Gå til innhold

Skal alle november barna i barnehage til høsten?


iggy-iggy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lillemor har barnehageplass fra 1. september. Så det blir nok barnahage her ja. Vi har desverre ikke mulighet til å være hjemme lengere enn som så..

 

Heldigvis er barnehagen 200 meter borti gata vår, og annenhver uke blir det kun for noen få timer. Pappaen begynner nemlig annenhver uke kl 09, og annehver uke kl 13:00 på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikkje søkt bhg plass enda, håper han skal få 3 dager plass fra des av , men skulle gjerne vært heime lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har søkt om barnehageplass fra oktober, men fikk avslag. Foreløpig står jeg uten jobb, så om det ikke endrer seg blir vi hjemme og koser noen måneder ekstra. Har tenkt å søke på nytt fra nyttår, kanskje før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke fått plass...bor i bydel med babyboom, så våger ikke å drømme om barnehage engang! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg synest ho er ALT for liten. Om mulig vil eg ha ho heime like lenge som storebroren (til ca 3 år). Blir veldig trangt økonomisk, men det er verdt det, synest ikkje noko om å bli "tvinga" til å la andre oppdra ungane mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mi skal i barnehage fra 20.august.. nesten 10 mnd.. Greit at de blir sosialisert med andre barn og voksne og ikke går hjemme med meg til hun er flere år.. men syns vi kunne drøyd det til hun var et år iallefall.. men nå måtte det bli sånn denne gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også hjemme hvertfall et år til. Her jobber far turnus, så jeg kommer til å jobbe 1-2 ganger i uka muligens, mens lillegutt er hjemme hos far. Lyst å prøve å få jobbet litt jeg da, greit å gjøre litt annet, samt at da blir det litt "lommepenger";o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta ulønnet permisjon tom. neste sommer så da begynner ho i barnehage til høsten igjen. Hadde tenkt ut i jobb i oktober når permisjonen var over , men så ble jeg plutselig alenemamma så da utnytter jeg systemet litt og får overgangsstønad en stund og får gå hjemme å kose meg med snuppa litt til. (aldri så gale at det ikke er godt for noe?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er alene mamma, har permisjon til 7 november,(Ronja blir 1 år den 17)

men har ikke søkt henne inn i barnehage enda, da jeg mest sannsynlig står uten jobb etter permisjonen...

for jeg jobber natt, så hvis jeg skal fortsette i den jobben, må jeg evt ha noen til å passe Ronja på natten...

er jo en løsning det å da seff..

 

men jeg får se hvordan jeg gjør det...;o)

er lenge til enda:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være lenger hjemme, tenkte når han er rundt 1 og ett halvt år da begynner han å bli stor nok til barnehagen. Jeg har ennå ikke søkt barnehageplass=/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å jobbe 60 % i slutten av august, men Leonard begynne ikke i barnehage før 1. november (benytter oss av tidskonto). Vi har økonomi til at jeg kunne gått hjemme, men for meg er det utenkelig. Bor på en liten plass med veldig få som er hjemme på dagene og savner derfor voksenkontakt veldig! Gleder meg til å jobbe! Tror også Leonard har godt åav å begynne i barnehage slik at han får møtt andre barn. Blir bare tre dager i uka uansett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått 100 % bhg plass til Mini fra August da er han akkuratt 9 mnd.

Jeg kjenner jeg blir litt arg når folk skriver at de er altfor små og at de heller tar ulønna permisjon ett år til pga det. Til dere vil jeg bare si: heldige dere er!

 

Vi har ikke mulighet for dette økonomisk. Begge jobber skift så det å jobbe 50% kveld som mange gjør, vil resultere i at vi som familie nesten ikke får se hverandre samtidig. Da håper jeg heller å kunne ta Mini fri fra bhg noen dager, hente tidligere og levere senere ettersom det passer seg slik.

 

På en annen side tror jeg ikke at de tar skade av å begynne tidlig i bhg, de fleste kommentarene jeg har fått fra folk som jobber i bhg sier at de er mye mer mammadalt når de er hjemme enda ett år. Dessuten er vi heldige her i Norge om dagen fordi vi har så lang permisjon, tidligere og i mange andre land har man kortere permisjon og da må andre ta seg av barna når mor må tilbake til jobb.

 

Sorry at jeg skyller alt dette over på dere her, er bare så lei av "rike" venniner som hele tiden skal kommentere dette, vi hadde nok også valgt annerledes hadde vi hatt litt bedre råd. Men når alt kommer til alt, tror jeg at jeg ville hatt en redusert bhg plass, da jeg tror han har godt av å treffe andre uten mamma og pappa tilstede hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal være hjemme litt lenger! Egentlig skulle jeg begynt å jobbe igjen 25. august, men jeg tar ulønnet permisjon frem til januar. Da skal jeg jobbe 50% ca. 1 år fremover - altså fra januar -09 til januar -10.

 

Det passer bra, for da får snuppa en myk start av barnehagetilværelsen (har søkt 50% barnehageplass), samt at jeg får fulgt opp eldstemann bedre når han begynner på skolen høsten -09 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha henne hjemme en stund. I hertfall til januar,mulig lenger og. Skal begynne å jobbe 50% fra september,og da blir hun passet litt av tante og bestmor. Fungerer dette bra dropper vi barnehage hvertfall i 1 år. Vi har garantert plass når vi vil i barnehage som tilhører pappan sin jobb,så slipper stresse med det :o) Veldig godt å ha snuppa hjemme en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym som er lei av rike venninner som skal ta ulønna permisjon. Jeg skal være hjemme, men er absolutt ikke rik. Når den lønna permisonen min er ferdig må vi leve på ca 12 000 i mnd, men tror det skal gå akkurat med pitte liten leilighet. Jeg tror uansett om en ønsker å være hjemme eller ha ungene i barnehagen så er det snakk om prioriteringer. Jeg var ikke ute etter å "ta" noen hverken den ene eller andre veien. Alle må få gjøre det de selv ønsker. Men føler ofte at det er jeg som er rar som ønsker å være hjemme med min egen unge. Det er liksom ikke godtatt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått barnehageplass fra høsten, men har sagt opp jobben min og søkt på skole, så vet ikke enda om jeg kommer inn. Kommer jeg ikke inn tar jeg henne ut av barnehagen og er hjemme til neste høst. Samboer jobber på havet, så jeg jobbe som tilkalingsvikar annen hver mnd når han er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir hjemme med lillemor et år til iallefall, jeg har sagt opp jobben min for å være sammen med henne ett år til. Dette er en prioriterings sak som må være opp til den enkelte familie, derfor synes jeg det er trist at folk skal dømme hverandre etter hvilke valg man tar i forhold til yrkesliv og familie liv. Jeg var hjemme med storesøster til hun var 3 år, og hun har ikke tatt noe "skade" av å begynne i barnehage så "seint". Men jeg har full respekt for de som vil ut i arbeidslivet og få litt voksenkontakt igjen.. helt forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si til deg iggy-iggy at vi lever for 10000kr i mnd nå, og da har vi begge 100% lønn, og da forstår du kanskje at det ikke er en "prioriteringssak" å velge bhg fremfor å være hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg anonym 100%. Jeg synes flere av disse svarene ble veldig blærete rett og slett. Jeg vedder ræva mi på at det er flere her som ikke har turt å svare på denne tråden siden det bare er "tar lenger perm for det gjør gode mødre" som har svart.

 

Og til deg som snakket om prioriteringer: Hvordan mener du at man skal prioritere om ikke den ene tjener forholdsvis gode penger? Det er vel ingen som selger huset sitt (og bilen) for å kunne ta seg råd til å være hjemme ett år ekstra. Ett hjem er jo også veldig viktig.

Litt mindre luksus i hverdagen gir deg ikke råd til å dette.

 

Jeg tok 7 mnd ekstra perm med 2 åringen min, og nå skal jeg ta 3 mnd ekstra perm med minste. Vi har planer om en til, og da skal jeg være hjemme ett år eller flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dersom jeg virket blærete. Det var ikke meningen. Jeg tror absolutt ikke jeg er en bedre mor enn de som må/ønsker å ha barna i barnehage. Jeg fisket rett og slett etter noen andre som skal være hjemme pga det er så få som er hjemme for tiden. Man trenger penger for å leve og barnehage trenger vi i vårt samfunn. Men jeg føler at vi som ønsker å være hjemme blir sett rart på. Vi "mishandler" barna våre siden de ikke får gå i barnehage og vi er ikke samfunnsnyttige nok når vi ikke går ut i jobb igjen. Altså jeg var ikke ute etter å ta de som skal ha barn i barnehage, men å få støtte på at jeg ikke er helt syk som ønsker å være hjemme. Jeg forstår at en må ha mer enn 10 000 å leve på pr mnd. Ingenting er gratis i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iggy-iggy: Det var ikke ditt svar jeg bet meg merke i, men Ranveig sitt. (sorry,til deg).

Personlig betyr det ikke noe, men jeg skjønner "anonym" her og andre som faktisk er tvunget til å ha barnet sitt- det kjæreste man har- i barnehage. Da er det ikke koselig å høre om prioriteringer og at andre oppdrar barnet ditt.

Jeg har forståelse for at det finnes folk der ute som ikke er like heldig som meg. Jeg som faktisk kan velge om jeg vil være hjemme, eller om jeg vil ha barnet mitt i barnehagen.

 

Og når jeg er i gang så kan jeg også si at jeg ikke har opplevd at noen ser rart på meg siden jeg har valgt lenger permisjon. Jeg tror ikke folk tenker at man mishandler barna ved å være hjemme med dem. Tvert i mot tror jeg de fleste ønsker å være hjemme lengst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja min lille gutt skal i barnehage fra september av:) og det tror jeg blir bra for han. han elsker andre unger og koser seg i b.hg når vi henter og levere storebroren. går ikke rundt å tenker stakkars liten baby som skal i b.hg når han er 10 mnd:)

jeg jobber bare 6 timer om dagen og mine barn kommer til å gå korte dager og ha fri i alle feriene , så dette går bra:) jeg jobber bare 2 min vekke i gå avstand til b.hg. så er det mange som begynner i b.hg når de er 9- 10 mnd for da er permisjonen over. for de fleste. I b.hg til min sønn som er 3 år nå der var det 4 barn under 1 år som begynte i fjord og de stor kosa seg, så til dere som skal ha barna i b. hg så kommer de til å kose seg der:) ikke gå rundt med dårligsamvittighet , det gjør ikke eg:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi skal i barnehage fra september. Da er ho 10 mnd. Det blir sikkert vanskelig til å begynne med, men så går det nok fint. Eg gledar meg til å begynne å jobbe igjen! Det er veldig koselig å vere heime med baby, men det er og veldig kjekt å jobbe! Eg gledar meg til kvardag med faglige utfordringar, henting i barnehage, samla familie rundt middags bordet og ikkje minst dei etterlengta helgene!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...