dårlig ånde Skrevet 30. mai 2008 #26 Skrevet 30. mai 2008 er det ingen som starter med tidlig pottetrening som er bekymret for at barna deres skal bli såkalte "anale personligheter"?? (cf. Freud)
Audacious Angel Skrevet 30. mai 2008 #27 Skrevet 30. mai 2008 Jeg forstår ikke helt hvorfor potte tilvenning i tidlig alder skal føre til en såkalt "anal personlighet" Opplys meg gjerne...
sarahrara Skrevet 30. mai 2008 #28 Skrevet 30. mai 2008 Jeg satte sønnen min på potte ved 9 mnd alder hver gang etter mat og han gjorde fra seg 95% av gangene noen ganger bare tiss og andre ganger begge deler. Han visste tidlig hva potten og doen var til for... Han var helt renslig både dag og natt fra 2 årsdagen. Men jeg må legge til at han ikke har likt noenslags våte bleier (kanskje fordi han begynte med pote tidlig?) Datteren min var det annerledes med siden vi ofte var på reise (og da fikk jeg liksom ikke roen på oss for å begynne med potte så tidlig), så hun begynte med potte ved 2 års alderen da reisingen tok slutt og roen senket seg. Hun bryr seg ikke noe om hun er våt i bleien, har tisset i buksen, eller bæsjet i bleien .... hun er såååå bedagelig og synes det er heeeelt ok uansett nom bleien/buksen er våt eller tørr.... Så siden hun ikke føler behovet er det ikke lett å få henne til å gå på do selv om hun fint har kunnet det siden hun var 2 (på dagtid) Hun har egentlig sluttet med bleie siden 2 årsalderen, MEN tisser da i buksen ved beileilig anledning for henne (når hun ikke gidder å gå på do...) På begge mine så jeg klare tegn ved at datteren min fikk tårevåte øyne, og sønnen min ble en smule stresset i måten å være på (og gikk på en litt rar måte når han måtte på do - dette var bare jeg som så og barnehageansatte også da jeg påpekte det)
May-juli07+mai09 Skrevet 30. mai 2008 #29 Skrevet 30. mai 2008 jeg vet når sønnen min skal bæsje, han gjør det til bestemte tider hver dag, men jeg har aldri tenkt tanken på å sette han på do enda, syns han er for liten selvom han er 10mnd!!!!! men lykke til dere som gjør dette!!!!!
mary77bgo Skrevet 30. mai 2008 #30 Skrevet 30. mai 2008 Jeg kunne ikke tro mine egne øyner når jeg leste om dette innlegget i går, men da jeg satt på helsestasjonen tidligere i dag og leste fjorårets nr. av F&B stod det faktisk et mini-innlegg om denne metoden som kalles "Elimination Communication" Googlet litt om denne metoden og jeg må si at det høres utrolig stress ut å drive å tyde barnas signaler... Har liksom aldri tenkt på at det faktisk finnes mange spedbarn i verden som må lære seg å gå på do uten bleie tidlig i livet.... Det hadde vært interessant å prøve denne metoden... men jeg tror for min del at det blir med tankene Jeg får holde med til den "vestlige" måten å oppdra ungene på hva tissing og bæsjing angår ;-)
salamander Skrevet 30. mai 2008 #31 Skrevet 30. mai 2008 jeg ser godt når min må basje. men han bæsjer alltid når han spiser. så lenge han sitter med seler i stol forblir det hans pode.
Audacious Angel Skrevet 1. juni 2008 #32 Skrevet 1. juni 2008 Fresenius Kabi: Jeg er ikke så belest på freud, men min svigerfar som er psykoanalytiker er det. Og etter en lengre samtale om emnet så er hvertfall min oppfatning at barn ikke har noe vondt av tidlig pottetrening og at til og med for noen kan være veldig bra siden forledrene er oppmerksomme på barnets signaler. Men barn er forskjellige og har alle ulike behov. Så lenge det gjøres på barnas premisser. Barnet må føle seg krenket og tvunget til å gjøre fra seg på potta eller doen for å utvikle en "anal Personlighet" i sammenheng med tidlig pottetrening. Altså barnet må føle et krav fra foreldrene før det har mulighetene og evne til å mestre. Freud gikk også tilbake på mange av sine egne teorier da han ble gammel. Han ble mer opptatt av relasjoner og tilknytninger mellom omsorgspersoner og barn som viktige ledd i utviklingen av personligheter.
Yo&La+spire Skrevet 1. juni 2008 #33 Skrevet 1. juni 2008 Nå må vi huske på at norske barn bruker bleie leeeenge i forhold til barn i andre deler av verden da;) Noen steder er det ikke vanlig med bleie i det hele tatt... Eg har selv jobbet med barn i sør-amerika og der var de dotrent før de var 1.5 alle sammen, mange enda tidligere. Grunnen er selvfølgelig at bleier er dyrt, og det er ingen grunn til at de skal bruke bleie til de er 3 år er det vel? 3 mnd hørtes tidlig ut, men 10 mnd? Egentlig ikke....(tidlig i norge da)
Førstegangsmamma82 Skrevet 1. juni 2008 #34 Skrevet 1. juni 2008 Jeg kjenner en familie hvor mor opprinnelig er tysk, og hun har fortalt at i Tyskland er det vanlig at barna settes på potte omtrent fra de kan sitte selv. Hun har selv et barn på 1,5 år som er helt tørr nå, og som sier ifra selv når han må på potte. Så det går an...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå