Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #1 Skrevet 12. juni 2008 Inviterer dere venner av barna på middag? Tenker når de kommer over mens du lager middag og barna skal fortsette å leke etterpå? 1. Alltid 2. Av og til 3. Spør i såfall alltid foreldrene til barna først 4. Aldri Her er det nr 4. Barn har først denne sommeren begynt å komme over. Gjerne rett etter vi har kommet hjem etter barnehage. Vi kjenner ikke foreldre egentlig. Dette er litt eldre barn som kommer å leker med vår 4 åring. Vi lar de leke i hagen. Når vi skal spise, sier vi at det er kun vårt barn som skal spise og hvis de er sultne får de gå hjem til mat. I helgene serverer jeg brødskiver til alle om det er rundt lunch tid, men aldri middag. Hva gjør dere?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #2 Skrevet 12. juni 2008 Nei, De får middag hjemme. Men det kan jo være at det går an og spørre foreldrene,og gi dem middag innimellom.Artig for barna!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #3 Skrevet 12. juni 2008 Jeg gjør det i blant, men spør foreldrene først. Datteren min har ei venninne som hun ganske ofte spiser seg mett hos. Kjempeirriterende når jeg stresser og lager middag, og så vil hun ikke ha fordi hun allerede har spist. Jeg tar meg heller en brødskive hvis ingen andre skal spise.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #4 Skrevet 12. juni 2008 Ja Men ringer alltid til foreldre først og spør om det er greit !
1mor3barn&1000ideer Skrevet 12. juni 2008 #5 Skrevet 12. juni 2008 Klart det!!! Stakkars barn, ville aldri sendt noen ut naar de leker sammen!!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 4, evt. 3, men har ikke kommet så langt enda at vi har gjort det. Det er ikke ofte at vi har masse mat til overs til resten av nabolaget.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 12. juni 2008 #7 Skrevet 12. juni 2008 Gjør det aldri uten å sjekke med foreldrene først. Og forventer at mine ikke får mat hos andre uten at de har snakket med oss først.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 12. juni 2008 #8 Skrevet 12. juni 2008 Ja, alltid. Men ringer alltid og spør først, vil jo ikke ødelegge andres planer..... Jeg lager alltid mye mat og vil være et inkluderende og gjestfritt hjem, synes det er viktig å lære barna mine
mpmamman Skrevet 12. juni 2008 #9 Skrevet 12. juni 2008 Noen ganger,kommer an på situasjonen og om jeg kjenner de såpass at jeg vet de tåler det vi har til mat=)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #10 Skrevet 12. juni 2008 Vi sender de ikke ut når vi skal spise. Det er først nå i sommer at andre barn har kommet til oss. De leker alltid ute i hagen sammen. Jeg roper inn barnet mitt til middag, men ikke alle de andre. Til vinteren ville jeg vel tenkt at de fikk leke på rommet, mens vi spiste? Føler meg usikker. Har ofte ikke nok middag til 2-4 andre barn i tillegg til vår familie. Kjenner ikke foreldrene og synes også det er dumt de skal spise seg mette hos oss, for så å dra hjem til middag, men ikke orke noe. Hvis noen av disse barna ender opp med å bli bestevenninner av vår datter, ville jeg nok spurt foreldrene og tenkt anderledes. Nå er det barn i 6 års alderen som leker med vår 4 åring, tror det er vår store hage med lekeapp som er det store trekkplasteret og kanskje egentlig ikke vår datter...Men de leker fint sammen alle sammen og vår datter er fornøyd, så vi har ikke stresset med aldersforskjellen.. HI
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #11 Skrevet 12. juni 2008 Det er vel ikke så farlig å ikke gi gjestene middag når de er flere på besøk. Da kan de leke med hverandre i mens. Når man har en bestevenn på middag, er det mer naturlig å gi dem mat. Ville ikke servert flere.
Gjest Skrevet 12. juni 2008 #12 Skrevet 12. juni 2008 Alltid, selvsagt. Det er en selvfølge at alle som er her spiser om de vil.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #13 Skrevet 12. juni 2008 Klart, vi deler på det vi har:) Syns ikke no om å sende unger på rommet/ut når man skal spise...
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 12. juni 2008 #14 Skrevet 12. juni 2008 Barnet mitt er bare ett år så hun har sjeldent venner på besøk, men når den tid kommer serveres det mat til alle som er i huset når det er middagstid dersom de vil ha. Det ser jeg på som en selvfølge og noe annet synes jeg er uhøflig.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #15 Skrevet 12. juni 2008 Det kommer litt an på.. Vet jeg at vi har til overs, så hender det jeg spør, men som regel får de vente på rommet.. Har vi noen med hjem fra skolen, gjør vi selvfølgelig det, det blir jo litt annen setting...
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #16 Skrevet 12. juni 2008 Så når jeg har hentet 2 barn i barnehagen og begynnt på middagen. Så kommer det 15 min før middagen er helt klar, 3 jenter og ringer på døren. 2 år eldre enn min eldste. Alle løper ut i hagen for å leke. Kaster du da feks de 4 kotelettene du har stekt til din familie på 4, for å lage nok middag til 7 personer? 15 min før middagen er klar? Jeg har møtt foreldrene til den ene en gang, da hun kom for å hente barnet. De andre har jeg ikke møtt. Barna er på døra ca 4 ganger i uka og leker i hagen med mine barn, jeg tror det er mest pga leke app i hagen og ikke mine barn, de er så mye mindre, men barna leker og oppfører seg pent. Føler meg usikker her, men da må jeg jo legge opp til en husholdning på mellom 5 og 8 personer fire ganger i uka i stedet for til 4 personer...Det blir dyrt... Huff, føler meg litt i tvil her...De er så mye eldre og ofte mange, er det jeg som er gjerrig? HI
Glad-mamma:) Skrevet 12. juni 2008 #17 Skrevet 12. juni 2008 Alltid! Avklarer med foreldrene først. Hadde ikke hatt hjerte til å sende ut andre barn mens vi satt og spiste. Det andre barnet er jo sikkert minst like sulten som sønnen min. Jeg hadde satt pris på om sønnen min fikk tilbud om mat borte også om han var der rundt middagstider.
*Andreapus* Skrevet 12. juni 2008 #18 Skrevet 12. juni 2008 Det kommer helt an på hvor lenge barna skal være der, og hva vi skal ha til middag. men prøer og få de til og ringe hjem først og spør.. Er de på besøk så sender jeg de ikke ut når vi skal spise.. Har gjort det en gang, og fikk dårlig samvittighet etterpå.. Hehe.. (kan legge til at jeg var proppfull av gravidhormoner, ) Men syns ikke noe om og gi de mat hele tiden. Er ikke altid man har nok, men kan jo ikke la de gå sultne heller.. og er jo koselig
LilleBjella Skrevet 12. juni 2008 #19 Skrevet 12. juni 2008 Jeg syns faktisk barn bør lære at middag spiser man hjemme. Det er klart det kan gjøres unntak, men det er unntaksvis. Jeg vil gjerne at vi skal spise middag som en familie. Da jeg var liten selv, spiste jeg aldri middag hos vennene mine, og også veldig sjeldent omvendt. Da var det avtalt på forhånd (foreldrene ikke hjemme osv). Da klokka ble halv fire dro jeg alltid hjem, for da var det mat. Var ikke aktuelt å gjøre noe annet:) Vi spiste middag som en familie helt til jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19 år. En koselig og viktig rutine som jeg i dag har gode minner fra og setter stor pris på. Vi hadde også nabobarn i gata som ikke hadde slike rutiner, aldri visste når det var middag, eller om det ble middag. Og det var da ikke mamma sitt ansvar å fore disse barna, selv om de tilfeldigvis løp rundt med meg og søsknene mine i hagen vår?
<3 coccinelle Skrevet 12. juni 2008 #20 Skrevet 12. juni 2008 Hvis det er snakk om 3-4 barn 4 dager i uken kan de ikke forvente å få middag hos deg. Det skulle bare mangle at de skal gå hjem og spise middag. De har da vel et ansvar foreldrene også å hente hjem ungene sine til mat så de ikke skal gå sultne. Hvis det er snakk om en venn som er der ofte får dere jo heller gjøre en avtale om at de spiser hos hverandre av og til og ellers går hjem og spiser til vanlig. Hvis foreldrene av en eller annen grunn ikke skal lage middag får de jo høre om det er greit at han/hun er hos dere og spiser den dagen. Du kan i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke gir en flokk med unger mat hver dag! Det kan jo bli en "god" vane for disse foreldrene hvis de regner med at de får mat hos deg.... Det virker ikke som om de bor så langt unna...Hadde en gang en nabojente som hang over kjøkkenbenken vår hver dag når jeg skulle lage middag og nesten tagg etter mat. Syns det var ubehagelig. Hun bodde vegg ivegg og moren var hjemmeværende (og utdannet kokk) så jeg hadde ikke dårlig samvittighet for å sende henne hjem når det var middagstid. Ofte sto hun i døra klokka ni om morgenen i helgene med brødskiva i hånda....
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #21 Skrevet 12. juni 2008 Men dere som alltid serverer alle barna, legger dere opp til og handler inn + lager mat til 8 personer hver dag, selv om dere er 4 i familien? Siden det ofte kan komme opp til 4 barn ekstra her? Eller tar dere vekk den maten som nesten er ferdig for å lage ny, slik at det blir nok til alle? Jeg har bedt de om å komme litt senere, men det gjør de ikke. Har heller ikke helt intrykk av at de kan klokka ennå. De er i 6års alderen. Mitt eldste er 4år. Når de kommer, slik som i dag. Da var potetene nesten ferdig kokt og kotlettene ferdig stekt. Hadde ikke flere. Skulle jeg da kastet det og funnet ny mat for alle ungene? Jeg må jo doble budsjettet i mat omtrent. Har hilst kun på den ene moren, hun forsto dårlig norsk. De andre barna vet jeg ikke hvor bor, men er i nærheten. Huff, dere får meg virkelig til å føle meg gjerrig her. Tror jeg får finne nye menyer og sørge for at jeg har nok mat i huset. Forstår jo at jeg feks kan tine opp flere kotletter og koke ny runde med poteter, men det tar jo da så lang tid før jeg får servert mine barn. Hvis jeg alltid skal lage til 8 personer tilfelle alle kommer, kan jeg jo bli sittende med mye overskudds mat.. Barna har jo virket helt fornøyd med ordningen og løper hjem senere og sier de da skal spise middag, hmm skal prøve å sette opp nye middags og handlelister for å dekke alle. Forstår jeg nok har vært litt kjip her. HI
LilleBjella Skrevet 12. juni 2008 #22 Skrevet 12. juni 2008 Selvfølgelig skal du hverken kaste maten, eller handle inn ekstra. Om det skulle være ei bestevenninne på besøk som du har lyst å ha til middag, og hvor det er greit for foreldrene, så hadde du jo alltids klart å dele maten litt, eller hun kunne fått en brødskive hvis hun var sulten. Syns hverken du er gjerrig eller uhøflig, men nærmere bestemt fornuftig!
<3 coccinelle Skrevet 12. juni 2008 #23 Skrevet 12. juni 2008 Helt enig - syns du har gjort ting akkurat riktig. Du sier jo selv at de springer hjem og skal ha middag senere. Ingen forventer da at de skal få mat hos deg!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2008 #24 Skrevet 12. juni 2008 Nummer 5 og lille Ella. Det er slik jeg tenkte også, men føler meg ganskje kjip nå. Jeg ønsker jo også ett inkluderende hjem. Følte jo at jeg egentlig hadde det iom at disse barna alltid er velkommen og feks i helgene stiller jeg opp med bødluch måltider, tørre håndklær etter bading i bassenget vårt og drikke + hjemmelaget saftis. Følte bare det blir litt mye med full middag i hverdagen til så mange.. Skal prøve å bli mer inkluderende og tilby middag (men gruer meg til innkjøp, kostnader, og ekstra arbeide med middagen, en bestevenninne på besøk en gang i mellom har jo alltid også her vært selvfølgelig innkludert i middagen) HI
Gjest Skrevet 12. juni 2008 #25 Skrevet 12. juni 2008 Alltid hvis de er med hjem fra bhg eller skole Som regel hvis de leker her rundt middagstid. De fleste ungene mine leker med kjenner jeg, og jeg kjenner foreldrene. Hvis det er første gang, ringer jeg og spør om det er greit. Hvis det ikke er planlagt på forhånd, deler vi på det som er, evt koker litt ekstra pasta og skreller noen gulrøtter. Det er viktig for meg å være raus og gjestfri, og at barna skal lære å dele. Jeg hadde nok ikke alltid invitert til middag hver dag om det var noen barn som gikk her "hele tiden", men det er oftest en viss balanse i sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå