Gjest Skrevet 28. mai 2008 #1 Skrevet 28. mai 2008 Hva synes dere om det? Jeg vet jeg er dobbelmoralist, spiser kjøtt, men hater jakt osv. Men sånn generelt så liker jeg ikke feige våpen, dvs blandt annet skytevåpen. Og jeg vil IKKE ha slikt i hus. Ordentlig våpen vel og merke, vannpistoler går greit ;-) Jeg har i grunnen ikke tenkt mer pådette før mannen fortalte at når han ble ufrivillig overflyttet til HV så må han hente militærutstyr og deriblandt et våpen. Dette våpenet vil jo ikke være funksjonelt, det vet jeg, men jeg vil da altså ikke ha styggedommen i hus. Ikke tale om! Finnes det noen regler for oppbevaring av våpen egentlig? Kan jeg insitere på at det skal oppbevares utendørs? Blir helt uvel bare av tanken på å ha noe sånt inne i huset. Og regner ikke med at det norske forsvart er noe videre forståelsesfulle for at konen til en av deres høyst ufrivillige medlemmer er ganske pasifistisk anlagt heller. So, what to do? Vi har ikke garasje. Enda... Og ja, dette er faktisk seriøst.
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. mai 2008 #2 Skrevet 28. mai 2008 Jeg ville ikke hatt det i hus, nei. Kall meg gjerne sær, men thats me! Reglene vet jeg ikke noe om, desverre.
Musemor med tre søte små Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 Tror ikke det er lov å oppbevare det utendørs. Tror det må oppbevares inne i låst våpenskap. Du kan også lese: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-19630125-9722-029.html
Gjest irismor Skrevet 28. mai 2008 #4 Skrevet 28. mai 2008 Det er strenge regler for håndtering og oppbevaring av våpen og ammunisjon. Vi skyter konkuranser og jakter begge 2 her i huset. Man kan ha 4 lang våpen altså rifle, hagle og kombivåpen (rifle og hagle i samme våpen) uten å ha et våpenskap. Sluttstykke på våpenet skal være demontert og skal ikke oppbevares på samme sted som våpenet. Sluttstykket er den delen som gjør at våpenet kan avfyres. Har man fler enn 4 langvåpen SKAL man ha våpenskap. Fra første håndvåpen pistol, revolver osv... MÅ man ha våpenskap. Man kan eie opptil 24 våpen, pistoler og langvåpen. Ammunisjon skal ikke oppbevares på samme sted som våpnene. Luftpistol og luftgevær er unntatt regelen, det samme er plomberte våpen. Man kan ikke oppbevare våpen for andre. Og politiet kan når som helst melde fra at de ønsker å ta en inspeksjon av våpnene. Men de må melde i fra 14 dager i forveien. Kan ikke komme uanmeldt. Alle våpen må man ha våpenkort på. Hvis politiet oppdager uregelmessigheter så mister man all rett til å ha våpen. Håper du ble litt klokere. Er det noe du lurer på så spør :-)
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #5 Skrevet 28. mai 2008 Mjo, litt. Men MÅ vi ha våpenet i det hele tatt? Har jeg lov til å nekte å ta det innenfor husets fire vegger? Jeg eier jo tross alt 50% av boligen og skal jo ha litt å si på hva som skal inn i huset og ei.
Neijasså... Skrevet 28. mai 2008 #6 Skrevet 28. mai 2008 Er i akkurat samme situasjon som deg, Alva***. AG'en han får utlevert er ikke funksjonelt, da sluttstykket er fjernet. Men - tviler på om det er lovlig å oppbevare det utendørs allikevel, da slike sluttstykker neppe er særlig vanskelige for kriminelle å få tak i. Så lenge våpenet ikke er funksjonelt er det ikke behov for å oppbevare det i låst våpenskap (i hvert fall den beskjeden vi har fått). Ikke noe loft du kan stue det vekk på? Mannen din er nok nødt til å oppbevare det i huset også (dvs. kan ikke lagre det hos f.eks. familie), da han er nødt til å ha det tilgjengelig ved rask mobilisering.
Veronica Mars Skrevet 28. mai 2008 #7 Skrevet 28. mai 2008 Det er regler for oppbevaring av våpen, de skal stå i et våpenskap med lås, og skapet skal alltid være låst. Det ble en litt rar setning, men, men:) Hos oss hadde vi våpenskapet i kjelleren, vet ikke hvor lurt det er å ha det i garasjen eller utenfor huset da faren er at de er lettere tilgjengelig for uvedkommende... Men jeg må si meg helt enig med deg Alva***, våpen har for meg ingenting i et hjem å gjøre! Kanskje jeg er hysterisk, men er så redd for at barna skal få tak i det o.l! Men uansett, om dere må ha det i hus ville jeg nok sikret meg et ordentlig skap med skikkelig lås og gjemt nøkkelen godt! Lykke til:)
Gjest -<<- Skrevet 28. mai 2008 #8 Skrevet 28. mai 2008 Tjah. Vi har sverd. Men skytevåpen har jeg ikke særlig lyst på. Regler for skytevåpen sier vel noe om at de skal være forsvarlig innelåst, mener jeg å huske. Altså er våpenskap helt i orden, men ikke klesskapet so to speak.
hit og dit Skrevet 28. mai 2008 #9 Skrevet 28. mai 2008 Eg vil tru det er meir risikabelt å oppbevare det utendørs. Våpenet er jo din manns ansvar no, og å ha det i eit uthus gjer det meir tilgjengelig for andre og mindre oversiktlig for han.
mamma-til-4 Skrevet 28. mai 2008 #10 Skrevet 28. mai 2008 Her har vi våpen i hus. Forsvarlig innlåst i våpenskap. Ammunisjon og våpen er ikke på samme plass og den eneste som har tilgang til det skapet er min mann.Jeg vil ikke vite noe av det,enkelt og greit.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #11 Skrevet 28. mai 2008 Har ingenting imot jakt eller noe sånt, men vil heller ikke ha våpen i hus. Før jeg fikk barn ville jeg nok gitt litt blaffen, men uansett hvor nedlåst det er ville jeg ikke hatt det i hus nå som jeg har barn. Det er mer enn nok eksempler på tilfeller hvor det har gått galt.
Thula Skrevet 28. mai 2008 #12 Skrevet 28. mai 2008 Nei, jeg er fryktelig enig med deg, men er litt usikker på om du har noe valg egentlig. Jeg vil heller ikke ha våpen i hus, altså joda, vi har sverd, men det blir noe annet. Et skytevåpen er skumle saker og gudene vet hvem det kan falle i hendene på. I tillegg tenker jeg på at...vel, man vet aldri...hvem som helst kan bli rammet av psykisk sykdom, hvor usannsynlig det enn virker, og vil man egenlig at mannen skal ha tilgang på skytevåpen dersom han plutselig rakner totalt? Bare tanken på hva som skjedde med stakkars I for lenge siden Jeg tror jeg ville ha demontert det grundig slik som en foreslo i den andre tråden, og gitt patronene til noen andre i familien for oppbevaring. Et våpen uten patroner er tross alt bare et finurlig rør, og det er vel kanskje ikke så strenge regler på om man får oppbevare patroner, så det går kanskje an? Du kan jo prøve å nekte, skrive et brev til HV og forklare at du ikke ønsker våpen i ditt hus og at huset er 50% ditt slik at du jo bør ha medbestemmelsesrett. Det kan jo funke, selv om jeg ser på det som litt usannsynlig
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #13 Skrevet 28. mai 2008 Sverd er ikke et feigt våpen heller, så sverd liker jeg, har til og med deltatt i blankvåpentrening, altså lært å sloss med sverd. Det er feige våpen jeg ikke liker.
Gjest irismor Skrevet 28. mai 2008 #14 Skrevet 28. mai 2008 Du kan desverre ikke nekte da hv -tjeneste blir sett på som en oppgave for å tjene fedrelandet. Han kan jo prøve å søke seg ut av hv med grunnlag at du er pasifist. Men 99% sikker på at han ikke får gjennomslag for det. Desverre :-(
Anne-B. Skrevet 28. mai 2008 #15 Skrevet 28. mai 2008 Har ikke våpen vi. Eksen hadde luftpistol, likte det ikke. Hører med at han en gang mente at han hørte folk i huset mens jeg var borte på jentekveld, så han hadde tatt ungen og pistolen inn på rommet. Er ikke trygt med våpen i huset om noen plutselig får et tulltak, nei.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #16 Skrevet 28. mai 2008 Ja jeg tviler på at det funker, men har faktisk nesten lyst å prøve. Er så fly forbanna på at de kan overføre folk på den måten også, han valgt jo seg VEKK fra HM nettopp for å slippe dette og så melder de ham inn uten at han har en dritt han skulle sagt. Han er ganske pissur selv og har prøvd alt for å slippe unna. Jeg tenker også den episoden du tenker på, det sluttstykke er nok ikke vanskelig å få tak i og hva da? Nei, det skal demonteres og JEG skal personlig sørge for å hjemm vekk en av delene og han en så vet ingen av oss hvor absolutt hele våpenet befinner seg!
Gjest irismor Skrevet 28. mai 2008 #17 Skrevet 28. mai 2008 Våpenskap veier fra ca 300 kg og oppover. Våpenskapet skal være boltet fast i vegg og gulv. Nøkkelen skal oppbevares et utilgjengelig sted for andre enn eieren/brukeren av skapet. Er strenge regler for oppbevaring av ammunisjon, tennhetter og krutt.
Thula Skrevet 28. mai 2008 #18 Skrevet 28. mai 2008 Ja, det tror jeg er en kjempegod ide! Men jeg skjønner ikke, han har jo vært i militæret, skulle han ikke liksom være ferdig da? Kan hvem som helst bli meldt inn slik som dette?
Gjest irismor Skrevet 28. mai 2008 #19 Skrevet 28. mai 2008 Alle som har avtjent militærtjeneste kan bli overført til HV.
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #20 Skrevet 28. mai 2008 Jo og ja! Han skulle liksom være ferdig, men vips så var han blitt overført og vi aner ikke hvorfor eller av hvem, men han fikk innkalling og det kan alle få ja. Kommer til å gjøre alt vi kan for at han ikke skal kunne møte til de der uke-tingene de har. Vi vurderte om han skulle melde seg som pasifist i stede, men da blir han overført til ett-eller-annet-sted hvor han må inn enda oftere for å lete etter forsvunnede personer osv. Jeg tror aldri jeg har uttalt så mange ufine ord på en gang som da han mottokk den overføringen. Jæ**** dritt-militære altså. Ja til frivillig tjeneste. *knurre*
Gjest Skrevet 28. mai 2008 #21 Skrevet 28. mai 2008 Vokst opp med våpen i hus, men de var låst inne i et skap og nøkelen hadde pappa gjemt trygt unna oss ungene. Vi lærte også "våpenvett". Ammunisjon, sluttstykker og våpen var heller ikke låst inn sammen. Sluttstykkene hadde pappa i en kodesafe. Så hvis man har godt vett så er det ikke noe problem. Pappa er jeger, så han har dem av den grunn. Jeg vurderer selv å starte med skyting igjen og har da tenkt å kjøpe med en rifle med tider og stunder. Skal da selvsagt oppbevere våpnene trygt og sikkert.
Thula Skrevet 28. mai 2008 #22 Skrevet 28. mai 2008 Merkelig.. Jaja, da får jeg gå ut i fra at min kjære er trygg, siden han ble fritatt for siviltjenesten pga. manglende kapasitet. Kjedelige greier likevel..!
(0_o) Skrevet 28. mai 2008 #24 Skrevet 28. mai 2008 Jeg har en rifle. Ikke i leiligheten jeg bor i nå, den står i våpenskap hjemme hos mine foreldre. Har jo ikke bruk for den ;o)
Ann_ Skrevet 28. mai 2008 #25 Skrevet 28. mai 2008 Jeg er helt enig med deg. Jeg er vokst opp i et hjem med masse våpen men vil helst ikke ha dette hjemme. Når det gjelder våpen fra HV så trenger du ikke ha våpenskap, men det skal oppbevares på et trygt sted. Som du sier det er ikke funksjonelt før alle delene er i hus. Tennstemplet skal de få utdelt på øvelse. Dette kom etter den stygge våpen hendelsen på Geilo eller hvor det var. Min mann er også i HV. Han har levert inn våpenet sitt da vi ikke ønsket å ha det i hus grunnet totalrenovering av hus. Masse håndverkere osv som kom og gikk. HV likte det ikke men godtok til slutt. Mas på de så tar de nok i mot våpenet. Din mann får heller ta det bryet det er å hente ut våpnet før øvelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå