Gå til innhold

Ååh...dilemma!! (Svigerforeldre) Ups...ble litt langt...

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

mine svigerforeldre skal "hit" neste uke, fordi de skal hente svigerinna mi (hun skal ha sommerjobb "hjemme"). Hele tiden har jeg fått intrykk av at de reiser på onsdag, drar til svigerinna mi, og komme til oss i helga (Vi bor 7 mil unna svigerinna mi) og være her til evnt mandag. (De reiser hjem på tirsdag)

Snakker med svigerfar i går, og han kunne gladelig fortelle at han gleda seg så til og komme hit NATT til torsdag!?!?!? Også skulle de være helt til mandag??

Altså, svigers er supre, men vi har ikke noe og prate om. Jeg føler meg malplassert sammen med dem. Svigermor spør og graver så fort jeg nyser "åh, allergisk? vondt? Forkjøla?", eller så fort sønnen vår flytter på seg "åh, hva gjorde han nå? Kan han sånn? kan han ditt? kan han datt?" Også skal de helst ha et ord med i laget med alt. Om sønnen vår er trøtt og sliten, så skal de helst fortelle meg hva som er galt (ikke bare svigers som gjør det, altså).

Såh, sakens kjerne... jeg blir sittende alene med de i 3 dager, siden sambo jobber på dagtid... Jeg vil rett og slett ikke det. Jeg orker ikke og være alene med de. De prater ikke om "vanlige" ting, de skal KUN snakke om barn og "hvordan er været"? Jeg klarer ikke og være meg selv rundt de, beklagelig nok.

Er det slemt av oss og si at det ikke passer at de kommer før på fredagen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På svigerforeldreskalaen der 0 er ingen problemer og 10 er full krig, så må jeg innrømme at dette knapt gav utslag, en 1-2'er....så etter mitt syn så får du bite tenna sammen og være ute i det fine været, gå lange turer, la svigermor passe vidunderet litt og benytte anledningen til å vaske kjøkkenskap, vifte, vegger og vinduer osv...med andre ord: sett opp et skikkelig program! Lag opp mat til å ha i frysa, bak kaker, gå gjennom klærne og rydd vekk og gi vekk...osv osv

Lykke til:-)

Skrevet

Vet ikke om det er slemt, men mine svigerforeldre hadde blitt rimlig fornærmet.

Hadde det ikke heller vært en idee å si at de er velkommne, men siden dere ikke forventet dem før på fredag så har du planlagt å treffe noen venner eller noe på torsdag og fredag, så de blir dere ikke hjemme hele dagen?

Du har for øvrig min fulle medfølelse når det gjelder å ha besøk av svigerforeldre som du ikke har noe å prate om med. Jeg har det på samme måte, og mine blir i opptil 3 mnd om sommeren. Takk og pris for stort hus.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe, det der prøvde jeg sist jeg var hjemme alene her med de. Hadde svigermor konstant i nakken, hele dagen. Tilslutt orka jeg ikke mer, og sa at jeg måtte til tante og levere noe jeg hadde lånt. Jeg føler at jeg blir kvalt! Når vi er der også, så sitter vi bare og trøkker oppå hverandre. Ingen som sier noe, ingen som fører noe samtaler av noe slag, ingenting!!!! Min familie er mer snakkesalige, vi kan snakke om ting som har skjedd, hva vi så i går, hva vi spiste til middag som var godt, sånne ting... vi har et normalt forhold, det er ikke så anstrengt. Men jeg klarer ikke.. jeg får ordentlige kvelningsfornemmelser :S Stakkars svigers :(

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jo, sambo skal snakke med de, og si det. For vi ventet de jo faktisk ikke før helga, tidligst.

3 mnd??? Gudhjelpe... Stort hus ja, det er noe vi ikke har. Ikke de heller forøvrig, så når vi er hos dem, så er vi bare 10 stk pluss 1 hund, på skarve 90kvm og 2 smååå soverom. Ålreit, ja....

Skrevet

Nå steg problemet definitivt på skalaen...hjelpe meg, de høres rimelig spesiellle ut! Du får ta rådet fra poamin istedet og rett og slett komme deg vekk på dagtid.

Glad jeg ikke har en slik helg i vente, gitt.

Skrevet

Ser ikke problemet.

Du bør jobbe med å få et mer positivt syn på verden etter min oppfatning....

Skrevet

Det positive er at vinduene blir pusset, men ja, jeg holder på å gå på veggen noen ganger.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg vet ikke jeg... de er bare så anderledes enn min familie. Vi er liksom ikke så "nøye" på det. Om mamma f.eks gjør noe jeg ikke liker med ungene, så sier jeg ifra. Om svigers gjør det samme, så tør ikke sambo og si noe. Og sier ikke han noe, så tør ikke jeg det heller....

Men, de er fantastiske foreldre, og besteforeldre! Jeg setter umåtelig stor pris på det de gjør for ungene, og hvordan de behandler de, men jeg føler at jeg ikke passer inn, om du skjønner...

Skrevet

bare si det... ekke frekt det! be mannen din si det til dem:D går nok så bra så:)=

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har ikke et negativt syn på verden, selv om du liker og tro det. Om du hadde klart og lese det positive jeg skriver også, så hadde du kanskje hatt en annen oppfatning.

Skrevet

Kan ikke huske å ha lest ett eneste positiv innlegg... ;-)

Skrevet

Ja sant det er artig å ikke ha noe å snakke om?

Sånn har jeg det også. Men jeg får overraskelses-besøk av de når de har vært i byn å handlet....og da blir det kommentering om hvor skittent og rotete det er her. Men hun sier det ikke til meg,men til min 10mnd gamle sønn....

Og når vi er hos de og meg og sambo snakker lavt med hverandre om et eller annet,så kommer det alltid et "hæ?" fra hun. må ha med seg alt. og beskytter sambo uansett hva det er.....

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, jeg har bedt han om det... Han skifter også personlighet når han er sammen med dem. Blir mer inneslutta, sier ikke så mye, og er ikke den jeg kjenner... Så det er ikke bare meg..

Søskna hans er ikke sånn, de er seg selv sammen med de, så ikke vet jeg hva det kommer av..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Da må du nok lese litt nøyere, for jeg har skrevet flust av de og. Men som alt annet her inne, folk er ikke interresert i og lese om koselige ting, de vil ha drama :)

Skrevet

Synes egentlig ikke du har noe å klage på. Jeg har min svigermor fra Afrika på besøk i tre måneder, og hadde aldri møtt elller snakket med henne før. Mannen min reiser i jobben, og er stort sett bare hjemme i helgene.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg kunne godt hatt svigermor her i 3 mnd jeg, om vi hadde hatt en annen tone :)

Skrevet

uff ikke gøy når han blir en helt annen heller... jeg har ikke noe i mot svigeforeldrene mine, men hadde ikke orket og hatt de her i mang dager fordet.. snakk litt med mannen din før de kommer og fortell han hva du føler også:o) lykke til da i allefall:)

Skrevet

Ikke bli sittende inne,men kom dere ut av huset.Gå ut i en park og spis og slapp av,så kanskje de slapper av de og....og da slapper du mere av også...etterhvert.Så kan du jo spørre om de vil passe barn noen timer en av dagene,så får du kommet deg ut en av dagene også:)Det synes de sikkert er kjempekjekt.

Smil og kjør på:dette går så fint så:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, han forstår meg da, heldigvis. Og han er enig i det at han kanskje er en annen når de er her. Sammen med min mor, feks, så er han ikke det. Da er han seg selv. Han sa nå at det kommer av at han og mamma har en annen tone, en fleipete en, som gjør at de kan kommunisere om nettopp det jeg savner med svigers, helt vanlige ting!

Svigers er også av den sorten som skal rose ungene helt utrolig. Og det er fint og flott, MEN, når jeg har snakket til jenta mi fordi hun sitter med beina på bordet når vi spiser, så setter jeg ikke pris på at hun sier etterpå "ååå, du er så flink lille venn"... Vel, hun var ikke flink som hadde beina på bordet. Eller når jeg har gitt ho en advarsel ved matbordet for dårlig oppførsel, som resulterer i at hun må sitte et annet sted mens vi spiser, og svigermor går og henter henne fordi hun synes synd på hun... Hun undergraver min autoritet, rett og slett.... :S

Gjest Sekretøsa
Skrevet

mamma-til-4: Ja, det gjorde jeg sist de var her... Men det falt visst ikke i smak. De ville bare være inne... Men jeg har tenkt at jeg kanskje (dersom sambo ikke får de til og vente til fredag) skal reise på biblioteket og gjøre ferdig oppgavene mine, mens de er hjemme med minsten. Jeg setter så ufattelig pris på svigers, men det er vanskelig og vise når vi ikke er helt på nett..... :s

Skrevet

Skjønner det.

Kanskje de har det som deg og da blir litt "rare" de og;)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe, kanskje :) Hender jeg får svigermor på gli inn i en skikkelig samtale, men hun ramler som regel ut, og går tilbake til "ååå, XXXX er såååå flink, åååå, han er så søt, ååååå, dere har så vakre unger, åååååå" osv osv.... Det er stort sett det det går i hele dagen. Kan si det 100 ganger og ikke bli lei :) De elsker nå barna da, det er sikkert! :)

Skrevet

Jeg ville nok sagt at de kunne komme, og så lagt noen planer for hva du, de og sønnen din kunne finne på sammen. Dra på tur et sted, gå på museum, gjør noe sammen, da har dere også noen felles opplevelser å prate om etterpå. (Jeg kunne nok også bli ganske stille og inneslutta hvis jeg bare skulle sitte og vente på at klokka skulle gå.) Jeg synes iallefall det ofte er lettere å gjøre noe sammen enn bare "være sammen" med folk jeg ikke har så mye til felles med.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det var igrunn en god ide... Vet ikke hvor det er noe slikt her, men det kan jeg alltids finne utav. Men det hadde kanskje vært lettere om de hadde vært i Oslo, for da kunne jeg og sønnen min kommet dit og funnet på noe. Litt mer og gjøre der, enn her ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...