Gå til innhold

Boikotting av Nestle...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ikke diskutere hvorfor noen velger å boikotte Nestle, men lurer bare på dere som gjør det hva dere gir barna deres?

Andre merker har jo langt ifra så godt utvalg som Nestle har....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Boikotter ikke nestle, men både småfolk og hipp har jo gode alternativ. Sønnen min likte best middags glassene fra småfolk. Ikke hver dag han fikk middag på glass så det gjorde ikke noe om det ikke var så mange varianter. Som regel fikk han annen middag. Han hadde et par favoritter uansett så da kjøpte jeg som regel de. Og hipp har jo ganske mange varianter. Økologisk er de også.

Skrevet

Ikke bare det,så har f.eks HIPP sin barnegrøt bare halvparten av jerninnholdet som nestle har. Når dette er den viktigste kilden til jern,synes jeg det er helt feil å gi barnet noe som ikke er godt nok. Noen helsesøstre fraråder faktisk å bruke HIPP sine produkter.

Skrevet

Hvorfor boikotter noen Nestlè?

Skrevet

Jeg boikotter Nestle til det fulle. Men nå vil ikke babyen min ha babymat da, men da hun spiste det fikk hun hipp og småfolk.

Jeg støtter ikke barnedrap, derfor vil ikke jeg kjøpe nestleprodukter.

Skrevet

Nå ble jeg også nysgjerrig her. Har ikke hørt om noen som boikotter Nestle, kanskje fordi jeg "bare" er gravid enda og ikke kommet så langt?!

Men hva har barnedrap med Nestle og gjøre? Opplys uopplyste meg vær så snill! :)

Skrevet

En kort og kjapp forklaring:

Nestle betaler sykehus og sykehuspersonell i U-land til å si at amming ikke er bra for barnet og at mme (deres mme) er best å bruke. Mødrene får en eller to pakker gratis, og så må de betale for den. Dette er blodpris deromkring, noe som fører til underernæring (fordi dem har for lite pulver kontra melk), diare (noen har ikke mulighet til å koke/vaske flaskene) og det ender opp med at millioner av barn dør av denne direkte årsaken.

Linker:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=108&show=19

Skrevet

NupiSnowJog:

Du skjønner at det blir for dumt?

Er du helt perfekt lissom?!?! Bruk hue, er det du og alle andre har det til!!!!

Jeg kjøper Nestle produkter, men også Småfolk- men ikke Hipp. Det vil ikke ungene ha. Men best utvalg i Nestle....

Skrevet

Hvorfor i alle dager blir det for dumt? Jeg er ikke helt perfekt nei, men jeg NEKTER å støtte en industri jeg ikke liker. Derfor kjøper jeg heller ikke coca cola-produkter.

Skrevet

Småfolk og hipp er veldig gode alternativer, eller så lager jeg endel av maten hans.

Skrevet

Fint - takk!

Håper IBFANs overvåking hjelper og at bokottingen nå er over. I følge min hoderegnign (som kan være litt ute av vater) har det gått 18mnd siden november 2006 - og da må de jo ha kommet til en beslutning om Nestle har brutt noen av avtalene eller ikke.

Skrevet

Hipp er økologisk og et godt alternativ.

Nestle gjorde et bevisst valg og er jo ikke dummere enn at de skjønte konsekvensene. Jeg liker ikke Nestle lenger og kjøper det kun hvis jeg ikke har noe valg, for eks når vi var i syden.

Ingen kan forsvare at små babyer sulter ihjel pga at nestle skulle tjene mere penger!

Skrevet

Hvordan kan dere si at HIPP er et godt alternativ når de bare har halvparten av jernmengeden i sin grøt og helsesøster anbefaler at en ikke skal bruke de pga av dette. Er det ikke viktig at barnet får nok jern,eller driter dere i deres egen unge?

Boikotter dere alle andre produkter også,så som sjokolade og slike ting. De har jo masse produkter på markede ikke bare barnemat. Blir ikke dette boikotet hjelper det jo ingenting.

Skrevet

Jeg boikotter alt Nestle er med i.

Jern får barn i seg fra mange andre ting, har enda ikke hørt noen hs som har sagt at man ikke bør bruke det. Og jeg har tre i familien min som alle vet om min boikott.

Jeg driter i hverken min eller andres unger og derfor kjøper jeg ikke Nestle. Skjerp deg med uttalelsene dine! Skal man da si at dem som kjøper Nestle driter i at millioner av babyer dør pga Nestle? Tenk deg om!

Link:

http://www.babymilkaction.org/pages/products.html

Skrevet

NupiSnowJog: mener du at folk som bruker Nestle støtter barnedrap? Min datter liker ikke hipp eller småfolk sin mat, så da støtter hun vel barnedrap da, (satt på spissen) fordi hun bare liker nestle sin mat??

Skrevet

Grøt er faktisk den kilden barnet får jern i,de første måndnene etter at det har begynt å spise grøt,så hvor du vil gi så veldig mye jern ellers i kosten er for meg en gåte. Når barnet begynner å spise brødmat,kan en jo jernholdig pålegg,men dette er langt fra så mye som det finnes i grøt.

Min personlige mening er at Nestle ikke gjør noe galt, da det i disse landene ofte er underernæring av mor og da blir heller ikke melken mor gir barnet næringsrikt. Melken blir så pass næringsrik som det mor er. Samme her til lands,spiser ikke mor sundt og variert,er ikke melken hennes like god som en som gjør det. Derfor tror jeg også at disse barna får en mer næringsrik melk ved å få mme,der en får mange næringstoffer.

Skrevet

Det kan være greit å få med seg at Nestle har endret politikk..

Det kan også være greit å tenke på at mange mødre i U-land har Hiv/Aids, og dette smitter gjennom morsmelk. Det betyr mao at MME REDDER liv.

Skrevet

koffør ikke bare lage maten sjøl? så vet man akkorat ka som e i den...

Skrevet

Helt enig! Hvorfor i all verden lager dere ikke maten selv?? Det er både billigere og bedre, og det er IKKE mer tidkrevende. Mine bar har spist akkurat det samme som oss helt fra de var 6 mnd. Koker bare en liten porsjon i egen kjele hvor jeg ikke tilsetter salt..

Skjønner ikke hvorfor noen i det hele tatt gidder å kjøpe "ferdigmat".

Skrevet

jøss, kan man koke grandiosa og hamburgere???

Skrevet

Takk for link Sally&Tiny, var akkurat på vei til å finne den selv...

Skrevet

Dette med HIV og overføring gjennom melk bør vi aldeles ikke kimses av. Tror seff ikke et sekund at et selskap som nestle ikke har kommersielle motiver, men vi går ut å dømmer ganske hardt uten alle fakta på bordet. Dessverre foretar vi oss ikke nok i den vestlige verden for å hjelpe til å grave skikkelige brønner, samt å drive forebyggende helsetiltak og opplysningsarbeid slik at det blir rent vann til alle.

Skrevet

Spennede og informativ lesning den artikkelen. Fikk vite en hel del som jeg ikke viste fra før. Selv har jeg ikke boikottet noen, da det ikke enda har vært nødvendig å ta stilling til det..min datter er bare fire mnd.

Men, jeg hadde da uansett tenkt til å bruke HIPP sine grøter og lage annen mat selv. Men så leser jeg her at HIPP påståelig bare har havparten av anbefalt mengde jern i grøtene sine? Det høres jo utrolig spesiellt ut for meg, så jeg har sendt HIPP en mail om dette og venter på svar. Vil oppdatere dere med svaret så snart det kommer..

Naturligvis skal jeg sjekke med andre kilder også, men føler det er greit å spørre produsenten selv først.

Skrevet

Selvfølgelig kan det være lurt å sjekke andre kilder også, men jeg syntes generellt diverse mat produsenter er flinke til å komme med gode og heldekkende svar. Syntes også det er rart at HIPP har konstruert grøtene sine på den måten som beskrives i tråden over...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...