KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 #1 Skrevet 17. juni 2008 I jobben min går en stor del av dagene til å diskutere - å ytre meninger. Å diskutere er å ytre meninger, argumentere for og i mot. Å være uenige er også helt greit. Men diskusjonsformen på DIB er helt annerledes enn hva jeg er vant til. Det går sjelden an til å holde på et tema, for eksempel. Da tenker jeg ikke bare på mine tråder, men mange andre også. Må si at jeg begynner å bli litt lei, og det er synd. Jeg hadde håpet å finne et kvinnefellesskap der vi kunne diskutere som kvinner med ulike erfaringer. At fellesnevneren er at de fleste har barn ville bare være koselig. Det kan godt hende at jeg er "freak" her, men etter at jeg har lest igjennom mange gamle tråder ser jeg at flere er lei av at trådene blir kuppet, at ingen diskuterer tema o.l. Sånn føler jeg det. Mulig jeg aldri blir skikkelig medlem her. For meg er det fellesskapet at vi alle har barn for dårlig, det bør være mer.
blond Skrevet 17. juni 2008 #2 Skrevet 17. juni 2008 Baby er mer fellesskap enn barn, vi er tross alt ingen homogen gruppe selv om vi har noen ting til felles. Hvis du holder ut her vil du oppdage hvem du kommer godt overens med og hvem du bør styre unna. Det jeg liker med dib er blant annet at det er mange her slik at man kan delta uten å føle at man må holde inne med gjengen. Noen kjenner hverandre bedre enn andre, men det er også mange som ikke bryr seg om nick og mange som ikke kjenner hverandre i virkeligheten. For meg er det befriende! Er helt enig med deg at det hadde vært fint om man kunne diskutere ting og holde det på et saklig nivå. Og ikke minst holde seg til temaet i hovedinnlegget. De diskusjonene finnes, men de er ikke i flertall.
KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2008 Du sa det veldig fint, blond! Siste avsnittet ditt er akkurat hva jeg tenker på. Jeg har merket meg ting de siste dagene, og det er at noen kan si akkurat hva de vil, mens andre kan si akkurat det samme og få huden full! Altså av de samme ordene. Noen nick her inne er rett og slett hellige.
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #4 Skrevet 17. juni 2008 Hei, det er vel endel hormoner i omløp her inne så det er nok en av forklaringene ;-) Jeg elsker en god debatt selv, det er da det er spennende å være her. Du ahr nok rett at noen tråder har en tendens til å gå helt utenfor tema, forsøk heller på oversse og hoppe over de innleggene, slik er det ofte i åpne forum, og ikke bare her inne har jeg erfart. Og ja, noen kan virke nesten "hellige" her ;-) Jeg har selv tråkket på tær i til tider og det har tatt helt av, det rare er at jeg kan være like kvass nå til tider uten å få brøkdelen så mye kjeft kansje fordi jeg er av de mest aktive her akkurat nå (jeg mangler en bedre hobby å drive med).
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #5 Skrevet 17. juni 2008 Jeg er enig i at det ofte kan skli litt ut, men det må man nesten regne med et sånt forum som dette. Hvis du tenker på tråden du startet tidligere idag om oppdragelse, ser jeg ikke at den skled så ut. Det du skrev kunne lett leses til at hovedvekten av "uoppdragne" barn var barn som var dårlig oppdratt, attpåtil med foreldre som fraskrev seg ansvar. Du åpnet ikke noe særlig for andre årsaker. Når da innlegget ditt var et resultat av den andre tråden, om mye av det samme temaet, må du regne med at folk med andre erfaringer enn deg kommer med sine synspunkter og erfaringer. Ellers håper jeg du vil trives her inne, det er alt i alt et trivelig sted å være
dritgrei hei hei! Skrevet 17. juni 2008 #6 Skrevet 17. juni 2008 Trådkupping skjer nok av flere grunner tror jeg. Det ene som skjer er vel det som kalles samtale... at man snakker sammen, kommer på noe nytt ogs ånn går samtalen som en snøball som ruller... Det andre er helt horibelt at skjer, og det skjer ofte. I går var det ei som la ut en tråd om de som trengte hjelp på grunn av en brann... den tråden ble tryllet fra å være en hyggelig og hjelpsom tråd til å bli en lynsjetråd, hvor alle uten innboforsikring bare kunne ha det så godt. Det er en form for trådkupp som er fryktelig trist, men som nok aldri blir borte. Den siste tingen som av og til skjer er at noen kupper tråden med å stjele historien som blir fortalt med en "jeg har det verre enn deg" holdning, men sånn er det vel også IRL. Jeg tror ikke noe av dette lar seg avskaffe for jeg mener bestemt at verden er sånn, og at vi heller får lukke øynene litt. Jeg har i alle fall erfart at det ikke lar seg gjøre å oppdra voksne mennesker som ikke vil ha inspill på egen oppførsel.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. juni 2008 #7 Skrevet 17. juni 2008 enig med deg i mye. jeg syns igrunn det går lenger og lenger mellom de gode diskusjonene her inne. men de dukker opp.
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #8 Skrevet 17. juni 2008 Jeg forventer ikke at en samtale her skal forløpe på samme måte som i den virkelige verden, og dermed tar jeg det bare som det er... ;-) Like greit egentlig.
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #9 Skrevet 17. juni 2008 Egentlig så er det ikke så langt unna, untatt at det er mye større tendens til å skrive rett fra levra her inne pga at endel er anonyme og det skjer i skriftlig form, ellers er det vel like mye "kakling" her inne som i en "syklubb" ;-))
KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 17. juni 2008 Ja, hormoner er det nok. Problemet mitt er nok kanskje at jeg ikke har lyst til å hoppe over en god debatt, jeg har lyst til å diskutere generelle ting som betyr noe. Jeg opplever ikke deg som en av de hellige, du er heller gankse tolerant, synes jeg. Liker nicket ditt, og liker ofte det du skriver - selv om jeg har vært uenig. Fordi du diskuterer på en ok måte, og ikke har noe problem med å ta andres perspektiv. Mange er kanskje veldig opptatt av sitt eget, og greier ikke å se at andre har det annerledes? Å elske en god debatt - ja, der har du meg også ))
KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 17. juni 2008 Jeg tenker ikke på debatten jeg startet tidligere i dag. Men når du nevner den så var det nettopp av den årsaken at jeg ikke åpnet for adhd, for det var vel debattert i den andre tråden. Nok om det, jeg tåler veldig at folk ikke er enig med meg ))) det er jeg vant til. Jeg takler kanskje bare ikke at diskusjonene sklir så ut. Prøver stadig å finne meg til rette her! )
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 17. juni 2008 #12 Skrevet 17. juni 2008 kajseluna, det er jo bare å dra herfra. jeg er sjelden å aldri innom her, jeg fant ett nytt forum, så nå er jeg bare der. for det meste.
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #13 Skrevet 17. juni 2008 For å ikke snakke om hvor mange som ikke skiller mellom retorikk og dialektikk her. Jeg er utrolig vandt til å argumentere for det jeg mener ved å vise til forskning ol og jeg forsøker gjerne å overbevise om at argumentene mine er gode, derimot prøver jeg aldri å overtale andre til å gjøre det samme som meg. Den forskjellen sklir ofte overhode ikke inn her inne, og man ender opp med å bli kalt for overlegen, bedrevitende og påstålig i stede *sukke* Så å holde en skikkelig diskusjon, der en holder seg til tema og ikke går over til munnbruk og usakligheter er ofte umulig her inne, men en blir vandt med det ;-)
KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 17. juni 2008 Jeg ser vel kanskje trådene som debatter, ikke samtaler. Da går man vel på Chat'en? Hihi, dritgrei, jeg har supersansen for deg. Du er rå! )) De siste setningene dine er akkurat sånn som jeg tenker. Måtte smile! Kanskje dumt av meg å lage en tråd som dette, men jeg greide ikke å du meg. Hadde nemlig ikke sett en sånn tråd her. Har aldri vært på forum før, jeg er nok veldig lite taktisk og kodeløs.
KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 17. juni 2008 Så sant, så sant! Du er forresten gansk kul )) Liker måten du skriver på - selv om vi ikke alltid er enige.
KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 17. juni 2008 Jepp - den lærepengen har jeg også fått her inne! Man må IKKE finne på å ha erfaring på et tema, for man vet bare ikke best uansett. Jeg har praktisert familierett i årevis, men jeg fikk likevel på pukkelen da jeg refererte til rettsprotokoller. )) Når jeg tenker meg om så kanskje dette morer meg.
KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #17 Skrevet 17. juni 2008 Lenej blir stor: jeg har bare hørt om dette. Men skal kaste meg på Google etterpå og se litt rundt. ))
KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #18 Skrevet 17. juni 2008 Hahha.. Ugl@ og Spetakkel (dere er så flinke med nick), kakling er det her ja.. :-) Så riktig, så riktig!
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #19 Skrevet 17. juni 2008 Jeg skjønner deg egentlig ganske godt, selv får jeg litt fnatt hvis folk konsekvent prater om noe annet enn det jeg prøver å diskutere. Det er nokså frustrerende. Samtidig legger jeg de store, intellektuelle diskusjonene til andre fora. Jeg oppfatter DIB som et skravlested, med hovedvekt på hverdagslige ting som bleier, unger, ektefeller og små og store livshendelser. Egentlig som tidsfordriv Forøvrig oppfattet jeg deg overhodet ikke som et menneske som ikke takler uenighet
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #21 Skrevet 17. juni 2008 Kunnskap og erfaring er nesten bannlyst til tider ;-) Hadde vært på sin plass at flere hadde lært seg å skille sak og person også ;-) Og skjønne at ting kan leses i en helt annen tone enn det faktisk ble skrevet før de buser ut og skriker over seg i harme for en fillesak.
KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #22 Skrevet 17. juni 2008 Teline: jeg har vært så forbasket fornuftig og seriøs så altfor lenge. En kjedelig advokatdame i A4-land. ( Så jeg tenkte å slå meg løs.. la lovsamlingen ligge (jobber forresten ikke som jurist lenger) og være "hverdagslig og normal".. satt på spissen! Fint at du oppfattet meg som en riktig debattant som takler uenighet. ) Har lest litt av dine innlegg, og din situasjon må være veldig utfordrende. Godt at du er klok, og har et hode skrudd på den riktige veien ) Det hjelper.
KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #23 Skrevet 17. juni 2008 Ugl@: kan ting bli tatt opp i på verst mulig måte, ja så blir det det! Hadde de som sitter i min jobb ikke greid å skille sak og person hadde det blitt veldig stusselig i landet. Kanskje noen bare har for lite å tenke på.? hihi.. (*ironi-ikkealvorligfordesommåttetrodet*)
KajsaLuna Skrevet 17. juni 2008 Forfatter #24 Skrevet 17. juni 2008 Teline, ja det skal jeg! Jeg er forresten verdens dummeste mor som sitter på jobb og skriver teite innlegg på Dib i steden for å være hjemme hos barna mine.. DANG! )) De har McDonald's kveld med sin far. De later som om jeg ikke vet det alle 4. For det "liker ikke mor at vi gjør".. hehe
Gjest Skrevet 17. juni 2008 #25 Skrevet 17. juni 2008 Ikke godt å si, jeg tror endel rett og slett er så usikkre og sårbare i denne fasen at de ikke ser annet enn det som kan tolkes negativt. Igjen hormoner og kansje på toppen en ukjent og ny situasjon, og der har du fort årsak nok til å fly opp for lite uten særlig grunn for enkelte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå