Gå til innhold

Baker dere til "barselbesøk"? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg på å fylle opp fryseboksen med kanelboller osv til alle som kommer på besøk etter at vi har kommet hjem fra sjukehuset. (Og fått slappet av selvfølgelig:o) Kom gjerne med tips på hva man kan lage:-) Dette er første gang for meg..:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg ikke tenkt på;) Lurt å ha noe ferdig sånn sett ja, tviler på at man gidder anstrenge seg noe særlig med å lage mat rett etter fødselen. Eller så bare sier jeg til de som kommer at det hadde vært hyggelig om de tok med en matbit, tror alle forstår at man ikke er helt ivrig etter å sette i gang kokkekunstene når man har en nyfødt en man heller vil dulle med:)

Skrevet

Tradisjonen er egentlig at de som kommer på barselbesøk har med seg noe. Jeg har hvertfall ikke tenkt å ha noe annet i huset enn kjeks!Synes det er litt leit at folk "forventer" å bli oppvartet når de er på barselbesøk når hele poenget var å hjelpe mor med mat og stell. Nå virker det som om det er litt sport i å servere de lekreste kaker når man får barselbesøk. Nei, slapp av jenter!!!

Skrevet

Hehe, det er jo sant det dere sier:-) Får se hva jeg finner på. Men det er da veldig enkelt å bare bake opp masse boller å hive dem i fryseren. Litt tidsfordriv også:o Hehe.

Skrevet

Noen bakermester har jeg aldri vært, og fryser'n er dessuten for liten som den er, så her i gården får folk ta med det de har tenkt å putte i seg mens de er på besøk selv :P Kan vel hende det blir innvestert i noen kjekspakker når vi kommer hjem sånn for uanmeldte gjester (og fordi jeg er glad i kjeks), men mer innsats enn det har jeg ikke tenkt å legge i det.

Skrevet

Er det noen som har lettvinte oppskrifter og dele da? Syntes det er litt hyggelig å kunne servere litt annet enn kjeks jeg da ;)

Skrevet

Hei,,

Nei det skal ikke jeg gjøre..

Dem får noe å drikke og det får holde, kan tenke jeg setter frem frukt..

Skrevet

jeg har kjøpt inn noe kjeks, også har jeg kjøpt et par bokser is som ligger i fryseren! lettvint og greit!

Skrevet

Jeg har bakt stooor posjon kanelsnurrer og 4 sitronkaker til barselbesøk =) Dessuten har jeg 3 kjøpekaker i skapet og diverse kakemixer som lett kan slenges sammen dersom jeg vet på forhånd at noen kommer. Syns det er hyggelig å by på noe jeg. De som kommer har antagelig med seg gaver til den nyfødte, dermed syns jeg det er kos å kunne gi dem litt å bite i. Orker jeg ikke å stelle i stand lar jeg det selvsagt være, men nå har jeg hvertfall muligheten. Dessuten, ta kaker opp av fryseren kan også min samboer gjøre, så dette er virkelig ikke noe stress

Skrevet

Jajamensan! Här har det bakats kanelbullar idag för stora medaljen. Blev närmare bestämt 135 st! Så det ska väl vara en chans för att det finns några bullar kvar innan termin om 40 dagar...vem vet???

Kan vara enig i det som skrivs att mor ska få hjälp av de som kommer på besök. Men de kan få hjälpa mig med annat :) Jag gillar att baka så det ska jag hålla för mig själv. Kan ju hellre hjälpa till att städa- haha(kødda)

Här kommer recept på några av mina favoriter som är lätta att laga och väldigt goda :)

Hallongrottor (24st) Ugn 200 grader gräddas 10-12 min

125 gram smør

3/4 dl sokker

2dl hvetemel(siktet)

1/2 dl potatismjöl

2 tsk vanilj socker

1 tsk bakpulver

1/2dl hallonsylt

Sätt ugnen på 200 grader. Rör rums varmt smöt och socker poröst. Blanda ihop vetemjöl,potatismjöl,vanlijsocker och bakpulver. Blanda sen i smör+socker. Forma degen till en längd, skär i 24 delar. Rulla bitarna till kulor och lägg i små muffinsformar. Gör en fördjupning i mitten på varje kula, kan bruka tummen, klicka i en god hallonsylt - grädda i ugnen!

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Chokladbollar (40st) 30 kan man säga för 10 går i munn när man gör de :)

75 gram smör

2 msk kakao

3 msk starkt kallt kaffe

1 1/2 dl socker

4 dl havregryn

1 msk vanlijsocker

Blanda allt till en smet i en bolle. Blanda gott så att smöret är fördelat. Rulla små bollar som du sedan rullar i pärlsocker eller kokos. Ställ in i kylen ca 1 timme - servera. Går väldigt fint att frysa! :)

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Kladdkaka(svensk klassiker...) Ugn 175 grader i ca 30 min

2 ägg

3 dl socker

1 1/2 dl mjöl

1 1/2 tsk vaniljsocker

1 dl smält smör

4 msk kakao

Vispa ägg och socker poröst. Blanda sedan i alla andra ingredienser. Smörja en eldfast form(helst med avtagbar sidokant) häll i strö bröd i formen så att kakan inte fastnar. Grädda 30 min, låt svalna. Och servera med vispad grädde.

Denna kakan ser ut som om det är en choklad kaka som inte är färdig(!) där med namnet, men guuuuud så gott den smakar. Kan också ha glass till :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ursäkta svensk norskan :) Bara att fråga om ni lurar på något :) Alla dessa kan ni ha i frysen och ta fram när det passar :)

LYCKA TILL!! : - )

Skrevet

Jeg kommer nok til å slenge sammen litt boller, kanelsnurrer og kaker for å putte i frysern, ikke bare fordi jeg synes det er hyggelig å servere noe når det kommer folk, men også fordi jeg elsker å bake og endelig har en unnskyldning for å gjøre det :-D

(sambo er redd for helsa vår fordi det alltid er kaker og boller der og har bedt meg slutte å bake så mye! :-D)

Skrevet

Jeg har ikke tenkt å lage noe... Jeg tror ikke folk som kommer på "barselbesøk" regner med å få noen voldsom traktering. Synes heller at de som kommr på besøk bør ta med noe å bite i jeg... Man er jo ikke akkurat i form til å drive å oppvarte når man akkurat har kommet fra sykehuset...

Skrevet

JEG skal bare ja,men ikke ennå for jg vil jo selvfølgelig ha ferske ting i fryseren. jg har 10 uker igjen å da er ikke ting ferskt lenger asss.

ikke bak for tidlig da jenter:P

Skrevet

Jeg har bakt til barselbesøk. Tre stk skuffkaker og eplekake. Skal lage noen muffins og kanelboller også tenkte jeg. klarer ikke tanken på å stresse med noe slikt før leeenge etter fødsel. Derfor griet å ha i fryseren.

Skrevet

nei is og brus for holde :)

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke har tenkt noe på bakinga. Må j være greit å bake litt hvis man har lyst til det, men må ikke føle det som noen forpliktelse!

Forrige gang fødte jeg i romjula, så da hadde vi en del knask i huset. I tillegg kom både bestemor oldemor med kaker på besøk, slik at jeg hadde noe å tilby gjestene.

Skrevet

med så mye godt som finns i butikkhyllene??

nei,bake blir jeg ikke å gjøre..hehe...de har kaker i butikken og kjeks i hyllene der...det får holde...

:)

er jo ingen som kommer på barselbesøk for å spise kake...

gjør de det så skal de bare holde seg heime..hehe...

brus,kaffe,kjeks og ferdigkjøpte ting..selvfølgelig..noe skal alle få..men regner med de kommer for å hilse på nurket vårt, samt å være sosial...

:)

Skrevet

Nei,mine gjester får kaffe,evt brus.Gidder ikke stresse med å bake! Dessuten liker jeg ikke boller og kake;-) Hi hi

Skrevet

Selv må jeg begynne med å kjøpe en ny fryseboks... Sedan skal jeg bake kanelboller og lage noen "matlådor" for å raskt kunne fikse middag når babyen har kommit.

Skrevet

Har akkurat hatt Mamma på besøk, og hun har fylt frysern min med hjemmebakte kanelboller, klippekrans og sjokoladekake... Ble litt inspirert, fikk lyst til å bake enda litt...

Skrevet

Jeg hakker en salat eller smoerer noen rundstk eller noe. Er overrasket over at kakebakst er saa tradisjon enda i 2008? Og i vaar generasjon?? =o) Det forbinder jeg med saant moren min og gjengen driver med....

Men flinke er dere, det skal dere ha.

Skrevet

Syns det är koselig att föra traditioner vidare jag. Har en gammel mormor som nu blir 98 år i år. Hon är/var en riktig husmor av den gamla slagen. Kommer ihåg som lite alla julaftnar vi var hos henne mellan 30-40 stycken. Hon var en råtass till att baka. Och när vi var små var det som en dröm att få lov att hjälpa henne emellan åt. Jag har tatt detta lite vidare med mina tante barn, du ska tro det är uppskattat. Han älsta kommer ihåg fortfarande hur jag och han baka kake sammen när han var 2-3 år. Han bara älskade det. Få lov att hjälpa till och såååååå stolt när folk smakade på det han hade gjort. Det bara lyste i ögonen på honom.

Är så lei av det som har blivit idag, att man sätter ungarna framför tv eller dvd:en som en barnvakt. Köper massa leker och ber de undehålla sig själva. Det bästa man kan ge de är sin egen tid. Det är just DET som blir ihåg kommet när de blir stora, tänk själva vad det är ni minns från ni var små. Leksaker man fick eller faktiskt stunder som utflykter osv?

Detta är inte menat som något kritik till dig Femina :) Ville bara säga att jag tycker det är viktigt att vi tar tradisjonen vidare och inte gör allt så lättvindigt i våran vardag. Allt ska liksom handla om att spara tid. Vi bruker mer penger för att köpa oss fritid.I en viss måtta tycker jag det är okey. jag har själv vaske dame som kommer 2 ggr i månaden. Det är för att jag driver eget firma och bruker mycket av min tid på jobb. så då är det fint att ha någon som tar grovrengöringen mens jag och samboern ryddar och styrar :)

Men så som med matlagning osv. Kan bli irriterad när allt ska vara så färdig gjort idag. För det första kostar det som regel mer pengar och sen smakar det inte bättre hellre. Men det är så lätt vindig lösning :)

Jösses detta blev ett långt och djupt inlägg. Hoppas ingen blir förnämad utan ser hur jag tänker bara :)

Ha en riktigt fin dag tjejer!!

Skrevet

Men tradisjonen mht barselbesøk er at de som kommer på besøk har med seg noe til barselkvinnen!

Skrevet

Baker litt muffins som jeg fryser ned og tar opp sånn etterhvert. Men min erfaring er at folk tar med seg noen godsaker også! :) I alle fall mine venninner og min familie. De har ofte med kaker eller konfekt. De synes ikke at ei nybakt mor som allerede har hendene fulle skal være nødt til å traktere masse besøk i tillegg. En fin tradisjon synes jeg! :)) Min farmor fortalte meg også at før i tiden var det vanlig med "barselgrøt". Da kom alle damene fra nær familie og stelte for og hjalp den nybakte moren. Mat skulle hun i alle fall ikke trenge å bruke unødig energi på! Hun skulle bare slappe av - de visste jo at hverdagen snart kom og at den var tøff nok. Selvfølgelig er det litt annerledes i dag, da...

Min samboers familie har ikke denne tradisjonen med å ta med noe, så det er vel mest for dem jeg baker. Eventuelt kjøper jeg bare kaker og is. :)

Skrevet

jeg kommer til åkjøpe inn sånne ferdigmiksposer.. lettvint og greit.. de fleste sier jo fra litt før de kommer og de som ikke gjør det kan ta med seg noe selv.. har mer enn nok å ta seg til denne første tida etter fødsel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...