Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #1 Skrevet 19. juni 2008 Jeg har min barnetro, og den er bare sånn passe sterk. Sterk nok til at jeg ønsker å tro på en gud, men ikke slik at jeg er overbevist om dens eksistens Videre har jeg ikke lyst til å preike som om Gud er en opplest og vedtatt makt til ungene. Stort sett snakker vi mao ikke om Gud! ...helt til 4 åringen begynte å filosofere over "hva skjer når vi er døde og begravet?". Ja, hva sier du til en 4 åring som lurer på hva som skjer når man er død? Jeg vet hva jeg sa, så da lurer jeg litt på hva andre sier om saken?
Sånn kan det gå Skrevet 19. juni 2008 #2 Skrevet 19. juni 2008 Er ateist, så ungene vet at Gud er noe som enkelte tror på akkurat som noen tror på tannfeen eller julenissen.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #3 Skrevet 19. juni 2008 Vi takker for maten ved middagsbordet og kveldsbønn i sengen:) Han er enda så liten at han ikke spør så mye selv, men vi snakker litt om gud av og til, mest at han skal passe på mini og at han har skapt alt det fine rundt oss. Men ikke noe dypere en det enda da.
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #4 Skrevet 19. juni 2008 Jeg sier at det er det ingen som vet, men at mange tror man lever videre uten kroppen sin. (Datteren min var veldig opptatt av at kroppen graves ned.) Har nevnt at dette kan være i himmelen med gud eller som "skytsengler" som passer på de som lever. Jenta mi har slått seg til ro med dette foreløpig
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #5 Skrevet 19. juni 2008 Deler ditt syn på Gud, og er vel da omtrent like usikker... Men har fortalt at når man er død, så virker ikke kroppen lenger. Hun tenker på at de døde er i himmelen (ikke så religiøs inspirasjon der, det bildet tror jeg stammer fra løvenes konge, he he). Men av og til snakker vi jo om Gud. Jeg vil ikke at hun skal tro at jula handler om nissen og påska om påskeegg, så litt forklarer vi underveis. Senest i går spurte hun om hva uttrykket "signe deg" betyr, så da sa jeg at det betyr at noen vil at Gud skal passe ekstra godt på deg. Ikke lett, men samtidig veldig spennende. Skulle bare ønske at spørsmålet kom en gang jeg var i det filosofiske hjørnet, og ikke når vi står i butikken og forklarer;) Og så har vi jo spørsmålet om hvordan babyen kommer inn i magen... huff... ikke lett å svare på en grei måte for sjenerte mammaer;)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #6 Skrevet 19. juni 2008 Hehe... Jo, da blir det vel ganske likt da. Jeg sier at noen mennesker tror på Gud, noen på Allah, noen tror vi blir født helt på nytt igjen som en liten baby, og at jeg tror *** er i himmelen hos Gud. Men er litt redd for å uttrykke meg feil. Var nesten litt skummelt da jeg måtte forklare hvorfor, når, hvordan man dør, og hva som skjer når man dør, men synes selv det gikk noenlunde greit i ettertid Når det gjelder babyene i magen, har det seg slik at jeg har et såkalt babyhull. Der kommer babyene inn, og der kommer de ut Det får bli med det til jeg får pønsket ut hvordan man forklarer menneskelig reproduksjon for en 4/5 åring!
The most famous Ludder Skrevet 19. juni 2008 #7 Skrevet 19. juni 2008 Jeg sier sannheten, at jeg ikke vet. Ville aldri funnet på å nevne guds navn i vårt hus :-)
Gjest Skrevet 19. juni 2008 #10 Skrevet 19. juni 2008 Eg har ei tru som eg ønsker at barna mine skal få del i. Ikkje sånn at eg snakkar om Gud ofte eller mykje, men for meg er det naturlig å fortelle barna at morfar er i himmelen hos Gud. Så lenge dei er små, har eg ikkje lyst til å problematisere for mykje. Dei kritiske spørsmåla kjem av seg sjølv, og då er eg klar for det og.
Northernlights Skrevet 19. juni 2008 #11 Skrevet 19. juni 2008 Ja,jeg snakker ofte om Gud til ungene mine.
Northernlights Skrevet 19. juni 2008 #13 Skrevet 19. juni 2008 Det kan være, men nå er jeg reinhekla trønder =O)
The most famous Ludder Skrevet 19. juni 2008 #14 Skrevet 19. juni 2008 En påvirket reinhekla trønder ;-)
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2008 #15 Skrevet 19. juni 2008 Takke for maten har vel ingenting med Gud å gjøre, viss man da ikke takker Gud for maten da....... Her snakker vi kun om Gud når ungene spør, prøver å være så ærlig og nøytral som råd. Sønnen min sa til presten da presten fortalte at Gud hadde skapt han: " du presten, mamman min har skapt meg!" Det er jeg for såvidt også enig i!!!!
Northernlights Skrevet 19. juni 2008 #16 Skrevet 19. juni 2008 Snakka om Gud lenge før jeg visste jeg skulle tråkke på amerikansk jord. :-p
The most famous Ludder Skrevet 19. juni 2008 #17 Skrevet 19. juni 2008 Det var vel grunnen da, du hadde amerikaneren inni deg allerede...
Northernlights Skrevet 19. juni 2008 #18 Skrevet 19. juni 2008 Har hatt en del amerikanere inni meg,ja O:o)
Northernlights Skrevet 19. juni 2008 #20 Skrevet 19. juni 2008 Du med kofferttankene dine!! VÆRT GRAVID MED TO AMERIKANSKE BABYER! =o) Gubban....jeg en skitten pike?? Tror ikke det ;o)
The most famous Ludder Skrevet 19. juni 2008 #21 Skrevet 19. juni 2008 To er jo ikke en del da, men et par. Og det må det uansett ha vært skitne handlinger bak...
Northernlights Skrevet 19. juni 2008 #22 Skrevet 19. juni 2008 Det føltes helt riktig =o) Sex er i utgangspunktet ikke skittent. Gud skapte forresten sexen.
The most famous Ludder Skrevet 19. juni 2008 #23 Skrevet 19. juni 2008 Det er det vel, det er en synd!
Northernlights Skrevet 19. juni 2008 #24 Skrevet 19. juni 2008 Hvis du ikke tror på Gud,hvordan kan du da si noe er synd? ;o)
The most famous Ludder Skrevet 19. juni 2008 #25 Skrevet 19. juni 2008 Jeg snakker på vegne av bibelen, jeg glemte kanskje å understreke det ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå