Ina25♥med gull i magen Skrevet 29. mai 2008 Forfatter #26 Skrevet 29. mai 2008 Hm, min er 188 - så ikke store forskjellen mellom dem... Men jeg er bare 158, så er ganske stor høydeforskjell mellom oss:) Skal jammen ta en tur ned igjen og sjekke det ut litt nærmere. Vi hadde egentlig tenkt på sportsunderstellet vi også nemmelig, men i butikken mente hun at det var umulig med tanke på høydeforskjellen mellom oss... Takk for tipset hvertfall!
Myra Skrevet 29. mai 2008 #27 Skrevet 29. mai 2008 Ja, det kan tenkes at det var med tanke på din høyde også. Du får prøve den med teleskopstyre og se om den laveste innstillingen er passe til deg. Jeg er 169 så det var ikke noe problem for meg.
Mrs. Bouquet Skrevet 29. mai 2008 #28 Skrevet 29. mai 2008 Vi brukte bare dunpose, men bor på vestlandet og her er det sjelden minusgrader. Bæremeisen ønskte og fikk vi til jul før jeg hadde født, eller det var mannen som fikk den, såmåtte ha den klar vi også.
Mrs. Bouquet Skrevet 29. mai 2008 #29 Skrevet 29. mai 2008 Vi hadde leandervugga i stua, den kunne hun bruke til hun var i alle fall 5 mnd. da begynte jeg å bli litt stresset av å ha henne i den for hun var så styrete. http://www.leanderform.dk/
Kaisa_9513 Skrevet 29. mai 2008 #30 Skrevet 29. mai 2008 Salve til brystvortene... Det er et must for meg, smører meg inn i ca en mnd før termin slik at de er klar på en måte. Slipper sår ol. Jeg strikker også siklesmikker selv pga at de suger bedre enn de kjøp, ammer ikke uten at babyen har de på seg. Slipper mye søl på seg selv og baby da. Jeg hadde heller ikke klart meg uten vannflaske på føden. Det er hardt og tungt underveis... Jeg bruker også baby sitteren ute i vogna når babyen sover ute. Så jeg kan ha den med overalt nesten. Det gjorde det mye enklere å dra på besøk med vognen å få litt frisk luft i nesen...
Gjest Skrevet 29. mai 2008 #31 Skrevet 29. mai 2008 Ja det er faktisk det, helt nytt denne gangen nesten gleder meg sååå til å få den lille ut til meg. Ja det er greit å få fordelt det litt sist handlet vi alt på to dager omtrent, og jeg var nesten helt død etterpå. Utrolig slitsomt og ikke noe kos. Jeg har termin 4 november, og har tenkt samme tanke som deg tenkte jeg skulle begynne med julegaver og sånn allerede nå også jeg, kan ikke helt se for meg å løpe rundt i Oslo på juleshopping med en sur samboer (hater juleshopping) en vill toåring og en nyfødt :-S Vil foresten anbefale deg ammemadrass, SUPER for å slippe søl i sengen! Tisselaken er grusomt å ligge på, særlig for mamman fordi man svetter gjerne endel rett etter fødsel og da blir det JÆ**LIG klamt å ligge på tisselaken.
Eline på vei med nummer to Skrevet 29. mai 2008 #32 Skrevet 29. mai 2008 Hvis pappaen vil bære tidligere så finnes det alternativ til bæremeis (som også er lettere å bære i og hvor barnet sitter ergonomisk riktig). Formsydde seler er vanligvis veldig pappavennlige - sjekk ut feks: Manduca: http://www.vidunderbarn.no/productdetails.php?product=97&kategori=18 Ergo: http://www.vidunderbarn.no/productdetails.php?product=89 Patapum: http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=251&zenid=da0446abe42a4a441a36a50462497c4f Det finnes også andre merker Selv har jeg stort sett det samme som deg på lista, men har i tillegg lagt til elastisk sjal... Har lyst til å bære babyen tettinntil så tidlig som mulig, og elastisk sjal lar deg gjøre det Se feks denne supersøte videoen med en pappa som tar på seg sjal:
en av hver Skrevet 29. mai 2008 #33 Skrevet 29. mai 2008 Vent med tisselaken, det brukte aldri vi. To sengesett holdt her. Bæresele er kjekt å ha, prøv ut flere forskjellige før dere velger. Jeg synes den med en stålring i (maya-sjal) er litt vanskelig å bruke. Grind og bæremeis var fint, men først etter en stund. Jeg HATER voksiposen, kjøp heller dunpose, jeg ville valgt en med uttagbart saueskinn i bunnen. Med vinterbaby hadde jeg venta med å kjøpe vogn-dyne.
allegodetingertre Skrevet 29. mai 2008 #34 Skrevet 29. mai 2008 Mitt tips: Ikke kjøp alt du tror du trenger før fødsel. De er mye man fint kan klare seg uten og mange ting kan du se an behovet for. Dessuten kommer dere til å få mye gaver og dere kan ønske dere ting til jul. Vippestol og lekegrind er f.eks ikke noe du må ha før fødsel, blir jo ikke brukt på en stund likevel. Vi har klart oss fint uten både bleiebøtte og badetermometer. Bæreselen fungerte ikke for oss, så det var et bomkjøp. Jeg mistet melken etter fødsel pga en hissig infeksjon i kroppen, så alt mitt ammeutstyr (pute, pumpe mm) måtte bare selges. Så denne gangen venter jeg og ser om jeg får til ammingen før jeg kjøper ammeutstyr. Butikkene er tross alt åpne etter fødsel også. Vår jente gulpet så og si aldri, så hos oss var det ikke nødvendig med mye skift av hverken klær eller sengetøy. Ang ullklær så er nøstebarn sin kombinasjon i ull og silke fantastisk men dyrt. Men jeg syntes likevel det var verdt prisen. Ullklær trengs ikke vaskes så ofte, så du trenger ikke så mye av det. Har brukt Janus ull til storesøster på 2 i vinter og det kan ikke sammenliknes selv om vi har vært fornøyde med det også.
*Ine* m/ novembergull i magen Skrevet 29. mai 2008 #35 Skrevet 29. mai 2008 Så fin utstyrsliste!! og mange gode tips fra dere med erfaring. Tror jeg kopierer lista når jeg skal starte shoppingen til vårt lille gull. Har ikke begynt å handle noe enda, men har brukt mye tid på å se etter det riktige utstyret. Gleder meg til å handle inn, spesielt babytøy!
Vannmelonen Skrevet 30. mai 2008 #36 Skrevet 30. mai 2008 Vogn – BRIO SING Vognpose – ARVER LAMMESKINNSPOSE FRA SVIGERMOR Lammeskinn - FRA BARNASHUS IKKE BLEKET 199 KR Laken - IKKE I VOGNA Helseteppe - MANGE LIKER Å GI HELSE TEPPER I GAVE Regntrekk - FØLGER MEG VONG Stellebag - KJØPTE MED VOGNA. ANBEFALER Å TESTE STELLEVESKA PÅ VOGNA I BUTIKKEN FØR DU KJØPER, SÅNN AT DU VET AT DEN PASSER OG IKKE ER FOR STOR. OGSÅ GREIT Å FINNE EN SOM ER GREI Å ÅPNE MENS DEN HENGER OPPE. . Pute/dyne til vogn? Trenger man det i tillegg til vognpose? - NEI, MEN HVIS POSEN EN AT LYS FARGE ER DET LURT Å HA ET TEPPE ELLER NOE TIL Å LEGGE OVER FOR Å UNNGA FLEKKER. Sprinkelseng - IKEA Madrass + overmadrass - IKEA SULTAN DRØMMA KR 499 ,- Sengekant + evt. sengehimmel - KJØP EN SOM ER HØY OG GODT FORET. HAR FÅTT TIPS OM KID Laken + tisselaken - IKEA Sengesett – 3 stk.? - 2 HOLDER I MASSEVIS, DET ENE VASKES MENS DET ANDRE ER PÅ. Dyne (60*80 cm /80*100cm) dun eller fiber + pute - JEG SKAL BRUKE SOVEPOSE TIL GULLET. DA BLIR BABYEN VANDT TIL Å LIGGE I RO OG DU SLIPPER AT HAN SPARKER AV SEG DYNA, FORVINNER UNDER DYNA OSV. VELDIG GREIT NÅR DE BLIR STØRRE AT BABYEN ER VANDT TIL DETTE FRA STARTEN SÅ SLIPPER DU PROTESTER. OGSÅ SLIPPER DU KJØPE SENGETØY JEG KJØPTE 2 STK SÅ JEG KAN BRUKE DEN ENE MENS DEN ANDRE ER TIL VASK. IKEA 98 KR PER STK. Sengeuro - VIL HELLER HA URO OVER STELLEBORDET Bamse - DETTE KOMME DU TIL Å FÅ I GAVE Stellebord/kommode - JEG HAR NE KOMMODE SOM JEG LEGGER STELLEDUK PÅ. Badebalje - ANBEFALER BADESTOL SÅ DU SLIPPER Å HOLDE BABYEN OPPE (TUNGT). Vaskekluter – gas, to forskjellige farger - KID HAR OFTE TILBUD 3 PAKKER AV 3 KULTER FOR 30 KRONER Håndklær - JEG KJØPTE 20 NÆKTEN HÅNDKLÆR PÅ IKEA. DE PASSER AKKURAT PÅ STELLEMATTEN OG ER GENIALE Å HA MED I STELLVESKA. KOSTER 5 KR STK. BADEHÅNDKLE HAR JEG 2 AV. Badetermometer - MORS HENDER Neglesaks og febertermometer - TERMOMETER TIL ROMPA. Bleiebøtte + poser - SØPPELBØTTA Gulpekluter - GASKLUTENE ER GREIE, VENT I TILFELLE DU IKKE FÅR ET GULPEBARN Siklesmekker - Tåteflaske - ANBEFALER AVENT SITT UTSTYR. MEN DET ER IKKE SIKKERT DU TRENGER HVIS DU SKAL AMME. Smokker Klær Hva trenger man til en vinterbaby? Er ull best? - ULL ER BEST. PÅ CUBUS HAR DE KJEMPE GODE BODY I ULL TIL EN RIMELIG PENGE Og hvor mye trenger man i hver str.? - DET KOMMER AN PÅ HVOR FORT BABYEN VOKSER... Lekegrind - FIKK KJØPT EN BRUKT SOM DU KAN HEVE BUNNEN PÅ OG MED "MADRASS" I . HAR DEN I STUA SÅ BABYEN KAN SOVE DER OM DAGEN. Vippestol . ARVER Videokamera Bæremeis Bæresele? - ARVER Bilsete - ACTA GRACO MED BASE, BRUKT ETTER SØSTER JEG SKRIVER DETTE ETTER ERFARINGER GJORT MED TANTEBARN O.L NOE HAR JEG KJØPT TIL MEG SELV. DA GULLET MITT FREMDELES BOR I MAGEN. ANBEFALER DEG Å TENKE AT DU IKKE KJØPER NOE FØR DU TRENGER DET! NÅR BARNET BLIR STØRRE KOMMER DU TIL Å IRRITERE DEG OVER SKUFFEN SOM ER FULL AV GREIER SOM DU ALDRI FIKK BRUK FOR, FORDI DU VIL TRENGER PENGENE TIL ANDRE TING. NÅR BARNET BLIR 6 MND SLUTTER GJERNE GAVER FRA FAMILIE OG VENNER OG DU MÅ BEGYNNER Å KJØPE ALT SELV OG DA ER DE 150 KRONENE SOM DE EKSTRA SENGESETTET KOSTET GULL Å HA :
Vekka Skrevet 11. juni 2008 #37 Skrevet 11. juni 2008 Synes ullklær er best for barnet, da det puster, er temperaturregulerende og transporterer fukt. Jobber i barnehage, og der får jeg virkelig sett forskjell på ullklær og bomullsklær. Bruker stort sett bare ull til mine barn, både høst, vinter og vår. Vet at en del bruker ullklær om sommeren også. Det finnes masse gode ullklær på markedet, og her er link til min favorittnettbutikk: www.levvel.net. De har godt utvalg i både underklær i ull, og andre ullklær. Masse fint! Der kan man ofte finne ullklær på tilbud også Når det gjelder hvor mange av hver str. man bør ha, er dette litt vanskelig. Men ull er selvrensende (antibakteriell), og man trenger derfor ikke vaske dem som ofte som bomullsklær. Heller lufte dem, hvis det da ikke har kommet flekker på dem. Så man trenger ikke like mange i hver str. av ullklær, som av klær av bomull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå