Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kor gammal bør egentlig ei trillejente vere? Ei ni år gammal jente, som eg kjenner veldig godt og veit er glad i og flink med små ungar, lurer på om ho kan gå tur med småen på 9 mnd. Er veldig usikker på kva eg skal svare, ho er "vaksen" for alderen, har mange eldre venninner som passer små, og er ei kjempegrei jente som småen liker godt. Men er ikkje ni år litt ungt? Kva syns de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

altfor unge

Skrevet

Jeg synes hun er for ung ja.

Skrevet

Då er det ikkje berre eg som er hysterisk :-) Ho hadde nok klart å trille korte turar utan problem, men er jo alltid det at ting kan skje. Så er jo igrunn enig i at det er for ungt. Takker for synspunkt!

Skrevet

Om hun er for ung eller ikke kommer ann på mange ting. F.eks hvor lenge evnt hvor langt skal hun få trille? Hvor bor dere? Midt i oslo(eller en annen stor by) sier det seg selv at det ikke er lurt å sende ut en 9åring alene med en på 9mnd. Men bor du litt ute på landet eller i et rolig området så kan det være helt greit.

Jeg har f.eks ikke noen problemmer med å la mine kusiner på 9år og 7år være ute sammen med mine på snart 3år og 4,5år når vi er hos mine foreldre. Dette gjorde de i fjor sommer når alle var 1år yngre også, lillesøsteren til disse jentene er 4år og hun var også sammen med de. Foreldrene mine har en gård midt ute i skogen og de går stortsett hvor de vil, alle vet hvilke steder som er forbudt område. Vi gikk fritt der når vi var små og det er noe jeg nå ser at vi lærte veldig mye av.

Skrevet

Var på den alderen selv når jeg begynte å trille på nabogutten. Syns jeg var flink jeg, men hadde nok hatt noen reservasjoner mot å gjøre det samme selv. Hvor gammel er ungen din?

Skrevet

Vi hadde ei på 9. Gikk kjempe fint! Gikk ikke lange turene da, 30 min. tid i nabolaget.

Gjør det du føler for og synes er trygt.

Dib standaren er jo 20 år gammel jente som jobber som livredder på fritiden og er barnehageassistent til daglig ;-)

Skrevet

Enig med Verbena ja. Korte trilleturer i nabolaget går vell gjerne fint?!

Skrevet

Syns hun er altfor ung til å passe en baby. Tenk hvis det skjer noe? du vet aldri

Skrevet

Det er snakk om et relativt rolig og ufarleg område, så sannsynligvis ville alt gått heilt fint på alle måtar. Så er det berre den vesle sjansen for at noko skal skje, at han set ei floge i halsen eller himmelen ramler ned eller eitt eller anna. Er jo alltid ein mulighet! Så har nok bestemt meg for å sei nei...

Skrevet

Det kan jo skje noe sammen med bestemor også! Og sammen med den livreddende barnehageassistenten! Skal vi tenke at noe kan skje så må vi jo holde ungene unna alt, ja til og med mat og drikke osv.

Skrevet

Kommer jo helt ann på jenta, det. Du kjenner vel henne, så da vet du jo best:0)

Skrevet

FOR UNG!

hadde aldri klart å slappe av om jeg visste at en 9-åring trillet barnet mitt på 9 måneder. de tenker ikke konsekvenser ennå, og hvis det er trafikk osv er det altfor risikabelt.

Beklager,men er min mening :)

Skrevet

Verbena:

"det samme kan jo skje med en bestemor også".

men seriøst, ho er vel LITT mer egna til å vite hva man skal gjøre om det oppstår en "farlig "situasjon!

En 9 åring hadde jo aldri klart det.

dårlig sammenligning.

Skrevet

Snuppa mi på 8 får selvklart gå turer med lillebror... og har gjort det lenge! Vi bor bortover en sidevei der det ikke er så altfor mange biler og det har gått kjempefint. Hu får ikke lov å gå i hovedveien. Ofte så har hu ei venninne med. Om jeg hadde kjent trillejenten så hadde jeg nok latt henne gått tur om jeg visste at hu var ansvarsfull.... Jeg var trillepike i samme alder, og det gikk kjempegrett. Er utrolig hvor ansvarsfull de små blir når de blir tiltrodd slike oppgaver og gjør alt for ikke å miste den tilliten!

Skrevet

Jeg synes hun er altfor ung, uansett hva slags type dere er eller hvor dere bor.

Hadde ikke hatt nærver til å sende babyen min på tur med et annet barn, ikke bare pga babyen men også fordi jenta sikkert hadde blitt veldig fortvilet om noe skulle ha skjedd også.

Små barn burde ikke ha et så stort ansvar mener jeg :)

Skrevet

9-åringer tenker ikke konsekvenser? Barnepsykolog du da, eller?

Tøv, tull, fanteri, humbug og alskens andre synonymer. Har du noen satt deg ned og snakket med en 9-åring noengang?

For meg faller dette inn under samme kategori som å kle sykkelhjelm på ungene før de settes i sandkassen; unødvendig hysteri. La ungjenta trille babyen.

Jeg mener, hva skulle skje? Skal liksom en gjeng blodtørstige pedofile kaste seg over barnevogna så snart hjulene treffer asfalten? Er jenta kanskje kidnapper, med finnlandshette i baklomma og hasj-sprøyte i øyet, klar til å slepe med seg ungen til nærmeste garasje og selge nyrene på svartebørsen? Biler som hopper opp på fortauet så snart de ser et barn som triller en vogn?

Slapp av folkens. 9-åringer er oppegående, ansvarlige unger som kan tenke, forstå og gjøre det aller meste. Dette blir for dumt.

Signert: Samboer'n til

Skrevet

Er litt enig med alle som svarer her, både for og mot :-) Men trur kanskje den beste løsningen er at ho kan passe han litt rundt huset her, sånn at eg har litt kontroll på dei... Så me prøver nok det. Tusen takk for svar, alle!

Skrevet

synes det er stor forskjell på å sende ut ungen med en søster eller bror på 9 år og ei jente i gata på 9 år. Hadde jeg hatt en datter på 9 som var rimelig oppegående og ansvarlig hadde jeg fint kunne sende henne ut med sønnen min. Men hadde ikke sendt ut ei jente jeg kun kjente litt til med barnet mitt. Hadde sikkert ikke skjedd noe, men jeg hadde ikke klart å roe meg.

Skrevet

Sønnen min var krampebarn. Og det visste ingen før han fikk sitt første store krampeanfall. Og tenk en på 9 år ville virkelig ikke visst hva hun skulle gjort. Og tenk hvor forferdelig redd hun ville blitt. Og det er ikke alltid en får forvarsel på første anfall eller første falsk krupp osv.... Syns jo man er liten når man er ni år jeg.....

Skrevet

Jeg ler så jeg griner av den 20 år gamle livredderen som jobber i barnehage... HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Ja,der har du dib på sitt aller beste.. Den kommer jeg til å ha glede av i mange dager.. Hihi

Skrevet

Viste du hva du skulle gjøre første gang sønnen din fikk et krampeanfall? Viste pappan hva han skulle gjøre? Viste bestemor, bestefar, tante, onkel osv hva de skulle gjøre? Sannsynligvis ikke. Og jeg går ut fra at du ble redd når han fikk første krampeanfallet og du ble nok redd alle de andre gangene etter det også.

Man kan ikke bare gå ut fra at ungene har en farlig uoppdaget sykdom og derfor ikke la eldre barn passe dem. Jeg ville ikke vist nøyaktig hva jeg skulle gjort om mitt eget barn eller et barn jeg passet hadde fått f.eks et slik krampeanfall og jeg er pr norsk lov myndig og derfor voksen og ansvarlig. Satt mye barnevakt når jeg var liten og om det skjedde noe hadde jeg alltid telefonnummer jeg kunne ringe eller folk jeg kjente ikke så alt for langt unna. Og det gikk bra, alle gangene.

Ting kan skje uansett hvem ungene er sammen med. Og en 9åring kan opptrå vel så riktig som en 30åring i en situasjon. Dette varierer fra person til person. Ja 30åringen har mere erfaring og man skulle derfor kanskje tro at den ville opptrå mere riktig, men det trenger ikke være tilfellet.

Skrevet

Fortsatt den verste opplevelsen i mitt liv ! Unner ingen barn den samme opplevelsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...