Gå til innhold

Hva med de som tar abort..

Anbefalte innlegg

Skrevet

av friske barn?!?

Her er det mye snakk om man vil ta abort av adhdbarn, DS barn, osv osv.

Men hva med de som tar vekk helt friske barn fordi det ikke passer å få barn akkurat nå?!? Er det noe bedre da?

Ville bare starte en diskusjon om det temaet også, siden vi først er igang

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er av prinsipp for selvbestemt abort, jeg mener det er viktig for kvinner å kunne bestemme dette selv, ikke at avgjørelsen skal ligge hos et panel av leger som man må føre saken sin for, slik det var før.

Jeg synes også det er forskjell på å bli ufriviillig gravid og ta abort, og det å planlegge å bli gravid for så å fjerne det om det ikke er 100% friskt.

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort. Det ligger alltid en grunn bak for at man ikke kan få et barn der og da. (livssituasjon og hendelsesforløp)

(Jeg snakker ikke om de som bruker, "hoppe-av-i-svingen" prevansjon.)

Men når man ønsker seg et barn som man plutselig vet blir multihandikappet og får et uverdig liv, så er det en helt annen sak. Jeg mener selvsagt at det skal bety at barnet ikke er levedyktig eller blir grønnsak.

Hos meg er alle barn velkomne, feil eller ikke, men de skal ha et verdig liv etter fødsel.

Skrevet

jeg selv hadde nok ikke greid å tatt vekk da et ikke friskt barn, men spør likevel..

Dere er for selvbestemt abort, men synes det er fælt at de tar vekk et ikke friskt barn når det var planlagt.

Hva med at det blir vanskelig for foreldrene å oppdra et handikappet barn, at det ikke passer inn i livet, men et friskt barn gjør?

Samme som uønsket barn ikke passer inn i livet..

Det er jo et liv som blir tatt vekk uansett om det er uønsket eller ikkefriskt. Men begge grunnene er kanskje at det ikke passer inn i livet deres. Visst dere skjønner tankegangen min..

Skrevet

glemte å undertegne med HI ;)

Gjest Zima *2pp*
Skrevet

Det er helt greit. Jeg er sikkert preget av at jeg har gjort det selv, og aldri tenker på det.

Det "passet" virkelig ikke da, og det var mot min vilje, ikke planlagt.

Utover det syns jeg det er helt greit å ta abort uansett grunn, jeg. Det er selvbestemt abort og om man vil ta abort bare fordi man angrer så er det helt ok. Grunnen får de ta med seg selv.

Skrevet

Er du i mot selvbestemt abort?

Med alt det innebærer?

Jeg mener at forskjellen ligger i å ønske seg barn eller ikke.

Gjest Zima *2pp*
Skrevet

Var den til meg? Jeg er helt for jeg. Nesten litt for, he he.

Skrevet

Det er veldig mye som ikke passer inn i livet! Men har man først bestemt seg for å få barn og kommer på UL i uke 17-19 en gang og får konstantert en feil, kan man ikke bare gi opp med en gang!

Alle går vi med forhåpninger om at vi skal få friske spreke barn, og det er vel mest for barnas del vi håper det!

Jeg har nettopp vært på UL og fått høre at mitt barn har en alvorlig hjertefeil. Selv om det kommer til å bli masse sykehus opphold og mange mange år med oppfølging og stress (som kanskje ikke var medregnet) så kunne det ikke falt meg inn å ta abort. Ikke engang om prøvene hadde vist downs syndrom.

Så lenge barnet klarer å leve et verdig liv utenfor livmoren.

Angående selvbestemt abort som du sammenligner det med her. Jeg er for det. Uhell kan skje. Vi har alle hørt om dem som har gått på p-piller og brukt all mulig beskyttelse, men allikevel blitt gravide. Jeg mener at de kan få lov å ta abort om de ønsker.

Eller de som blir utsatt for overgrep...

Men jeg støtter IKKE de som bruker abort som prevansjon!

Skrevet

Hi her. Om jeg er imot.

Vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg hadde ikke greid å tatt vekk et liv selv uansett om det passet eller ikke. For meg er det å ta et liv.

Men jeg ser ikke ned på de som velger det heller.

MEN når man absolutt ikke bruker noe for å beskytter seg å så tar abort..det synes jeg er kvalmt. For man kan i det minste prøve å unngå det.

Skjer det med prevensjon så har man iallefall prøvd å unngå en graviditet. Men å bare kjøre på uten å så obs ble visst gravid jeg..Det blir for lettvindt synes jeg.

Gjest Zima *2pp*
Skrevet

Men der blir jo din tankegang litt lettvint og. For selv om du, de andre her og jeg prøver å beskytte hos mot en eventuell graviditet, så er det ikke alle som tenker så langt. Det må vi bare akseptere. Skal de få et barn de ikke vil ha?

La oss si at det er en 15åring, hun tør ikke oppsøke noen for å få prevensjon, for det er flaut (ja, da bør man helst ikke ha sex, men igjen; det er for lettå tenke sånn), hun har sex med sin noe eldre kjæreste og blir gravid. Skal hun beholde dette barnet? Hvem er vi til å dømme noen som helst?

Skrevet

Jepp, der er vi enige. Skal man først ha sex og ikke ønsker barn så må man innrette seg heretter. Det er for lettvindt å bruke abort som prev.

Gjest Zima *2pp*
Skrevet

Det er ikke så veldig enkelt å bruke abort som prevensjon. Jeg fatter ikke at noen tror det.

La oss si etter en abort blør man en god stund, gjerne 4 uker. Så skal man ha sex igjen, man blir kanskje ikke gravid med en gang. Man får tilbud om p-piller ved første abort, tilbud om sterilisering (fortalte en venninne av meg som sltier med habituell abort) ved 3 abort etc.

Hvor mange aborter tror du faktisk man tåler og noen vil ta?

Skrevet

Nå sikter jeg vil litt høyere i alder enn en uerfaren 15åring da.

Er de som ikke bruker noe, har hoppe av i svingen osv osv så vet alt for godt de kan bli gravide på den måten. Er det da ikke bedre å bruke prevensjon enn å måtte ta en abort pga de er uforsiktige?

hilsen HI

Skrevet

Men vi er ganske mange som har vært 15 år og allikevel klart oss uten å bli uønsket gravide, Zima.

Det jeg mener er de som er fullstendig klar over hva som kan skje. Men bare gidder ikke å gå på butikken å kjøpe kondomer. Eller de som ikke tørr å spørre om p-piller eller annet, og bare kjører på. Det blir for enkelt.

Jeg er i en jobb hvor jeg ser mange unge som bare trekker på skuldrene over å ta en abort. Det er liksom blitt litt enkelt.

Men det er min mening, kanskje jeg begynner å bli litt for gammel:)

Skrevet

henviser deg til svaret mitt over:)

Skrevet

Vet om ei som har tatt abort mer enn 5 ganger.

Hun sa hun ikke tålte prevansjon.

Gjest Zima *PP?*
Skrevet

Ja, vi er ganske mange som har vært det, men det finnes en stor del av de som også ikke har klart å bli uønsket gravide. Noen syns det er kjempeflaut, noe sier meg at de enten ikke fulgte med i timen + ikke fikk god nok opplysning hjemme.

Mye går jo på kommunikasjon.

Jeg må innrømme at jeg trekker på skuldrene over aborten jeg hadde for snart 10 år siden. Jeg tenker aldri på det, unntatt når jeg diskuterer abort. Og jeg priser meg overlykkelig for at vi har denne loven, så unge jenter slipper å bære frem barn de ikke kan ta vare på, priser meg lykkelig over at det ikke kommer et barn inn til et understimulert hjem hvor mor egentlig ikke ønsket det.

Og når man planlegger et barn, og det ikke er friskt; selvfølgelig skal man få ta abort da og. Det er jo en grunn til at man får senabort om barnet er sykt. Ikke alle makter det

Men utover det er det bra idiotisk å være voksen, ikke bruke prevensjon å klage. Men igjen er vi ingen til å dømme. Skal noen som absolutt ikke har penger til et barn til beholde det fordi de var litt uforsiktige? En abort er også en konsekvens.

Gjest Zima *PP?*
Skrevet

Akkurat det der vet jeg ikke hva jeg skal tro om. Her på dib har 50% blitt gravide på hormonspiral, og den andre halvparten på p-piller, noe som er ganske rart, at så mange ikke "tåler" hormoner.

Venninnen min har forresten hatt 7 aborter. Nå har hun sterilisert seg fordi hun ikke orker flere skuffelser. Legen sa at de ikke ville ta flere aborter på henne ?

Skrevet

hi her igjenn :)

et eks: har ei venninne og hun snakket om at de ikke brukte noe (hun hadde da en unge fra før)

Så skjer jo det som kan skje da, at hun blir gravid, og sitter da å sier til meg hun vurderer abort!! Da må jeg si det provoserer meg ja.

Ikke at jeg visste det til henne, men holdt det for meg selv.

Visst de ikke vile ha en til akkurat da, så burde de for all del bruke prevensjon, og hun tåler p-piller også.

Men hun bestmte seg til slutt å beholde.

Skrevet

Abort vil alltid være etisk vanskelig fordi man tar liv, enten babyen er frisk eller ikke. Selv er jeg for selvbestemt abort, men det er ikke et enkelt tema. Jeg sjekket nakkefolden i uke 12 nettopp med tanke på å avdekke downs, og ville sansynligvil tatt abort om dette ble avdekket. Vet at mange synes det er feil, men det valget må hver og en få ta selv. Forøvrig tror jeg ikke mange bruker abort som "prevensjonsmiddel" som enkelte hevder. Tror dette er et vanskelig valg for alle, uansett situasjon.

Gjest Zima *PP?*
Skrevet

Jeg SKJØNNER at det høres provoserende ut. Og det er jo egentlig det.

Men hvorfor skal folk beholde et barn fordi samfunnet mener de får ta "konsekvensen" av sin dumskap? Er ikke barn en litt drøy konsekvens for idioti? (Høres litt drøyt ut å kalle barn for konsekvens, det er jo bare koselig) Skal de virkelig få en evig ansvarsmengde kun fordi de gjorde dumme ting, igjen og igjen og igjen? Er det ikke bedre at om de da faktisk tar abort, at de heller blir gravide når det "passer de"?

Og selvsagt burde venninnen din ha brukt p-piller. Noe annet er jo idiotisk.

Skrevet

Legen kan ikke nekte en kvinne abort i Norge, selv om det er tiende gang hun spør.

Selvbestemt abort ER selvbestemt abort.

Skrevet

Men jeg snakker ikke om de som bare er litt uforsiktige. Jeg snakker om de jentene og guttene som generelt ikke bruker hodet.

Men det er vel egentlig umulig å diskutere denne saken også, for det er gode nok argumenter både for og imot:)

Jeg synes det er godt at vi har selvbestemt abort. Så ikke misforstå det. Men jeg har en jobb hvor jeg opplever endel jenter som faktisk tar veldig lett på det. Som ikke bryr seg om de må inn på sykehuset igjen.. jeg sier ikke at det skjer hver mnd.. men når man har hatt 4-5 aborter på noen år, da burde det ringe en bjelle et sted!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...