Gulljenta mi:) Skrevet 4. juni 2008 #1 Skrevet 4. juni 2008 Hva velger de fleste? Jeg har selvfølgelig lyst til å ha mitt etternavn til sist, og har ikke tenkt å bytte etternavn når vi gifter oss. Vil at ungen skal ha begge etternavn, men mitt til sist. Samboeren vil selvfølgelig det motsatte. Mitt etternavn er dessuten veldig sjeldent, mens hans etternavn er veldig vanlig.
*bombobadilla*m*BABY<3+spire Skrevet 4. juni 2008 #2 Skrevet 4. juni 2008 Her blir det pappaens etternavn, fordi vi skal gifte oss neste år og da tar jeg hans navn også. Blir altfor langt med begges navn, pluss at sambos navn er finere enn mitt ;-)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 4. juni 2008 #3 Skrevet 4. juni 2008 Dette var ting jeg ville ha på det rene før jeg ble gravid første gang,med ham jeg bor sammen med nå. Dette fordi det betyr mye for meg at barna får mitt etternavn og jeg var redd at dette kanskje kunne bli en diskusjonssak ut av,siden vi begge har sjeldne nanv. Hans er mer sjelden enn mitt da. VI kom fort til enighet,så her har gullgutten mitt etternavn og hans som mellomnavn,noe også jenta i magen min kommer til å gjøre. Hvis vi noen gang gifter oss,så tror jeg ,er ganske overbevist om at jeg nok ikke kommer til å ta hans etternavn som mitt.
Gulljenta mi:) Skrevet 4. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. juni 2008 Bra alle ikke er like konservative:)
Gåsevåse Skrevet 4. juni 2008 #5 Skrevet 4. juni 2008 Babyen skal ha vårt etternavn- da vi giftet oss tok jeg hans navn- og jenta vi har på 3 fikk hans navn. Ja, jeg er vel konservativ, men det føles rett og godt å ha samme etternavn og jeg føler på ingen måte at jeg har mistet min identitet etter at jeg skiftet navn. Det er vel noen som er mer knyttet til navnet sitt enn andre. Jeg bir litt oppgitt når folk som er veldig fitttalende og gjerne skilte og bitre på livet kommer og spør, (halvveis på tull) - ja, hva om dere skal skilles? Blæh..
Figa *Fødeklar* Skrevet 4. juni 2008 #6 Skrevet 4. juni 2008 Vår jente skal ha begges navn, men mitt til slutt, så det blir jo mitt etternavn. Dette var ikke så viktig for kjæresten min heller, så lenge hun hadde hans navn også, kunne hun gjerne ha mitt etternavn :-)
Lille Lu Skrevet 4. juni 2008 #7 Skrevet 4. juni 2008 Her får begge barna mitt etternavn og bare det. Når vi gifter oss håper jeg han tar mitt navn, men er ikke helt sikker på om han gjør det. Han er litt på gli. Det var ikke så viktig for han med sitt etternavn - han har andre kamper han ikke gir seg på Han har et veldig vanlig etternavn, mange tusen, mens mitt er ganske få som har, under hundre.
Gjest Skrevet 4. juni 2008 #8 Skrevet 4. juni 2008 hun får nok bare pappan sitt.. jeg ville gjerne ha bare mitt, men det var vist ikke aktuelt, og jeg vil ikke hun skal ha to etternavn.. (siden vi vurderer dobbeltnavn bla.) så da bøyde jeg meg gitt... men jeg bytter ikke!
nussie Skrevet 4. juni 2008 #9 Skrevet 4. juni 2008 Her skal jenta vår få begge sine etternavn,først mitt som mellomnavn da og tilslutt pappaens navn tilslutt:)
Hilde_85 Skrevet 4. juni 2008 #10 Skrevet 4. juni 2008 Begge etternavna herfra! Far vil jo gjerne føre sitt navn videre, og det skjønner jeg jo. For det samme vil jo jeg. Men mitt navn står sist da det er bare familien som heter det Men han har ett veldig vanlig etternavn, så det var greit for han at det sto som mellomnavn.
Gjest Skrevet 4. juni 2008 #11 Skrevet 4. juni 2008 Snella i magen får pappans etternavn, etter sterkt ønske fra meg faktisk... Ikke fordi jeg ikke liker mitt eget, men ganske enkelt fordi han har en datter fra før av - og jeg mener det er viktigere for ungene å kunne hete det samme (spesielt dersom han etterhvert lykkes i å få daglig omsorg for henne) enn det er for meg å "tvinge" igjennom mitt etternavn på fellesbarna våre. Så får vi heller se, om det blir mitt etternavn som mellomnavn. Jeg er litt for det, men det blir et litt tungt navn...
Supermamm Skrevet 4. juni 2008 #12 Skrevet 4. juni 2008 Babyen skal ha samme etternavn som storesøster og det er mitt navn til slutt og pappaens som mellomnavn. Vi er gift, men jeg beholdt mitt eget navn da vi gifta oss og jeg synes det er koselig at ungene heter det samme som meg:) Dette forhandlet vi oss frem til da jeg var gravid første gang:)
Madde/sommergutt:) Skrevet 4. juni 2008 #13 Skrevet 4. juni 2008 Her får nok lillegutten pappaen sitt etternavn, da det er viktig for han å føre familienavnet videre:) Synes det er helt greit jeg:)
01-08-2008 Skrevet 4. juni 2008 #14 Skrevet 4. juni 2008 Her får guttungen mitt etternavn som mellomnavn og far sitt navn som etternavn ^^ Faren har mye finere etternavn enn meg så da gjør vi det på den måten..
Mary Skrevet 4. juni 2008 #15 Skrevet 4. juni 2008 Her får også jenta vår mitt som mellomnavn og pappaen sitt til etternavn. Dette er fordi samboeren min er engelsk og har et ganske kult navn, og at det er ganske viktig for ham siden vi bor i Norge og ikke England. Helt greit for meg, så lenge jeg får med mitt navn en eller annen plass! Vil jo ha samme navn som jenta mi, og det får jeg jo uansett om det står først eller sist!
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 5. juni 2008 #16 Skrevet 5. juni 2008 Jeg er av den gammeldagse typen og velger pappaens etternavn. Vi har begge vanlige etternavn, men hans er nok det aller vanligste. Håper at vi skal gifte oss etterhvert og jeg vil da også ta pappaens etternavn. Liker denne tradisjonen selvom jeg skulle ønske han hadde et litt mer uvanlig etternavn. Fordelen er at hans navn er mye enklere å stave enn mitt, som er erkenorsk og tungvindt hver gang vi er i utlandet... Skulle ønske vi hadde to navn som kunne kombineres så barnet får begge men så vondt vil jeg ikke barnet akkurat med våre navn for det blir rett og slett for tungvindt å uttale våre to etternavn etter hverandre;) det er jo litt rart at min lille baby ikke skal ha mitt etternavn nå som vi ikke er gift...
Gjest Skrevet 5. juni 2008 #17 Skrevet 5. juni 2008 her i huset har storebror og jeg to etternavn, med mannen sitt tilslutt og det samme vil lillebror få når han blir født:)
Icedancer Skrevet 5. juni 2008 #18 Skrevet 5. juni 2008 Her har pappa et mellomnavn og et etternavn som også førstemann fikk. Mellomnanvnet er veldig uvanlig og knyttet til et fint sted som sambo føler sterk tilknytning til. Men jenta i magen får mitt etternavn som mellomnavn og sambos etternavn. Mitt etternavn er også veldig uvanlig, og jeg angrer litt på at jeg ikke forlanget at førstemann også skulle ha mitt navn som mellomnavn. Men men, det blir hvertfall de samme initsialene på oss alle tre. Alle vil ha K..... - A...... Å siden man valdig ofte signerer med bare første bokstav i mellomnavnet så vil vi alle få lik signatur når det kommer til etternavn. Så det blir ikke noen stor forvirring av dette tror jeg.
Sharlis Skrevet 5. juni 2008 #19 Skrevet 5. juni 2008 Her så kommer lilletupp til å hete det samme som storesøster.. Hun får både mitt og pappans etternavn,hannes først så mitt til slutt med bindestrek mellom. Synes det er riktig at hun skal få ha etternavn fra begge,siden hun er halvt meg og halvt pappan:) Og jeg kommer ikke til å ta etternavnet hannes om vi en dag skulle gifte oss:)
linko Skrevet 5. juni 2008 #20 Skrevet 5. juni 2008 Vi har valgt bare fars etternavn - da det er viktigere for meg at det er kun ett etternavn enn at mitt navn nødvendigvis må "føres" videre. Storesøskene har også selvfølgelig dette navnet og det har vært uproblematisk.
Gjest Skrevet 5. juni 2008 #21 Skrevet 5. juni 2008 Her er vi litt gammeldagse, så barna får farens etternavn, og mitt som mellomnavn..
mamma 37 Skrevet 5. juni 2008 #22 Skrevet 5. juni 2008 Vi har valgt å bare ha et etternavn på førstemann, og det vil vi nok videreføre - jeg synes det blir tungvint med alle de doble etternavna. Hva skal ungene våre gjøre når de blir voksne og får barn - blir det 4 etternavn da? Vi er ikke gift og dersom vi gifter oss vil jeg fortsatt beholde mitt navn - det er min identitet. Men barna får fars etternavn - ingen prestisje i dette med navn for min del. Deres identitet blir knyttet opp til deres etternavn, og dette er naturlig da vi har gård. Lokalt er jeg kjent under mitt etternavn, og det er faktisk bare jeg som har dette etternavnet i den kommunen jeg bor nå - det er jo luksus. Tror vi godt klarer å være en familie selv om jeg ikke har samme etternavn som dem....
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 5. juni 2008 #23 Skrevet 5. juni 2008 Farens etternavn.. Har ikke noe bevisst forhold til dette og velger vel mest det av gammel vane tenker jeg.. Vi skal sikkert gifte oss etterhvert og da tar jeg hans etternavn jeg også...
monica får juliprinsesse Skrevet 5. juni 2008 #24 Skrevet 5. juni 2008 lillepia får faren sitt etternavn, d er det jeg vil, jeg har ett ganske vanli å kjedeli etternavn som utruli mange heter, og han har ett uvanli slektsnavn, så det blir bra at hun kan vidreføre det
*lillebolla* Skrevet 5. juni 2008 #25 Skrevet 5. juni 2008 Her får babyen kun farens etternavn. Vi giftet oss ifjor, og da tok jeg hans navn og mitt som mellomnavn... Men begge er lange og klinger ikke bra sammen, pluss at jeg syns det er best at barnet har ett fornavn og ett etternavn! Blir så klønete når man har to etternavn, og så finner den en partner med to etternavn og så skal de ha barn... puh - det blir en litt slitsom greie for disse barna våre da! Egentlig var jeg for å beholde mitt etternavn da vi giftet oss, for jeg har ingen problemer med at et ektepar har forskjellig etternavn (jeg er vokst opp med at mine foreldre, som er gift, har beholdt hvert sitt etternavn - og jeg har kun hatt min mors etternavn), men hans navn er det kun nærmeste familie som har, mens mitt egentlig ikke har så veldig familietilknytning... Så det var i alle fall ikke noen tvil om at barna våre skulle ha hans navn! Dersom han hadde hatt en vanlig navn, som Hansen eller Jensen eller noe, så ville jeg nok krevd at mitt etternavn ble brukt, som under 200 heter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå