Gå til innhold

Omskjæring.


Anbefalte innlegg

Skrevet

så bare fordi dere liker det dere hører og ser, og at det tydeligvis er bedre å ha sex med en som er omskjært, så skal dette stakkars barnet tortureres?

 

Beklager, men jeg er også en av de som mener at omskjæring stiller på lik linje med kjønnslemlestelse..

 

Glad jeg ikke er i stand til å påføre mine gutter slik smerte!

 

Beklager at jeg høres ut som ei bitch, men når jeg hører sånt, verker hvert bein i kroppen. Er det medisinske årsaker er jo det en ting, da kan et slik inngrep være bedre enn den smerten barnet allerede har. Men å gjøre det bare for å gjøre det, er groteskt i mine øyne.. Sorry..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må si å bruke det som argument her i Norge (om at omskjæring reduserer risikoen for å få HIV/AIDS) er ganske talentløst. Greit nok i et land som Afrika der man ikke har tilgang på prevensjon som kondom og har manglende opplysninger blant folket om disse sykdommene, smittespredning/forebygging etc. Der HIV/AIDS er en veldig utbredt sykdom som tar mange menneskeliv. Men her i Norge ? Må nok komme med noe bedre en dette!!

Og slik som det står i artikkelen du henivser til; "However, we must be clear: male circumcision does not provide complete protection against HIV.

 

Jeg ville ALDRI ha omskjært gutten min uten grunn. Og jeg må si at det er en veldig tidlig beslutning å ta når barnet er så liten, bare fordi "VI" mener at det bør gjøres... Viser til Pasienthåndboka der det står om trang forhud (fimose) :

Fimose er normalt hos små barn, og tilstanden forsvinner før 4 års alder hos de aller fleste. Tilstanden er i utgangspunktet ufarlig og kan om nødvendig behandles effektivt.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2347

 

Dere er utrolig egoistiske hvis dere velger å gjøre det bare av egne grunner... Burde skamme dere!!!

 

 

 

Skrevet

Det er fordi at det er mer hygienisk å være omskåret når en ikke vasker seg, enn å ha forhud når en ikke vasker seg...

Hva med å bare vaske seg??

Skrevet

Du er klar over at det er noen gutter som får problemer når de er omskjært? Det er i de tilfellene der det er blitt skåret av litt for mye, og det blir svært smertefullt å få ståtiss... Det er rett og slett ikke plass pga manglende (for)hud... Og ikke tro at sex da blir godt:(

Skrevet

Klart det er bare å vaske seg og bare å ha sex uten kondom. Ignorere kulturer som ikke akkurat kommer fra indre toten. Å kalle det tortur er en overdrivelse til tusen...

Skrevet

HI sier: "Jeg liker det jeg ser og hører om omskjærte gutter så jeg har ingen problemer med å gjennomføre dette på min gutt."

 

Så du har sett på mange omskjærte gutter? Du har også sett disse når omskjæringa foregår? Du liker å se barn gjennomgå unødvendige inngrep? Du har seriøst ingen motforestillinger til at gutten din kommer til å bli skåret i?

Skrevet

jeg viste jeg ikke burde ha lest denne tråden, folk er så ignorante at det gjor vondt!

 

nr1: afrika er ikke et land, det er et kontinent! (trodde det var basiskunnskap hos de aller fleste, så kanskje derfor jeg ikke klarer å ta deg seriøst i det heletatt når jeg leser resten av innlegget ditt)

nr2: kontinentet afrika består av mange land, og ja, det stemmer at noen av områdene preges av dårlig tilgang på kondomer og kunnskaper om hiv/aids. men størsteparten av kontinentet har tilgang, og kunnskaper om hvordan en beskytter seg mot sykdommen.

nr3 Hiv/aids tar ikke så mange liv i norge, men mest fordi vi har medisiner som tillater at de som er smittet kan leve et normalt og langt liv. omverdenen trenger ikke vite at du er smittet en gang..

 

men ja, var ikke det jeg skulle skrive om, bare ble så irritert over hvor ignorant det går ann å bli..

 

omskjæring av gutter er ikke forbudt, ikke her i landet, og heller ikke noe annet sted i verden. Det er mange grunner til at en velger å omskjære. det være seg medisinske, tradisjonelle og/eller religiøse.

Å sitte her å si at handlingen i seg selv er grotesk og tortur er så utrolig respektløst at jeg blir kvalm!

Dette er et veldig lite inngrep som bli utført under bedøvelse av lerde fagfolk som vet akkurat hvor mye en skal skjære bort. det tar kort tid før såret har grodd, og det er slettes ikke så smertefult som mange tror. jo mindre barnet er, jo mindre smerter forøvrig.

 

nå er det slik at vi som foreldre skal ta besluttninger på vegne av våre barn. Noen velger å omskjære, andre ikke. Noen velger å vaksinere, andre ikke. Å lynsje foreldre pga av fult lovlige valg de tar på vegne av sine barn er rett og slett respektløst. At så mange bare må fortelle hvor forferdelige foreldre som omskjærer er vitner nok en gang om hvor lite åpne normenn er for alt som er fremmed eller andeledes. Selv om det ikke er en norsk tradisjon betyr det ikke at det er verken skammelig eller ekkelt.

Skrevet

Selvfølgelig vet jeg at Afrika er et kontinent, ikke et land! Men akuratt statistikken over HIV/AIDS i hvert enkelt land vet jeg ikke, derfor ble det heller Afrika generellt. Å unnskyld meg for å skrive land istedenfor kontinent!!! Kunne du ikke komme på noe bedre å argumentere mot innlegget mitt?

 

Skrevet

Til annoym 19:47

 

Det var jeg som skrev om hiv/aids, ikke hun som kritiserte deg for å kalle Afrika et land...

 

Hiv/aids finnes ikke bare i Afrika, og selv om omskjæring ikke beskyttet 100% mot hiv, så er omskjæring det mest effektive til de finner en vaksine. Og ja, det finnes stadig flere med hiv i Norge...

 

Men du kan jo spørre deg selv hvorfor sjansen for hiv reduseres ved omskjæring - selfølgelig har det noe med resnslighet og muligheten for viruset til å tre inn i kroppen.

 

Det er jo gjerne par hvor en part allerede er omskjært som ønsker dette for barnet. La folk få bestemme selv. Og riktig som nevnt over, omskjæring av gutter er ikke forbudt!!!

 

 

Skrevet

HI Her. Jeg har som de fleste andre hatt sex med mere enn en partner hvorav flere har vært omskåret. Dette fordi jeg har bodd store deler av mitt voksne liv i land dette er vanlig. Min mann er omskåret. Så ja, jeg har sett resultatet. Og jeg har overvært omskjæring. På sykehus, med bedøvelse. Det bærte ingen preg av tortur.

Skrevet

Kjære Anonymn 1840, jeg sier bare AMEN. Flott, konstruktivt innlegg. Vi ser ikke så mange av dem her inne.

Skrevet

Reduserer risiko for herpes også.

  • 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg er MOT kjønnslemlestelse, og det skremmer meg at så mange IKKE er det.

 

HYGIENE?? Hvis man vasker seg, er det da ikke noe problem!!!

 

 

Skrevet

Har fått omskjært mine gutter, men angrer for at jeg hørte på faren. Forhuden var satt der av Gud for at den skulle være der. Ikke for å bli skjært bort rett etter at babyen er født!

Selv om det er en grei prosedyre og alt det der, så er jeg virkelig ikke for det lengre.

 

Vet dette er et gammelt innlegg. Men mange andre stiller seg samme spørsmål, og til dere vil jeg bare si:

La nå forhuden til gutten være =o)

 

 

Skrevet

Tusen takk anonym : 18:40 - signerer innlegget ditt. Må si jeg blir forskrekket når jeg leser noen av innleggene i denne tråden... Å sidestille omskjæring av guttebarn med tortur er en sterk overdrivelse. Man kan selvfølgelig ha en etisk debatt rundt det... men da vil jeg mene at debatten bør ligge rundt det å foreta et fysisk inngrep som er såkalt medisinsk unødvendig på et barn før det kan være med å bestemme dette selv. Jeg har selv en mann som er omskjært, for meg er det uaktuelt å gjøre det på min sønn fordi jeg ikke synes jeg har noen rett til å ta den bestemmelsen over mitt barn sitt kjønnsorgan... Men å begynne å dra inn tortur - det er jo bare helt på viddene. Da vil jeg mene at det er tortur å ta hull i ørene på barna sine før de er voksne nok til å ta den avgjørelsen selv...

Skrevet

Det er alltid søtt når folk snakker så skråsikkert om ting de ikke har peiling på.

 

Omskjæring av jenter er en skadelig ukultur som er kulturelt betinget, ikke religiøst. Omskjæring av GUTTER, som det er snakk om her, er derimot religiøst. Om du hadde hatt en snev av peil på religioner så hadde du visst at for jødene er omskjæringen er et tegn på at han er et medlem av pakten mellom Gud og hans folk. Jødedommen er en lov og regel religion, og pakten er grunnstammen i den jødiske religionen. En mann som konverterer til jødedommen må også omskjæres. Et av de viktigste overgangsritene er navngivning og omskjæringsriten for guttebarn, og ja, det er religiøst betinget.

I Islam er det litt annerledes, omskjæring står ikke nevnt i Koranen, men omskjæring av guttebarn er sunna innenfor Islam. Omskjæring er dermed ikke et påbud fra skriftene, slik det er i jødedommen. Selv om det ikke finnes et direkte påbud i Koranen kan du allikevel ikke si at det ikke er religiøst betinget. Det er nemlig sunna. Sunna (ar.: سنة, som betyr oppgått sti), betyr tradisjon, levemåte eller anbefalt og i sunniislam betyr Sunna de religiøse handlingene som ble innført av Muhammed i løpet av hans 23 år som leder, og som muslimene først mottok gjennom konsensus mellom Muhammed og hans disipler (Sahaba), og videre ble overført fra generasjon til generasjon. Noen mener at Sunna egentlig består av de religiøse handlingene som ble innført av Abraham og bare ble gjenopplivet av Muhammed. (Den samme Abraham som også er viktig i jødedommen). Sunna omfatter den religiøse levemåten profeten hadde, og profeten er en stor del av religionen og et ideal for alle muslimer.

 

Så du kan gjerne mene hva du vil om omskjæring av gutter, men om du fortsetter å påstå at det ikke er religiøst driter du deg bare ut.

Skrevet

Ja, dette var en gamel tråd. Jeg og mannen min slo krone og mynte om gutten vår skulle omskjæres. Jeg vant og han blir ikke omskjært. Men nå, når det har gått noen måneder må jeg medgi at jeg KUNNE ha vent meg til tanken på at han var omskjært.

Skrevet

Jeg vil ikke uttale meg om man bør eller ikke bør omskjære gutter.

Jegbare lurer på hvorfor noen vil ta bort en del av kroppen, som er der naturlig, hvis den ikke forårsaker problemer?

For meg blir det som å fjærne både mandlene, galleblra og blindtarmen med en gang, fordi de kan komme til å skape problemer. Man trenger ingen av disse for å leve, men de er nå der, og regner med det er en eller annen grunn for det?

Skrevet

haha tipper det er ingen av dere som har utalt dere her som vet om det er tortur å omskjære seg eller ikke for ingen av dere har blitt omskært. en mann som har vert gjennom det er den rette til å spør. Sambo husker sin omskjæring (var ca 3 - 4) som han gjor av medisinske grunner. Han sa det var fælt!!!

Skrevet

Merkelig at din mann oppfattet det som tortur. Fikk han ikke bedøvelse? Smerte terskelen til folk er opplagt forskjellig. Nå er det min mann og ikke jeg som vil ha vår sønn omskjært, sånn at det er sagt da. Og grunnen til at jeg ikke vil omskjære er vel som malingius sier... hvorfor ha unødige operasjoner på små babyer? Nå ville selvfølgelig min mann ikke si at det er unødvendig. Han mener at hygienen blir bedre og han er redd for at sønnen vår skal bli mobbet for å ha forhud. (Hvis vi blir boende der vi bor)

Skrevet

Min nevø på 11år husker sin omskjæring og har ingen problemer med inngrepet.

Det gjelder også min mann.

Min venninnes mann som gjorde inngrepet i voksen alder har heller ingen traumatiske opplevelser med det.

Helt absurd å sammenligne omskjæring av gutter og jenter... Det er ikke det samme.

 

 

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...