Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

JA! Håper virkelig det går like lett som med førstemann! Hun ble ammet lenge! Sunt, praktisk og koselig!

Men går det ikke så ser jeg ikke på det som så voldsomt til nederlag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg får nok melk og synes det går bra så kommer jeg til å amme. Men tar det kjempelang tid med amminga og det blir stress kutter jeg ut. Enkelt og greit! Gidder ikke stresse med det hvis det ikke går helt som det skal. Men skal selvfølgelig prøve:)

Skrevet

Ja, håper på det. Sist gikk planen min om amming i vasken, så vær litt forberedt på at det ikke er en selvfølge selv om man øsnker det aldri så mye.

Slik gikk det til for meg forrige gang. Jeg fikk jeg ikke ammet, hadde melk, men babyen fikk sondemat på sykehuset/nyfødt intensiv og jeg fikk ikke ta henne opp de første dagene pga. helsa hennes og alle appratene hun var koblet til. Hun var ikke prematur, men jeg ble satt i gang og fødselen gikk rimelig hardt ut over både meg og barnet. Smokk fikk hun også av personalet der, bare når hun var noen timer gammel. Når babyen endelig ble lagt til brystet ville hun ikke suge, var rett og slett ikke interesser,t for mat fikk hun alikvel og sugebehovet ble dekket gjennom smokken. Pleierne mente jeg skulle gi morsmelkerstatning fordi babyen rett og slett ikke kunne tvinges til å ta puppen, og hadde gått igjennom såpass mye at hun måtte ha mat.

Skrevet

Jeg skal amme så sant det går. Jentungen ville bare ta den ene puppen da hun var nyfødt. Hun var ikke sterk nok i kjeven/munnen til å kunne suge den andre pga en knappenålsstor utvekst jeg har ved siden av vorta. i tillegg til at jeg har veldig store vorter. Ble oppfordra til å pumpe den puppen til hun ble sterk nok, men det ble så mye mas, pes og psykisk stress av det at jeg ikke fikk det til. Dermed fikk hun ME i tillegg, og er ei sunn og sterk jente på 3 år nå.

Skrevet

Hender det at melken ikke kommer? Er dette normalt for arter generelt? Hva skjer med dyra i naturen som ikke har melk? Dør ungene bare da?

Skrevet

ja skal amme hvis det går bra;-) har amma mine to andre barn også, og gutten min ble fullamma til han var 6 mnd. Men kjenner flere som ikke amma og når det bare blir stress og slit så er det nok bedre for begge å bruke flaske:-) Er jo veldig press med amming nå da, og noen kan jo føle det som et nederlag om de ikke får det til.

Skrevet

Skal i alle fall prøve! Hvis det ikke går bra så er det vel ofte fordi babyen ikke vil suge eller ikke får det til. Nok melk kommer det vel som regel..? Under normale omstendigheter altså.

Skrevet

Ammet jentungen til hun var 8 måneder, da ville hun ikke ha mer. Skal amme igjen hvis han nye vil ha. Er kos å amme! :-)

Skrevet

Ja, dyreungene i naturlig tilstand dør hvis mor mister eller ikke får melk. (Og hvis mor dør). Noen ganger tar andre hun dyr disse ungene til seg. De kan til og med være fra en annen art. Det er noen unge individer som heller ikke viser ansvar nok til å amme sine barn. Da vil det kulle dø og ofte går det bedre nestegang. Dette er jo veldig lite overførbart til mennesket som har mange alternativer til næring for våre små... Vi har jo også fjernet oss rimelig langt fra naturen f.eks mellom 20 og 40 prosent av oss i naturlig tilstand skulle ha død i barsel.

Skrevet

Jeg har liksom ikke tenkt på det å IKKE amme jeg.. ;-) Så skal altså amme ja.. Håper bare at det går bra! :-)

Skrevet

JA!:) Sist mistet jeg melka etter 3 mnd så denne gangen skal jeg prøve for harde livet å holde ut i 1 års-tid! Så utrolig godt for barnet og kjempepraktisk, spesielt når man farter mye med f.eks familie som bor et lite stykke unna! Ååå, for ikke å snakke om den forbanna flaskeoppvarminga midt på natta! Gjeesp! Blir trøtt bare av å tenke på det :P

Skrevet

Jeg skal absolutt amme igjen uansett hvilke problemer om dukker opp. Hadde problemer med ammingen sist gang det begynte med ammeproblemer pga gulsott så da var hun så slakk at hun ikke orket å amme, så måtte pumpe og gi fra kopp, så var det problemer med nakken hennes så hun sleit me den ene siden hun også, så fikk jeg brystbetennelse..au au sier jeg bare...hadde også noe som heter vasospasmer og det gjorde at når utdrivningrefleksen kom, gjorde det sykelig vondt. Etter 3 mnd begynte ting å bli litt bedre men hun begynte å tulle igjen fra 7 mnd så da minket det drastisk på melk og når det da minket på melk gikk brystene tilbake til normalen og det var kapslingen begynte....

Dere som har tatt silikon: Bare det å gå gravid øker kapslingenfaren men hvis dere nettopp har operert med de silikon innleggene som skal vare livet ut er det jo mindre kapslingsfare med dem enn de jeg har. Jeg opererte i 2004 og da brukte dem rue kapsler med 10-15 års garanti og dem er det større kapslingsfare med enn dem helt nye som kom sist år. Jeg fikk også skikkelig ømme brystvorter etter operasjonen men det gikk faktisk greit det når det gjaldt ammingen, trodde aldri det skulle gå men det gjorde det altså.

Men sånn alt i alt så var det veldig greit å amme, man slipper masse oppvarming av flaske styr midt på natta, bare å slenge fram puppen og sove videre. Følte også jeg fikk veldig god kontakt med babyen med ammingen og syns det er viktig at man klarer i det minste å amme seks mnd. for babyens skyld.

Som bonus på det hele så raste vekta nedover i rekordfart og jeg ble slankere enn før jeg ble gravid. Jeg var 57 når jeg ble gravid sist gang og gikk ned til 50 med ammingen. Har en venninne som ikke ammet hun sliter enda med babykiloene og de går ikke bort.

Det hjelper nok ikke alle, men veldig mange..

Skrevet

Skal amme ja.

Amma nr 1 og 2 til dei var ca 10 mnd, då ville dei rett og slett ikkje meir.

Nr 3 amma eg til han var 2 år, pga nr 2 har ekstrem astma, eksem og allergi, og nr 3 var også fødd med eksem og astma. Mm forebygger jo allergi, så ville gjere det eg kunne for at kanskje det ikkje skulle forverre seg -og det har det ikkje gjort heller, tilfeldigheter eller ei, ingen veit ;)

Men han sleit felt med sugeteknikken og måtte supplere med mme, heldt på å gje opp amminga då han var 3 mnd, men plutselig så løste det seg :)

Nr 4, håper eg å amme til iallefall godt over året.

Vil amme først og fremst fordi det er best for barnet, og fordi det er så lettvint og hygienisk :)

Skrevet

lailaelin, jeg ble litt nysgjerrig når du sa at det skjer like mye når en går gravid. Er det i utgangspunktet en god pekepinn om at hvis det ikke skjer da så blir det ikke kapsling i det hele tatt? Visste ikke at det var kommet nye med livstidsgaranti. I utgangspunktet har de jo alle det, vel, det husker jeg legen min sa til meg for 12 år siden når jeg fikk det gjort, at disse skal du ha livet ut! kanskje de bør skiftes.... Mine er fortsatt kjempemyke og jeg har aldri hatt noe problemer med det. Jeg er ikke så flink til å gå til de kontrollene, to år siden nå, men kanskje jeg bør ta meg en tur for pratens skyld nesten. Jeg håper det skal gå bra, men det er jo noe annet enn "ækte", så forhåpentligivis blir det ikke noe tull..

Skrevet

Selvølgelig ønsker jeg å amme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...