Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #1 Skrevet 5. juni 2008 Får gutt i august. Lurer på om jeg får omskjært på offentlig sykehus og hvor mye dette i tilfelle vil koste privat. Noen med erfaring?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 Hvorfor skal du gjøre det? Kan du ikke la sønnen din bestemme dette selv når han blir gammel nok til det?
Miss Misantrop Skrevet 5. juni 2008 #3 Skrevet 5. juni 2008 Så langt jeg vet kan du dessverre ikke få omskjært på norske offentlige sykehus. Tror det koster ca. 3000 kroner å gjøre det privat. Vil opplyse om at det er hygiene argumenter, relgiøse argumenter og kulturelle argumenter for omskjæring. Operasjonen vesentlig mindre som barn enn voksen.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #4 Skrevet 5. juni 2008 vi ville omkjære gutten vår pga hygieniske ting, ble rådet av fastlegen, men brev fra fastlegen hjalp ingenting. de vill ikke gjøre det på sykehuset. gikk privat og først sa de at de gjør det etter at barnet fyller et år. når første året gikk ringte de og sa at de ikke gjør noe før gutten blir to år. får se hva det blir til , fikk beskjed at det koster ca 6000 kr. håper bare at gutten ikke får skikkelige problemer før de tar ham imot
Miss Misantrop Skrevet 5. juni 2008 #5 Skrevet 5. juni 2008 Det er grusomt! Vurdert å gjøre det ute av landet? Hvor er det du har forespurt deg? Tenk at de sier at du skal vente til 2 år. Frekkt syntes jeg det er.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #6 Skrevet 5. juni 2008 Sønnen min ble omskjært på Ringvoll klinikken (Askim), rett før han var tre mnd. Det kostet 3000kr. Man må enten gjøre det før tre mnd, eller etter at barnet veier ti kilo.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #8 Skrevet 5. juni 2008 Hvordan kan en fastlege anbefale et inngrep på en pasient som ikke er født ennå? Har han sett på forhuden som en superbra ultralydmaskin og trukket den slutningen?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #10 Skrevet 5. juni 2008 Noen som vet hvor mye stell av såret som skal til etter inngrepet?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #11 Skrevet 5. juni 2008 Jeg skjønner veldig godt hvorfor det ikke blir utført på offentlige sykehus, dette er rett og slett en barbarisk handling, relgiøst eller ikke. Er dere for omskjæring av jenter også? Det er ikke for ingenting dette også kalles kjønnslemlestelse!! La nå heller barna få bestemme det selv når de blir eldre! Er det helsemessige årsaker, så bør jo barnet være født før den konklusjonen blir tatt? Dette er en skikk jeg aldri kommer til å forstå! Hvorfor vil dere fjerne noe som helst fra kjønnsorgenet til barnet uansett??
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #12 Skrevet 5. juni 2008 Omskjæring av religiøse årsaker?!? Denne skjønner ikke jeg... Hvorfor forandre på noe som Gud har skapt? Noe de aller fleste menn er født med? Gjorde Gud en feil da han skapte mannen med forhud? Er ikke Gud ufeilbar, da? Hvordan kan religiøse mennesker sette spørsmålstegn ved Guds skaperverk? Kan noen svare meg?? Grotesk handling! La barnet bestemme selv! På grunn av hygienen?? Lær gutten å dra tilbake forhuden og VASK! En må jo vaske seg uansett forhud eller ikke!!! Andre idiotiske grunner?? OMSKJÆRING ER KUN KULTURELT!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #13 Skrevet 5. juni 2008 herlighet...ikke snakk om ting som dere ikke har peiling på. omkjæring og kjønnslemlestelse er to forskjellige ting. for å være helt klar så er jeg helt i mot at jenter skal omskjæres!!!!! grunnen til at vi ønsker å omskjære gutten vår er at på farens side så har mange hatt problemer (pappa, onkel, bestefar mm) og sønnen vå viste de samme symptomene, og det er grunnen til at fastlegen skrev en anbefaling. dette er i stavanger. og det er colloseum klinikken som har de prisene. helt grusomt dyrt, men det er verdt det hvis det skal hjelpe barnet vårt. når det gjelder stell så er det ikke så eldig mye en må passe på . det kommer jo litt an på hvor gammel barnet er. men en kan godt sammenligne det med navlen til nyfødte sa en lege til meg. det er en slags ring som skal falle av, faller av seg selv etter et par dager...
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #14 Skrevet 5. juni 2008 omskjæring er ikke kulturell ting. det er enkelte kulturer som driver på med det men det gjøres ikke på samme måte som hygienisk. det er mange nordmenn som er omskjært pga hygiene. og for oss jenter så er det mye bedre hvis mannen er omskjært så det er sagt. dere som er imot hygienisk omskjæring pga helsen, ville dere heller hatt en unge som har helt vanlig hverdag eller en unge som sliter og har vondt bare fordi foreldrene er imot omskjæring. ser du ikke at dama opp vil omskjære gutten fordi han har problemer???
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #15 Skrevet 5. juni 2008 Har barnet problemer, blir dette ordnet gratis via helsestasjonen/lege. Siden han ikke er henvist videre, så er det ikke et problem. I know - har selv en sønn som har vært gjennom dette!!! Men å gjøre det når det ikke er NØDVENDIG - synes jeg virker brutalt... Omskjæring uten medisinsk grunn er kulturelt betinget, selv om mange skylder på religion... Forskjell på samleie med omskjært og ikke-omskjært mann? Vel - ikke hvis du har vært sammen med en som har vært renslig;) Ikke større forskjell der enn hva det normalt er forskjell på 2 menn! Det var ikke snakk om gutten hadde problemer: HAN ER JO IKKE FØDT ENNÅ!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #16 Skrevet 5. juni 2008 HALLOOOO!!!!!!!!!!!!! Gutten er jo født, jeg ville ikke spurt om omskjæring hvis ikke han hadde begynt å vise symptomer på at det plagde ham. og legen skriver ikke henvisninger uten å ha sett barnet. vi spurte på det sykehuset hvor han ble født og det er jo det eneste sykehuset i byen. grunnen til at de avslo var at " han er ikke så plaget med det" men det er ikke de som har hatt et helvete fra tid til annen når bleia skal skiftes osv
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #17 Skrevet 5. juni 2008 helsestasjonen henviste oss til fastlegen, og fastlegen sendte oss til sykehuset men da ble det nei...vi skulle vente og se det an...fastlegen kontaktet privatklinikken
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #18 Skrevet 5. juni 2008 tror at det blir blandet litt her. hl er gravid og vil ha info om ingrepet, men så er det en annen som har en gutt som allerede er født og som ikke får utført inngrepet....
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #19 Skrevet 5. juni 2008 Hmmm... Jeg siterer hovedinnlegget: "Får gutt i august. Lurer på om jeg får omskjært på offentlig sykehus og hvor mye dette i tilfelle vil koste privat. Noen med erfaring?" Da kan jo ikke du være hovedinnlegger, da...? Hvordan helvete når bleien skal skiftes? Når barn har problemer med for trang forhud, "blåses" forhuden opp når de tisser. Det er umulig å dra forhuden tilbake, og det kan være vondt når tissen blir hard. Noen har også problemer med stadige betennelser. Hva er problemet til gutten din? At familien har hatt problemer er selvfølgelig ikke godt nok. De deler jo bare 50% av genene...
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #20 Skrevet 5. juni 2008 han har vondt...vet ikke hvordan vondt han kan jo ikke forklare det.... lar oss nesten ikke vaske ham til tider, får ikke sett skikkelig. Og dessverre så har han fått den delen av genene..... beklager hvis jeg er litt irritert men jeg kan bare ikke tro at noen gjør dette bare for å gjøre det. jeg vil gjøre dette inngrepet for å hjelpe ham, men hver gang når han skal ha undersøkelser så har det roet seg. nå prøver jeg å ta bilder så jeg kan vise det til de som avviser oss hele tiden og sier at vi må vente og se det an...får håpe at det blir litt fart i sakene
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #21 Skrevet 5. juni 2008 Har han problemer skal du selvfølgelig stå på for å få hjelp! Selv om det er en omskjæring, så bør du nok ikke bruke det ordet. Omskjæring forbinder iallefall jeg med noe som er unødvendig! Det du snakker om er medisinsk. Min bror fikk gjort det i voksen alder. Gikk greit det, men han skulle nok fått det gjort da han var yngre. Som regel skal en kunne dra forhuden til 3 år gamle barn bakover, men mange som ikke har for trang forhud får ikke til å dra den bakovcer før den tid. Min yngste sønn er 2 år, og på han får jeg til å dra forhuden bakover - det gikk ikke med mellomste sønn - som ikke har behov for operasjon (er 6 år nå). Men yngste sønn er veldig følsom - han liker ikke å bli vasket på tissen (drar selvfølgelig ikke forhuden tilbake hver gang jeg vasker han - han er for liten til det). Kanskje det er noe slikt med din sønn? At han slett ikke liker å bli vasket der? Men mener du ungen plages, så får du stå på. Be de på helsestasjonen/legen se om forhuden er for trang. Ellers er det som sagt bare å vente og se.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2008 #22 Skrevet 6. juni 2008 Mannelig omskjæring blandt jøder og muslimer er ikke kulturellt, det er i jødenes tilfelle en del av en pakt som er inngått med Gud.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2008 #23 Skrevet 6. juni 2008 Jeg skal innrømme at jeg liker bedre å ha sex med omskåretde menn. Det kjennes bedre ut og det ser bedre ut. Men det er min mening og har førøvrig ingen ting med denne tråden å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2008 #24 Skrevet 6. juni 2008 HI her... jeg vil ha gutten omskjært fordi faren er amerikaner og ønsker det sånn av kulturelle samt hygienemessige orsaker. Jeg liker det jeg ser og hører om omskjærte gutter så jeg har ingen problemer med å gjennomføre dette på min gutt.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2008 #25 Skrevet 6. juni 2008 Omskjæring av gutter reduserer sjansen for å få HIV/AIDS. Så dere som sier dette er barbarisk og ikke har noe for seg hygenisk etc bør sjekke fakta før dere kommer med disse påstandene. For dere som tror jeg dikter dette opp, sjekk hva Verdens Helseorganisasjon sier om saken. se feks http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6502855.stm (og jeg er ikke HI)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå