Gå til innhold

Er det ammeplikt i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja man skulle tro det var det. Enkelte er jo hysteriske i forhold til å fremme amming.

Selv ammet jeg førstemin i 6 mnd for så å gå over på mme. Ikke fordi jeg ikke hadde nok melk, men fordi jeg ville ha kroppen min for meg selv igjen og ikke få vrengte bukselommer til pupper. Jeg ammet så lenge som jeg selv følte jeg hadde lyst. Har man ikke lyst til å amme må det da være like greit å gi mme. Istedet for å presse seg til noe man ikke vil. Det vil ikke gi noen god start for mor og barn.

Denne gangen vet jeg ikke hvor lenge jeg ønsker å amme. Kanskje et par mnd. Må nesten se det an hvordan det blir, er vanskelig å vite på forhånd.

Å amme barn når de er over 15 mnd syns jeg er litt drøyt. De trenger ikke mm da.Kanskje i u-land hvor det ikke er noe særlig næring å få. Det er unaturlig å tviholde slik på noe som er forbeholdt spedbarn/babyer når det ikke er nødvendig. Da er det noe i moren som ikke vil gi slipp sier nå jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egoismen lenge leve!!!!!!!!!!!

Skrevet

Ventet å høre at jeg var egoisktisk ja. Selv mener jeg ikke det. Eller på en måte men kunne vært egoistisk på mye verre måter.

At jeg ønsker å amme noen mnd er kun fordi jeg vet at mm er veldig bra for barnet. Jeg vet også at mme er en veldig god erstatning slik den er i dag.

At jeg heller vil gå over til erstatning når jeg føler det er greit for meg selv og barnet har jeg ikke tenkt å ha dårlig samvittighet over. Barnet kommer til å ha det like fint med mme etterhvert og får en mamma som syns det er mye bedre å ha litt mer frihet igjen. Og barnet får en pappa som kan delta mer i matingen han også.

Barnet får også en mor som er mer fornøyd. Ellers gjør jeg det som er best for barna mine alltid. Setter dem først. Og de har det bra så lenge foreldrene har det bra. Folk er forskjellige. Noen trives med å ha puppen ute i 2 år. Ha barnet i senga sin til de er 6 år osv. Jeg gjør det ikke! Jeg er ikke egoistisk av den grunn. Har bare et litt annet syn på ting. På hvilke områder det er viktig å gi av seg selv. Og akkurat amming i 12-18 mnd er ikke det området jeg anser som viktigst for et barn! Kos for noen og pes for andre.Skjønner ikke at det skal være så sinnsykt egoistisk å føle det slik. Noen er bare ikke komfortable med hele ammingen og det burde være greit det også.

Ikke er amming bra for likestillingen heller. Noen mødre er utrolig trangsynte når det kommer til at alt skal ofres når man får barn. Ellers er man ikke nok glad i barna sine. Er det dummeste jeg hører!!! Ender opp med at pappa ligger på sofaen fordi barnet skal ha fast plass i sengen i flere år så det kan ammes.

Skrevet

Hvis ikke man ammer lenge nok, må man i fengsel for barnemishandling, for da har ungene det fælt!

Skrevet

Synes det ihvertfall det var ammepress på sykehuset. Jeg fikk ikke til å amme. Mens vi har på barselavdelingen ble gutten min bare mer og mer sulten. Det kom ikke melk fra meg. Gutten min haddde fingrene i munnen som tegn på at han var sulten. Jeg så at han ikke hadde det godt og ble fortvilet. Jeg ønsket da at han skulle få morsmelkerstatninig, men det skulle han ikke få nei. (Først flere dager på sykehuset fikk jeg begynne å pumpe, men resultatet senere ble til at han får morsmelkerstatning).

Skrevet

Nei ingen kan tvinge deg til å amme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...