jentelykke + guttelykke Skrevet 13. juni 2008 #1 Skrevet 13. juni 2008 Jenta vår er 6 uker og jeg fullammer. Svigerforeldre og søstren til mannene min maser hele tiden; "når kan vi sitte barnevakt"? Skal dere ikke på kino eller noe, så kan vi sitte barnevakt. Hva er det de tenker på egentlig? Jeg vil ikke la jenta mi være alene med dem ennå. Føler at de synes jeg er overbeskyttende. Er jeg urimelig som ikke vil være borte fra min lille jente?
Ninemi Skrevet 13. juni 2008 #2 Skrevet 13. juni 2008 Nei, jeg skjønner deg kjempegodt. Jeg måtte virkelig krangle med meg selv for å la lillesøsteren til sambo trille tur me jenta mi da hun var 2 mnd. Nå er hun 3 mnd og har ingen planer om at noen skal få være barnevakt enda. Klarer ikke helt løsrive meg enda. :-) Du må kjenne på dette selv og hvis det ikke føles rett for deg så lar du være. Du kommer ikke klare kose deg på kino e.l. hvis du egentlig ikke ville dra fra jenta di. Så nei, jeg synes ikke du er urimelig. :-)
spireliten Skrevet 13. juni 2008 #3 Skrevet 13. juni 2008 Absolutt ikke !!! Ta hensyn til følelsene dine. En dag vil du synes det er godt at de vil passe. Men den dagen må komme fra DEG. Første gang svigermor var på trilletur her satt jeg hjemme å gråt. Syntes det var helt forferdelig. var nok litt for tidlig. Han var kanskje 6 uker da. I dag er han 8.5 mnd og har bare blitt passet i 4 timer til sammen en gang. Pluss flere trilleturer med svigermor. Noe som jeg nå synes er veldig godt. Kanskje du kan be kjæresten din om å si fra til foreldrene sine om dette. Blir slitsomt for deg.
du og jeg og vi to Skrevet 13. juni 2008 #4 Skrevet 13. juni 2008 Jeg synes verken du eller de er urimelige;) Skjønner at de har lyst til å passe barnebarnet sitt, og de tenker vel at dere har godt av å komme dere en tur på kino eller noe da. Men skjønner også at du ikke har lyst til å gå fra henne, selv for et par timer.
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #5 Skrevet 13. juni 2008 Du er ikke urimelig, det må være opp til hver enkelt. Min gutt er ca 8 uker og her om dagen hadde vi barnevakt for første gang noen få timer. Min mor og bror som passet. Broren min har selv små barn og mamma har jo oppdratt flere =) Var litt urolig for at han skulle gråte mye el noe, men gikk helt fint. Han tar flaske veldig greit da, og hadde pumpet så det var rikelig med melk. Svigerinnen min har trillet på tur flere ganger uten at det har bekymret meg det minste. Men alle er vi forskjellig, vet at noen ikke liker at andre holder babyen osv., men har aldri følt det slik selv. Vet at familien min og svigerfam har så veldig lyst til å kose seg litt med babyen, og det er greit for meg. Føler meg veldig trygge på de- og det er viktig.
jentelykke + guttelykke Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2008 Takk for svar! Godt å høre at jeg ikke er helt rar...hehe!
Lille`mor & lillebøll Skrevet 13. juni 2008 #7 Skrevet 13. juni 2008 Sånn er jeg ennå;=) han er nå 3,5 mnd`er... Svigers får ikke sitte barnevakt ennå,dermed basta... Mine foreldre har hatt han når jeg har for eks hatt time hos lege osv...
Gjest mphs Skrevet 13. juni 2008 #8 Skrevet 13. juni 2008 Jenta mi er nå 11 uker og hun ammer så ofte at det hadde ikke vært aktuelt om vi hadde hatt lyst heller. Ikke det at vi vil ha barnevakt så tidlig. Fårstår deg godt.
Labambie Skrevet 13. juni 2008 #9 Skrevet 13. juni 2008 Hahaha! Jenta mi er nesten 5 måneder og det er fortsatt ingen som får sitte barnevakt.. Jeg ammer ikke heller... Jeg bare VIL IKKE!!!! Ikke klar for det,og absolutt ikke noe behov for å dra noe sted..
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #10 Skrevet 13. juni 2008 Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men jeg skjønner deg godt - jeg liker ikke engang at andre holder babyen våres jeg da, vil helst ha han for oss tihi... Men nå som det er sagt, har du snakket med dem om dette? Hvorfor ønsker de å passe han? Er de klar over at han er avhengig av deg? Det kan jo være at de tror at dere ønsket å finne på noe sammen uten baby og at det er derfor de maser? Eller at de ønsker tid med babyen og bli kjent med han. Isåfall kan de jo komme på besøk og passe han hos deg mens du f. eks får shinet huset, tatt klesvasken etc? Hvis det ikke er noen grunn, bare at de vil passe han uten dere tilstede så hadde jeg sagt at det ikke skjer, og kommer ikke til å forekomme på lang tid, men at de selvfølgelig skal få lov når det er behov for det - og da vil du si ifra - så slipper du mer mas!
Gjest Skrevet 13. juni 2008 #11 Skrevet 13. juni 2008 Hei. Vår snuppe er 7 mnd og vi har ennå ikke hatt barnevakt. Jeg har vært borte noen timer 2 kvelder mens pappaen har vært hjemme. Noe annet har jeg ikke ønsket ennå. Har ikke hatt fått de behovene ennå.
Gjest trønder25århar1avhver06og08:) Skrevet 13. juni 2008 #12 Skrevet 13. juni 2008 snuppa her er 5mnd og har ikke hatt barnvakt. har ikke trengt det og vil heller ikke. ingen som maser heller, heldigvis. gutten vår blir 2år i juli og har hatt barnvakt 3ganger, 2 av gangene sov han,den tredje gangen var da jeg fødte snuppa. men det skal sies at vi er til besteforeldrene flere gang i uken, de får se barne så mye som de vil. vi skal også dra på ferie med de i sommer.
EierIkkeFantasi Skrevet 13. juni 2008 #13 Skrevet 13. juni 2008 vi har også en på 7mnd,og ingen barnevakt her =)
Mammaen til Noah Aleksander Skrevet 13. juni 2008 #14 Skrevet 13. juni 2008 e det bare svigers som vil passe barna deres?i mange av innleggene virker det slik,at det e svigers som spør... i syns du ska være super glad for at du har nokken som kan stille opp for dere.å det syns i at du kan si til de,at du er takknemlig,men at du syns det er litt tili enda..men vis at du setter pris på det....
❤lille stjerne❤ Skrevet 13. juni 2008 #15 Skrevet 13. juni 2008 Nei, du er helt normal! En baby på 6 uker er jo helt fersk, man har akkurat kommet i gang og blitt kjent. Kanskje har man nettopp fått dreisen på ammingen og begynt å føle at man mestrer den nye tilværelsen. Du bestemmer selv når tiden er moden for å la noen sitte barnevakt. Min datter er snart 9 mnd og jeg har ikke hatt barnevakt til henne ennå. Ikke hatt noe behov for det og har dessuten ingen jeg synes kjenner henne godt nok. Her har vi også besteforeldre som har mast litt om å passe og ha henne. Men de får ikke lov fordi de har for dårlig tid til å komme og besøke henne. De kjenner henne slett ikke godt nok til å være alene med henne synes jeg. Forstår ikke helt hvorfor det er så viktig å få vært alene med ungen?!?! De er hjertelig velkomne på besøk og jeg vil gjerne at de leker og triller, bader og koser med henne. Men det gjør de så sjelden at jeg merker at tulla kjenner dem ikke alltid igjen engang, og da kan de bare glemme å passe henne alene.
tiltiderensom Skrevet 13. juni 2008 #16 Skrevet 13. juni 2008 NEI det er du ikke!!! AKKURAT sånn hadde jeg det også med vår første! Ble beskyldt av barnets tante for å stenge henne ute av barnets liv, ettersom hun ikke fikk være alene med henne! Jeg sa at det bare var hyggelig om de trillet turer osv, men at jeg ikke hadde behov for barnevakt. Selv om jeg forstod at tanken var god. Jeg sa de kunne bli kjent med henne sammen med oss der. Men det var visst ikke bra nok. Det ble en skikkelig stor greie ut av det, og det ødela forholdet vårt og forholdet hennes til datteren vår. Ettersom det ikke var av interesse å b li kjent med henne sammen med oss.... skikkelig ubehagelig og trist i grunn. Tar jo litt tid å venne seg til mamma rollen, og seks uker er jo ingen ting! Ikke la deg overkjøre! Du bestemmer når du er klar for avlastning!
2hærligegutter Skrevet 13. juni 2008 #17 Skrevet 13. juni 2008 Ganske normalt tror jeg. Jeg har hatt barnevakt 2 ganger på minsten, 1. gang var det noe skole info med 1.mann og andre gang var det dåpsamtale med presten (minsten er nå snart 3 mnd). 1.mann var borte 1 helg første gang når han var 8 mnd, men da ammet jeg ikke så mye lenger kun et par ganger om dagen. hadde sikkert noen korte passinger på han før det, men sånt husker jeg ikke lenger
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 13. juni 2008 #18 Skrevet 13. juni 2008 kjenner meg veldig igjen i mye av det som skrives her... Mamma og svigers maste konstant om å være barnevakt, også som her, relativt tidlig... jeg sa klart ifra om at jeg ikke var klar for det rett og slett! Han er nå 8 mnd og 1 uke og mamma har passa han 1 time hjemme hos oss da jeg skulle til tannlegen... ellers er det sambo som har passet han da jeg har vært på noe... Har blitt kallet for hønemor og alt mulig men driter en lang marsj i det:) Men det jeg liksom ikke forsto, også som life is life skriver over her: hvorfor de ikke ville være sammen med han sammen med oss! De var sååå opptatt av å være alene med han... skjønner liksom ikke helt det der... hver gang vi var/er på besøk så går de helst i et annet rom med han... hmmm. Har ogs spurt mamma rett ut om det, men ikke fått noe svar! Andre som vet grunnen?? Jeg sier bare: IKKE LA DEG OVERKJØRE! GJØR DET NÅR DU ER KLAR:)
jentelykke + guttelykke Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #19 Skrevet 13. juni 2008 Det er sånn jeg føler det også. At det ikke er bra nok for dem å bli kjent med barnet sammen med oss. De viser at de absolutt vil være med henne alene... Ofte er det svigers som maser, kanskje det er fordi de er farens foreldre, og de føler kanskje at de må presse mer. De er litt på sidelinjen siden jeg er mammaen.. Må innrømme at jeg kommer til å la min familie sitte barnevakt først. Er tryggere på dem, de har jo alltd passet på meg. Ikke misforstå, men sånn føles det bare...
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 13. juni 2008 #20 Skrevet 13. juni 2008 Jeg har det også slik at jeg ikke vil eller har noe behov for barnevakt ennå. Skal man liksom finne på noe bare for DERES skyld da, så de får sitte barnevakt?? Nei, huttemegtu! Du kan godt si at du sitter pris på tilbudet, men at du ikke er klar for å dra fra babyen din riktig ennå. Vær ærlig og si at du heller ikke føler noe behov for å dra på kino eller noe sånt.. Det kommer jo alltids en tid der du faktisk vil det selv, og da blir det jo en kveld du kan kose deg og ikke tenke på at du egentlig bare vil være sammen med babyen din!
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 14. juni 2008 #21 Skrevet 14. juni 2008 Svigers masa høl i hue på meg frem til han var 5 mnd og de fikk passe ham over natta. Pumpa melk og sto i. Alt gikk superfint. Men nå som han er snart 10 mnd har de bare passet ham to ganger. Hvis vi spør så kan de aldri. Jeg er ganske provosert av masingen de dro meg igjennom helt unødig. De var jo ikke spesielt intreressert allikevel tydeligvis. Gjør akkurat det du føler for. Du skylder ikke dem at de passer babyen når de vil. Gjør det når du er klar:o)
*H* Skrevet 14. juni 2008 #22 Skrevet 14. juni 2008 du må jo få bestemme det selv:) her har pappaen passer masse alene mens jeg har fullført skole og vært på jobbintervjuer etc, og mine foreldre har gått tur noen ganger. men da vi første gang trengte barnevakt, spurte jeg først min mor som ikke kunne, deretter svigermor. hun kunne heller ikke. egentlig var jeg litt letta over det, fælt å si det, men da kunne pappa passe på. vi har en greie om at vi liksom skal inkludere alle likt, så selv om jeg helst vil ha jenta mi hos mine foreldre, så må jeg jo spørre svigers også. svigers er helt grei altså, ikke noe på det, men man har jo litt mer tilhørighet til sine egne foreldre. jeg grudde meg veldig, men det gikk jo bra. hun er 8 uker nå. jeg hadde melket masse så det var ikke noe problem. jeg tror jeg hadde godt av å komme over den lille kneika, selv om jeg helst ville droppe avslutningsfesten på skolen og heller være hjemme med henne, hehe. man må jo bare kjenne selv på hva man er klar for. jeg hadde egent tenkt å drikke også, men det var jeg ikke klar for da det kom til stykket. så var fint å komme hjem til sambo som hadde hentet tuppeluremor, og kunne amme og kose masse igjen etter et halvt døgn uten baby.
*H* Skrevet 14. juni 2008 #23 Skrevet 14. juni 2008 *altså min pappa passe på, da sambo jobbet sent..
maibaby-Ingrid2008 Skrevet 14. juni 2008 #24 Skrevet 14. juni 2008 Jeg skjønner deg veldig godt. Datteren min kommer ikke til å få barnevakt på en god stund heller. For det første så ammer jeg, og for det andre så har jeg jo ikke lyst til å finne på noe annet nå. Det er vel helt naturlig å føle det sånn, ikke urimelig. Hadde blitt ganske irritert selv hvis noen i min familie maste om sånt.
❤lille stjerne❤ Skrevet 14. juni 2008 #25 Skrevet 14. juni 2008 Jeg kjenner meg sååå godt igjen i det flere her skriver, at folk vil være alene med babyen, det er ikke noe stas å besøke babyen med foreldrene tilstede. Dette har jeg følt veldig på fra snuppa var bittelita. Hun var sånn baby som ville ha pupp nesten i ett sett de første månedene, og jeg var sånn mamma som mente at det skulle hun få styre selv. Men når vi var sammen med f.eks pappa og hans kone så ville de liksom ikke gi babyen tilbake til meg når hun skrek, de ville hele tiden prøve selv å få henne til å roe seg. Hun illskrek og jeg sa at hun er sulten, jeg skal amme henne så får dere holde henne igjen. Men de ville bysse og dulle og bære og mente hun hadde kolikk og bla-bla-bla. Måtte tilslutt si i fra litt skarpt at UNGEN ER SULTEN, FÅ HENNE HIT NÅ! Mange lignende eksempler på at de ikke forsto hennes behov etc. Snudde seg vekk da hun lå på stellebordet og trodde overhodet ikke hun kunne ramle ned da hun var så liten. Hadde de hatt litt bedre tid til å være her sammen med henne og høre litt på hva vi fortalte om henne så hadde de kanskje fått passe henne fortere også, men så lenge de besøker henne så sjelden så vil jeg ikke! En annen ting er at hun er et VELDIG etterlengtet og ønsket barn, jeg hadde gledet meg i flere år til å få henne og det siste jeg tenker på nå for tida er å gjøre andre ting. Jeg storkoser meg sammen med tulla mi og savner verken å gå på byen eller kino akkurat nå. Det kommer sikkert en tid for det også, men jeg gidder virkelig ikke å gå ut og sitte et eller annet sted jeg ikke ønsker å være og lure på hvordan barnet mitt har det hjemme bare for at noen har lyst til å være alene med henne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå