Legekjærringa Skrevet 29. mai 2008 #1 Skrevet 29. mai 2008 ......det gjør min! Men var på et treff i dag og da var det flere alternative metoder og da var det ikke bare snakke om vanlig bleier vs. tøybleier. Snakket om å tyde barnets signaler om å tisse og bæsje, og slutte med bleier fra 3 mnd. alder.Jeg har aldri før tydet tegn på at sønnen min skal tisse (han er 10 mnd)....skjer faktisk veldig ofte uforberedt på stellebordet.... Må si at jeg er mektig imponert over damer som kjenner barnet sitt så godt at de bare drar ned buksa på ungen under 1 år og lar dem tisse inntil ett tre. Selv synes jeg det virket upraktisk å la ungen bæsje uten bleie... For all del, ingen kritikk altså. Er bare litt tankevekkende overrasket over at jeg kanskje har gått glipp av signaler fra sønnen min som har villet formidle noe til meg...men som nå bæsjer og tisser i bleia fordi han har "gitt opp" å gi meg beskjed (slik fikk jeg det forklart)
Sunniva78 har to små Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 Vel, da tror jeg vi er mange som ikke helt klarer å tolke signalene fra babyene sine;-)
ano`num *17.03.10* Skrevet 29. mai 2008 #4 Skrevet 29. mai 2008 Øh, her har hun ligget mye naken fra hun var mye mindre enn 3mnd gammel!! Såg aldri tegn til at hun skulle tisse!
Labambie Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 Haha,nei dette har jeg ingen tro på.. Kan ikke være mulig?
Legekjærringa Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. mai 2008 nope! jeg tuller ikke. Jeg har sett med mine egen øyne i dag barn som sluttet med bleie fra de var 3 mnd. og noen kanskje litt senere, men alle var under 1 år. Noen hadde en liten tøybleie, men den tok de av når de skulle tisse eller bæsje....
noLadyjustME Skrevet 29. mai 2008 #7 Skrevet 29. mai 2008 heehe:-D jaha, så når mini skulle til å bade her i mårrest og pluutseli tissa på gulvet, så helt forvirra ut ned på det bløte gulvet og pludret fornøyd videre-så prøvde han å si at mamma, hør nå her, jeg må altså tisse!? hihi;)
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 29. mai 2008 #8 Skrevet 29. mai 2008 Ja, når jeg leser dette kommer jeg faktisk på at jeg har hørt om dette jeg og! Men hvordan de får det til skjønner ikke jeg heller da. Må da være slitsomt å konstant se på barnet i tilfelle h*n viser signaler om at nå er det på tide.. !
noLadyjustME Skrevet 29. mai 2008 #9 Skrevet 29. mai 2008 3 mnd??liksom, de er jo baby--baby da?!! *forvirra*
ml86 er stolt 2barnsmor Skrevet 29. mai 2008 #10 Skrevet 29. mai 2008 Hehe, det nekter jeg faktisk å tro! Da er jo man avhengig av å konstant se på babyen, så man ikke går glipp av signalet...
fox`y Skrevet 29. mai 2008 #11 Skrevet 29. mai 2008 huff.. la babyer få være babyer. de blir da fort nokk store.
heldigec Skrevet 29. mai 2008 #12 Skrevet 29. mai 2008 Jeg tror ikke du tuller, men hvem er disse folka egentlig?? Jeg mener; hva slags treff er dette hvor det er så vanlig? Har aldri - aldri hørt om det før. Og jeg som sliter med å få min 3,5-åring til å slutte med bleie til og med.....skulle kanskje begynt for 3 år siden i stedet...! hehe
VirreVirre Skrevet 29. mai 2008 #13 Skrevet 29. mai 2008 Tror faktisk det finnes et nettsted med "bruksanvisning" for dette. Vet ikke helt jeg , tror jeg hadde syntes det var slitsomt å måtte løpe på do med em hele tida.. Men når det er sagt så ser jeg ofte på jenta mi når hun skal til å tisse. Men ikke så lang tid i forveien at jeg kunne løpt på do da.
Legekjærringa Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 29. mai 2008 jeg trodde heller ikke på det. Hva slags spøk er dette liksom. Hørte jeg riktig? Jeg måtte ha hørt feil. Den ene ungen var ihvertfall yngre enn min, kanskje 8 mnd. (?) og noen andre rundt alderen til sønnen mn på 10 mnd. De var på krappestadiet for å si det sånn. Tar dem av buksa, tar tak under låra bak knehalsene og løfter ungen så de "sitter" med rompa bar og tisser og den andre gjorde litt mer... Bruker riktig nok linser, men jeg tror ikke jeg så feil...og ikke er jeg kjent for å hallusinere heller. Men fint at jeg ikke er den eneste som bruker bleier, for jeg følte meg litt sær og turte ikke skifte bleie før vi kom hjem. For min bruker ikke tøybleier heller....men helt vanlig Libero bleier.
sydilla Skrevet 29. mai 2008 #15 Skrevet 29. mai 2008 å ja da. har akkurat gått fra 2 til 1 bleiebarn da midterste slutta i en alder av 3,5 år. Han tok bare ikke poenget før nå han...Men for all del barnehjemsbarn i Kina bæsjer på potte før de er 1 år (har jeg hørt av noen som har adoptert) - uten at jeg syns det skal være noen standard jeg higer etter å følge...
Legekjærringa Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 29. mai 2008 detter er ikke ett innlegg for å henge ut noen, og jeg føler meg ikke sær nå siden min lille gutt bruker bleier. Som sagt er det praktisk og jeg har andre ting å tenke på enn å tyde signaler hele tiden. Dyp beundring for de som velger å følge urinstinkter og alternative naturlige metoder av alle slag. Det var ett treff med hyggelige, hjelpsomme, intelligente damer som ikke velger Babybjørn som sitt bæretøy. jeg er ikke så i ett med naturen så jeg bruker bleier, liker babybjørn og gir mat fra glass...kjøper også Nestle (gid!) Er på jakt etter et bæreutstyr skjønner dere og da må jeg ty til ekspertene. Og så fikk jeg innblikk i noe jeg faktisk aldri har opplevd eller hørt om.
Legekjærringa Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #17 Skrevet 29. mai 2008 http://potte.blogspot.com/2005/12/hvordan-hjelpe-baby-p-do.html se hva jeg fant, måtte jo sjekke litt på nettet da en her sa at det fantes en side om dette. Jeg har aldri i mitt liv hørt om noe sånt! Jeg er ikke tilhenger av sånt, men synes det er artig og fasinerende.
mamman til to gutter Skrevet 29. mai 2008 #18 Skrevet 29. mai 2008 Det å skjønne at ganske små barn skal bæsje er jo ofte ganske lett, men så er det derfra og til å rekke og få dem på do... Jeg mener selv jeg følger bra nok med på mini, men jeg ser jo ikke på han hele tiden og tviler på han ville sagt fra så lenge at jeg alltid hadde fått med meg at han tisset...
Linda-Kristin=) Skrevet 29. mai 2008 #20 Skrevet 29. mai 2008 men stakkars barn da, syntes det ser litt idiotisk ut! å plutselig bli røska med på do og dratt av klærne og satt på en potte før de i det hele tatt klarer å sitte selv? hva er vitsen? virker litt som en ting som foreldre synes er morsomt og spennende, er jo ikke i det minste praktisk? jaja, de får holde på med det de som vil!
Mammapudding Skrevet 29. mai 2008 #21 Skrevet 29. mai 2008 Har faktisk hørt om dette før, men tror neppe det er så sinnsykt mange som slutter med bleie på barna sine når de er under 1 år:) Er jo bra at det finnes forskjellige mennesker som gjør ting på forskjellige måter da:) Jeg trives med å skifte bleie og håpe at hun ikke tisser på meg når jeg bærer henne fra stelleborde til badekaret
Yrha Skrevet 30. mai 2008 #22 Skrevet 30. mai 2008 Syns det er synd at de aller fleste her inne er så lukket og uinterressert i nye/alternative metoder. Hvis dere leser litt om denne metoden, vil dere fort finne ut at dette er en enkel metode som man lett kan innføre i hverdagen. Det er IKKE snakk om å SLUTTE med bleier, nødvendigvis. Det handler mer om å lese babyen sine signaler, og dette blir lettere jo eldre de blir. Bærer man bernet sitt mye, så vil signalene også komme lettere. Gutten min bæsjer f.eks hver dag i 10-tida. Hvis han sitter og fiser i denne tida, så setter jeg han på potta med en bok, og der bæsjer han, Dette har vi gjort siden han var 7 mnd. Han koser seg, og jeg syns det er en super måte å trene han til å bæsje på potte. Ikke vær så trangsynt da, damer! Se heller på nye metoder og ny info som en berikelse i livet!!!
Legekjærringa Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #23 Skrevet 30. mai 2008 jeg kan bare svare for meg selv; som sagt synes det er beundringsverdig og fasinerende at noen kan tolke babyen sin så godt. Selv om jeg ikke skal avvenne min baby nå så er jeg åpen for nye ideer, men velger selvf. det som passe meg i min situasjon. Men dette var en tankevekker for meg så jeg skal finpusse mine antenner og følge litt mer med, og kanskje ha litt nærmere kontakt med sønnen min i form av bæring...ikke bare nødvendigvis bare i nødvendige situasjoner.
mamma.com Skrevet 30. mai 2008 #24 Skrevet 30. mai 2008 Jeg har faktisk vært borti dette før. Det er nokså vanlig i fattige land hvor bleier er mindre brukt enn her og hvor mødrene bærer ungene mye. Og så senser de et eller annet når ungen må tisse/bæsje. Fascinerende! Men deres unger går jo mye mer nakne rundt og da er det ikke så farlig med noen uhell, tipper jeg. Og faktisk, min eldste begynte å gi tydelig uttrykk for at han skulle bæsje da han gikk over fra morsmelksbæsj til vanlig, så vi satte ham på potte ganske tidlig. Men han brukte jo fortsatt bleier ganske lenge, da, men fra han var halvannet bæsjet han bare på do eller potte.
Audacious Angel Skrevet 30. mai 2008 #25 Skrevet 30. mai 2008 I kina og andre asiatiske land er det ikke vanlig å bruke bleier på barna, de går med "splittpants" som er bukser som ikke er sydd sammen i skrittet. Engangsbleier er nemlig veldig dyrt i asia. Jeg følger ikke dette som da heter EC (Elimination Comunication) så veldig, men knøttet mitt sitter på potta og bæsjer hver morgen. Jeg setter han også på potta etter bleieskift og som regel så tisser han da. Han er nå snart 9 mnd og han stor koser seg på potta. Det fins forskjellige variasjoner, du har de som starter allerede ved fødsel og aldri har bleie på og så har du sånne som meg som syns det er både praktisk og greit å slippe noen av bæsjebleiene. De som virkelig er ihuga tilhengere mener at barna kan både si i fra og holde seg fra fødsel av, men at om de ikke får den hjelpen de selvfølgelig trenger så blir de vant med bleia og glemmer. Til deg som sier la barn være barn... ta på deg en bleie, tiss litt og kanskje bæsj litt og vurder igjen om det å gå med bleie er natulig for barna eller veldig greit og praktisk for oss voksne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå