Lovemelikeyoudo Skrevet 16. juni 2008 #26 Skrevet 16. juni 2008 hadde ikke sendt barnet mitt som ikke var trygg på farmor noe sted. De bør bli kjent med dere tilstede
Mammaen til Isak Skrevet 16. juni 2008 #27 Skrevet 16. juni 2008 Hei du! Jeg tror du må fokusere litt mer på at de bekymringene du har rundt dette, nok aller mest sannsynlig forblir dine og ikke datteren din sine jeg tror nok hun vil stor kose seg en uke hos farmor, som du skriver med gården og alt det rundt. Selvom hun ikke kjenner farmor så godt så må de jo få muligheten til å bli "buddyer" de og, og muligheten er jo ypperlig nå. Jeg er ganske sikker på at selv om vesla de ikke har så godt språk (du nevner dette) så vil nok de to klare å forstå hverandre. Alt er jo mye lettere når man er aleine med barna, og tror nok farmor klarer den oppgaven fint, hvis ikke hadde hun nok ikke ønsket å få ha henne på ferie heller.Er enig med deg i at to uker er for lenge, en uke er lenge det og men nok aller mest for deg! Tenk på alt hun vil oppleve. Tviler på at de skal sitte på en hagestol i ei uke, hihi Jeg hadde gitt det en sjangse jeg, om jeg var deg. Men til syvende å sist er det jo deres valg uansett. Om det skulle riktig skjære seg av en eller annen uforutsett grunn kan dere kanskje lage en avtale om at farmor kommer oppover med henne. Nå vet ikke jeg hvor i danmark det er snakk om men både båten fra larvik og evn kr.sand bruker jo rimelig kort tid, og går ofte. Lykke til med valget )
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #28 Skrevet 16. juni 2008 båneiverden Takk for langt og godt svar:) Jeg er jo usikker, ikke egentlig hverken på datteren min eller farmor, for jeg tror jo som jeg har sagt at de nok får det finfint, men hva om de ikke får det liksom. Hvisomattedersomatte vet du;)
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #29 Skrevet 16. juni 2008 mamman til isak Joda, vesla mi har egentlig godt språk, men siden ikke alle ord er helt, tja, rene så er det gjerne en tilvenning å skjønne hva hun sier for noe og vite hva alt er. Hun er ei lita kaklehøne og blir lei seg om noen ikke skjønner henne etter gjentatte forsøk. Men hun er en liten tøffing og mamma er kjemoekjedelig når det er noe annet spennende å finne på. Farmor har tom gått til innkjøp av minihest til henne så hun kan prøve å sitte på hensten dersom hun vil når hun er der. Farmoren har selv 6 barn så hun vet jo åssen dette funker og slikt, og det er jo barnebarnet hennes! Eneste av guttene hennes som kan få barn er min mann så det er også de eneste ungene hun noengang kommer til å være farmor til! Og joda, båten bruker ikke så lang tid, og jeg har en haug med gratisbilletter. Men jeg bruker jo en stund til Larvik da, og minsta er ikke SÅ glad i å kjøre bil langt ennå. Og hun spier på de merkeligste tidspunkt:p Så det er ikke bare bare å reise heller...
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #30 Skrevet 16. juni 2008 septemberstjerna; Trygghet er så viktig, og egentlig er ikke tryggheten med farmoren og henne det som bekymrer meg mest. Det er tryggheten til meg og faren og ikke minst babyen, dersom vi pakker henne avgårde i en uke, når vi alt har avtalt en uke med morfar. Disse kommer jo ganske tett også, så det blir liksom litt mye er jeg redd for... Tusen takk for svar:)
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #31 Skrevet 16. juni 2008 Har to år mellom mine, og i fjor sommer (da minste var baby) reiste vi på ferier sammen som familie (korte turer) Eldstemann var i tillegg noen dager (2 - 3) hos mormor og morfar. Mer enn det syns jeg blir for lenge for så små barn, men det er min mening :-) 2 uker hadde jeg aldri vurdert engang ;-)
winneboo Skrevet 16. juni 2008 #32 Skrevet 16. juni 2008 I fjor var datteren min på alder med datteren din, å hun var da på ferie sammen med pappaen sin i 1 uke. Jeg syns det var lenge nok..hehe.. da hun var 2,5 år var jeg borte fra henne i 2 uker pga jobb i utlandet. Det var helt grusomt, men hadde ikke råd til å være hjemme uten lønn i 2 uker så følte at jeg måtte. Da var hun hos mine foreldre. Mine erfaringer er at hun storkoser seg borte hos andre i familien. Å hun har et veldig nært forhold til mine foreldre. Snakker om de hver dag å hun gleder seg hver gang vi skal besøke de(de bor 1,5 time unna) Nå i sommer skal hun til faren sin i 2 uker å jeg kvier meg. Jeg vet at HUN vil ha det bra, men det er verre med meg. Men ikke så mye jeg får gjort med det da, regler er regler. SÅ hva jeg ville gjort vis jeg var deg var å kanskje latt det bli med 1 uke hos farmor. Men nå kjenner du datteren din best da, noen barn vender seg tidlig til å være hos andre enn bare mamma og pappa, mens andre gjør ikke. Vesla min har en stor familie så jeg må vær så god bare å dele på henne, så hun er vant med å være hos besteforeldre,oldeforeldre,tanter osv på både min og pappaen min sin side. Det er jo egentlig bare positivt Barn har ikke vondt av å være sammen med andre enn mamma eller pappa over 1 eller 2 uker. De trenger å lære andre å kjenne også. Husker hvertfall at jeg selv storkoste meg hos mine besteforeldre både 1,2, 3 og 4 uker om gangen. Reiste dit i hver ferie jeg da. Første gangen jeg var der 1 uke var jeg vel 1,5 år eller noe, da var mamma,pappa og broren min på ferie. Mens jeg storkoste meg hos de, ikke at jeg husker noe av akkurat det da..hehe.. men har blitt fortalt av mormor. Å når jeg ble så stor at jeg kunne snakke så bestemte jeg selv når jeg ville dra dit, å dit ville jeg dra hver høstferie,påskeferie, juleferie osv..hehe..bare godt å ha andre å lene seg til enn bare foreldrene. Så lenge dette ikke er noe datteren din gjør flere ganger i året når hun er så liten så ser jeg ikke noe galt i at hun skal til farmoren i 2 uker. Men for din egen lengsel skyld så kanskje 1 uke er nok? Men men du kjenner datteren din best, noen barn vil bare være hos foreldrene mens andre trives godt hos andre familiemedlemmer.
Abba 74 Skrevet 16. juni 2008 #33 Skrevet 16. juni 2008 Uff ! Må bare si at jeg får helt vondt inni meg. Jeg reiste selv til far og besteforeldre på annen side av landet fra den alderen hvert år.Så dem ellers bare en gang eller to i året og var verken godt nok kjent eller trygg. Hadde sinnsykt hjemlengsel og utrygghet innimellom og det unner jeg ingen. Forferdelig vond følelse.Nå kjenner jeg verken deg , farmor eller barnet ditt, men du spør om råd og opplyser for det første om at barnet ikke er kjent med farmor og for det andre har tenkt å feriere i Danmark, i ett annet land !!!! ,så hadde det ut fra min erfaring vært helt uaktuelt ! Ikke bare kan hun føle seg tilsidesatt der hjemme, men kan få hjemlengsel og angst som kan sette spor i henne resten av livet, tro meg ! Hadde iallefall aldri aldri tatt den risken. Tenk dessuten hvis hun skulle bli akutt syk ? Hva da ? Synes også at det også er en smule egoistisk av farmoren å i det hele tatt foreslå noe sånt.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #34 Skrevet 16. juni 2008 jordbær; det er jo noe av problematikken her, jeg vil jo så gjerne at hun skal bli kjent med farmor men muligheten til det er liksom ikke tilstede i hverdagen siden vi ikke bor i samme land. Leit, men sant.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #35 Skrevet 16. juni 2008 Spetakkel; Nei, 2 uker er uaktuelt! Helt og fullstendig. Farmor fleipet det bort og foreslo da 3 uker. Fint jeg slipper å si noe, mannen tok det selv:) Noen dager eller kanskje en langhelg (eller mandag til torsdag etc) hadde nok vært bedre men er vanskeligere å få til for både oss og henne, siden båten jo tar 3 t 45 min og kjøringen kommer i tillegg... Hmmm, og egentlig har jeg jo ikke lyst til å sende vesla mi noe sted jeg da, hun er MIN! (all miiiiiiiine!)
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #36 Skrevet 16. juni 2008 Charlie23 Takk for et langt og godt svar! Vesla her trives veldig godt med andre. Hun ELSKER å være hos oldeforeldrene, men der er jeg alltid med henne dog. De bor rett i nærheten også så hun ser dem flere ganger i uka. Hun digger også å være hos tantene sine, spesielt en av dem. Og hun trives veldig godt hos morfar og kjæresten. Jeg vil tro hun vil trives kjempegodt også hos farmoren, har ingen grunn til å tro noe annet. Men siden vi har en ny baby i hus vil jeg jo heller ikke at hun skal føle at hun blir sendt avgårde til fordel for babyen! Det er min største bekymring egentlig...
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #37 Skrevet 16. juni 2008 Abba 74 Du skriver igrunn om alle de tingene jeg er redd for. Skulle det gå veldig galt, så kan jeg hvilken som helst dag reise ned og hente henne, det samme om hun skulle bli syk. Båten går flere ganger i døgnet, og tar 3 t 45 min. Tar noen timer å kjøre dit også, men jeg kan altså være der på dagen ved behov...
bærtæ Skrevet 16. juni 2008 #38 Skrevet 16. juni 2008 Signerer Abba. Jeg har en liten en på 18 mnd og det hadde aldri vært aktuelt sende han på ferie så lenge alene.. og ikke så langt bort overhodet når han er så liten. Gutten min elsker mennesker og er veldig tillitsfull, men føler at om jeg hadde sendt han på ferie alene hadde jeg utnyttet det... og kan jo hende ting hadde forandret seg etterpå. Om farmoren vil ha jenta alene syns jeg hun kan reise til Norge og ta henne med på en hyttetur etter noen dager hos dere. Så kan hun heller få besøk av barnebarnet 1 langhelg eller en uke til neste sommer;)
Skogro Skrevet 16. juni 2008 #39 Skrevet 16. juni 2008 Lurer på hva jeg tenkte med når jeg(for 13 år siden) sendte 2,5 åringen og broren på 3!!!mnd på ferie til mormoren 30 mil unna...seriøst. Har et nytt "kull" nå hvorav eldstejenta er som din jente, tillab, og nei jeg hadde nok ikke latt henne få dra til danmark. Synes det hadde vært for langt unna liksom...hadde vært greiere om hun hadde vært 4 år feks. Men om du bestemmer deg for å la henne dra går det sikkert bra det også
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #40 Skrevet 16. juni 2008 Hei Tillab Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått, så du får ha meg unnskyldt hvis jeg svarer det samme som noen andre. Forstår at det er greit at hun kan være en uke hos morfar, siden dere vet hvordan hun kommer til å ha det der, pluss at dere kan komme på besøk, eller hente henne hvis det skulle skjære seg. Da er det litt verre med Danmark. Ikke er jenta deres kjent med farmor, ikke er hun helt kjent med språket (antar jeg), ikke er det bare bare for dere å hente henne heller. Og du skriver at farmora ønsker ikke å ha dere alle der, da hun vil bli kjent med jenta selv. Og det kan jeg forstå, men kan dere ikke ta en uke til Danmark, leie et sommerhus i nærheten, sånn at dere kan hente hvis det skulle være nødvendig? Og du ville kanskje følt det litt tryggere? Kanskje ikke så greit å gå på besøk til henne mens hun er hos farmora, for da vil hun nok være med dere, men la farmor få noen dager med henne på egenhånd? Jeg hadde aldri klart å sende mine avgårde uten at jeg var viss på at ungene var trygg på den de skulle være hos, men jeg er kanskje litt for hysterisk *knegg*
Abba 74 Skrevet 16. juni 2008 #41 Skrevet 16. juni 2008 Det er til syvende og sist dere som foreldre sitt valg og det kan selvfølgelig gå helt glimrende og noe hun husker på tilbake med glede lenge. Men utifra min erfaring og med tanke på hvordan jeg selv opplevde det vet jeg at jeg aldri hadde gjort noe lignende med mine barn. Det kan bli traumatisk.
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #42 Skrevet 16. juni 2008 Fru Gyldenkron; De tre ukene vi skal på "familieferie" skal vi bo i vårt eget hus på gården hos svigermor (tidligere omtalt som farmor:p) Så hun får jo faktisk 3 uker med henne i sommer, men da ikke alene. Vi er jo der, og jeg tror det er noen av svigersøsknene mine som skal nedover samtidig også... Skjønner jo at farmoren gjerne vil bli kjent med vesla, og jeg tror nok at en del at dette bunner i at hun har skjønt at jeg har vært ganske forbanna fordi jeg mener hun har satt av alt for lite tid til barnebarnet når hun først har vært i Norge. Og nå vil hun bøte på det. Og hun mener nok også å gjøre noe godt for både meg, mannen og begge jentene. Jeg og mannen får både tid til hverandre og minsta, vesla får oppmerksomhet og blir kjent med farmor, osv osv. Så jeg kan jo helt klart se en masse positive ting med dette, men jeg ser også en hel haug med farmomenter. For dersom vesla ikke trives, hvordan skal hun klare å kommunisere det? Hvordan skal jeg som mor kunne skjønne det når jeg prater med henne på Skype om det bare er litt hjemlengsel og mammasavn der og da eller om det er noe hun føler hele tiden osv. Jeg vil så inderlig gjerne at hun skal ha besteforeldre som er oppofrende, tilstede og kan være med å være ressurser i livet hennes og gi henne minner hun kan se tilbake på med glede. Og for å legge til enda et aspekt, jeg tror ikke farmoren kan tilby henne det, ikke ennå, fordi hun bor for langt vekk og de sees for sjelden. Og hun kommer om ikke lenge til å oppdage hvordan besteforeldre skal være, for hun har mine besteforeldre som prakteksemplar. Tvers gjennom snille mennesker som mener hun er det største mirakelet og det mest fantastiske på denne jord. Og som propper henne med god mat, is, kjeks, saft osv, slik som sånne gamle mennesker gjerne gjør:p (hehe det er en annen historie) Og det jeg da er redd for i tillegg til alt det nevnte er jo at hun skal huske turen hun hadde til farmor, som var fin, og lure på hvorfor i alledager farmor ikke har tid til henne når hun er på besøk i Norge og hvorfor vi ser farmor så sjelden. Og kanskje hun faktisk blir skuffet i etterkant i stedet. Nei, jeg tror jeggu jenta får bli hjemme, nå går det nesten litt i spinn for a mor her;)
Gjest Skrevet 16. juni 2008 #44 Skrevet 16. juni 2008 3 jenter og en gutt Aha, nei det hadde jeg nok ikke turt, og jeg skjønner du ikke skjønner nå! Hehe... Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå