Dunder Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Etter SLuts kommentar må jeg bare spørre... hvor mange av dere mener man har plikt til å amme?
Lille`mor & lillebøll Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Tullprat!!! Ammeplikt...eeehh,nei det er det ikke! Ikke i mine øyer... Mange føler det nok slik,fordi det er en del ammepress. Men en plikt? Nei!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 "alle" vet jo at det er det beste for den lille, så jeg vil si at man bør prøve, så sant det lar seg gjøre... Vill ikke kalle det en plikt, men må si jeg undrer meg litt over de som velger å ikke amme, til tross for at de har melk...
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Absolutt, så lenge man har melk plikter man å amme.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Ikke ammeplikt, men jeg synes alle burde gjøre et godt forsøk! Enkelte har grunner til å ikke kunne amme, men fordi "man ikke har lyst" holder ikke! Sorry:)
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Det er vel ingen plikt, men man skulle jo tro at de fleste ville gjøre et oppriktig forsøk, siden det er så bra for babyen.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Nei, man har ikke det! Jeg hadde melk, men fikk ikke til å amme, så jeg missunner dem som klarer det! Møtte ikke mye forståelse for det...
Gjest Zima *PP?* Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Nei, det er faktisk frivillig. Selv om en ikke skulle tro det utifra noen av svarene her inne...
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 Morsmelk er det beste for barnet. Har man melk burde man forsøke å amme. Klarer man ikke amme bør man pumpe å gi morsmelk likevel. Jeg har liten respekt for de som ikke gjør et skikkelig stykke arbeid for å få til ammingen.
mamma`n til nurk Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 Vi har ikke plikt til å amme, vi har en plikt til å mate barnet/barna våre! Amming er et privilegium som de fleste av oss drar god nytte av, men det er faktisk ikke alle som KAN amme, og de må bli vist lik respekt som de som ammer! De gjør sitt for å sørge for at deres barn får den beste maten de kan få! MME er ikke gift!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Så lenge en kan, bør man vel legge godviljen til og amme ja.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #13 Skrevet 9. juni 2008 Skal du ha venner her inne på dib så MÅ du amme til ungen er 4-5 år så sant du har melk, å må gjøre ALT i din makt for å beholde melken.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #15 Skrevet 9. juni 2008 Nok av uvitende fjols som ikke gidder å amme. Og de burde ikke fått unger i utgangspunktet. Jeg er en av dem som ammet til ungene var 3 år.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #16 Skrevet 9. juni 2008 Jeg ammet sønnen min til han var 18. da flyttet han, og jeg pumper fortsatt og sender en ladning morsmelk i uken bare for å være sikker på at han ikke blir forkjøla!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #17 Skrevet 9. juni 2008 man har plikt til å sørge for at barnet får næring, kjærlighet, og har det godt.. om man ammer eller ikke spiller ingen rolle.. det ¨må jo hver enkelt vurdere hva som er rett! noen skal alltid blande seg fordi de selv ammer og kommer med slike "jeg er mye bedre mor enn deg fordi jeg ammer"-innlegg..
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #18 Skrevet 9. juni 2008 Ingen ammeplikt, og heller ingen plikt til å ha en "god nok" grunn til å la være. Men man har plikt til å gi ungen sin mat da :-) Det er heller ingen plikt til å slutte med amminga senest når babyen er 8-10 måneder, slik mange mener.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #19 Skrevet 9. juni 2008 Det er vel i og for seg omvendt? Dersom man ammer en dag over ett år, blir man fort hakket på her inne som pervers og unormal. Har ikke sett noen argumentere for at alle skal amme til ungen er 4-5 år, kan du gi meg link til disse trådene? (Regner med at det er mange av dem slik du skriver).
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #20 Skrevet 9. juni 2008 Man skulle nesten tro det ifølge enkelte her inne. Man kan absolutt ikke si at man ikke ammer uten å komme med en veldig god grunn.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #21 Skrevet 9. juni 2008 Men hva folk her inne sier, utgjør ingen plikt. Skulle man følge ting som virker å være allmenn oppfatning i forhold til amming/flaskemating osv her inne må man: - Fullamme i seks måneder, samtidig som man skal være oppe i tre fulle måltider fast føde straks de fyller seks måneder (og selvfølgelig samtidig tilvenner maten sakte og forsiktig som anbefalt) - Amme i minst 12 måneder, samtidig som man må slutte senest når barnet er 8-10 måneder, ellers er man ekkel. - Amme fordi det er best, samtidig som man må gi mme innimellom enten man trenger det eller ikke, ellers er man hysterisk. osv
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #22 Skrevet 9. juni 2008 Plikt og plikt... Men en dårlig mor er man ihvertfall om man frivillig velger å ikke gi barnet sitt den beste forutsetningen for vekst og utvikling!
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 9. juni 2008 #23 Skrevet 9. juni 2008 Anonym 10.24 Hva er et "skikkelig stykke arbeid"? Det kan jo være et definisjonsspørsmål, spør du meg.... (Jeg pumpet og kastet melk i fire mnd i håp om å kunne amme etter hvert. Over en liter gikk i vasken pr døgn... Denne gangen gir jeg mer rimelig mye kjappere, dersom samme problematikk som sist dukker opp, for det var IKKE verdt det. Han forble et flaskebarn)
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #24 Skrevet 9. juni 2008 Rart hvor mange barn som har overlevd flaska uten varige mèn når de har så dårlige forutsetninger...
Dunder Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #25 Skrevet 9. juni 2008 Dere må nesten prøve å se det sammenheng med den forrige tråden. Saken der var en mor som ikke ønsker å være hjemme i permisjon, men heller la far være hjemme. Da blir det jo ofte mindre amming enn om man er hjemme et helt år. Da falt kommentaren om at det er egoistisk av kvinner å ikke være hjemme med barnet (men at det samme altså ikke gjelder for menn - de kan gjerne jobbe ettersom de ikke kan amme). Spørsmålet er da om man har plikt som kvinne til å holde seg hjemme å amme ungen! Eller er det greit at far blir hjemme og mor jobber dersom det passer bedre (og at det da blir mindreaming).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå