Linnea82 Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 Niesen til samboeren min fyller straks 5 og kan lese allerede. Javisst synes jeg hun er flink, og moren mener hun er et lite geni. Er hun geni, eller "bare" begavet eller hva mener dere?
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Jeg leste da jeg var 5,men ble nok ikke regnet som geni;-)
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #3 Skrevet 17. juni 2008 Ingen av delene, bare tidlig ute ;o) Jeg leste da jeg var 4, men har ikke merket at jeg har vært spesielt begavet eller noe geni senere i livet gitt....hehehe.
Mamman til ♥ og ♥ Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Jeg kunne lese når jeg var 5..men jeg er ikke geni..hihi.,.
wirre;o) Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 jeg kunne skrive navnet mitt før jeg var tre og jeg leste før jeg var fire. jeg er ikke noe geni i dag iallefall. de andre tok meg dessverre igjen. men for enhver tanta er det fullt tillatt og ikke minst forventet med stolte meldinger og gode ord. Ja, hun er nok ett geni og meget meget begavet;o)
sprudle79 Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 I wish! Jeg kunne lese og skrive når jeg var 4, men er dessverre ikke noe særlig til geni i dag... Men det er jo artig når ungene er tidlig ute med ting da:)
Spanskeflua Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 Geni eller ikke...jeg kunne lese da jeg var 4 år, men har utvikletmeg rimelig normalt. Har alltid hatt gode karakterer på skolen, men ikke unormalt gode... Vil ikke si at å lese som 5-åring = geni, men bagavet ja=)
Mom2Two Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Jeg leste også da jeg var 4 år, men anser ikke meg selv som noe geni av den grunn. Det er stor forskjell på å være tidlig ute og å være begavet. Mange som blander sammen..
Leirha Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Kjenner to som leste skikkelig før de fyllte 5år, men dessverre er ingen genier av de to... Er nok bare maama som er litt stolt Sønnen min begynte å lese før han begynte på skolen, som sikkert så mange gjør, og han er d avirkleig ikke noe geni. Selvom han er da flink nok da.
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #10 Skrevet 17. juni 2008 Jeg leste da jeg var 5år, var en oppvakt unge, men langt fra noe "geni"...hadde interesse og lærelyst... I andre land er det vanlig å starte med denne læringen i 5års alderen tross alt ;-)
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 17. juni 2008 #11 Skrevet 17. juni 2008 hehe, så du ikke hun jenta på youtube da? hun leste da hun var 17 mnd.. ikke uvanlig å lese som femåring, men flink er hun selvfølgelig:)
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 17. juni 2008 #12 Skrevet 17. juni 2008 Hun er kjempeflink:0) Men om hun er et geni, blir litt vanskeligere å vurdere... ;0) Jobber med dette, og skriver oppgave om tema akkurat nå! Det å lese tidlig, kan være en av femten kriterier for å kalles et "begavet barn". Og med TIDLIG menes da gjerne fra 3 årsalder +. Eldstedatter her leste da hun var 4 år. Men så er hun ekstremt opptatt av bøker nå, noen år senere også. Vår eldste sønn leste da han var 5 år. Flink han også:0) Moro med oppvakte unger, sånn leseteknisk sett. De er heldige som slipper å streve med lesinga.
lionkittens Skrevet 17. juni 2008 #13 Skrevet 17. juni 2008 Jeg kunne lese da jeg var 4 år - og er enda ikke medlem av MENSA ha ha ...... men husk vi mener jo alle att barna våre er unike og spesielle så ikke si noe til henne du la hun mene at barnet sitt er ett geni ;O)
Monajenten Skrevet 17. juni 2008 #14 Skrevet 17. juni 2008 Hehe, hverken geni eller begavet spør du meg:-) Men litt tidlig ute er hun nok:-)
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 17. juni 2008 #15 Skrevet 17. juni 2008 Normalt at en del unger kan det, ikke noe å genierklæres for, men veldig moro og selvsagt tidlig i forhold til mange andre. Tror faktisk alle femåringene i ungens barnehage leser.
Ravna Skrevet 17. juni 2008 #16 Skrevet 17. juni 2008 Moren min er spesialpedagog, og jobber med barn med lese-og skrivevansker. Hun sier at forskning viser at 4-5-årsalderen er den aller mest gunstige perioden å lære barn å lese og skrive, det er da de er mest mottakelige for den lærdommen. Så det er nok ikke snakk om noe eni, men absolutt en flink liten jente.
Blue Lady Skrevet 17. juni 2008 #17 Skrevet 17. juni 2008 Jeg leste da jeg var 4 år, er ikke noe geni for å si det sånn
miapia Skrevet 17. juni 2008 #18 Skrevet 17. juni 2008 Eller overstimulert :-) Er ikke så spesielt... spesielt ikke i dag når foreldrene gjerne pusher litt på sånne ting.
Tommage♀♂ Skrevet 17. juni 2008 #19 Skrevet 17. juni 2008 Jeg leste som 4-åring, men er hverken begavet eller geni, hehe=)
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 17. juni 2008 #20 Skrevet 17. juni 2008 Ikke alle trenger pushes...;0) Datteren vår lærte å lese helt av seg selv! Spurte bare etter bokstavlydene, og vi svarte. Deretter satte hun selv sammen lydene. Trente og trente.
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #21 Skrevet 17. juni 2008 Hehehe geni ja jeg leste også som 5-åring og tror det er ganske normalt..
Gjest Rebel & soggy bottom baby Skrevet 17. juni 2008 #22 Skrevet 17. juni 2008 Leste like før jeg fylte 4, langt fra noe geni. Unger lærer jo også lettere i den alderen der, og det er ofte lettere for en 4-åring å lære å lese enn en 7-åring.
miapia Skrevet 17. juni 2008 #23 Skrevet 17. juni 2008 Nei, nei såklart ikke, men en del blir nok det i dag :-) Kanskje vi også må gjøre det siden det er gunstig :-) Har holdt litt igjen siden jeg hører om så mange unger som kjeder seg på skolen hvis læreren ikke klarer å differansiere på en god måte...
Northernlights Skrevet 17. juni 2008 #25 Skrevet 17. juni 2008 Mine fire første barn leste da de var 5. Men genier? hehe...det har jeg aldri sett på dem som! Det er en treningssak. Setter man seg ned med en fireåring,så kan de også glatt lære seg å lese. Tok meg bare noen dager å lære dem å lese,med et konsept jeg trodde på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå