Tråle i Trøbbel Skrevet 16. juni 2008 #1 Skrevet 16. juni 2008 Må ha nytt kamera og vurderer speilrefleks. Tar mye bilder, både inne og ute, har sansen for å kunne komponere bildet selv. Kompaktkameraet har litt knapt med innstillingsfunksjoner. Kan du anbefale et godt kamera? Hvorfor akkurat dette kameraet? (Det må være brukervennlig, helst meny på norsk, ha bildestabilisator, grei batterikapasitet, gi gode og klare bilder...)
snartmammapåny Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Vi har canon eos 400d, er VELDIG fornøyd med det. Nå kan du gjøre et kupp siden det har kommet en ny modell (eos 450D) så prisen på 400D er jo kjempe billig. Eller du kan kjøpe en forbedret utgave i 450D da;) Vi er som sakt kjempe fornøyd, kaneraet er lett å operere, man får kjempe fine bilder og bateriet varer i evigheter.
Tråle i Trøbbel Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2008 Tror ikke jeg vil ha canon...har dårlige erfaringer med et tidligere canonkamera. Har også hørt en del negativt om merket. Ikke kommet så bra ut i test heller...har inntrykk av at de selger pga merket. Andre?
snartmammapåny Skrevet 16. juni 2008 #4 Skrevet 16. juni 2008 Ikke vet jeg hvilke tester du har sett.. men Eos 400D har iallefall slått alle konkurrenter i de testene av "billig hobbyfotograf" speilreflekskamera jeg har sett.. Mener og at 450D fikk sekser og best i test i en test for ikke så lenge siden... Men hver sin smak;)
hamsterpia Skrevet 16. juni 2008 #5 Skrevet 16. juni 2008 Vi har Nikon D40 og er kjempefornøyd med det. Nå har vel D60 og D80 kommet også, så det kommer an på hvilken prisklasse du er ute etter da. D40 begynner å bli billige nå etter at de2 andre modellene kom.
Sun5 og Theo Skrevet 16. juni 2008 #6 Skrevet 16. juni 2008 Jeg kjøpte meg Nikon D40x. Kunne ikke tenkt meg noe annet kamera. Veldig fornøyd.....=o)
It's all about me Skrevet 16. juni 2008 #7 Skrevet 16. juni 2008 Dårlig i test...??? Canon EOS 400D har da bare kommet ut bra i test. Selv etter å ha vært påmarkedet leeeenge kom den ut best i test og knuste nyere modeller fra andre merker. 400D er et suverent kamera. Husker ikke i farten hva som er nytt på 450D, men det er så lite at det ikke er verdt å betale mellomlegget for..
Tråle i Trøbbel Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. juni 2008 http://forbrukerportalen.no/Tester/2008/test_av_digitale_kameraer_jan_08/test_view?facet_Type:ustring:utf8=DIGITAL%20SPEILREFLEKS%20MED%20KIT&-C:ustring:utf8= Kom bare middels godt ut...bla dårlig på fargegjengivelse, og jevnt over kommet dårligere ut enn de andre i denne testen... har du linker til andre tester?
Regnbuemor til 2 Skrevet 16. juni 2008 #9 Skrevet 16. juni 2008 Vi kjøpte oss Nikon D40, og er superfornøyd. I tester får det altid høy score på fargeekthet, og det er viktig:)
Tråle i Trøbbel Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 16. juni 2008 Ser ut som om jeg bør se nærmere på nikon...Viktig at bildene gjengir virkeligheten med tanke på fargene...
hund&barn@fullrulle Skrevet 16. juni 2008 #11 Skrevet 16. juni 2008 Vi har også D40x og det er et supert kamera. Canon har (dessverre) bedre objektivutvalg, men jeg synes fargene blir falske. Alt fra de gamle kameraene hvor bildene var nesten oransje til fortsatt være falske farger nå.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 16. juni 2008 #12 Skrevet 16. juni 2008 http://www.idg.no/tester/lydogBilde/digitale_kamera/article31845.ece?testId=31842 http://www.akam.no/artikler/10mp_speilreflekskameraer_til_under_ti_tusen/32877 Testene varierer veldig.. Canon er uten tvil et veldig bra kamera.. Grunnen til at mange også gir kameraet dårlig karakter.. Da spesielt på bildekvalitet og farge er ofte fordi de bruker standard objektivet.. jeg merker stor forskjell på standard objektivet og de kjøpt i etterkant.. Også div. filtere er vanlig for og få det beste resultater når det kommer til gjengivelse av farger.. Som du ser i den første linken så er kameraet helt på høyde om man hadde i flere tester prøvd kameraet også med objektiver som yter bedre .. Standard objektivet er av det rimeligste slaget og ikke og anbefale.. Derfor kan man også kjøpe kun kamerahus.. Spør en fotograf og ikke her inne så kan jeg nesten garantere at de sier at Canon eos400D er et supert kamera.. Både til hobbyfotograf og de som driver profosjonelt.. Det er objektivet som gjengir det meste av bildet ikke huset.. Ble litt langt dette.., men er langt ifra enig med deg.. Og googler du opp tester får du opp alle problemstillingene rundt testene tatt med speilreflekskameraer-.. Netopp fordi det er mange objektiver og velge mellom og disse bestemmer i stor grad også bildekvaliteten....
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 Nikon D40,selges nå til 2390,- på Coop obs.Vi er veldig fornøyd.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 16. juni 2008 #14 Skrevet 16. juni 2008 Vil du lese litt om forskjellige tester av mange kameraer kan jeg anbefale digit.no bla. Der får du en nøye innføring av alt som er på de forskjellige kameraen samt testbilder.. http://www.digit.no/wip4/review/
najs Skrevet 16. juni 2008 #15 Skrevet 16. juni 2008 Canon har beste service uten tvil! Det er en av de gode grunnene til at Canon virkelig er å anbefale. Du får ikke et bedre amatørspeilrefleks enn EOS. 400 holder i massevis og koster ikke så mye. 450 men det får man vurdere i forhold til pris. Og gode bilder? De får du ta selv, ikke et kamera i verden fikser det for deg;-)
Raych Skrevet 16. juni 2008 #16 Skrevet 16. juni 2008 Canon er best i tes i alle fall. Vi har både det og HP kamera. Egentlig fornøyd med begge, men Canonkameraet er veldig bra:) Synes bildene blir veldig fine, og det er en del måter å komponere og ta bildene på. Vi har også et Olympus kompaktkamera. Veldig fornøyd med det også. En del innstillinger på det også, pluss at bildene blir veldig fine. Et stort pluss er at det er vanntett og støtsikkert. Det er dette kameraet vi bruker til daglig og bildekvaliteten er omtrent like bra som på speilreflekskameraene.
Tråle i Trøbbel Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #17 Skrevet 16. juni 2008 Selvfølgelig fikser ikke kameraet gode bilder...men et kamera som kan gjengi virkeligheten når det kommer til farger, et kamera du kan stille inn manuelt etter lysforhold og motiv gjør det betraktelig lettere å ta gode bilder:-) Er mye snakk om canon versus nikon D40...begge kommet greit ut i test...hva med andre merker...Sony, olympus, panasonic? Syns det er greit å se på flere...ikke bare kjøpe canon fordi det er canon:-)
Tråle i Trøbbel Skrevet 16. juni 2008 Forfatter #18 Skrevet 16. juni 2008 Blekkspruten...Takk for link til tester...veldig greit å kunne lese mer utfyllende om de ulike kameraene!
Bring_it_on!!:)) Skrevet 16. juni 2008 #19 Skrevet 16. juni 2008 Jeg har hatt noen kameraer.. Olympus er jeg ikke fornøyd med.. Bildekvaliteten er elendg.. Hvis du leser inlegget mitt over kan du lese om hvorfor testene ikke blir rettferdig utført og hvorfor det er du som må ta de gode bildene.. Kamerahuset har mindre og si iforhold til objektivet så lenge instillingene er korrekte.. Og hvis meg en test hvor det viser seg at canon kamerahuset ikke består testen med glans.. Bildetkvaliteten kommer dårlig ut fordi de bruker et dårlig objektiv og instillinger.. Som regel bruker de standard instillinger som ikke er og anbefale skal man bruke det til hobbyfotografering... Skulle jeg valgt noe annet en canon måtte jeg valgt Nikon.. Dårlige erfaringer med de andre ...
AlDeloner Skrevet 16. juni 2008 #20 Skrevet 16. juni 2008 Når det gjelder canon så er det flere ting som en bør legge mrk til. Det er at kit objektivene som følger med er av den billigste sorten. Så kalt kast i søpla optikk. Mens konkurentene har mye bedre utstyr. Den såkalte støvfjærningen fungerer ikke overhode. Slik at her bør alle eiere av 400 sende brev til forbrukerombudet at de handler noe som ikke fungerer. Pkt når det gjelder tester av slikt. Er det noen som stoler på en test, vilke kriterier skal kamra vinne på. to norske steder som eventuelt har bra tester som er reele. www.akam.no og www.alatest.no Når det gjelder å anbefale et kamra så er det ingen her som kan anbefale trå starter et kamra, da vi ikke veit noe om hennes bruk og hennes måte å bruke kamra på. Det er ingen poeng å anbefale et kamra til 7000 kr når man muligens blir grise fornøyd med et til 3000. Selv har jeg Nikon D80, og hadde jeg gjort valget i dag så hadde jeg endt på Olympus. Grunnen finner du på http://www.four-thirds.org/ Når du nå har lest om dette systemet så er det det som er mest fremtids rettet med tanke på å bytte kamra huset senere hvis man har kjøpt mye utstyr. Handler man nikon eller cannon så passer det kunn til de. Four-Thirds blir brugt av 7 produsenter av kamra. Det viktigste punktet er hvordan kamra ligger i hånden din. Det prøver du ut der du kjøper kamra. Eller en link til vår lokale butikk www.fotobutikk.com. Lykke til.
AlDeloner Skrevet 16. juni 2008 #21 Skrevet 16. juni 2008 Hvordan kan du vite at canon har best service ??? Canon og nikon blir reparert på samme verksted i bergen, mens Olympus reparere kamrane selv.
AlDeloner Skrevet 16. juni 2008 #22 Skrevet 16. juni 2008 Når det gjelder alle disse hobby kamrane, så er det små variasjoner, kanskje ikke synlig forskjel på bildene. Slik at vilket mrk man velger spiller nok ingen rolle. Det som Tråle i trøbbel også skal være klar over at i Nikon og Canon leirene så finnes det mange mange mennesker som kun har brukt det ene mrk og forguder det. Min anbefaling er å ta med minne kort og ta bilder i butikk, og utendørs og se hva du synes hvar det beste kamra. Som over her så er det ikke noe best i test kamra bare for det har vært på en ræva test på tv2 før jul.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 16. juni 2008 #23 Skrevet 16. juni 2008 Ikke helt enig der.. Kjøper man canon objektiv sier det seg selv at det kun kan benyttes på canon kameraer.. Men kjøper man tamron eller sigma kan mange der også benyttes til bla nikon... Kamerahuset kan jo byttes ut og man kan kjøpe et nytt innen canon om man ikke skulle være fornøyd med det og canon objektivene vil fortsatt passe.. Skal jeg noen gang gå vekk fra canon vil jeg velge nikon og tamron vil være et perfekt alternativ som passer begge kameraene..
Bring_it_on!!:)) Skrevet 16. juni 2008 #25 Skrevet 16. juni 2008 Vi er ganske uenig i masse her så jeg må bare skrive.. hehe..Nå vet jeg ikke om du ser på f.eks nikon D40 eller Canon eos400D som et hobbykamera.. Men man ser jo godt forskjell på mange av kameraene ... Spesielt om man skal manipulere de i etterkant og blåse opp.. Men det jeg mener er at det er ikke så mye huset som gjør jobben men objektivene, filtre og eventuelt blitz som gjør at et bilde blir fulltreffer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå