver, skulle det heller ikke vært lov da siden alle ikke får det. Det vet jeg med hånden på hjerte at ikke hadde gått i dette huset.

Skrevet

Håntverkermann her også. Jobber i privat bedrift og får nok ikke betalt slik det ser ut nå. Han har gitt beskjed om at han tar pappaperm, men kunne tenke seg å forhandle med sjefen om evt litt flexitid, eller noen timer hver dag, mot betalt seff. Synes det er synd ikke ALLE får samme goder akkurat disse 14 dagene. Og som noen sier her ovenfor: Mange som jobber i private bedrifter tjener nok bra, men her er jeg ansatt i staten og mannen i det private.... Og det er JEG som tjener best. Det vil si at det ikke er noen automatikk i at de i privat sektor tjener best uansett!

Skrevet

Sambo jobber for et privat firma og han fikk fri 14 dager sist med lønn..

Så satser/håper på at han får det denne gangen også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...