Gå til innhold

Utstyrsliste - flere som vil dele? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en liten listefreak, i kveld har jeg satt meg ned å prøvd å få oversikt over hva vi trenger å handle inn... puuhh... Synes det er greit å få oversikten, selv om jeg ikke har tenkt å begynne å handle enda...

Men som førstegangs er det mange spørsmål som dukker opp underveis. Noen som har noen kommentarer og tillegg til lista mi? :)

I forhold til antall, forskjellige merker, erfaringer osv. :)

Blir veldig glad for tilbakemeldinger:)

Vogn – Emmaljunga mondial duo, farge navy

Vognpose – Hvilken er best?

Lammeskinn

Laken

Helseteppe -2 stk.

Regntrekk

Stellebag

Pute/dyne til vogn? Trenger man det i tillegg til vognpose?

Sprinkelseng

Madrass + overmadrass

Sengekant + evt. sengehimmel

Laken + tisselaken

Sengesett – 3 stk.?

Dyne (60*80 cm /80*100cm) dun eller fiber + pute

Sengeuro

Bamse

Stellebord/kommode

Badebalje

Vaskekluter – gas, to forskjellige farger

Håndklær

Badetermometer

Neglesaks og febertermometer

Bleiebøtte + poser

Gulpekluter

Siklesmekker

Tåteflaske

Smokker

Klær

Hva trenger man til en vinterbaby? Er ull best?

Og hvor mye trenger man i hver str.?

Lekegrind

Vippestol

Videokamera

Bæremeis

Bæresele?

Bilsete

Kan legge til at babyen blir født i november, og her vi bor er det ordentlig vinter med snø og vind og kulde...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oi oi.. hehe.. jeg har ikke tenkt så langt som du har da.. hoff ser jeg har mye å tenke på ,vi får og en november baby oppe i kalde nord. kan jo bare ta di lista da ;) hehe.. nei må vel sette meg ned en dag,men blir vel ikke før etter ul..

Skrevet

Synes du hadde mye på lista jeg, tror nok du har fått dekket det viktigste.

Følger det med myggnett på vogna? Uansett trenger du vel ikke det før til sommeren.

Tips til ting til deg:

- brystpumpe

- ammebh

- ammeinnlegg

- kosedress til bruk på barsel

- morgenkåpe

Skrevet

Da stiller vi likt hvertfall Ine, med novemberbaby i kalde nord:)

Har egentlig ikke tenkt så langt før i kveld jeg heller... men har begynt å få mareritt om natta om at babyen kommer før vi har fått kjøpt noenting - så tenkte det var greit å begynne å tenke litt - for nattesøvnen sin skyld:) Hehe...

Skrevet

Skrekkblanda fryd: ja, er med innsektsnett med vogna.

Og takk for tipsene til meg:) Tenker bare på babyen, så en glemmer seg selv:) Hehe...

Lurt med kosedress å ha på barsel! :)

Skrevet

Jeg fikk annbefalt dunpose og dun dyne! Det skal jeg ha..

Skrevet

Men hva slags dunpose? Helt blank her jeg... Har du noen merker å komme med Ann? ;)

Skrevet

ina : hehe.. ja hoff men heldigvis ikke så langt til nærmeste butikk her,hoff jeg kommer vel til å handle alt i siste liten kjenner jeg meg rett.. jaja får nå se ;) hadde det vært opp til samboeren så hadde han hatt alt av utstyret klart allerede.

Skrevet

Ine: Her har vi vært rimelig avslappa begge to, men nå har plutselig sambo fått for seg at vi må planlegge:) Han er så søt. Virkelig satt seg inn i barnevogner og bilstoler, hadde jeg ikke trodd - hvertfall ikke enda... :) Og han er skikkelig kvalitetsbevisst, kun det beste er bra nok. Er faktisk jeg som må prøve å tenke praktisk og økonomisk - vanligvis pleier jeg å dra og han holde igjen:) Hihi...

Er jo absolutt ingen stress enda - er en god stund igjen til november enda! Blir nok ikke å begynne å kjøpe store ting før i august tenker jeg...:)

Skrevet

Så fin og lang liste du ha laget deg :) tror nok du har fått med det meste.

Av vognposer så synes jeg odenwalder holly (den med bamse inni) er den beste :)

Vi hadde med snuppa vår i butikken når vi skulle kjøpe og prøvde henne i de forskjellige posene oppi vogna, det sto egentlig mellom odenwalder og voksi, men det ble helt klart odenwalder etter at vi hadde prøvd.

Odenwalder er stor og god, mn tar mye mindre plass enn voksi så babyen får bedre plass i vogna. Odenwalder har sklisikring i ryggen og rumpa, glidelås som gjør den super enkel å åpne, den er gooood og varm, kan maskinvaskes uten problem, posen er vannavvisende og den blir super liten når man pakker den sammen.

Vi kjøpte dyne til vogna, men den ble bqre brukt en mnds tid (snuppa er født i april) man trenger virkelig ikke vogndyne. Om vinteren bruker man jo pose og når våren kommer går man over til teppe..

Gulpekluter, kjøp MANGE! Man får aldri nok hehehe :)

Regntrekk hører med vogna de.

Ville nok kjøpt litt flere sengesett enn 3 stk, de gulper mye det første halve året så det blir mye sengeskift :)

Badetermometer er totalt unødvendig, bruk en finger eller albuen.

Av bærsele ville jeg hold meg langt unna babybjørn selen og sett på forskjellig bæretøy isteden, meitai for eks er fantastisk (sjekk ut babyhawk.com)

Lekegrind er ikke veldig nødvendig det heller :)

Av klær så er ull supert på vinteren, men man trenger ikke å ha alt i ull! Fint å ha strømpis og body i ull, men hele dresser, sparkebukser osv kan godt være i bommull, velour osv..

En god kjøredress eller bilstolpose kan være ok å ha til når man skal på biltur, men om du har en god vognpose så trenger ikke babyen å ha dress i vogna.

Om du har tyenkt å amme så er brystpumpe nesten et must :) det var det hvertfall for meg.

åååå jeg gleder meg til å shoppe selv jeg kjenner jeg :) selvom vi har det meste fra før.

Skrevet

Mami, Smurferosa og smulesmurf - TUSEN takk:)

Deilig å få så gode svar - fra noen som har gjort det en gang før! ;)

De listene jeg har lest så har det stått 1-2 sengesett, så jeg tenkte må da hvertfall ha 3. Men da er det enda fler som gjelder altså:)

Gleder meg til å shoppe jeg også - men synes alt er så overveldende - hehe... Også er det litt skummelt å handle til sin egen lille baby... Kjempegøy å shoppe til andre sine babyer, men til min egen er det plutselig skummelt... hehe:) Så har ikke kjøpt noe enda, men det kommer nok! ;)

Skrevet

Vi hadde to sengesett de første to ukene, men jeg vasket da sengetøy hver dag så til slutt gikk jeg lei hehe :) pysjer og bodyer er også greit å ha mange av av samme grunn. Gulp og bæsj som tyter alle veier til alle døgnets tider hehe..

Jeg har det faktisk på samme måte selvom jeg har vært gjennom det tidligere, vi kjøpte bilstol på tilbud nå for en uke siden (er 18 uker på søndag) og synes det er kjempe rart hehe, titter på stolen hele tiden, drar i selene og setter på solskuddet osv. Kan liksom ikke forstå at det skal komme enda et lite vidunder å bo hos oss..

Men sist så handlet jeg alt inn så sent så denne gangen bestemte jeg meg for å fordele det litt :) selvom det er en rar følelse...

Når har du termin?

Skrevet

Bra vogn du har valgt :)

Vi har bestilt emmaljunga duo edge med sportsunderstell fra kiruna, bor i troms, sparer nesten ett par tusen på dette. Er virkelig vær til tider her vi bor :)

I vogna skal vi ha skinnpose som jeg har bestilt skreddersydd fra Ellen's Pelsstudio på Setermoen, de koster 2800,- kr å er nydelige . Har voksipose etter slektning, men denne blir vel mest for å bruke på hytta.

Når det gjelder dyne så har min mor anbefalt gåsedun dyne, denne er visstnok sydd slik at dunet ikke " flyter " så lett rundt omkring i dynen.

Vugge til å ha på soverommet første mnd pusser jeg opp å skal male hvit , blir nok lunt å koselig oppi den, i stua så har jeg en som skal henge i taket ...

Ellers så pusser vi opp barnerom , men blir ikke å gjøre det helt ferdig med innredning før den lille kommer, da han/ hun blir å sove inne hos oss første tiden ... er litt lett for oss førstegangs å bli litt hysteriske å tro at vi må ha allt før fødsel å at butikker stenger den dagen vennen kommer :)

Må bare anbefale deg ammemadrass, har bestilt det i dag, tror jeg vil føle meg tryggere mtp amming i senga osv om den lille ligger i en sånn

Skrevet

Hehe, nei - er vel nok å gjøre ellers med en liten knøtt om en ikke MÅ vaske klær hver eneste dag også...:)

Er vel like spennende og "rart" for hver lille som kommer vil jeg tro:)

Jeg også tenker at det er greit å fordele litt utover, både med tanke på at en kan kose seg med det og ikke stresse helt på slutten, og for å fordele utgiftene litt... Blir dyrt nok ser det ut til:)

Har termin 19.november, derfor tenker jeg at det er en liten ide å ha det meste klart, så jeg slipper å dra meg ut i butikkene sliten og fæl, men en helt fersk bebis, midt i julestria. Vet akkurat hvor kaos det er i butikkene da! :)

Når har du termin?

Skrevet

Puumi: Ikke sant? :)

Vi har ikke 100% bestemt oss, men 99% - hehe... Var å kikket litt forrige uke, og falt pladask for emmaljunga begge to. Jeg synes mondialen var finest å se på, sambo synes nok edgen var finest, men siden det bare var bærehåndtak på mondialen var valget lett:) Må nesten ha det, siden vi bor i blokk og må opp noen etasjer...

Skal ha classic understellet vi, er ganske stor høydeforskjell mellom oss så hun damen i butikken mente den var lettere å regulere håndtaket på... ;)

Ellers har vi tittet litt på Simo duo også, den er nesten 2000 kr billigere - men tror nok vi lander på emmaljunga likevel:)

Vurderer å kjøpe i Sverige, men litt usikker da det blir et stykke å reise, hvis den skulle bli ødelagt...

Har hun Ellens Pelsstudio noen nettside, eller må man reise dit å bestille? Er i tilfelle litt langt! ;)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kjøpe denne dunposen, har kjøpt den selv, men ikke fått testet den ut.

http://www.lilleprinsen.no/product/0/9269/453941/EasyKID_dunpose.html

Med posen følger det en forlengerdel så man kan ha den liten og stor, billig er den også.

Har fra før Odenwälder lammy xl, men den har jenta på 16 mnd. snart vokst ut av, så den skal babyen overta mens eldste får easy kid posen.

Når det gjelder badetermometer så ser jeg noen sier det ikke er nødvendig, for oss er det en viktig ting, eneste måten jeg får pappaen til å fylle badekaret og bade jenta vår. Stoler ikke på sin egen albue han i alle fall.

Babysitter/babycall ville jeg satt opp på lista mi. Skal du ha dyne i både str. 60x 80 og i 80x100 ville jeg hatt minst 2 trekk til hver av dem.

Skrevet

Bæremeis får du ikke bruk for før babyen kan sitte selv, til våren/sommeren en gang.

Skrevet

Husk at du også får masse. Og du kan ønske ting fra omgivelsene. Og man får maaaassse klær.

Mamma insisterte på å kjøpe vogn :o) Også spleiset vennegjengen på babysitter. Og det er et must dersom ungen skal ligge ute å sove i vogna. Vi kjøpte emmaljunga med understell som hadde sånn teleskop styre, fordi samboer er så lang og han kunne trille vogna uten å bøye seg. På de som du bare vipper opp og ned kom han så nært vogna at han sparket borti den.

Ellers så tilpasser man etterhvert. Jeg hadde ikke behov for så mange sengetøysett. Han gulpet en del, men ikke i senga. Noen gulper nesten ikke, det må du nesten se an. Jeg brukte sånn bitteliten dyne i vogna 60x80 og den neste str. i senga. Pute er bortkastet det første året.

Men det er koselig å planlegg og koselig å shoppe. Vi hadde sommerbaby sist og få vinterbaby nå, så det blir litt anderledes.

Skrevet

Gutsbestebarn jente + frø: Takk for tips! Jeg skal sjekke den ut!

Babycall tror jeg ikke vi trenger faktisk! Hvertfall ikke til å begynne med. Babyen skal sove sammen med oss til å begynne med, og stuen er rett ved siden av soverommet - så ser ikke for meg at vi skulle trenge det.

Nei, vet ikke riktig hvilken str. jeg skal ha på dyna... Bare sett at de fås i flere str., men vet ikke hvilken det lønner seg å begynne med?

Og bæremeis står på lista av den enkle grunn at sambo krevde å få den satt opp der! Hehe... Han er skikkelig "ut på tur", og en av de første kommentarene hans når jeg viste han den positive testen var: "Hvor gammel må babyen være for å sitte i bæremeis?" Hehe...

Skrevet

Myra: Da tror jeg jeg må dra han med på butikken en tur til, å få han til å trille litt mer. Min måtte også vippe den helt opp, så kanskje han også sparker borti?

Var det teleskophåndtaket lett å regulere? Og fikk du det like høyt opp som det andre? For sambo kunne ikke hatt det noe lavere! Hun damen i butikken sa nemlig at du ikke fikk det teleskophåndtaket like høyt...

Hvor høy er din sambo?

Ja, vi kommer nok til å få masse. Har superengasjerte besteforeldre, tanter og onkler og venninner - derfor tenkte jeg det var lurt å lage en liste, så jeg vet hva vi ønsker oss:) Litt slu, hehe:)

Babysitter til vogna ja, det hadde jeg ikke tenkt på! Lurt! ;)

Skrevet

Hei! Har fått tips av ei med baby på 4 mnd at 60*80 dyna de kjøpte til henne allerede er for liten. Hun turner visst endel på natta allerede.. ;) Hun anbefalte meg derfor å gå rett til 80*100 slik at jeg skulle være sikker på at septemberbabyen min ikke skal fryse. Har kjøpt dundyne på Barnas Hus! Var halv pris på Foreldre&barnfestivalen! Hurra!

Ellers er det mange bra tips her inne! Se forumet "Kjøpeguide 2.trim"!

Tenker å kjøpe noen ullbodyer og ullstrømpebukser. Noen som har erfaring med merker?

Skrevet

Jeg ville hatt to dyner uansett, så om du har vugge ville jeg nok hatt en i de misnte størrelsen og den neste størrelsen i sprinkelseng. Grunnen til at jeg ville hatt to dyner er at de trenger å vaskes av og til. Selv hadde jeg to små dyner (en til vugge i stua og en til vogn), og en 80x100 (i sprinkelsenga). Den til vogna får du sansynligvis ikke bruk for i og med at du må bruke pose om vinteren, men vi hadde en vogn vi bare brukte inne også.

Bæremeisen vår står det fra 9 mnd. på, er vel fra 6-9 mnd. ca. når de sitter selv. Vi brukte vår før jenta kunne sitte skikkelig selv, og støttet henne med et bretta pledd foran magen. Gikk selvfølgelig ikke lange turen pga. ryggbelastningen det blir for barnet, og hun sovnet hver gang med hodet hvilene/dinglene framover så hun likte det veldig godt.

Skrevet

Ok, takk for tips! Da kjøper jeg nok to dyner tenker jeg...

For man har ikke både pose og dyne i vogna om vinteren? Helt blank her jeg:)

Litt usiker på om vi skal ha vugge, eller bare sprinkelseng. Hvor lenge kan de ligge i en vugge?

Bæremeisen trenger vi jo ikke da før sensommeren vil jeg tro - men tenker nok sambo kommer til å kjøpe den å ha den klar:)

Skrevet

Her er nettsiden hennes:

http://www.pelsstudio.no/public.aspx?pageid=30979

Skinnposen jeg har bestilt blir i lys grå , med hvitt skinn inni, å mørkebrune treknapper , nydelig :)

Ser hun har samarbeidspartnere både i Tromsø og Narvik, i Juli flytter hun butikken til Harstad.

Hun har visst fått inn ett par bestillinger etter jeg nevnte skinnposene her før, er moro å ha noe som ikke " alle " har, pluss at ungen kan bruke denne lenge å den kan gå i arv om man renser den osv :)

Skrevet

Vi ble anbefalt dette understellet nettopp fordi vi fikk det så høyt opp og det er kjempelett å regulere. Det som du vipper opp gjør jo bare at du kommer enda nærmere vogna. Min samboer er 192 cm høy. Han var hvertfall kjempefornøyd med denne patenten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...