Verdens peneste gutter er mine Skrevet 29. mai 2008 #1 Skrevet 29. mai 2008 Enn avliver da ikke en hund bare fordi den springer på jordet deres. Og når han som drap hunden har en hund selv som springer rundt så burde han visst bedre mener nå jeg da. http://www.gd.no/nyheter/article3571998.ece
~sjiraff~ Skrevet 29. mai 2008 #2 Skrevet 29. mai 2008 "bare springer på jordet"? Glemte du å lese den biten hvor hunden faktisk skremmer vettet av kuer og kalver? Og at det har skjedd flere ganger? Og at hundeeierne ikke overholdt båndtvangen (som faktisk er der av en grunn)?
Silja FullFres McQueen Skrevet 29. mai 2008 #3 Skrevet 29. mai 2008 Man kan jo ikke begynne å slakte andres hunder fordi vel?? =O
~sjiraff~ Skrevet 29. mai 2008 #4 Skrevet 29. mai 2008 Vet ikke hva som er lovlig og ikke, men har ikke noe problem med å skjønne bondens frustrasjon da kalvene hans blir jaget rundt på jordet av en hund som skulle ha vært i bånd. Da det er et gjentagende problem så må jo noe gjøres.
Silja FullFres McQueen Skrevet 29. mai 2008 #5 Skrevet 29. mai 2008 Ja, alle skjønner vel bonden, men man bør oxo vite at sånt gjør man bare ikke. Det er andre tiltak han kunne satt igang istedet.
~sjiraff~ Skrevet 29. mai 2008 #6 Skrevet 29. mai 2008 Som hva? Det er jo ikke første gangen hunden gjør det, så dtydeligvis hjelper det jo ikke å snakke med hundeeierne... Sier på ingen måte at bonden handlet korrekt, bare at jeg forstår hans frustrasjon. Også irriterer jeg meg over sånne mennesker som fremstiller seg selv som "offer" i avisene, da de selv ikke har overholdt norsk lov (båndtvang).
gærne ko Skrevet 29. mai 2008 #8 Skrevet 29. mai 2008 Bonden har faktisk lov til å skyte hunder som jager hans husdyr. Skjønner at han blei dritforbanna når en hund fleire gonger jager kyr og kalver. Men siden han tydeligvis klarte å fange hunden uten problemer burde han heller tatt med hunden tilbake til eiger og sagt at skjer det en gang til så blir hunden avliva. Bonden har jo tydeligvis en hund sjølv som får springe fritt, så litt forståelse bør han ha. Har jo ingen garanti for at hans hund aldri jager deres dyr eller andres. Sånn som saka blir framstilt i denne artikkelen virker det jo litt som om bonden hadde stor glede av å fortelle til hundeeigaren om avlivinga og det at hunden låg framme på gårdsplassen syns eg er heilt idiotisk.
*1+1=2 små* Skrevet 29. mai 2008 #9 Skrevet 29. mai 2008 han har retten på sin side jaffal, synn at slikt alltid går utover hunden og ikke eieren!!! Jeg er ikke flink til å overholde båndtvang MEN hunden min jager heller ikke dyr/mennesker rundt og så lenge hun ikke er til sjenanse og ingen klager så føler jeg det er ok!(går fritt på jorder, gresssletter og noen ganger i skogen men da er vi uansett ved et vann og hun svømmer) Men hvis hun hadde jaga kuene til bonden hadde jeg gjort alt for å unngå dette!
Den drygaste Skrevet 29. mai 2008 #10 Skrevet 29. mai 2008 jeg skjønne godt bondens frustrasjon oppi dette her. men syns heller ikke han skulle avlivet hunden. vi har en hund som "går tur med seg selv" her i nabolaget. og den kommer opp hit og driter over alt, jager kattene våre og tråkker i stykker blomstene våre. vi har prøvd å snakke med eierne, de påstår den stikker av, men si meg da hvorfor den går her nesten hver eneste dag, MED HALSBÅNDET PÅ! så neste gang jeg får fatt i den, tar jeg den med til politiet..
solstråle69 Skrevet 29. mai 2008 #11 Skrevet 29. mai 2008 Smurfenytt - hvorfor overholder du ikke båndtvangen?? Jeg er liiiiivredd hunder, og får helt FNATT av hundeeiere som ikke gidder å overholde loven! Og "forsvare" seg med at hunden ikke er til sjenanse, og at ingen klager, er helt på trynet! Hvordan vet du at den ikke er til sjenanse?? Jeg klager heller ikke lenger, for hundeeierne blir bare sååååå sure, og bruker akkurat de samme argumentene som deg. Min oppriktige mening, er at de som ikke klarer og holde seg til lover og regler, burde heller ikke hatt hund!
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #12 Skrevet 29. mai 2008 Jeg hadde kansje fyrt av et skudd selv i en slik situasjon hvis jeg hadde gitt gjantate beskjeder som ikke var overholdt...men så kan ikke jeg fordra løshunder heller i utgangspunktet. Jeg har nærmest flippa selv da det SVÆRE beistet til naboen sto inne i hagen min...det bør ikke akkurat skje flere ganger, for jeg er ikke trygg på fremmede hunder. Er man hundeeier så får man ha dyrene sine i bånd utendørs eller i innhegning der de ikke slipper ut. Selv tidligere hundeeier, slapp aldri hunden løs annet enn under jakt( sporing).
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #13 Skrevet 29. mai 2008 Her støtter jeg solstråle. Jeg har hatt hund i årevis, men jeg har alltid overholdt båndtvang. Jeg har liten respekt for hundeeiere som ikke overholder båndtvangen.
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #14 Skrevet 29. mai 2008 Jeg skjønner bonden, men å avlive hunden var jo litt drøyt. Han burde heller levert den til politiet eller falken eller noe. Og si skikkelig ifra til hundeeierene. Men ettersom han har en hund som løper rundt av seg selv, så sitter han jo litt i glasshus... Jeg må innrømme at jeg ikke alltid fulgte båndtvangen jeg heller (når jeg hadde hund). Men han løp ikke rundt å plaga andre dyr (eller mennesker) heller da.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 29. mai 2008 #15 Skrevet 29. mai 2008 Men fikk noen med seg at bondens hund heller ikke akkurat brukte bånd? Og var eieren klar over konsekvensen for kalvene og kuene... Bonden kunne jo gitt en advarsel heller enn å ta saken i egne hender på den måten.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 29. mai 2008 JO leste det sjiraff, men du leste visstnok ikke det at han gardbrukeren ikke overholdt båndtvangen han heller, hunden hans for visst som han ville den også.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #17 Skrevet 29. mai 2008 Det var det jeg fikk med meg 2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn. Han overholdt ikke båndtvangen selv, skulle de som mistet hunden sin bare drept bonden sin hund da fordi han springer fritt omkring, kan være like mye hans egen hund som skremmer kyrne. Er oppvokst på gard selv og hadde hund da jeg var lita, tanta og onkelen min hadde også hund, hunden vår sto som regel i band, det gjorde ikke deres hund, vi tok da ikke livet av hunden deres for det
___ Skrevet 29. mai 2008 #18 Skrevet 29. mai 2008 Samme om hunden din ikke jager dyr eller mennesker. Den skal likevel være i bånd. Selv en hund som ikke jager skremmer dyr. Det er en grun til at vi har båndtvang. Hunden din har heller ikke noe ute på et jorde å gjøre, med mindre jordet er dit eget. For et par år siden fanget jeg inn en hund på jordet mit, fik politiet til å hente den. Den hadde gjort skade for mellom 3 og 4 tusen hos meg. Så vidt jeg husker måtte eieren ut med nesten 5.000 før de fikk hunden tilbake. Det ble en dyr luftetur. Jeg har aldri sett den hundel løs senere. Hold hunden i bånd.
ariel78 Skrevet 29. mai 2008 #19 Skrevet 29. mai 2008 Helt enig med solstråle69, jeg er og livredd hunder og skjønner ikke hvorfor folk lar de springe løse. Vi bor rett ved skogen og plutselig kan det komme hunder løpende når jeg er ute med ungene. Jeg blåser fullstendig om eieren mener den har verdens snilleste hund, den har ingenting med og løpe bort til mine barn, en vet aldri hva de kan finne på. Jeg sier rett i fra, vi har tross alt båndtvang i Norge!
Tøysetipp Skrevet 29. mai 2008 #20 Skrevet 29. mai 2008 Så hunden måtte bøte med livet for at eieren ikke overholdt båndtvangen. Det var drastisk synes jeg. Uten å vite noe mer om saken.
gærne ko Skrevet 29. mai 2008 #21 Skrevet 29. mai 2008 Ja, akkurat det der skjønner ikkje eg heller. Korfor syns folk at det er ok at hundane deiras tramper rundt og ødelegger levebrødet til folk så lenge dei ikkje jager dyr eller mennesker? Såg ei dame i går med to hunder laus som fikk springe ute på et kornjorde som nettopp er begynt å spire. Blei ganske irritert då, det er sånt som gjer at alle hundeeigere blir sett på som uansvarlige.
Krøvvel Skrevet 29. mai 2008 #22 Skrevet 29. mai 2008 Og noen mennesker eier bare ikke hjerne. Tenk å slippe hunden sin løs og dermed sette andre mennesker og dyr i fare, og ikke minst hunden selv. Bonden gjorde helt rett. Han lever av å drive med dyr og da kan han ikke ha løshunder rekende å skade og skremme dyrene. Synes du ikke synd på kalvene? I norge har vi faktisk noe som heter BÅNDTVANG, og hadde eierne overholdt den LOVEN så hadde kanksje Fido vært i live. Sånn er det bare! Skulle han bare ha sett på at hunden kanskje drepte flere dyr og skadet dem? Sutrefolk. Og hva er det forresten med å klage på metoden? De hunden ble ikke drept på noen annen måte enn de fårepølsene og burgerne du pakker i deg.
kua kalva,drektig igjen Skrevet 29. mai 2008 #23 Skrevet 29. mai 2008 i norge har vi båndtvang! om eierne hadde fulgt loven hadde ikke bikkja blitt tatt. skjønner bonden jeg,og ja, han hadde faktisk lov til og skyte den, den utgjorde en fare for hannes dyr på hannes eiendom. driver på med hunder selv jeg, og min hund går løs her hjemme på vår tomt(17 mål)når jeg er med henne, vi driver på med hester og min border collie jager ikke de,eller andre dyr, men som sagt er hun bare løs hjemme hos oss i båndtvangstiden, og ja, det er lov. men i juli i fjor, da hadde vi 2 løshunder her som var og jaget ponniene, og den ene bet seg fast i shetlandsponnien, hadde jeg vært hjemme da, ja da kan du banne på at jeg hadde skutt, skadene fra en alaska malamut er stor, og for og si det slik, en kalv kan den godt knerte. de samme hundene sprang ihjel 2 kyr her i nabolaget den sommern, ja da har du rett til og avlive
~sjiraff~ Skrevet 29. mai 2008 #25 Skrevet 29. mai 2008 Nei, hunden ble avlivet fordi det skremte kyrene til bonden. Og det var ikke første gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå