Gå til innhold

Ord som ikke brukes lenger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje vi skulle begynne å bruke disse ordene igjen og se hvordan folk reagererer: "Har du sett portemonéen min? Jeg må skynde meg for å rekke rutebilen og må på klosettet først" :-)

Skrevet

Klosett er fryktelig, av en eller annen grunn, særlig med trykket på første stavelse.

Skrevet

Gamasjer, men det er kanskje fordi det er svært lite brukt nå for tiden..?

Skrevet

Jeg sier gamasjer, hva annet kan man si om sånne man bruker over skistøvla? Er de korte er de gamasjer, er de lange er de østerdalssokker. Men det er visst også avlegs.

Skrevet

Ja da er det kanskje ikke helt utgått da. Går ikke på ski jeg, jeg og ski er ikke venner, så da er det like greit at vi er adskilt.

Skrevet

Kan nok hende at det er mye i bruk der du bor men ikke på så mye her jeg bor....

Skrevet

Jeg er ikke helt "med" i hva som er inn og hva som er ut, siden jeg ikke har bodd i Norge på 23 år, men jeg lærer jo litt av disse sidene.

Er potetgull et ord som ikke blir brukt mer? Alle skriver "chips".

Skrevet

Tyve og tredve er vel helt ut? For ikke å snakke om førr (førti).

Det å telle på denne måten: femognitti, einogførr, tooogsytti osv osv.

Skrevet

Ransel er da vel ikke ute av moten! Får dere gi dere.... Sier jeg jo titt og stadig - mange jeg kjenner også!

Altan også igrunn....

Og fomiddagsmat - men det er en vane fra barndommen.

Skrevet

Jeg liker skam, som i "Du burde skamme deg". Det er faktisk langt alvorligere enn alle andre utskjellinger jeg kunne finne på å hive ut i kampens hete (se "møkkadøgn").

Hva betyr omframt?

Skrevet

Vrøvl, det er et ord jeg sjeldent hører. Jeg bruker det selv innimellom da, men sjelden jeg hører andre si det.

Skrevet

Omframt ble ofte brukt av min vestfoldske bestemor. Mulig det stammer fra vestfold mao. Litt vanskelig å forklare men f.eks. "Jeg kjøpte en is til hver av ungene og en omframt(til meg selv:)" Eller "den ble omframt" til overs. "Eller den regnet jeg ikke med" dvs omframt:)

Gjest Zima *PP?*
Skrevet

Effent

Forsmedelig

og maange fler..

Skrevet

Dette har nok litt med hvor i landet en bor også. Det er endel ord her som er veldig vanlige her jeg bor. Ransler har iallefall ungene mine, det er sikkert.

Skrevet

Usj, Ålbings minner meg om en slesk lærer på ungdomsskolen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...