Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Vi eier ett småbruk, vi har delt av en tomt som vi planlegger å bygge på selv. Dvs vi får da gratis tomt. Har ca 1 mill i lån på hus og tomt vi har nå. Begge jobber, har samlet en inntekt på ca 420 000 inkl barnetrygd for 3 barn. Har ingen utgifter til barnepass. Vi skal leie ut huset vi bor i nå, regner med å få ca 20 000 for det, men må betal 28% skatt av det da, så sitter igjen med ca 14 500 i tillegg til 5500 kr på sokkelutleie:) Huset er budsjettert til ca 3.8 mill inkl tomt og endel egeninnsats. Ca . 500 000 for tomt og egeninnsats på ca 500 000. Dvs vi kommer vel til å sitte med en gjeld på i underkant av 4 mill. Inntekter ca: 19 000 + 6000 + 5500 + 14500 = 45 000. Kan det forsvare ett lån på ca 4 mill? Uten at vi er blakke når måneden er over og at vi har råd til litt ekstra utenom... Kan noen legge ut på skravle, ønsker å være anonym, siden det avslører ganske mye om oss... :/
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 høres veldig knapt ut,synes jeg.. å ha 45000 til et lån på 4 mill. Vi har ca 40000 i mnd og et lån på to mill. Er ikke for fett etter at regningene er betalt, det nei...
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Vi har utbetalt 36 000 kroner i måneden totalt. Vi har et boliglån på 2,1 mill, studielån på 400 000 og billån på 100 000. Totalt har vi en gjeld på 2,6 og altså får vi inn 36 000. Og vi har IKKE mye igjen når måneden er over, når husleie, bil, forsikringer, studielån, treningssenter, internett og kabel, boliglånet, strømmen, osv er betalt. Og vi har ikke barn...enda:) Så jeg vil si nei.....men snakk med banken. Kanskje dere har lave utgifter ellers.?
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 hvorfor selger dere ikke heller det dere har??
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Har ikke annet lån, bilen er grei, den blir inkludert i lånet. Ikke studielån. Men må jo betal kommunale avgifter på begge husene, det vil vel komme seg på kanskje rundt 35 000 i året. Har så lyst til å få til dette, pga vi bor trangt med 3 barn, 2 deler rom. Og jeg er lei av å ha det trangt...
mpmamman Skrevet 13. juni 2008 #6 Skrevet 13. juni 2008 tror nok dere tar dere vann over hode da ja...skal ikke bo seg ihjel heller,vil tro dere kan finne noe dere liker til en mindre pris og:)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Har tenkt på den tanken også. Tomt og hus var verdt 2.2 mill, før vi delte av, er redd for at den verdien har sunket siden vi får delt gårdsplass og uthuset som var med er borte, og at renta har steget så kanskje husprisene er noe dårligere også nå enn da vi fikk den taksten.... Da kommer vi i beste fall ned på ca 2 mill kanskje i lån. Og da får vi inntekt på ca 30 500 kr. Hmmm, tenke tenke... Noen som jobber i bank som gidder svare?
LilleBjella Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Kanskje dere kan bygge på huset dere allerede har, og selge den andre tomta?
LilleBjella Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Eller slå ned veggene i sokkelleiligheten og ta den inn i huset:)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 Syns det høres ut å bli litt vel stramt økonomisk..Jeg og mannen har 2,4 mill i gjeld (alt inkl) og har utbetalt 38000 i mnd. Det går greit det altså, men vi må tenke oss litt om. Vil tro at 45000 på nesten 4 mill blir hardt ja.. Er det ikke bedre å bruke litt penger på å pusse opp, evt. påbygg? Snakk med en bankrådgiver, evt annen økonomisk rådgiver. Renta kommer ikke akkurat til å synke framover heller...Har dere snakket med banken allerde eller??
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Vi har gjeld på 3.3 mill og inntekt (innkl barnetrygd og hybelutleie) på ca 51000 netto i mnd. Vi har da barnepass utgifter på 4500 i mnd (2 barn) Det går greit. Det går rundt, men har ikke flotte ferier og høyt forbruk. Jeg synes egentlig at vår gjeld er litt for høy iht inntekt, men det går. Jeg tror ikke dere skal legge dere på 4 mill i boliglån. Det blir ett slit. Selg heller huset dere skal flytte fra.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #12 Skrevet 13. juni 2008 vi har 2,2 mill i lå, utgifter på lånet på ca 15000 i mnd. Fire millioner blir vel det dobbelte, da har dere 15000 til å leve for. Det går ikke.. Dessuten: hver eneste bittelille renteøkning vil da spise dere opp sakte men sikkert...*grøss*
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #13 Skrevet 13. juni 2008 Hmmm, takker for synspunktene og opplysningen, selv om de ikke ble helt som jeg hadde håpet, om dere skjønner hva jeg mener:s Njash, har ikke mye lyst til å bygge på det vi har, tenkte det ville hjelpe på mye med 20 000 i leieinntekter... Huset blir seende ut som ett stort lappverk da, siden det allered er påbygd flere steder:( Og det er så sinnsykt mye som må gjøres, enklere å bygge nytt, hehe
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #14 Skrevet 13. juni 2008 Sokkelen blir på nyhuset vårt da:) Men selge tomta... da blir det så endelig... da får vi aldri den byggemuligheten tilbake..
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #15 Skrevet 13. juni 2008 Jeg jobber i bank og tror nok dere skal ha vanskeligheter med og få det lånet. Man må regne med at man skal tåle 3 % renteoppgang og da vil dere måtte betale ca kr 35 000,- pr måned. På den positive siden kan dere selvfølgelig bare selge unna en av eiendommene dersom dere skulle slite.. Vi har selv ca det samme utbetalt i mnd og rundt 2 mill i lån og syns det holder i massevis..
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #16 Skrevet 13. juni 2008 Takk for svar:) Tror du det er mulig om vi selger huset da, og får igjen såpass at vi sitter med ett lån på omtrent 2 mill? Med en inntekt på 31000 kr. Jeg kan nok arbeide noe ekstra der jeg jobber, uten at det går utover de allerede ikke-eksisterende barnepassutgiftene våre...???
LilleBjella Skrevet 13. juni 2008 #17 Skrevet 13. juni 2008 Dere har ganske lav inntekt da....er det du som tjener 6000 i måneden? Noe dere kan gjøre på inntektsfronten? Hvis dere ønsker dette så veldig mener jeg?
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #18 Skrevet 13. juni 2008 Jeg kan nok jobbe noe ekstra ja, jobber i en butikk, så jeg kan sikkert ta på meg noen ekstra-vakter nå og da:) Men vanskelig å få noe fast, dessverre, da jeg er uten utdanning.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #19 Skrevet 13. juni 2008 Personlig syns jeg nok fortsatt det høres litt i det meste laget ut.. vis renta stiger vil det koster der ca 16 500 pr mnd og da sitter dere kun igjen med ca 14 500. Men jeg kjenner jo ikke dere og vet ikke hva slags forbruk dere har. Det vil og telle om du har muligheten til og jobbe mer hvis økomomien krever det eller ungene blir litt større. Hvis dere selger nå og får 2200' sitter dere igjen med ganske mye egenkapital, det er ikke mulig og få seg noe større for ca samme prisen i nærheten?
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #20 Skrevet 13. juni 2008 Lite som selges akkurat her. Tror kanskje ikke vi får 2,2 mill, men hvertfall 2 mill... Da sitter vi igjen med ca 1,8-2 mill i lån... Kommer jo litt an på budsjettet holder 90-100% Og noe ekstra skal jeg vel greie å jobbe. Forbruket vårt er ganske normalt vil jeg tro.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #21 Skrevet 13. juni 2008 Du kan gå inn på sifo.no, der finner du normal utgiftene etter alle utgifter til og bo er trukket fra. For en famile på 5 er det ca 20 000,- som regnes at en bør sitte igjen med når lån og alt annet med huset er betalt. Men noen bruker med enn andre selvfølgelig og noen klarer seg på langt mindre. Vi har nærmere 45 000,- utbet og ca 1 900 000,- i gjeld, vi hadde aldri klart oss på 15 000,- mindre, men vi er nok flinke til og bruke penger og..
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #23 Skrevet 13. juni 2008 får man leid ut et hus for 20.000 i mnd? hørtes sinnsvakt mye ut. men det er vel dyrere å bo der enn her da. kan ikke se for meg at noen er villig til å bruke en hel månedslønn på en husleie.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #24 Skrevet 13. juni 2008 En vi kjenner sa at det ikke var noe problem, vi tenker å leie det ut som hybler... regnet da med en inntekt på rundt 20 000
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #25 Skrevet 13. juni 2008 Hva skjer hvis dere er uheldig og får inn en leieboer som ikke betaler husleia tre mnd på rad da? Tro meg, det skjer! Og det tar tid å få kastet ut en leieboer, annonsere etter en ny, og finne den perfekte... Plutselig står dere mange måneder uten leieinntekt. Vi har leid ut selv, og vet hvordan det kan være. Kjempegrei ekstrainntekt når alt går smertefritt, men ikke vær helt avhengig av de pengene, for av og til skjærer ting seg. Jeg synes dere tar dere vann over hodet med så mye gjeld og såpass lave faste inntekter. Vi har selv ca tre og en halv gang inntekten vår i gjeld og sliter litt med å få endene til å møtes (da har jeg ikke regnet med barnetrygd og kontantstøtte i inntekten).. Var jeg dere ville jeg solgt unna det gamle huset og bygd et billigere hus, dere trenger ikke velge de dyreste løsningene nå, om 10 år ønsker dere sikkert å pusse opp litt igjen uansett og kan oppgradere om dere ønsker det. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå