Trebarnsmamma30 Skrevet 29. mai 2008 #1 Skrevet 29. mai 2008 Siden jeg begynte å amme for 2 mnd siden har jeg brukt følgende penger i forbindelse med dette: (sånn ca) - 500 kr på ammeinnlegg! - 400 på manuell brystpumpe - 100 på krem mot såre brystvorter - 235 kr for medisin mot soppinfeksjon - 400 kr på 2 amme bh-er (skulle hatt flere også) Dette blir 1635 kr!! Ca 200 kr i uka.. Mer enn MME koster det! (og jeg bruker en flaske MME per dag også..) Dagens observasjon:)
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 Da har du ikke tatt med de pengene du bruker på ekstra mat Jeg blir iallefall sykt sulten av å amme.
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 Men 400 kr for 2 amme bher er jo drøyt da. Jeg har kjøpt fire for 350,.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 å det er ingen som sier at man må ut med disse utgiftene om man ammer!! så feil å si det ikke er gratis,er jo det!!
Trebarnsmamma30 Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. mai 2008 Kostet 198 per stk på kappahl..liker passformen på dem, ikke så godt utvalg i sånt her jeg bor heller:)
Sjokoladekaka Skrevet 29. mai 2008 #7 Skrevet 29. mai 2008 No huskar eg ikkje prisane, men eg brukte ikkje i nærheten av det du har brukt;) Ammeinnlegg i ull, så eg hadde berre nokre få par, dei kunne jo vaskast:) Ammeskjold, 2 par. Kokte dei og brukte dei igjen og igjen, til eg ikkje trengte dei meir:) Amma i ca 10 månader. Det var vel det:)
Trebarnsmamma30 Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. mai 2008 Har ikke sagt en må ut med disse utgiftene heller, men JEG må det.. Var ikke irritert ment heller, slo meg bare plutselig:)
Trebarnsmamma30 Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 29. mai 2008 Kan ikke bruke i ull pga soppinfeksjonen, og de selger bare en type ammeinnlegg på apoteket her (gidder ikke kjøre en halvtime for å finne andre). Har forresten prøvd et par andre typer, men de henger seg fast-au. Sier bare hva ammingen har kostet for MEG, skulle vel hatt smilefjes bak overskriften:)
Monajenten Skrevet 29. mai 2008 #10 Skrevet 29. mai 2008 Hehe pusen, dårlig argument. Jeg hadde aldri kunnet kjøpt fire ammebh'er for 350,- Ikke alle som kan handle på hm heller;-) Med min 65F og G, er jeg heldig om jeg finner én bh til 400 kr.
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #11 Skrevet 29. mai 2008 Har ikke kjøpt de på hm jeg heller, men på nettet Men jeg har "bare" 86 E da
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 29. mai 2008 #12 Skrevet 29. mai 2008 Nei det er alldeles ikke gratis å amme. De aller fleste trenger ammeinlegg i ull/bomull og engangsinlegg(det trengte i hvert fall jeg, lekket utrolig mye) Pumpe til mange hundre for ikke å få brystebetennelse. Skal man ha en ammebh som sitter godt koster det gjerne også noen hundre og som du sier, trenger min. to stykker(hva skal man ellers bruke når den man har er klissbløt av mm. Tror vel ikke, om man regner de bikostnedene, at amning er helt gratis for de fleste.
Monajenten Skrevet 29. mai 2008 #13 Skrevet 29. mai 2008 Ok:-) Har sett på flere nettsteder, men det er ingen billige steder som har bh'er i min størrelse dessverre. Sånn er det bare:-s
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 29. mai 2008 #14 Skrevet 29. mai 2008 i tillegg til alt det der brukte jeg nesten 3000 for å få låne en pumpe :-/ De de hadde på helsestasjonene var ikke noe tess, så jeg måtte leie på sykehuset. Angrer på at jeg ikke kjøpte..
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 29. mai 2008 #15 Skrevet 29. mai 2008 Tipper om jeg regner med salve (har brukt mye) + ull innlegg og papir innlegg, skjold, amme bh'er osv osv osv. Et raskt overslag sier at det fort blir rundt 10 000.
Trebarnsmamma30 Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 29. mai 2008 10 000, det var mye det Newton! Ikke gratis for alle å amme nei...
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #17 Skrevet 29. mai 2008 Jaja, noen får billige bh'er- Ammepuppene mine blåste seg opp til en EE/F. Kan love deg jeg ikke fant billige bh'er. 400-500 kr stk var det billigste jeg fant. Jeg var lykkelig da krympet tilbake til sin normale str
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 29. mai 2008 #18 Skrevet 29. mai 2008 Nei, ikke når man har trøblete pupper og unge med diverse plager som gjør det vanskelig å amme :-/ Men morsmelk må de ha, ellers blir de allergiske og syke. Nå ble de jo de tuansett da, så jeg vet ikke lenger.. hehe.. Om jeg noen gang får fler barn og ammingen ikke funker etter 3 mnd. så skal jeg bare droppe det i stedet for å slite meg helt ut. For det er ihvertfall ikke barna tjent med.
Northernlights Skrevet 30. mai 2008 #19 Skrevet 30. mai 2008 Ser mange her har betalt sykt mye. Her er mitt regnestykke: Amme BH hadde jeg ikke til de 3 første. Men en deilig bomullsBH som var lett å smette brystet ut av. Så hadde jeg muligens et par amme BH`er med de to andre, og denne siste kjøpte jeg vel tre stykker, til 30 kroner stykket. Og de varte hele tiden ut, i 28 mnd.Kjempefin kvalitet. Så ammebh`er for 6 barn har sikkert kommet seg på rundt 500 kroner. Max! Ammeinnlegg: Brukte små oppklippede kluter laget av flanellsbleier, jeg =o) Og når det lekket mye på natta de første ukene, ja da lå jeg der med en håndduk i den BH`n man får laget av nettingtrusene de ga oss på føden! Hehe, lekkert... Kjøpte ikke "ordentlige" ammeinnlegg før den 5.ungen var født, da det er billigere her i USA. Men tipper jeg ikke har brukte mange hundrelapper på det heller. Har aldri kjøpt spesiell krem til brystvortene, da jeg veldig ofte lot den siste dråpen melk tørke på puppen. Det er antibiotika i mm, så det skal hjelpe. Jeg har altså ammet i 7 år og 2 mnd tilsammen, fordelt på 6 barn. Og det har ikke vært noen ekstrautgifter enn det jeg nevnte ovenfor.Altså kanskje tusenlappen,alt i alt. Tilsammen. Det går an å bruke sunn fornuft...Ammeinnlegg er en nymotens ting,som de aldri hadde i gamle dager. Og jeg ser ikke på det som verdens mest nødvendigste ting, om man har gode flanellskluter. De var akkurat like bra,husker jeg.
Northernlights Skrevet 30. mai 2008 #20 Skrevet 30. mai 2008 Glemte av å nevne brystpumpe. Kjøpte ei opå ebay til ca 300 kroner. Til sistemann...de fire første hadde jeg ikke pumpe til, mens nummer 5 fikk jeg gratis håndpumpe på sykehuset, men kjøpte altså elektrisk med nummer 6. Det er det dyreste jeg har skaffet,som har med ammingen å gjøre. Og så tok han,ironisk nok, IKKE flaske! hehe
Amy - I love whales Skrevet 30. mai 2008 #21 Skrevet 30. mai 2008 Ikke alle babyer som lever på mme blir allergiske og syke!!!!!
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 30. mai 2008 #22 Skrevet 30. mai 2008 Det dummeste jeg hører er argumentet at enn trenger pumpe. Jo mer enn pumper jo mer melk blir det, og hvis enn da klager på spreng så får enn helle ta å handmelke seg. For pumpe trenger enn absolutt ikke hvis ikke da har lite melk og pumper for å øke produksjonen. Sparkjøp selger billige ammebher i alle størrelser.Den salva mot såre brystvorter har jeg ikke brukt etter jeg kom hjem, brukte først brystskjold mot at babyen tok brystet feil men etter 5 dager synes jeg det bare vare søl med de. Etter de 5 dagene tok han brystet sikkelig. Har ikke blitt sår ennå. Disse ammeinnleggene skjønner jeg ikke vitsen med, for lekker enn sikkelig så tar ikke de opp noe før enn blir våt selv. Har brukt kluter jeg.
meg & to små vampyrer Skrevet 30. mai 2008 #24 Skrevet 30. mai 2008 Om man trenger å øk produksjonen er det vel ok å legge til babyen først vel? Og så i kriser pumpe? Jeg ville jo tro selvregulering var det beste. Ammebh er bilig på sparkjøpt og de hr noen ikke for dyre på kappahl også. Og lindex og hm. Om man kan bruke disse da. Ammeinnlegg på coop er rimeligere enn andre engangsinnlegg.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 30. mai 2008 #25 Skrevet 30. mai 2008 Nå er jo dette engangskostnader da, og jeg kan trøste deg med at du ikke trenger ammeinnlegg så veldig mye lenger, for det er bare de første to-tre månedene det lekker:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå