Gå til innhold

Blitt kalt inn til sivilforsvaret...Hva i alle dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen fler? Hva gjør man da? Er tvangs innkallt :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du dame eller mann?

Skrevet

Da må du dra,med mindre du har en knall god unnskyldning til å lære hva man gjør i tilfelle landet vårt blir angrepet.

Skrevet

Aner ikke hva du må gjøre for å slippe det, men det står sikkert noe om det, om du googler litt. Tror at barn er en grunn for å slippe.

Skrevet

Menn har da også barn.Mange fedre som MÅ.Hvorfor ikke mødre? Dere skriker da så mye etter likestilling overalt, men det rare er visst at det kun gjelder til kvinnenes fordel.

Skrevet

Jeg hørte av ei venninnne at det kun er kvinner over 30 uten barn som blir tvangsinnkallt i sivilforsvaret...? Stemmer dette? Rimelig hårreisende om barnløse kvinner skal diskrimineres så heftig spør du meg. Enig med hun over -hvis menn med barn blir innkallt -hvorfor ikke kvinner med barn også. Burde være likt for alle dette....

Skrevet

Fordi jeg skal føde i september kanskje? Og denne øvelsen er i oktober. akkurat 3 uker etter fødsel! Tror ikke jeg orker å reise no sted etter en KS fødsel sånn 3 uker rett etter.... Må vel være god nok grunn det? Ellers, hvis det er senere, og jeg føler meg bra, vil jeg jo selvfølgelig inn! Er jo bare 3 uker i året.

HI

Skrevet

Men da skulle du sagt det i hovedinnlegget, da ;-)

Men enkelte ting nevner vi kanskje bare etterhvert som tråden ikke gir oss de svarene vi vil ha.

Skrevet

Og forresten, for å dra opp likestilling...Hvorfor blir vi tvangsinnkalt til SIVILforsvaret, og mennene til forsvaret? Syntes det er diskriminerende...Skal jeg først inn i militæret vil jeg gjerne bli utnyttet også, men vi kvinner er ikke bra nok i forsvaret så da slenger de oss sammen med de som ikke er gode nok til å komme inn i forsvaret, og der blir vi....i sivilforsvaret!

HI

Skrevet

Hvis du er kvinne og vil inn i militæret, får du det.

Skrevet

Trenger ikke si det i hovedinnlegget da dette ikke har noe med saken å gjøre?! Spurte ikke om jeg skulle dra eller ikke, spurte hva det er? Og om det er fler som har fått brev? Hva jeg velger å gjøre er opp til meg, og bare meg, og har ingenting med denne tråden å gjøre.

HI

Skrevet

Det er begge kjønn i både sivilforsvaret og militæret.

Var da også noe å krangle om.

Skrevet

Ja, men hvorfor blir vi tvangsinnkalt til SIVILforsvaret og ikke som menn; forsvaret? Er vi ikke gode nok til å bli innkalt til forsvaret? Men bra nok til sivilforsvaret? Skal jeg først inn i militæret, skal jeg ikke inn i lilleputtsivilen og dulle, da skal jeg fly i skogen med uniform og AG3!

Skrevet

Men så gjør det,da! Meld deg inn i forsvaret!Helt sikkert ikke for seint.

Skrevet

HALLOOOOOO!!! LES DA FOR SVARTE! VI blir vervet inn i sivilforsvaret....MENNENE blir vervet inn i FORSVARET...Hvorfor? De som ikke er bra nok for forsvaret, blir sendt over til sivilforsvaret! Så hold snævla på dette med likestilling, for det er bare tull!

Skrevet

Jeg skal ikke inn i noe forsvar, men om jeg blir tvangsvervet inn i sivilforsvaret vil jeg heller til forsvaret...

VANSKELIG for noen å forstå eller?

Skrevet

Hvis du ikke har tro på krig og våpen og sånt noe,kan du bare si fra,vettu.

Kanskje de skulle sendt folk i kloster et år? For å lære om FRED?

Skrevet

NÅ MÅ DU TENKE PÅ DEN LILLE I MAGEN, HI, OG IKKE BLI SÅ SINNA.

Skrevet

Det finnes også menn som blir kalt inn til sivilforsvaret.. Og slik som det er idag, er det fåtallet av guttene/mennene som blir kaldt inn til forsvaret. Kvinner født etter (husker ikke årstallet) blir idag kalt inn til seson, og kan videre etter det bli kalt inn til førstegangstjeneste - hvis forsvarte trenger dem.. Damene kan foreløbig takke nei, det kan ikke mennene. Men hvis forsvaret ikke trenger deg som mann, så slippe man som regel idag. For det er innsparinger her og der, og kuttes i hytt og pine. Vet om mange som gjerne kunne tenkt seg inn i forsvaret ikke komme inn, pga kutt. Har heller ikke hørt om så mange damer som ha blitt kalt inn til sivilforsvaret. Vet dem en periode kalte inn kvinner over 30 uten, barn - kanskje dem ikke vet at du venter barn. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg sivilforsvaret, og skal kontakte dem når jeg er ferdig med stor mage og småbarnstid. Men så ha jeg også jobbet mange år i forsvaret, og ha nå en jobb dem kan ha brukt for.. Syns det er greit å kunne trå til å hjelpe når det trengs - og for å kunne vite hva man skal gjøre hvis noe skjer, er det veldig greit med øvelser.

Skrevet

Jeg også er innkalt... skulle egentlig på 3ukers skole/ leir i Sandnes nå i Mai- Juni men fikk utsettelse fordi jeg er gravid... blir fritatt til etter permisjon.

Skrevet

Call me stupid...men hva er sivilforsvaret?

Skrevet

Vi gjør jo en viss samfunnsinnsats ved å føde barn, da. Går fort et år med til det når man tenker på de belastninger et svangerskap kan medføre (forsinkelser i studier f.eks), og eventuell amming osv. Sånn sett mener jeg overhodet ikke at det er diskriminerende at vi "slipper" militæret. Kanskje det er derfor de venter til damene er bikket 30 år, hvis de ser det som mindre sannsynlig at disse kvinnene vil føde barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...