Gå til innhold

Lønn-assistent?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En tankerekke: Du kan regne med at omtrent 20 000 kr per år av hennes netto lønn får med til å betale studielån. Dvs ca 30 000 av bruttolønna. Da er hennes "overskudd" 370 000 før skatt. I tillegg har hun brukt minst 3 år på utdanning, mens du tjente penger. Dvs at du har et forsprang på minst 800 000 som hun må tjene inn for å tjene like mye som deg. Når den reelle lønnsforskjellen er i underkant av 100 000 i året, bruke rhun 8 år for å ha tjent like mye som deg.

 

Dvs, om du hadde tjent like mye som henne ville du ha vært en gratispassasjer, og det er vel ikke rettferdig? Førskolelærere gjør i tillegg ganke mye mer enn å "passe barn"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg er assistent selv, utdannet barne-og ungdomsarbeider, og har jobbet med mange forskolelærere. Har jobbet med forskolærere i flere forskjellige barnehager, barneskoler samt ungdomsskoler. Og jeg må si at jeg setter veldig stor pris på jobben forskolelærerne gjør. Jeg stiller meg helt enig med det "klar, ferdig, gå" sier, og vil med det si at det er dårlig av dere assistenter som skriver nedsettende om førskolelærerne her, å dra oss andre ned i søla med innleggene deres. For etter som jeg leser gjennom innleggene så får jeg nesten et inntrykk at assistenter rundt om kring virker uopplyste, og man kan forstå på innholdet i innleggene her hvem som er utdannet og ikke. Jeg vil si at ikke alle assistenter tenker slik.

 

Det virker som om du (øverste innlegg) har vært uheldig med din ped. leder. Eller så kan det også virke som at du er en av de som er mer glad i å sladre, sutre og klage, enn å legge merke til jobben de andre rundt deg gjør.

Og hvis det er sånn at denne ped. lederen gjør en så fryktelig jobb, så har også du gjort en dårlig jobb med å ikke fremme dette for styrer i barnehagen. Med din negative holdning til ledere så skaper du dårlig stemning i barnehagen, og det vil gå ut over barna, og er det tross alt ikke barna vi skal konsentrere oss om her? En forskolelærer sitter ikke hele dagen på et kontor, mange forskolelærere har ikke kontor å sitte på en gang. De fleste forskolærere er i avdelingen hele dagen, og jobber videre hjemme etter endt arbeidsdag.

 

Og det med at forskolelærer ikke er like glad i barna som assistentene er, blir bare for dumt å uttale seg om.

 

Så jeg vil si til dere som skriver nedsettende om forskolelærere at det lønner seg mye mer å sette pris på lederne sine, prøve å SAMARBEIDE. Sett pris på at de hele tiden står med hovedansvaret, og sett pris på det du kan lære av de. For en forskolelærer har i arbeidsoppgave å oppdatere seg i nye ting i faglitteraturen, og det slipper assistentene. Vi får heller gratis kunnskap, og det vil da si at det er ofte forskolelærerne som gjør oss assistenter bedre i arbeidet vi gjør.

 

Og det er ikke store lønnsforskjellen på en assistent og forskolelærer, ikke noe som faktisk kan stå til rette for de årene de må bruke på skole, og ta opp studielån. En forskolelærer er desverre underbetalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tankerekke: Du kan regne med at noen faktisk LIKER å sjefe, enten det er som ped.leder, eller som mellomleder/gruppeleder i hvilken som helst annen bransje. Mens andre faktisk LIKER å jobbe med f.eks. barn.

 

Alle jobber er like viktige, alle typer innsats like værdifull.

 

Men de som sitter i leder-jobbene har klart å overbevise (nesten) alle andre om at de MÅ tjene mer /ha høyere materiell levestandard enn andre. Fordi de tilfeldigvis LIKER å sjefe. Om noen er uenig, kommer argumentet "hvorfor blir du ikke leder selv?"

 

Svaret er enkelt nok: Fordi jeg LIKER å jobbe direkte med barna og gi omsorg og utfordringer til dem. Men for deg, ped.leder. hadde det vært et "offer" å jobbe som assistent. Og dét burde du i tilfelle fått luttelling for på lønnsslippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber jo ikke MER enn ped.leder'n gjør, men du jobber nok litt annerledes...

 

Og du skal være veeeldig forsiktig med å generalisere for mye, overdrive og være ufin som du har gjort nedover i tråden, for majoriteten av alle pedagoger gjør en flott jobb, og er overhodet ikke overbetalt!

At det finnes enkelte som er drit; ja. Har selv vært borti noen som var ekstremt gira på til enhver tid å 'gjøre unna litt papirarbeid'. Klart det er endel som skal skrives og leses, men alle i en bhg som jobber på avdelingene skal også tilbringe minimumstid med barna synes jeg. Vanskelig å få kjøtt på de foreldresamtalene uten å ha vært med barna...

 

Jeg har jobbet både som assistent og som ped.leder, og vet hvor forskjellige disse jobbene kan være. Det handler mye om ansvaret som følger med ped.lederstillingen. Man er ansvarlig for alt som foregår på avdelingen, og dette krever litt tid og ressurser. Når det er sagt er det viktig også som flere har påpekt, at man jobber sammen med assistentene (teit tittel...) og ikke mot dem. Dette krever jo også av assistenene at de stiller seg åpne for veiledning fra pedagogen.

 

Bhg-stillinger er underbetalt generelt. Samtlige som jobber i bhg burde få mer i lønn!

Men tradisjonelt skal det jo også være en lønnsforskjell mellom høgskoleutdannede og 'ufaglærte' ( selvom jeg også mener at erfarne assistenter er langt fra 'ufaglærte' og burde fått for erfaringene deres utover ansiennitet...).

Selv synes jeg kanskje at for noen blir dette at de er 'høgskoleutdannet' en aldri så liten hvilepute, og kunne tenkt meg lønninger mer basert på faktisk innsats, resultat (i den grad det lar seg gjøre) og kunnskap; ikke bare se på hvorvidt folk har brukt 4 år eller mer på høgskole. Før noen biter huet av meg, så skynder jeg meg å si at dette er tankespinn; jeg har null teorier i hodet om hvordan dette evt skulle gjennomføres!

 

Men jeg har jo gjennom 14 år i barnebransjen, sett både ditt og datt hva personal gjelder; førskolelærere som assistenter. Det er noen som er fabelaktige (de fleste faktisk), men så glimter det til noen som rett og slett er helt grusefulle å jobbe med. Og selvom dette gjelder uavhengig av utdannelse, så er det kanskje mer irriterende og provoserende når slike er førskolelærere; for de burde visst så mye bedre...?

 

Og husk: det at du tilbringer mer tid sammen med barna, betyr ikke nødvendigvis at du er flinkere enn en som ikke er tilstede til enhver tid... Har sett min bit av (godt erfarne) assistenter som er helt motbydelige i jobben sin; men kom ikke her og kom her, for etter eget sigende er de nemlig mer på jobb enn førskolelærerne!

En god balanse mellom kvalitet og kvantitet bør være et mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. :o)

Jeg holder på å utdanne meg til førskolelærer på deltid, og har i den forbindelse jobbet litt som vikar i barnehage. Stortrives selvfølgelig, og veldig greit med ekstra praksis...,men som du sier HI så er assistentlønnen dårlig. Dumt at det skal være sånn. Jeg er faktisk nødt til å gå tilbake til jobben som ekstrahjelp i butikk istedet, pga jeg ikke har mulighet til å gå ned noen tusen i lønn i mnd... :o/ Har jo faste utgifter, mann og barn og skolearbeid å tenke på, så da velger jeg jo det som lønner seg både økonomisk og tidsmessig. Som gjør at jeg kan jobbe minst mulig for mest mulig penger, noe som igjen gjør at jeg har bedre tid til skole og familie!

 

Utrolig DUMT at det skal være sånn, at man skal tjene mere i kassa på en butikk enn som assistent i bhg...man har da et MYE større ansvar i en bhg, man jobber da tross alt med det mest verdifulle vi har: barna! Både assistentene og førskolelærerne fortjener mer i lønn mener jeg.

 

Men at assistenter jobber MER enn førskolelærere er da vel ikke helt sant. Det har jeg erfart selv under praksis og sett der jeg jobbet. Man har en del planleggingsarbeid, man har ansvaret for å følge opp barna og assistentene, ha foreldresamtaler, lede møter, ha veiledning med assistentene, medarbeidersamtaler, kontakt med andre instanser som bv, ppt osv...

Det er nok heller den førskolelæreren du jobber med som ikke gjør jobben sin, virker som den dama aldri skulle hatt en slik jobb...hjelpe meg, glad jeg ikke kjenner til noen slike! :oP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...

 

Etter å ha lest gjennom denne tråden, er jeg umåtelig glad for at Barnebygg (som jeg har ungene mine i) ønsker å bare ha utdannede ansatte.

 

 

I mine barns barnehage er alle fastansatte utdanna.Det er kun vikarene som er assistenter.

 

Håper ikke dere som viser så tydelig at dere er uvitende, er vikarer i denne barnehagen. Tragisk at dere har så liten innsikt i det førskolelærerne jobber med:( Og så sjalu dere er da... Kommer dere ikke inn på skole selv kanskje?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikkje lest alle svara her.

 

Eg har jobba som assistent i bhg og på aldersheim. Det er samme krangel mellom hjelpepleiere og sjukepleiere p aldersheim som det er mellom assistent og førskulelærar i bhg.

Sååå frustrerende.

 

Sjølv er eg super fornøygd med å jobbe som assistent begge plasser. Jobben passer meg utmerket, eg koser meg sammen med barna/dei eldre og eg nyyyyter å ha lite ansvar (ansvar har eg meir enn nok av heime.)

 

Selvfølgeleg har eg dårligere lønn. Skulle berre mangle, utdanning skal lønne seg. Og eg får jo tilbragt all mi tid med barna mens førskulelæreren å bruke masse tid på papirarbeid og kjedlege greier - imitt hode da ;o)

 

Men synst ikkje lønna er så ille eg da, har 131 kr timen og har nesten 10 års ansenitet, så da vil eg stige litt til :)

Einaste eg kunne tenkt meg, var at det var litt lettere å få fast stilling som assistent.

 

Det kreves begge deler for å få kvardagen til å fungere. I ein bhg MÅ ein ha førskulelærere, leiarar og assistentar, alle har sin plass og sin jobb. På samme måte som ein MÅ ha både hjelpepleiere og sjukepleiere på ein eldreheim -og assistenter da sidan dei slit med å få nok hjelpepleiarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenkte jeg skulle slenge inn at jeg jobber i barnebygg og alle har ikke utdanning. Pedagogtettheten er imidlertid høy, og kompetanse jobbes det mye med for alle yrkesgruppene. Det som heter pedagogisk medarbeider er det samme som en ufaglært assistent. Jeg er ikke sjokkert over denne tråden, dette er holdninger jeg møter blandt de ufaglærte ganske ofte. Alt fra "du har jo 45 minutter "FRI" hver dag", til "det pedagogiske opplegget går ut over utetiden". Det kan faktisk hemme meg i jobben min noen ganger, selv om dette ikke er et problem på min avdeling. Når det dukker opp en oppgave som kun jeg kan gjøre og som ikke kan vente, har jeg utrolig dårlig samvittighet for det og må ofte gå tilbake til avdelingen med uforettet sak fordi jeg føler jeg ikke kan være lengre borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier jeg ikke at det er slik i ditt tilfelle Hl, men i mange tilfeller gjør faktisk førskolelærerene noe inne på kontoret. De har et helt annet annsvar enn det assistenter har, og derfor blir arbeidsfordelingen litt 'skjev' i forhold til bleieskift. Og det med lønn er jo bare dumt. Selvfølgelig tjener de bedre enn deg. De har jo høyere utdanning. Og om noen klaget over 113kr timen, så kan jeg fortelle at min lillesøster jobber i butikk, (og har gjort det i fire år nå) og tjener hele 107kr timen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du dette med over i andre bransjer også anonym 20:30? Mener du at en butikksjef ikke skal ha mer i lønn enn en butikkmedarbeider? At en sykepleier ikke skal ha mer enn en assistent, eller at en lege ikke skal ha mer enn en sykepleier?

 

Det handler ikke om å få mer i lønn fordi en liker å sjefe, men fordi en har brukt år av sitt liv til å tilegne seg en kompetanse. Dette gagner samfunnet, men koster også penger. Disse pengene skal betales tilbake. Samfunnet ønsker denne kompetansen, men for at folk skal ta seg bryet med å tilegne seg denne kompetansen må dette lønne seg.

 

Du har et meget skrudd virkelighetsbilde som ser ut til å ha utspring i deg og din egen nesetipp (forøvrik en av de korteste nesetippene jeg har vært borti).

 

Det inteligente resonementet ditt er kunn synsing, mens den du svarer serverer tall og fakta. Utrolig svakt og lite konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg, etter å ha lest de ufattelig meningsløse innleggene til enkelte assistenter her må jeg si at jeg håper dere ALDRI kommer til å jobbe i barnehagen til gutten min!! Er jo mer opptatt av å klage og være sur enn å bidra til et godt miljø for ungene virker det som. Viss dere har så dårlig betalt så få dere en utdannelse da!! Da får dere bedre betalt og "kan sitte på ræva å ikke gjøre noen ting"!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...