Gå til innhold

5-åring som kan lese = geni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet mange som leser i den alderen. Jeg leste og skrev da jeg var 4. Datra mi på 4 (snart 5) har lest noen mnd nå, og hun skriver også. Tror ikke det er spesielt tidlig, men man er jo selvklart veeeldig stolt da;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke hold de igjen:) La de lære. Lærere skal differansiere undervisninga slik at den passer alle.

Jeg husker at jeg fikk masse spennende bøker (i tillegg til de andre) av læreren min som jeg kunne lese da jeg gikk i 1. klasse, det syntes jeg var kjempemorsomt:)

Vet at før ønsket ikke lærerne at elevene kunne lese når de begynte på skolen... for da var ikke alle i klassen på samme nivå.

For å si det sånn: det finnes ikke en eneste klasse hvor alle 1. klassingene er på akkurat samme nivå, så undervisninga MÅ tilrettelegges den enkelte uansett.

La de bare lære seg å lese før skolestart, med en god lærer skal de ikke kjede seg uansett;)

Skrevet

Hei, kan du si noe om dette konseptet? Har en 8 åring som sliter, kanskje du har nøkkelen til å knekke lesekoden for ham

Skrevet

Jeg leste når jeg var tre, kunne subrahere og addisere når jeg var fire og gange tresifrede tall når jeg var fem.

(noe jeg forøvrig ikke er videre god på lengre:p)

Ble iqtestet og var et såkalt "barnegeni", men jeg tror det har gått over;)

Skrevet

Ja, du har blitt voksen nå, Tillamor;-)

Skrevet

Tror det er det man kaller en flink 5-åring :0) Jeg leste også da jeg var på den alderen, og flere av 5-åringene i bhg hvor jeg jobbet syntes det var spennende å lese og skrive. Jeg tror de fleste fire-femåringer kan lære seg å lese og skrive dersom interessen er der. Men jeg er langt ifra noe geni selv og jeg både leste og skrev i den alderen :0)

Skrevet

Så sånn utifra denne tråden her er det ingen fordel å lese tidlig med andre ord, hø hø.

Skulle til å skrive at hun må være riktig så flink jeg da.

Skjønner moren er stolt da:o))

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jeg begynte på skolen rundt den dagen jeg blei 5 (bursdag i september), og klassen bestod da av 4- og 5-åringer. Vet ikke hvor mange som kunne lese da, men vi lærte i alle fall å lese i den alderen. Jeg kunne lese før jeg begynte, men noe geni er jeg ikke, men er litt nørd da!:P

Skrevet

Jeg maste fra jeg var 5 av om at jeg ville lære å lese og skrive, men ingen ville lære meg eller fortelle hva de forskjellige bokstavene het.

Lærte meg å lese og skrive når skolen begynte men var bitter på mamma i mange år for at hun ikke lærte meg det tidligere, så syns det er fint at barna får lov å lære seg å lese når de selv har lyst. Husker at de som kunne lese og skrive fra før av fikk andre oppgaver og fikk masse spennende bøker og lese mens vi andre måtte pugge bokstavene.

Syns det er fint at barna viser interesse for å lese så tidlig og syns da at vi skal oppmuntre dem til å fortsette, ikke holde dem tilbake.

Skrevet

Jeg maste fra jeg var 5 av om at jeg ville lære å lese og skrive, men ingen ville lære meg eller fortelle hva de forskjellige bokstavene het.

Lærte meg å lese og skrive når skolen begynte men var bitter på mamma i mange år for at hun ikke lærte meg det tidligere, så syns det er fint at barna får lov å lære seg å lese når de selv har lyst. Husker at de som kunne lese og skrive fra før av fikk andre oppgaver og fikk masse spennende bøker og lese mens vi andre måtte pugge bokstavene.

Syns det er fint at barna viser interesse for å lese så tidlig og syns da at vi skal oppmuntre dem til å fortsette, ikke holde dem tilbake.

Skrevet

riga + snulla - hvor gammel er du og hvilken skole har du gått på? Obligatorisk skolestart for 6-åringer ble innført i 1997. Før dette var det skolestart ved 7 årsalder.

Har du gått på utenlansk skole, siden du begynte så tidlig som 4 år?

Skrevet

Min datter leste som 5 åring og var ett geni i mine øyne. Hun er også den vakreste tenåringsjenta jeg har sett:)

Skrevet

....og mener vel at kommentarer som "herregud, hun er vel ikke noe geni for det" og "tidlig ute, men ikke noe geni" og diverse andre kommentarer om hvor vanlig dette er, smaker litt av janteloven.

Skrevet

Ehhh, nokså normal vil jeg si.

Det er ikke uvanlig å lese som 5 åring.

Skrevet

Kanskje ikke verken et geni eller begavet - bare tidlig ute?

Jeg var 4 da jeg kunne lese. Smart idag? Tja, mer iherdig tror jeg. Jeg skjønte kanskje tidlig at jobbing med ting førte til goder. Om å øve på bokstaver= knekke lesekoden.

Husker moren min prøvde å bremse meg, så jeg ikke skulle kjede meg på skolen. Gikk jo ikke :)))

Skrevet

Happybirthday: Jeg tror Riga har vokst opp på Island, mulig det er tidligere skolestart der :-)

Gjest Visten
Skrevet

Så flink, skjønner godt at mamman hennes er stolt! - selv om det kan se ut som om flesteparten her inne ikke mener det er stort ;) Sambo har ingen nevøer eller nieser, men jeg er alltid veldig stolt over mine egne - selv om det de oppnår kanskje ikke vinner gehør på dib :) merkelig setning siste der, ble usikker på om den er riktig.. Hm...

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Ja, jeg har gått på skole på Island.

Skrevet

Flink og tidleg ute, men genifaktoren kan man ikke avgjøre utfra dette.

Skrevet

Dessverre ikke noe geni! Jeg leste da jeg var 4 , men er ikke akkurat den smarteste i gjengen for det :P

Skrevet

Hun er litt tidlig ute, men noe geni er hun nok ikke kun utfra lesekunnskapen :) Jeg leste da jeg var 5, jeg liker jo å se på meg selv som alminnelig smart, men må nok innse at noe geni er jeg ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...