Gå til innhold

Velge dato for planlagt KS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk i dag valget mellom to datoer, enten fem eller 11 dager før termin. (Ganske fullt midt på sommeren, derfor kun to alternativ) Skal ha planlagt KS pga smalt bekken. Er så usikker på hva som er best. Det er jo best for barnet å være i magen lengst mulig, men det er jo også er risiko for at fødselen starter FØR termin, og sånn sett er kanskje fem dager før UL-termin litt knapt.

Ble så usikker, det er så vanskelig å velge. Dere som har hatt planlagt KS hvor lenge før UL-termin var dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før tok de ks 14 dager før termin, men det er blitt vanlig nå å ta 5-7 dager før, pga modningen av lungene! Ja har alltid tatt to og tre uker før termin(har 4 ks, 2 planlagte) Så jeg har bestemt at jeg vil ha det samme denne gangen!

Tror nok ikke det er noe farlig med ks 11 dager før, værre om det hadde vært 3 uker, som med meg, men var så sliten, og det var kort tid siden akutt ks, så jeg klarte ikke gå lengre da!

Så du får ha lykke til med valget, det kommer helt sikkert til og gå bra uansett!!

Skrevet

Jeg tok planlagt ks med nr 2.

Han ble tatt 13 dager før UL termin. Han var 3410 gram og 50 cm.

Skrevet

Uff, ble så usikre etter å ha vært på sykehuset. Får dårlig samvittighet uansett hva vi velger tror jeg (litt hormonell og i ubalanse for tiden). Får tenke litt til, selv om vi foreløpig har satt oss opp på den 11 dager før siden det var så fullt allerede. Men takk for svar dere : )

Skrevet

Det er ikke noe farlig å få 11 dager før. Terminen går fra uke 38 til 42, og alt innenfor der er normalt. Fødte 11 dager før sist, etter at vannet gikk og ingenting skjedde. Jenta vår var fiks ferdig!

Skrevet

Om terminen stemmer godt med mensterminen din så tror jeg at jeg hadde vurdert 11 dager før,

Du må forhøre deg om hvordan du vil bli håndtert om fødselen starter (De fleste har jo god tid fra de første tegnene på fødsel)

Blis det slik at om du velger 5 dager før og feks 8 dager før termin kjenner tegn på at nå skjer det noe, vil de da ta deg seriøst og prioritere KS, eller vil de fortsatt avvente til rier feks.

Du får høre med dem

Jeg svarer nok slik fordi jeg selv fødte 3,5 uker før termin med nr1|

Kjenner en som ble tatt 14 dager før og en som ble tatt 8 dager før. Begge planlagte KS.

Hun som ble tatt 14 dager før termin, var veldig uenig i terminen hun hadde fått og det viste seg også at barnet nok var 3 uker før når han kom ut.

Skrevet

jeg vile tatt 11 dager før for sjangsen er faktisk stor for å få enten 14 dager før eller etter.........

Skrevet

Til dere som har hatt KS ca to uker før termin, var lungene modnet da? Hadde akutt KS sist, åtte dager over termin, og han var da i strålende form. Men da kommer evnt denne neste tre uker før Tobias...

Skrevet

Om jeg hadde hatt valget da jeg føtt tvillinger ville jeg ha valgt 5 dager før termin. Jeg bærte på to veldig store jenter (store ril å være tvillinger da :) 3180 og 4020) men det viste jeg ikke da, trodde ikke de kunne bli så store når det var to i magen. Jo lenger de er i magen jo bedre for dem. Jeg fikk keisersnitt 2 dager på overtid ikke noe gøy.

Om du kjenner fødselen er i gang så kan du jo bare kontakte sykehudet å få komme til med en gang. De trenger ikke veldig lang tid på å organisere et keisersnitt om de må :)

Men det er kun du som kan finne ut hva som passer for deg :)

Har de målt babyene i magen din? De kan jo finne sånn ca vekt og størrele på de.

Lykke til :)

Skrevet

Det var imponerende med to så store tvillingbarn!!

De har målt han til å være 10% større enn snittet. Fikk sist en gutt på 4460g som var for stor for mitt bekken... Men de sa idag at visst fødselen startet før, fikk ikke Pappa'n være med under KS'et. Men det er jo viktigst å tenke på babyens beste. Tror jeg heller til fem dager før nå.

Skrevet

Ja de var ikke akkurat små jentene mine :) Det var jo litt størrelse på han da :) Men om de tror den i magen er så stor er det jo ikke stor fare for at noe skal skje om de tar han 11 dager før.

Vet dere hva der er dere får?

Du får uansett ha masse lykke til :)

Skrevet

Min ble som nevnt tatt 13 dager før termin.

Han var frisk og rask og ikke noe problem med lungene.

Skrevet

Tvillingene mine ble tatt ved planlagt KS 26 dager før termin...tv 1 hadde vann på lungene ,mens lille tvilling 2 hadde det helt flott.tror absolutt ikke 11 dager før termin er noe problem,mange som føder så lenge før.

Gjest mooby21.juli:)
Skrevet

Bare et annet spørsmål:):

Hvordan fant de ut at du hadde for smalt bekken? jeg har en over gjennomsnittet stor baby inni meg og er bare 156cm høy.. Er redd det er smalt...

Skrevet

Gutten min kom av seg selv 25 dager før og var i strålende form og absolutt ikke noe problem med lunger

Skrevet

De sier jo også at man må regne med pluss eller minus 14 dager på terminfastsettelsen.

Skrevet

må bare svare til hun lave som var redd det var smalt. høyde har som regel ikke stort å si. ikke om du har brede hofter eller ikke heller.

det er de innvendige bekkenmålene som forteller om bekkenet er for smalt eller ikke. og de synes ikke på utsiden. så om du er kort og har smale hofter vil ikke det si at du også har smalt bekken. nå er det sånn at de aller fleste har store nok bekken uansett høyde og vekt. de har ingen rutine skjekk på måling av bekken. det gjør de stort sett kun om babyen ligger i seteleie for da er det ekstra viktig å vite om det er stort nok for et hode å passere igjennom. dem som vet har nok hatt en aldri så liten opplevelse ved første fødsel og har fått det bekreftet da. sikkert andre grunner til at folk vet det men de vet ikke jeg noe om;)

Skrevet

Bra svar Ladybug :)

Vi skal ha vår første nå. Jeg er 159 høy og normalt bygget (38 i bukser før jeg ble gravid). Tenkte litt på dette med smalt bekken i begynnelsen, men siden sf-målet har ligget midt på den røde streken hele veien og legen ikke har nevnt noe om bekkenet, så har jeg ikke tenkt noe mer på det. Regner jo med at det vil gå helt greit og at legene vet hva de skal gjøre om det oppstår noe.

Skrevet

Jeg hadde helt klart valgt 11 dager før termin! Babyen er moden nok da! Syns 5 dager er litt for nære din termin og selvom du merker om fødsel starter er det mye bedre med planlagt KS enn at det må skje akutt! (med tanke på komplikasjoner)

Innenfor uke 38-42 regnes som termin! Jeg skal selv ha keisersnitt på torsdag, det blir 8 dager før men kunne jeg ha valgt igår (11 dager før) hadde jeg nok gjort det........

Lykke til i hvertfall!

Skrevet

jeg får planlagt snitt 7 dager før menstermin og 14 dager før ul termin:)

er fornøyd med det :)

starter fødselen av seg selv før den tiden, får jeg uansett ks :)

lykke til :)

Skrevet

Heia!

Jeg fikk en gutt 19.02 med ks og hadde termin 02.06 og han hadde det bare supert da han kom ut ingen problemer av noe slag.

Jeg ville ha valgt en tidlig dato igjen slik at fødselen ikke begynner blir mye mer stress da. Jeg gikk i fødsel forrige gang og opplevde det mye tyngre enn denne gangen som det var planlagt ks. Jeg var i mye bedre form etterpå også.

Det eneste jeg tenkte på før fødselen var hvor stor babyen kom til å være når han ble født, men han var helt normal 3440g og 50cm.

Du får ha lykkke til!!!!!!!!!!

Skrevet

Bare enda en komentar fa meg: sjansen er ikke STOR for å føde før 14 dager før termin som en skrev over her.

94% føder etter 39+0 Av disse går nesten 20% over termindatoen

Skrevet

Hei,,

Jeg venter mitt 3 barn, og jeg har smalt bekken og vet ennå ikke om jeg kan føde vaginalt eller må ta keisersnitt..

Ser også at du har samme probelem med smalt bekken..

Jeg har fått vite at jeg ikke klarer å føde et barn som veier over 4 kilo..

Hva har dem sagt til deg??

Og jeg ville ha tatt keisersnitt 11 dager før terminen..

Dette er ditt andre barn og det kan hende det kommer før termin.

Mitt første barn kom 9 dager før termin, mitt andre kom 12 dager, så blir det keisersnitt på meg blir barnet tatt 3 uker før terminen,,,

Skrevet

hei!

jeg skulle ha planlagt ks 8 dager før ul termin,men fødselen startet 11 dager før planlagt ks,så de måtte fremskynde ks og det ble ganske stressende for meg og legene.

så jeg ville tatt 11 dager før termin.

Skrevet

Takk for det. Vi får en gutt denne gangen også : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...