Yrha Skrevet 20. juni 2008 #26 Skrevet 20. juni 2008 Jeg trivdes ikke med det de første 3 månedene, men karret meg gjennom det, og etterpå gikk det som en lek! Så jeg er gald for at jeg holdt ut. Men det går jo en grense hos oss alle, hvor lenge vi orker å styre med vanskelig amming. Jeg fikk mye støtte av svigermor, pluss ammedebatten her inne og ammehjelpen.no var gode å ha. Uten dem hadde jeg gitt opp ganske fort. Nå koser vi oss begge med amminga, syns det er så lettvint og greit.
Gjest Skrevet 20. juni 2008 #27 Skrevet 20. juni 2008 Jeg likte det ikke. Men ammet i 4 mnd for babyens skyld (fullammet ikke da). Etter det foretrakk han flaska og det var like greit.
Smånetta 14.mai Skrevet 20. juni 2008 #28 Skrevet 20. juni 2008 Neida, Ikke alle er Gro Nylander herselt, liksom. Jeg syntes det var et drass å amme med nr en. HAn sugde så hardt og brystvortene blødde i månedsvis, han bæsja sort og la ikke på seg nok fordi han tengte mer enn melk. Jeg ble avmagret. Alt er småproblmer og jeg ammet til han sluttet selv da han var 7,5 mnd. Men jeg elsket det ikke. Eneste grunnen til at jeg holdt ut var "disse viktige dråpene" som det heter i all litteratur. Nå ammer jeg og koser meg med å han han på fanget og kontakten, men den gir jeg ham på andre måter i tillegg. Det er deilig å slippe å koke flasker og sånn, også vet jeg jo at morsmelk er det beste. Men jeg blir stresset av å amme i en halvtime når jeg har oppvasken stående og middag på vent. Med andre ord helt greit, til og med koselig, men har aldri gitt meg over fordi det er så utrolig fantastisk at jeg elsker det, nei.
mamma`n til nurk Skrevet 20. juni 2008 #29 Skrevet 20. juni 2008 Innimellom er det kos, men som oftest synes jeg det bare er stress! Særlig hvis vi har besøk, eller er borte hos noen, eller er i byen. Lite lyst til å strippe foran gud og hver mann...Dessuten sliter jeg med melkeproduksjonen, og hun må ofte få flaske etter å ha ammet uansett... Nesten lyst til å gi opp, men nå har jeg klart tre mnd, så jeg satser på å få til tre mnd til...Men går det ikke, så går det ikke!
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 20. juni 2008 #30 Skrevet 20. juni 2008 jeg elsker faktisk å amme! syns det er kjempe koselig! Men det er meg da, og har ingenting imot de som ikke ammer...) men må si jeg er imponert over pågangsmotet ditt HI!! Lykke til:)
hallais Skrevet 20. juni 2008 Forfatter #31 Skrevet 20. juni 2008 Tusen takk for maaange svar.. Det er veldig greit å se så mange ulike syn på det å amme.. Ser at flere har fått det til etterhvert. Har bestemt meg for å kontakte ammepoliklinikken og gi det en sjanse til.. Hvis jeg skal slutte skal jeg ihvertfall ha prøvd ordentlig først..
Nr 3 underveis Skrevet 20. juni 2008 #32 Skrevet 20. juni 2008 Hei. Hadde det ogsä som deg den förste tida. Jeg sa ofte til meg selv og alle andre at nä gidder jeg ikke mer. Ble til at jeg holdt ut litt til og litt til. Ga henne noe mme pä kvelden en periode jeg var stresset og hadde lite melk. Men jeg ammer enda, og nä gär det faktisk greit. Nä klarer jeg til og med ä amme pä kafe, selv om jeg gjemmer meg litt bort. Hun er nä blitt 4 mnd. Jeg ser nä det samme som alle andre har sagt, det er faktisk ganske lettvint. Men jeg mä drikke masse hver dag, for ä ha nok melk. Tips mot säre vorter er ä la de lufttörke, og presse ut litt melk, som du smörer over brystvortene etter amming. Det finnes ogsä en salve med ullfett, som ogsä er veldig god mot säre bryster. Men det er ikke noe nederlag ä gi opp. Det viktigste er at dere begge har det bra. Lykke til, uansett hva du kommer frem til!
Yo&La+spire Skrevet 20. juni 2008 #33 Skrevet 20. juni 2008 Flott at du prøver litt til:) det kan godt vere det blir bedre! Eg synes det var stress i begynnelsen fordi eg hadde så utrolig mye melk. Hjemme var det greit, for da fant eg bare fram et hånkle og det gjorde ikke noe om klær, sofa og baby var full av melk etterpå, men ute synes eg ikke det var noe...Kjipt med melkeflekker på klær og fullt bytte på ungen etter amminga. Eg var også veldig sår (blemmer og blod...jada....) og det gjorde selvfølgelig vondt, men eg beit tenna sammen og tørka tårene. Etter ca 2-3 mnd ble det bedre. Melka stabiliserte seg og brystvortene ble herda så det ikke gjorde vondt. Etter det synes eg amminga var kjempekos og skulle gjerne amma lenger! men jenta mi gav seg når hun var litt over året...Kansje går det slik med deg og;) Lykke til:)
gullet84 Skrevet 20. juni 2008 #34 Skrevet 20. juni 2008 Hei! jeg har aldri likt tanken på å amme synes det var litt ekkelt, men følte nesten et press fra folk rundt meg og jordmora... jeg holdt ut i3mnd men da var det nok for meg, gruet meg til hvert måltid så flaska forandret hverdagen vår. Man skal ikke amme til en hver pris, vær ei stolt FLASKEMAMMA:):)
Yo&La+spire Skrevet 20. juni 2008 #35 Skrevet 20. juni 2008 Den salven heter Lanolin og er 100 % rent ullfett (altså lanolin;). Den er genial! har ikke prøvd den på brystvorter (visste ikke om det da eg var sår), men den tar bleieutslettet til snuppa over natta. Og den kan spises, så du trenger ikke vere redd for at babyen får i seg noe farlig:)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 20. juni 2008 #36 Skrevet 20. juni 2008 Jo, jeg elsker å amme! Tenker hver gang på den fanastiske kontakten Emilie og jeg får i den tiden! Tenk at JEG er den som gjør det at hun vokser seg stor og sterk!! Baaare JEG liksom! Jeg slet endel med skikkelige såre brystvorter jeg og en laaang stund, men det som reddet meg var PURELAN (lanolinsalve) som er smører på brystvorta etter hver amming, og slike brystskjold som man legger over brystvorta slik at ungen suger på den istedet for selve vorta!! Den redda amminga mi ihvertfall! Og så må du i tillegg sørge for at barnet tar puppen skikkelig og ikke bare i vorta! Ville aldri ha vært denne tiden foruten med Emilie!
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 20. juni 2008 #37 Skrevet 20. juni 2008 Har aldri hatt noen problem med ammingen, som såre brystvorter, betennelse og sanne ting. Sleit veldig i starten med å få han til å suge rett- men fikk det skikkelig til etter noen uker. Synes vi får en fin kontakt ja klart, men den er best om natten eller morningen. Ellers om dagen har han begynt å stresse sann og se seg rundt, da er det ikke altid like lett. Gir en flaske om dagen og en og sove på- så ammer ikke hele dagen. 5 ganger kansje. Innimellom føler jeg for å slutte helt, men så tenker jeg at da må jeg vaske og styre med enda fler flasker, og tenker at det faktisk er ganske fint så fortsetter likevel. Men for meg er det viktigste at han får mat og at man får i seg andre stoffer enn i morsmelkerstatning.
Isilra Skrevet 20. juni 2008 #39 Skrevet 20. juni 2008 Nei, jeg elsker ikke å amme.. synes det er litt koselig å ha guttungen så nære, men han har aldri vært så fryktelig glad i puppen selv heller så alt har bare vært et styr. Hatt masse brystbetennelser, såre brystvorter osv.. + at lillemann søler SÅ fælt! Synes ikke det er særlig lettvint Nå er han 8 mnd og ammer bare morgen og kveld, men er ofte han ikke vil ha på kvelden, så jeg lekker fortsatt og hver gang han skal ha mat så renner melka så bh og alt blir klissvått (selv om jeg prøver å dekke til så godt jeg kan med kluter). Litt syting fra meg, men amminga er ikke så ille lenger Kunne i grunn ønske at han LIKTE puppen, så hadde jeg følt meg bedre kanskje . hehe. Men gjør det mest pga at jeg er så redd for at han skal bli allergisk. Var et par uker som det var herlig og jeg ble kjempe sentimental med tanke på at han ikke skulle amme så mye lenger.. Hehe. Blir aldri fornøyd vettu
miapia Skrevet 20. juni 2008 #40 Skrevet 20. juni 2008 Hjelper det ikke med skikkelige ammeinnlegg? Har selv hatt store problemer med det samme, men fikk kontroll med avent/chicco sine ammeinnlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå