Gå til innhold

Helseteppe framfor vogn ikke anbefalt lenger...?Visste dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Fødte for 2,5 uker siden...var innom jordmor i går og skulle vise sønnen min til henne...det første hun møtte meg med var at det var farlig å ha helseteppe framfor vognen...ungene fikk ikke puste skikkeli...og man var gått helt bort fra det...hun sa at Rikshospitalet hadde gått ut med det...jeg følte meg litt dum, for hun virket nesten sint..jeg sa at alle brukte jo slike tepper...hun bare svarte at det hjalp ikke å herme etter andre...og det skal jeg jo forsåvidt være enig i...men jeg visste virkelig ikke dette?

visste dere andre dette?

Hva ville dere bruke for å skjerme mot sol da(vet jeg kan snu bagen)...men er det noen andre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om dette. Og helsetepper er jo veldig luftige da, kan ikke skjønne at det også skal være farlig. Det neste blir vel at det er farlig å trille i byer, de kan få i seg eksos...

Skrevet

Var mye krangling om akkurat dette her inne sist jeg gikk gravid, så ja jeg visste det og syns det er like greit å ikke lære ungen at det må henge et teppe foran vognen for at den skal roe seg.

Skrevet

okay...bra jeg fikk vite da...men hva bruker du mot sol?

Skrevet

ååå det visste jeg ikke. man kan jo fks sette en parasoll på vognen, men den må man omtrent dreie på hver gang man skal snu vognen.

Skrevet

Jeg bruker solskjerm på 3-hjulingen, 4 hjulingen vipper jeg over styre og triller med barnet andre veien slik at vi ikke får åpningen mot sola. På paraplytralla er det innbygd solskjerm og kalesja kan vippes langt ned slik at barnet blir skjermet mot solen.

Skrevet

Har parasoll også, men det er for mye styr syns jeg.

Skrevet

Myggnett hjelper vel litt mot sol det også?

Skrevet

Har det i grunn noen gang vært anbefalt? Tenk så tett det blir inne i vogna, selvom det er hull i teppet så blir det jo grusomt tett :-S Særlig nå som det er så varmt ute.

Og når det er varmt og tett så øker sjansen for krybbedød.

Hs mente nok ikke å være sinna på deg :) men det er jo viktig å få frem poenget. Er MANGE som bruker teppe og mener det er "hysterisk" å ikke gjøre det. Men jeg tror det blir som man vender ungene til jeg da, snuppa har aldri hatt teppe foran og det har vært null problem selvom hun er vandt til å sove i mørket.

Om det kommer sol inn i vogna kan man bruke solskjerm eller parasoll :)

Skrevet

Dette har jo jeg mast om lenge,helt siden jeg gikk gravid sist,jeg må si at jeg blir ganske oppgitt av folk som tror at det ok og stenge den ene luftveien der er inn til et barnet,når den ligger i vogna.

Det er jo frarådet å bruke vognbagen som reiseseng når barnet er lite,fordi den er så tett og ikke gir nok oksygen og så begynner folk å tette den enda mer til når en er ute og går i solsteiken,jeg forstår ikke det.

Kan jo fint ha en paraply på vogna da og hva gjør det om en må snu og vende litt på den. Det er jo det viktigste at barnet har der bra-

Skrevet

Har helseteppe over vogn noen gang vært anbefalt i utgangspunktet?

helt absurd mange som har helseteppe over vognen. blir jo kjempe dårlig luft for babyen. skjønner ikke at det fortsatt er så "vanlig". det er jo bare å bruke parasoll. Gikk på aker brygge i dag og fikk vondt av alle de stakkars babyene som lå inni vognene sine tettet til med tette og stygge helsetepper og en brukte faktisk ullpledd over. Må jo være helt sinnsykt varmt inni der.

Skrevet

Var ikke anbefalt når jeg fikk forrige heller, 2006...Jeg har emmaljunga city cross, på den kan man bare bøye kalesjen ned så ikke solen blender, ganske praktisk:)

Skrevet

baby benz eller hva de solbrillene heter. Går fint ann å bruke. Ikke når de er nyfødt da, men fra noen mnd

Skrevet

Nei, det er ikke anbefalt. Har det noen gang vært det ????

Det blir varmt og dårlig luft når man henger over pledd, da er det bedre å kjøpe en parasoll som du kan feste på vogna. Det gjorde jeg med sønnen min i 2006.

Får helt vondt når jeg ser noen tetter igjen hele inngangen til vogna med pledd.

Bra du fikk vite det, da : )

Skrevet

Har ALDRI hengt teppe foran vogna, det takler jeg bare ikke. Til nød har jeg hatt en teppeflik foran en liten del av skjermen hvis det har vært absolutt nødvendig, men jeg får helt angst selv av tanken på å ligge nedi der og det ikke kommer noe som helst luft.. Helseteppe eller ikke, vogna dekkes ikke til her iallefall! Hverken med førstemann eller den som kommer nå!

Skrevet

Signerer Nættemor jeg. Synes synd på barn som må ligge med teppe foran vogna i den varmen. Og hvorfor venne barna til at det absolutt må være mørkt når de skal sove?

Skrevet

enig med nættemor på den ja.. skjønner ikke greia med det teppestyret. hva er poenget. bruk parasol hvis du er ute å går tur og det er sol. hvis barnet sover skal jo vognen stå i skyggen likevel.

Skrevet

Da jeg fikk førstemann i 97 var det veldig varmt og jeg bodde i Oslo - jeg hang en sarong (stort lett tøystykke) over kalesjen, og knytta den andre enden fast til styret, sånn at det blei mer som et tak. Hang altså ikke foran åpningen. Vi hadde ikke så justerbare kalesjer da, i hvert fall ikke vognene vi hadde. Men dette sarong/stoff-taket syns jeg fungerte bra. Med de andre barna har ikke sola vært et problem, pga årstid eller dårlig vær.

Skrevet

Jeg pleide å ha helseteppet halvt foran.

Da dekket solen ansiktet og han fikk luft.

Kommer til å gjøre det med neste barn også.

Skrevet

Det har vel aldri vært anbefalt verken å ha helseteppe eller andre tepper foran. Mye andre, bedre løsninger på skygge-problematikken altså. Ha teppet halvt over, som nevnt over her, eller lag et "tak" av tynt stoff...kjøp en liten parasoll, og parker såklart vogna i skyggen.

Skjønner heller ikke atd et skal være noe stress å IKKE bruke helseteppe foran vogna..uff, stakkars småttiser som ligger og koker inni den varme, dårlige lufta inni en slik vogn.

Skrevet

Jeg hører vel til de "hysteriske" og har heller aldri likt å bruke teppe foran. Har ofte brukt halvt teppe, da, slik at det blir litt skygge i steikende sol. Jeg la en gang et termometer inni vogna for å se forslkellen på temperaturen med og uten teppe. husker ikke helt forskjellen, men det var flere grader i hvertfall. Skjønner bare ikke de som dekker helt til, ungene må jo ligge der svette i denne varmen!...Men lett er det ikke....Litt glad for at jeg får vinterbarn denne gangen:)

Skrevet

Hei

Jeg har sett at man får kjøpt en slags forlenger til kalesjen, slik at solen ikke kommer inni vogna. Dårlig forklart kanskje, men..

Tror det kan ha vært på www.alexi.no

eller www.barnetrend.no

Skrevet

Det er jo ikke værre enn å henge teppe halvt over, slik som nevnt over. Det har jeg gjort til mine barn. Da blir det faktisk svalere inni vogna. Men dette kun dersom jeg går tur i sola, ellers er myggnetting godt nok. Henger teppe bare litt over kommer det inn godt med luft og babyn for skygge. Men kalesjeforlengese synes jeg virket kjempe smart.

Skrevet

Er førstegangsfødende så jeg har ingen erfaring med dette enda, men jeg kommer selvfølgelig ikke til å henge noe teppe foran åpningen på vogna nå. Har kjøpt parasoll, så satser på å bruke den, i tillegg til den lille solskjermen som er innebygget i vognkalesjen...

Skrevet

Jeg har aldri hørt det før, men jeg syns jo det er ganske enkelt å tenke seg til - derfor har aldri jeg brukt det.

Det er ikke mange kubikkcentimeter med luft der inni vognen, og veldig lite som kommer gjennom et helseteppe, så for meg er dette logisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...