Gå til innhold

Er samboren med til jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere med samboern til jordmor?

Føler egentlig at d er litt unødvendig jeg, delv om det er vårt 1. barn...

Kan ha noe med at jeg ikke liker jordmora mi....

=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har vert med på èn jordmorkontroll, men det var kun fordi jeg ikke hadde barnevakt til førstesnuppa og var litt bekymret for at det skulle bli mye styr hvis jeg hadde henne med meg alene (litt aktiv snelle kan man si..). Men ellers har han kun vert med på ultralyd, og det synest jeg er helt greit.

Skrevet

Min kjære har også kun vært med til på Ul og til legen første gang siden vi fikk ul der også. De gangene jeg har vært hos jm har han ikke vært med.

Føler ikke at han går glipp av noe selv om han ikke er med til jm.

Skrevet

Min samboer har hittil bare vært med på UL. Men han skal være med når jeg skal til jordmor neste uke. Da ville jordmor gjerne snakke med oss begge om fødsel (vi er 1.gangs), så hun satte opp en dobbelttime. Da er jeg 35+4.

Skrevet

Sambo har vært med på alle kontroller av meg i svangerskapet - første kontroll hos fastlegen i uke 9, ultralyden selvsagt, alle fem jordmorkontroller så langt, pluss en ekstra ultralyd for å sjekke morkakeplassering, en samtale på svangerskapspoliklinikken, og en samtale hos nevrolog (ble henvist dit fordi ingen tilsynelatende vet hva man gjør med gravide epileptikere som ikke har anfall og ikke tar medisin... :P). Og i tillegg en heisatur på legevakta i uke 7 pga hissig influensa som man kunne mistenke for å være lungebetennelse... Jeg har forsøkt å spørre om han heller vil være hjemme et par ganger, men da får jeg bare et overrasket blikk tilbake - SELVFØLGELIG skal han være med!

...tror dog at han overkompenserer litt fordi han ikke fikk vært med på noenting med førstejenta si - der var det slutt mellom ham og barnemor før hun var på første legekontroll, forholdet dem i mellom var så skakkjørt at det ble ikke noe av hverken ultralyd eller fødsel for hans del, og det tror jeg han er kjempelei seg for :(

Skrevet

Samboeren min er med på hvert besøk hos jordmor:)det er kjempe koselig, og han føler han får ta skikkelig del på alt:)

Skrevet

hmmm...

Han har vært med på ul, selfølgelig og på omvisning på føden. Skal til min fastlege neste gang (da er jeg i uke 32) pga at jordmor har ferie. Så er d vel 2 eller 3 kontroller til jordmor etterpå...? Lurer på om jeg bare skal gå til fastlegen min istede jeg, gruer meg nesten litt til å gå til jordmor. Hun er langt ifra koselig og jeg føler at hun overkjører meg.... Føler mye mer for å ta med samboer`n til legen min.

=(

Skrevet

Nei, kun UL og på føden når det har vært ekstraundersøkelser...

Skrevet

Min er med når jeg går hos jordmor, men det er fordi jeg trenger ham der til å høre ALT. Går til samtaler for fødselsangst, så jeg vil gjerne at han skal vite hvordan jeg har det og hva jeg er redd for i forbindelse med fødsel og sykehus... Går alene til fastlegen, for der er det bare undersøkelser og ikke noe prat som han kan engasjere seg i.

Tror han synes det er litt stas å være hos jordmor (selv om jeg stort sett ar bare snørr og tårer), for vi får jo høre hjertlyden hver gang :)

Skrevet

Jeg lar han velge selv, spør jeg om han kan bli med inn gjør han alltid det,,, Ellers så kjører han meg alltid til jordmor/legen hos meg.

Og når jeg skal på Ullevål er han alltid med hvis ikke ungene våre er med, da venter dem på meg i bilen.

Så la han få velge selv,,,

Skrevet

Hei,

Min samboer er med på UL, men ikke til jordmor/lege. Han har fått tilbudet, jeg synes det er ok å gå til jordmor alene.

Skrevet

Her er han med på alt! Tror han hadde vært det uansett, men det har vært spesielt nå fordi formen min har vært elendig hele veien. Jeg har trengt å ha han med, samtidig som han veldig gjerne vil :-).

Det viktigsete er jo at du og mannen din er enig om han skal være med el ikke!! Det som er best for noen trenger ikke være best for andre.

Skrevet

Mannen min var med på første kontrollen hos legen, og så på den andre kontrollen jeg hadde hos jm, fordi jeg ikke likte henne noe særlig og trengte litt støtte. Han har også vært med på UL (har hatt 5 stk, skal på ny neste uke) og svangerskapsgruppe. Og dersom det har vært noe ekstra så jeg har vært på legevakta e.l.

Han får beskjed om alle timene hos jm/lege, og jeg prøver å legge dem slik at det er lettest mulig for han å være med, men så lenge vi ikke er engstelige for at det er noe galt har jeg ikke noe kjempebehov for at han er med, så han har stort sett vært på jobb i stedet. Eneste gangen jeg har blitt sur på ham for at han ikke har vært med meg var da jeg skulle på samtale på sykehuset for å krangle meg til en bekkenundersøkelse. Jeg var nok sur mest fordi jeg ikke var i form den dagen, og derfor hadde lyst til å ha ham med, han hadde jo ikke fått gjort noe fra eller til uansett, og det var ingen undersøkelse jeg var på.

Skrevet

Nei, han har ikke vært med på annet enn UL. Han hadde sikkert blitt med om jeg hadde spurt, men han tenker vel at jeg forteller ham hvis det skulle være noe spesiellt. Ikke så interessant å høre om urinprøver og blodtrykk for ham, selv om det er hans barn også, så er dette ting jeg kan fortelle ham om i etterkant. Så slipper han ta fri fra jobb. Tror ikke han har ønske om å være med heller. Han blir med på fødselen da!

Skrevet

Han var med hver gang da vi ventet nr.1. Denne gangen er han ikke med. Har litt med jobbsituasjon å gjøre også, i tillegg til at jeg føler det ikke er så nødvendig. Men han var med sånn at han fikk høre hjertet den første gangen....

Skrevet

Min samboer er ikke med til jordmor, men har vært med på UL undersøkelser.

Skrevet

Han har vært med hver gang... er liksom ikke noe spm om han skal være med eller ikke, han tar det som en selvfølge at han skal følge opp alt.. Han er faktisk veldig engasjert:-)

Skrevet

Min samboer har også vært med på alle jordmor timer utenom en.. Han synes det er en selvfølge å være med og spennende å se hva målene er hver gang.. Like stort glis på han hver gang vi hører hjertelyden!!! Jordmor har vært flink å inkludere han også slik at han får svar på alle spørsmål han har og får gitt uttrykk for hvordan han synes ting er... Kjempegreit for oss begge to, er kjempeglad for at jeg har en slik engasjert samboer som virkelig gleder seg til å få baby!! Tror nok vi kommer til å sloss litt om å kose/stelle babyen når han endelig bestemmer seg for å komme ut...... 7 dager over termin nå - sukk...

Skrevet

Min samboer har også vært med på alt av kontroller og ultralyd, bortsett fra første kontroll hos jordmor. Da spurte hun meg om jeg ville ta han med neste gang. Siden han er fra Irland, sa jeg at jeg ikke trodde det var noe vits siden han ikke snakker så bra norsk, og sikkert ikke ville få med seg så mye.

Min fantastiske jordmor sa da at vi selvfølgelig kunne ta alle timene på engelsk, det var ikke noe problem! Så siden har han vært med, og synes det er kjempekjekt å få høre fosterlyd og ta del i det vi snakker om!

Jordmor har til og med tilbudt oss en dobbletime der hun skal gå gjennom hele fødselen på engelsk til ham!

Det er så herlig å få så god oppfølging, altså! :)

Skrevet

Samboeren min har vært med på to ultralyder, og ellers så er han med på barselkurs (om amming og fødsel) Sist var han skikkelig utolmodig da vi hadde om amming, og da ble jeg sur, for han kunne liksågodt vært på jobb som å ødelegge opplevelsen for meg! :( Har så mye å gjøre på jobb... pissprat, så bli på jobb da!! )

synes det er greit å gå alene til jordmor, men hadde sikkert vært kos for han å hørt hjertelyden, -beste lyden i verden:)

Skrevet

Mannen min har vært med på UL i uke 18, fødselsforberedende kurs og omvisning på fødeavdeling. Utenom det syns jeg ærlig talt det har vært greit å gå alene, både til lege og jordmor. Jeg gjenforteller han jo alt som er viktig. Jeg har vært på flere ekstra UL som han ikke har hatt anledning til å bli med på, eller jeg har følt det ikke har vært nødvendig, og det passer oss fint. Men jeg skal på vekstestimering om en uke, og da vil han gjerne være med, om det ordner seg med den nye jobben. Vi får se.

Skrevet

i første svangerskap var mannen min med på 90% av kontrollene. Nå har han vært med på ultralyden. Jeg har ikke "behov" for å ha han der denne gangen. vi vet hva vi går til, å kontrollene er ikke så utdypende denne gangen, som sist. Vi snakker en del hjemme om fødselen, å hvordan vi ønsker den. vi snakker godt sammen ellers, så jeg sier i fra hvis det er noe som plager meg.

Trenger uannsett "all fritiden" hans på tulla vår nå, siden jeg er "rammet" av bekkenløsning -og ikke klarer så mye lenger.

Skrevet

Her har samboeren vært med på alle kontroller bortsett fra første kontroll hos fastlegen og et par uker etter da jeg var hos gynekologen for en innvendig UL for å se hvor langt jeg var på vei.

For oss har det vært en selvfølge at samboeren er med på alle kontroller. Jeg synes det er fint at han er der sånn at han får høre alt det som jordmoren sier. Jordmoren vår er også opptatt av hvordan han har det og at vi er sammen om dette selv om det er jeg som er gravid!

Skrevet

min har vert med 1 gang til jordmor, 2 ul, fødseldgruppe og omvisning på sykehuset... synes vel egentlig det holder, han tilbyr seg og bli med hver gang men er jo det samme som skjer på hver kontrol så er jo unødvendig at han skal ta seg fri fra jobben.... men er jo fint at han viser innteresse da (=

Skrevet

Min har vært med på de fleste legetimene og til jordmor, men det er fordi han vil det selv og har en jobb som gjør at det ikke er noe stress med fri osv. Det har vært veldig greit for meg (teflonhjerne) og informativt for ham. Han har fått høre hjertelyden og får samme informasjon fra legen som meg. Det er strengt tatt ikke nødvendig at mennene er med, men det var spesielt for ham å høre hjertelyden og jeg tror at også han føler seg tryggere på at alt er bra med jenta vår når han får høre det selv. Hos jordmor var det jo litt snakk om fødsel osv. også - det er jo greit å få med seg :) I tillegg har han vært med på UL-timen og på fødselsforberedende kurs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...