Gå til innhold

21 mnd. hvor lenge på ferie alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla vår er blitt veldig populær som turist denne sommeren.

Hun skal 3 uker på ferie med oss foreldrene og lillesøster på snart 1 mnd.

I tillegg skal hun 1 uke på tur med morfar, kjæresten og en masse andre barn.

Hun kommer til å få det helt supert. I tillegg er det i nærheten her så jeg og minsta kan reise opp og ned dit og være der noen dager.

Men nå har farmor, som bor i Danmark, ønsket vesle ned dit i 2 uker. Jeg mener det er for lenge, spesielt siden hun akkurat er blitt storesøster og ting jo er veldig forandret for henne her hjemme...

Men jeg vil jo gjerne at hun skal få kvalitetstid med farmor også, og har kommet frem til at en uke er greit. Er riktignok usikker og jakter derfor på litt innspill fra dere. Kanskje noen med erfaring? To tette og så sende den ene på ferietur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har ikke mulighet til å dra alle 4 til Danmark da? eller du og jentene?

To uker er sinnsykt i mine øyne hehe, men 1 uke hadde vel kanskje gått :)

Skrevet

Jeg ville ikke sendt en unge på under 2 år alene på ferie i det hele tatt. Jenta vår på snart 3 år har vært borte i 3 dager på det meste og hun syns selv det var nok.

Skrevet

hei;)

jeg har 2 tette... akkurat 19 mnd mellom dem,på dagen... minste er nå en mnd.

eldste skal på en ukes sommerferie hos mamma og det synes jeg er helt passe;)

han hadde helt sikkert kost seg glugg i hjel i 2 uker,men en uke er nok for mamman;)

Skrevet

Jeg har ikke to tette, men jeg hadde aldri klart å sende vekk ungen min så lenge. Jeg er skikkelig hønemor, og hadde blitt helt paranoid, hehe

Skrevet

min toåring er på tur med besteforeldrene nå og jeg synes det er helt grusomt... savner han masse men vet han koser seg. han kommer om en uke.

Skrevet

Mami; vi kan ikke dra alle sammen. Jeg har vel egentlig mulighet men det er ikke helt det farmor ønsker. Hun vil jo gjerne bli kjent med tuppa og da ha henne for seg selv.

Hun har vært veldig opptatt de få gangene hun har vært her i Norge og har i lengr tid vært i Bangladesh.

Noe som er den andre delen av problemet.

De kjenner jo ikke hverandre. Farmor vet ikke hva alt vesla sier betyr og vesla er muligens ikke helt trygg på farmor ennå, siden de har tilbrakt liten tid sammen.

Men jeg tviler ikke på at hun vil få det supert asså. Men 2 uker er for lenge for oss også. En uke er det vi diskuterer, men vi er jo som nevnt usikre. Lengste hun har vært borte fra oss er 2 dager.

Skrevet

mphs;

Her er 2 dager det lengste og hun var kjempeglad når hun kom hjem, sa selv hun hadde koset seg heldigvis.

Den uken med morfar er jeg sikker på at blir helt topp, og det er under 1 times kjøring fra her vi bor. Der er "ste"tantene hennes og deres kusiner for forguder henne, hun har en hel hale med småjenter som fotfølger henne overalt og hun er sjefen;) Hehe... Og siden det er så nære kan jeg jo bare reise dit eller hente henne etc.

Skrevet

gosj; ja, det er jo det jeg egentlig lurer på da, er det vi foreldrene eller barna som faktisk synes dette er fælt/verst?! Hehe...

Skrevet

tante grusom; en uke ikke for langt unna går bra. Da kan jeg jo dra dit selv.

Danmark er en annen historie.

Og noe av det jeg tenker på er jo dette med om hun vil føle seg "tilsidesatt" til fordel for babyen da?

Skrevet

hihihihi helt klart oss tror jeg!!!

mini hadde gladelig hatt 2 uker med full oppmerksomhet hele tiden og morro ting som skjer;)

Skrevet

Ja, da jenta mi var borte 3 dager var det også heldigvis kun 1 time unna hos besteforeldrene slik at om det var noe kunne vi hente henne eller de kjøre henne hjem.

Hun skal være der 2-3 dager nå i sommerferien og da skal vi passe på at vi kan hente henne om hun ønsker det. Vi tenkte ta en liten mini tur sammen med lillejenta på 2,5 mnd.

Skrevet

gosj; ja ikkesant!

Og hjemme får hun jo ikke det om dagen.

En uke med farmor kan jo bli helt supert for henne. Farmor bor på gård og det er hester og høns og masse plass osv osv.

*tenke tenke*

Skrevet

hadde ikke tenkt på det så mye kjenner jeg... morro for ungen,det er det viktigste;)

Skrevet

mphs

Er helt klart mer komfortabel med det. Men nå bor jo ikke farmor sånn til:(

Og jeg vil jo gjerne at hun skal få bli kjent med farmor også da...

Kjipt dette her. For farmoren mener jo jeg er for hønemor, og at hennes sønn er hønefar som hun så fint sa det:p Hehe...

Men jeg synes det er vanskelig jeg, hun er liten ennå, har ikke så stort språk at hun får sagt fra om alt osv...

Skrevet

fokusere på at hun er såååå heldig som skal på en spennende tur;)

Skrevet

gosj; ja, hun går først. Men likevel så er min skepsis tilstede. For kanskje hun ikke koser seg like mye dersom hun ikke blir forstått? (nå lager jeg unnskyldninger kanskje)

Nei, vi får se. Dersom hun drar blir det nok allerede til helgen eller uken nemlig, så det er liksom ikke så mye tid å bestemme seg på.

Skrevet

Jeg og mannen var begge enige om at vi ikke ville ha henne på overnatting før hun kunne si fra selv hvordan hun hadde det og om hun selv ønsket det. Så hun var ikke på overnatting før hun var nesten 2 år.

Skrevet

Ja, det var danmark jeg tenkte på... Jeg hadde ikke klart det, men om man ser helt teoretisk på det så går det nok bra:)

Skrevet

Jeg har ikke to tette, og heller ingen erfaring med vesla på ferie alene. Men jeg kjenner at jeg hadde ikke sendt henne på en ukes ferie til en farmor hun ikke kjenner/ er trygg på... I hvert fall ikke når det er snakk om så langt vekk. Ikke bare bare å hente henne om det skulle skjære seg helt...

Jeg er som du veit alenemor, og vi har vært mye på familievernkontoret. Terapauten anbefalte ikke at bf skulle ha henne to uker alene engang. Det er for lenge for ei på 20 mnd å være så lenge borte fra omsorgspersonen... Ifølge terapauten... Men det kommer sikkert også an på ungen da. Trygghet betyr ALT!

Skrevet

mphs.

Overnatting har hun vært på, hos alle tre tantene sine. Kun hos en av dem dog frem til hun var halvannet og kunne svare ja og nei på ting. Det var den hun var mest trygg på som passet henne ved overnatting frem til da.

Og hun vil stort sett ikke hjem når vi henter for tidlig etter sånne besøk! Så hun trives jo borte:p Hehe...

Skrevet

Hei!

Jeg personlig ville ikke sendt henne alene til farmoren pga at du sier selv de ikke kjenner hverandre særlig godt. Kan bli utrygt for vesla faktisk tror jeg...

Jeg tror ikke det er negativt å være hønemor, jeg tror det ofte instinktene som forteller oss noe. Du sier selv at du er trygg mht å la henne være hos morfaren. Da ER det trygt tenker jeg. Du vet at de kjenner hverandre osv. Jeg tror mange sender unger fra seg altfor tidlig og for lenge fordi andre sier at det er verst for mødrene osv og at ungene ikke har vondt av å være lenge borte osv... Mange psykologer mener jo faktisk at noen dager borte er helt greit men at en uke er for lenge for unger på 2 år.

Er du usikker, sånn som du beskriver mht Danmark og farmoren, tenker jeg at du faktisk vet best, og kan si til farmoren at du syns det er for tidlig pga at de ikke har blitt godt nok kjent. Og 2 uker er uansett altfor lenge, borte fra deg og den nye babyen, som du selv sier... Lytt til ditt morsinstinkt :-)

Dette er min mening og det er ikke meningen å provosere noen altså!

Skrevet

har du muluighet til å hente henne før om det ikke skulle funke da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...