Gå til innhold

Lønn-assistent?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen barnehageassistenter her? Hvor mye (lite) har dere i årslønn?

Jeg har jobbet i 8 år, har 266000, hørte at det skulle være "bra"??

Synes det er lite jeg...

Vi jobber jo MER enn førskolelærene gjør, er så irritert på hun jeg jobber sammen med...gjemmer seg på kontoret hele dagene, det har hun nesten 400000 i lønn for. Ikke kan hun snakke med barna på en ordentlig måte heller, snakker masse dritt om foreldrene og gir oss andre ordere og er en "pain in the ass" rett og slett...

Utdanning skal lønne seg, men noen (mange) er bare på heeelt feil plass, det burde være en test som viste hvorvidt du passet for jobben FØR du fikk lov å ta utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg er assistent i bhg og er helt enig med deg. Det er vi assistenter som passer barna og gjør den tyngste jobben. Vi får ikke noe igjen for det. Jeg har jobbet i bhg i 13 år og har utbetalt etter skatt 268 000. Altfor lite. Ingen skulle hatt under 300 000 i året. Sitter med tariffskjemaet her nå og der står det at etter 10 år er det kommet krav om 280 000 og etter 20 år 300 000. Den dagen vi får det snør det oppover.........Det er ikke akkurat noe å bli rik av nei:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal passe deg litt her nå HL. Du jobber på ingen måte mer enn en førskolelærer. Mulig at den du jobber sammen med ikke gjør jobben sin, men vi har alle 7,5 timers arbeidstid. Du er også ferdig på jobb når du går hjem, det er ikke førskolelærerne. Utdanning som førskolellærer en en av de få utdanningene som IKKE lønner seg. En nyutdannet førskolelærer tjener selvsagt mer enn en fersk assistent, men når en ser på livslønnen kommer assistenten bedre ut.

 

Nå vet jeg ikke hvor du jobber men lønnsstigen til en førskolelærer stopper på 330 000 i kommunale barnehager. Når en førskolelærer har jobbet i 8 år får de 305.000 i året. En fagarbeider får 306.000 etter 10 år, og har da når en regner med utdanning holdt på like lenge.

 

Alle førskolelærere blir vurdert i forhold til skikkethet under studiet, om noen melder i fra om at de ikke er egnet blir de gransket ekstra nøye. Assistenter blir på den andre siden aldri vurdert på denne måten, er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye satsen for assistent uten utdanning er på 280 000 etter ti år, så det snør visst oppover i dag gitt, dere fikk 6% i oppgjøret med KS og det skal vel mye til for at PBL gir mindre.. Nå er hele KS-området utenom lærere forbannet med en lønnstige som kun går til 10 år.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor denne ubegrunnede sjalusien får grobunn når dere i forhold til utdanning har bedre betalt. Jeg unner dere virkelig høyere lønn, men jeg har da ikke tenkt å ta til takke med knapper og glansbilder til å betale studielånet mitt med for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja der har vi enda en førskolelærer som klapper en på hodet og sier: "JEG er best lille venn,skjønner alt,kan alt og vet alt":)

SELVFØLGELIG vet jeg vel at dere jobber også, men nå mente jeg jobben med BARNA,der har assistentene 100% ansvar hele tiden. Hun jeg jobber med, og mange fler (som jeg vet om og mange andre også sikkert) er så og si aldri i barnegruppa,har utrolig mye "kontortid", møter og you name it..Du får si hva du vil, men det er ikke mange førskolelærere jeg har møtt som er GLAD i ungene på den måten som en assistent er.. Jeg er vel maks uheldg som jobber der jeg jobber, men jeg har hørt mange mange lignende ting fra andre barnehager.

Dere er gjerne litt "oversittere" og koser dere med rollen som sjef, litt ubehagelig at det ikke lyser igjenom på vurderinger under studiet.

Det finnes mange dårlige assistenter, selvfølgelig, men de er jo enklere og si opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk ikke på noen måte se at det er jeg som førskolelærer som angriper den andre yrkesgruppen her. Jeg har likevel kommentert det som fremstår som suttring, basert på påstander som faktisk er gale. Hersketeknikkene dine kan du ta med deg et annet sted.

 

Vi er ansatt i to vidt forskjellinge jobber, og forskjellige arbeidsvilkår. Jeg synes faktisk det er helt grusomt at jeg mange dager ikke kan gi foreldrene et sammendrag av hva barnet har gjort fordi jeg er PÅLAGT å gå på møter noen ganger i måneden. Det er heller ingenting jeg finner mer ubehagelig enn å gå fra avdelingen og overlate arbeidet der til PED 2 og assistentene, men noen ganger er jeg faktisk nødt. Fordi jeg er så heldig å ha en PED2, blir det likevel mindre av det for meg enn for mange andre.

 

Nå er det en gang slik at pedagogisk leder er sjefen din, og har andre oppgaver enn deg. Og ansvaret? Det er det faktisk pedagogisk leder som skal ta i størst grad. Det vil si at pedagogisk leder og styrer må ta ansvaret om du ikke gjør jobben din. Det er de som må stå til ansvar ovenfor foreldrene, og du kan med retten på din side henvise til dem om du havner i en vanskelig situasjon.

 

Beklager men jeg nekter å gå med på at det er forskjell på ulike yrkesgruppers evne til å føle kjærlighet ovenfor små barn. Den blir virkelig alt for drøy. Jeg har vært både assistent, PED 2, og Pedagogisk leder og er like glad i barna nå som jeg var før jeg tok utdanning. Jeg gjør likevel en helt annen jobb, og har helt andre hensyn å ta nå enn jeg hadde da. Hos oss sier faktisk medarbeiderne mine at de opplever at det er jeg som har det nærmeste forholdet til barna på avdelingen, mens de har noen barn som de ikke får så god kontakt med som andre.

 

Jeg har også hørt mye av det du beskylder hele min yrkesstand for, men det har jeg også hørt om daglige ledere i matvarebutikker. Det er sånn verden fungerer, folk skaper samhørighet ved å klage på felles "fiender". Det kan helt sikkert stemme i noen tilfeller, men det går ikke ann å si at førskolelærere sitter på rævva og assistentene gjøre hele jobben. Selv om det er sånn du opplever din egen hverdag og "har hørt" fra andre steder. Jeg har jobbet med flere skikkelig dårlige assistenter og et par tragiske førskolelærere (har jobbet med færre førskolelærere totalt) men heldigvis er det mange flere flinke. Alle er ikke egnet for barnehage, og det er uansett utdanning. Det jeg tror du har rett i, om jeg tolker deg riktig er at det har større konsekvenser når førskolelærerne er dårlige. En ufaglært som ikke passer, vil kanskje slutte fordi de gir mistrivsel, etter tre år med utdanning er nok akkurat det en større kamel å svelge. Så det er nok mulig at dårlige førskolelærere blir lenger i barnehagen og slik skaper større ringvirkninger.

 

Om sjefen din ikke gjør jobben sin, bør du ta dette opp med han/henne. Om det ikke fører frem, til styrer. Jeg vet om tilfeller der førskoleærere har ment at de ikke skal ta del i det praktiske arbeidet, og hvor assistentene har skjært igjennom og sagt at det ikke er holdbart. Alle kan gjøre noe med sin egen situasjon.

 

 

Hvor har du det forresten fra at pedagoger har bedre vern enn assistenter når det gjelder oppsigelser?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra skrevet Klar, ferdig , gå!

Sikkert mange som ikke gjør jobben sin, men vi er mange som jobber det vi skal og mere til. Å si at førskolelærere er mindre glad i barn enn assistenter er latterlig, er vel derfor vi har valgt denne utdannelsen da?? Og til alle assistenter som klager over lønnen og strevet: TA EN UTDANNELSE DA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten vits i å ta førsklolelærerutdannelsen når det er så dårlig betalt.

Driter i det å er en glad og råflink assistent jeg:)

Vet uansett at jeg er den beste på jobben min,de endre kan ta utdannelsen sin og kjøre laaaangt opp i rævva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier igjen som jeg har sagt før: En stilling som ikke krever utdannelse MÅ ha lavere lønn enn en stilling som krever utdannelse. Hvorfor skulle ellers noen gidde å ta den utdannelsen?

 

Og du jobber ikke MER selv om du jobber annerledes. Og om akkurat din pedleder gjør en dårlig jobb betyr ikke det at du fortjener mer lønn. Jeg synes for all del at lønnen i barnehage er lav. Men den kan ikke få blitt så mye høyere uten at lønnen høynes oppover hele utdanningssystemet.

 

Så vi får alle bare være glad for at penger ikke er alt for alle mennesker, sånn at det fortsatt er dyktige mennesker som ønsker å jobbe med å passe barna våre. Assistentene (og pedlederne!) i vår barnehage er flotte mennesker som tar seg av barna mine på en flott måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt barns barnehage klager også assistentene på at ped leder ikke "gjør" noe. Vel, i dette tilfelle er det ped leder som tar ansvar for at barna har det bra og er opptatt av kontakten med barna, assistentene virker mest opptatt av neste røykepause. Det er like stor forskjell på ped ledere som det er på assistenter, lærere, leger, ingeniører osv. Alle som er offenlig ansatt i fast stilling er vanskelige å si opp, det er ikke lettere å bli kvitt en uegnet assistent enn en uegnet førskolelærer. Og, hvis du som assistent ønsker ped leders lønn og arbeidforhold, ta opp studielån og ta førskolelærerutdannelse da vel! Det er lett å komme inn på studiet og lett å få jobb, lettere enn å få fast jobb som assistent. Har jobbet som assistent, ped 2 og pedleder og synes faktisk det var minst jobb å være assistent, fordi man ikke har overordnet ansvar, og mest jobb å være ped2 fordi man har ansvar men mindre makt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er selvfølgelig forskjell på førskolelærere selv om de har tatt en utdannelse! men det samme gjelder jo assistenter. Jeg har jobbet som assistent,og jeg må si at førskolelæreren ikke gjør noen dårligere jobb enn assistentene. nå har jeg lært meg å satt pris på gode utdannete førskolelærere, å ville aldri i livet sendt mitt barn uten en pedagoisk ansatt, uansett hvor flink assistentene hadde vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI.

Jobber vi i samme barnehage?

Min avdleder gjemmer seg hele tiden på kontoret eller flyr rundt og skal gjøre andre ting, slundre unna ALLTID. Ofte at jeg har tatt alle bleierunde alene (jeg syns det er greit, men for hun gjør ingen ting?)

Hun har nesten en time kortere arbeidsdag (går alltid bitte litt før eller kommer litt senere, og har ofte 40 min lang pause). er mye alene egentlig da jeg jobber med henne...

Hun har ikke god kontakt med barna, hun kommer liksom ikke helt igjennom til dem, og ofte skriker hun til barna, og blir dritsur, jeg føler meg utilpass jeg. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre, for hun er sur. på et barn som søla med vannglasset).

Hun snakker alltid drit om barnas foreldre, osv, som "herregud" og bla bla bla, så himler hun med øya. noe jeg ikke er enig i, også da jeg har noen gode forslag, så må hun tenkte hardt for og få mine forslag til og bli helt idiotiske. Hun er så slem.. hun kan til og med ta tak hardt på barnet, i armen. Hun passer overhode ikke til og jobbe på småbarn avd. Det enste hun er god til, det er og slå av en prat med foreldre, da blir hun plutselig bestevenn med barna og snill og blid. Kvalmt. Også er hun allltfor ryddi av seg, er flau over hvor lite leker barna har, og hvor lite ting det er på veggene. Det det seriøst prikk likt som et legekontor, et par bilder, og to små lekekasser høyt oppe som barna ikke rekker opp til selv.barna får ikke noen leker, de må spørre om det. Når jeg er der så drar jeg ut ALT til dem, vogner og alllt.

Det er en kjedelig avdeling.

Men på naboavd, så er avd kjempeflink... og det er "barneland" med masse leker, og fine gardiner og sånn. (hakke gardiner heller på den "tomme" avd)...¨

Vet om to som har jobba med a, ene slutta pga henne, de andre ansatte vet ikke så mye om det for da henne kommer deg ut av avd og skravler med henne så er hun blid og later som ingen ting. -> på avd så er det kjefteguri på gang igjen...

hun prater til og med negativt hvis noen ikke er på jobb...

hadde hun blitt testet og filmet så hadde hun ikke scoret 100% nei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte og skrive

 

 

at min årslønn er på ca 220000.. får ca 113 i timen... din lønn da`?

Også, sånne paprir-arbeid hun skal gjøre "hjemme", det blir gjort da vi er ute osv.. eller på avd. TEIT.. da er hun "opptatt" og vi andre gjør det som skal gjøres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 305 000 i året, men så jobber jeg også i en stilling som krever 6 år lenger utdanning enn din. Det er ganske naturlig at det er en forskjell, og selv om jeg mener at du burde ha mer i lønn mener jeg også at forskjellen burde være større. Grunnene for at at barnehageansatte har lav lønn er de samme for pedagoger, fagarbeidere og assistenter: Lav status.

 

Jeg vil gjerne si tusen takk til assistenten over som skrev at hun har lært å sette pris på oss. Det er veldig godt å høre at noen ser at vi tilfører noe positivt, og det er når folk og kanskje spesielt barnehage-assistenter gir utrykk for en slik mening jeg virkelig føler at årene på høyskole har vert verd det:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er en grunnleggende feil mange barnehager ser ut til å legge opp til. Jeg vet om flere pedagoger som har fåt beskjed om at sovetid eller utetid kan brukes til ubundet arbeid. Det blir så feil som det kan bli, og etterlater mye praktisk arbeid til assistentene. Noen ganger er jeg nødt til å gjøre det selv, men jeg gjør mitt ytterste for å ungå det. Jeg sitter fakisk heller med kaffekoppen og prater med assistentene på avdelingen enn å gjøre det om vi har lite å gjøre. Det prioriterer jeg fordi vi ellers har lite tid tile det, og fordi det gir meg mye at vi har et godt forhold.

 

 

Jeg synes faktisk at pedagoger på småbarnsavdelinger heller burde la assistentene bruke sovetid til planlegging. På stor avdeling med en pedagog stiller det ser annerledes. Da synes jeg assistentene bør vise forståelse for at 4 timer i uken ikke alltid er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det meg som skrev inlegget over?? haha...

Jøss...det høres AKKURATT ut som styreren i min barnehage!

Det finnes fler latsabber til førskolelærerer altså?

Førundrer meg IKKE!

Sleipe kjerringer som får så mye i lønn og er så inni****** Late, åhhh, bli så forbannet!!!!!!!!!!!!!!

Ja, det er jo vi assstenter som gjør jobben,rett og slett!

Jeg har 274000 kr i året,har jobbet i snart 9 år.

Er vel mellomførnøyd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg blir litt oppgitt over assistentene her nå som mener de gjør en så mye bedre jobb en førskolelærere/ped.ledere eller styrere. Har dere egentlig innsikt i hva de ulike titlene har som oppgaver?

 

Ja, klart det finnes de som ikke er kompetente i jobben sin og de som lurer seg unna alt og det er synd om dere bare har opplevd de som er sånn.

 

Jeg er ped.leder og jeg er så og si alltid på avdeling. Møte en gang i blant man må på eller man har foreldresamtaler. Kanskje må man planlegge litt med en annen ansatt og trenger å forlate avdelingen et lite minutt.

 

Det viktigste for en ped.leder er jo å ha assistenten med seg. Og jeg synes det er viktig å ta de med seg i planleggingen, gi de arbeidsoppgaver der de har kompetanse eller gi de utfordringer slik at de kan utvikle seg selv. Jeg som ped.leder tar også del i bleieskift, rydding osv.

 

Men det er jo ikke til å komme bort fra at man har et vesentlig større ansvar som ped.leder enn assistent. Man gjør faktisk mye jobb som assistentene kanskje ikke ser. F. eks er det mye papirarbeid med hvert enkelt barn. Man skal planlegge mange foreldresamtaler, uker og måneder. Man gjør jo noe av det sammen, men man sitter igjen med finpusseringa selv. Ja de fleste har fire timer ubunden arbeidstid i uka, men en uke kan man faktisk bruke ti timer, en annen kanskje bare to.

 

For at barna skal ha en trygg, god og fin hverdag i barnehagen er man avhengig av at alle spiller på lag!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye papirarbeid, jo takk du!

Jeg VET akkuratt hva en styrer gjør, hva de har for ansvar osv, MEN noen tar seg selv så J****G høytidelig og tror de er sååå flinke og smarte at det er ikke måte på, ALTFOR mange av den sorten!

Si hva dere vil, men uten assistenter hade det ikke eksistert barnehager..mange ganger hade nok assistentene fint kunnet drive barnehager alene, har man jobbet noen år så kan man planlegge ett barnehageår uten problemer, og pedagogikk og erfaring får vi inn med teskje, så...HELT uerstattelige er dere IKKE!

Nå kommer det vel svar om at det hade aldri gått, MÅ ha kompetanse og utdannede førskolelærer i en barnehage, hehe...Men det HADE gått, eller hva sier dere andre assistenter? Vi hade klart det vi??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du hva jeg skrev? At for å få en god barnahge for barna må alle spille på lag. Det vil si at man er avhengig av alle og at noen ikke er så mye bedre enn andre. Man er faktisk veldig avhengig av assistenter i en barnehage, akkurat som man er avhengig av alle andre som jobber i barnehagen.

 

Ja kanskje man kan klare mye av planleggingen om man har jobbet noen år. Men det kan tenkes at dere ikke kan alt alikevel eller? Får inn pedagogikken med teskje, jaja, det tar sin tid da å få inn tre år mer skolegang med en teskje.

 

Er man ikke fornøyd med en pedagog eller styrer så får man vel ta det opp da? Det er jo faktisk lov det. Og det finnes jo faktisk assistenter som lurer seg unna også. Hun var mye mer ute av avdelinga en meg, men da jobbet vi jo med det slik at ting ble lagt til rette slik at hun kunne gjøre jobben sin og ikke bare snakke i telefonen.

 

Så ut i fra innlegget ditt så leser jeg egentlig mellom linjene at det ikke bare er vi pedagoger som tror vi er sååå flinke og smarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at de er forskjell på styrere og Pedagogiske ledere? Det virker ikke slik ut fra det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra måten du skriver på her kan jeg jo ikke akkurat tenke meg at du bidrar til et veldig positivt klima i barnehagen du jobber. Mulig at du bruker internett som ventil, men holdningene du viser her, vitner om dårlige samarbeidevner og lite respekt for kollegene dine. Det kan jeg på ingen måte se som positivt for en barnehage og barna som skal ha det trygt og godt der.

 

Uten assistenter hadde det ikke eksistert barnehager?

 

Vel en barnehage uten pedagoger som har tilsyn heter en barnepark og har kun lov å være åpen 4 timer hver dag.

 

En barnehage med kun pedagoger hadde selvsagt fått lov å drive som vanlig så lenge voksnedekningen er god nok.

 

Om jeg skal bruke min egen erfaring så har jeg vært borti en barnehage som til daglig var drevet av assistenter. Førskolelærere ble mobbet ut, og derfor gikk de lenge uten tilsyn fra pedagog. I denne barnehagen ble noen barn behandlet som prinser og prinsesser, og andre som luft. Alt basert på om de var blide og søte eller ikke. Et barn som helt tydelig hadde spesielle behov, ble stuet inn på puterommet når han ble for krevende.

 

Dette opplevde jeg før jeg hadde tenkt på å jobbe i barnehagen eller på å bli pedagog. Jeg renger med at de aller fleste assistenter har bedre utviklede sjelsevner enn dette, det er kun et eksempel. Likhetstegnet er at de mente at barnehagen var myyye bedre uten pedagoger. Hvem var barnehagen bedre for?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene, men hvorfor utdanner du deg ikke til førskolelærer da? Da vil jo du også få den lønnen du synes du fortjener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...