Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #1 Skrevet 26. mai 2008 Jeg og sambo har fått en luksusweekend på hotell utenbys. Dette er 6-7 uker etter termin. Vi har lyst til å reise, men vet jo ikke hvordan dette blir da vi har fått babyen vår. Hans mor er en utrolig god omsorgsperson, og hun oppfordrer oss til å reise, hun passer babyen mer enn gjerne. Jeg skjønner at det forutsetter at babyen tar flaske. Jeg har tenkt å pumpe så mye det lar seg gjøre å ha i fryseren, i tillegg til at vi kjøper inn mme. Er det fare for at jeg kan miste melka på tiden vi er borte? Vi reiser ikke hjemmefra før fredag formiddag, og kommer hjem tidlig søndag ettermiddag. Hva syns dere om dette? Vi har lyst til å dra, men er det "riktig"?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #2 Skrevet 26. mai 2008 Forutsatt at alt er i orden og går bra med babyen så syns jeg dere skal benytte anledningen og kose dere for denne ene gangen!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #3 Skrevet 26. mai 2008 Helsestasjonen fraråder å dra fra en så liten så lenge.. Selv om barnevakten er verdens beste vil ikke babyen forstå hvor mamma og puppen er blitt av. Den beste trøsten for en baby er jo nettopp puppen Tror nok ikke du kommer til å synes det blir så lett heller. Men må dere bestemme dere nå? Tror det blir lettere for deg selv å svre etter at babyen din er født
Chezka Skrevet 26. mai 2008 #4 Skrevet 26. mai 2008 Du ber om synspunkter på om dette er "riktig", og jeg svarer deg utfra hva JEG syns er "riktig". Det er ikke dermed sagt at dette er fasiten (bare for å ha det sagt) Jeg ville syns det var helt uhørt å dra fra en 6 uker gammel baby, uansett hvem som kunne være barnevakt. Slike tilbud om luksusweekender dukker gjerne opp flere ganger i løpet av et langt liv, men den første dyrebare tiden med ett nyfødt barn vil jeg ikke unnvære for alt i verden. Jeg tror heller ikke det er heldig at et så lite barn blir separert fra moren en hel helg. En annen ting er at jeg nok ikke ville kose meg i hele tatt en hel helg borte fra min 6 uker gamle baby, så sånn sett ville nok hele luksusweekenden være bortkastet for mitt vedkommende :-)
Myra Skrevet 26. mai 2008 #5 Skrevet 26. mai 2008 Første spørsmål, dersom du tar med pumpe og pumper hele helgen mister du nok ikke melka. Men om det "riktig" kan du bare selv føle på, men dersom du er førstegangs aner du ikke hvordan du vil føle det etter fødselen. Jeg kunne aldri reist fra min seks uker gamle baby, aldri i verden om jeg hadde kunnet kose meg uansett hvem som hadde passet ham. Men kan du ikke ta babyen med? En liten baby sover som regel mye og du kan bare ha ham i bærebag når han er så liten.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Men nå er er det snakk om en helg, ikke flere år. Hvem vet om dere får et sånt tilbud igjen? Dra bort en helg, kos dere med hverandre, ta vare på hverandre og ha en kjempe hyggelig tid. Babyen komme nok til å være der når dere kommer tilbake.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #7 Skrevet 26. mai 2008 Tusen takk for konstruktive svar. Ja, jeg er førstegangs, og aner jo derfor ikke hvordan dette vil bli. Hvis det blir til at vi reiser, så ammer jeg jo helt frem til vi reiser fredag formiddag, og med en gang vi kommer hjem søndag ettermiddag. Men det blir jo 2 netter og en hel dag. Kan hende alt står klart for meg da babyen er her. At vi enten tar h*n med, eller rett og slett blir hjemme.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 Hei. Dra bort å kos dere, det går sikkert helt fint å ha den lille hos mormoren eller annen person som skal passe benytt muligheten dere har fått, jeg ser ikke noe galt i det. Jeg fikk selv en lignende gave etter fødsel av mine foreldre (jeg var aleine) og dro vekk en helg med min bestevenninne da gutten min var 6,5uke. Det gikk fint det. Han fikk mme den helgen og litt ellers også så det var ikke noe problem. Jeg koste meg og de koste seg hjemme.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #9 Skrevet 26. mai 2008 Takk for svar, anonym 16:06! Godt å høre at noen har gjort det før og "overlevd".
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #10 Skrevet 26. mai 2008 For meg hadde det vært for tidlig, vi hadde selv barnevakt til den lille på denne tiden, men da kun for en kveld. Barnet vårt tok ikke flaske, og måtte ammes i søvn de første månedene, så sånnsett hadde vi uansett ikke muligheten. Jeg tror ikke barn i den alderen skjønner hvor lenge omsorgspersonen er borte, den merker bare at du ikke er der når den trenger deg - men han/hun glemmer dere ikke i løpet av to dager. Dersom et alternativ er å ta med babyen ville jeg takket ja til turen, også ser du heller etterhvert hvordan det ligger ann, om du klarer å reise fra den lille, om den tar flaske og om forholdene ellers ligger til rette for det. Er jo heller ikke gitt at ungen kommer til termin, kan plutselig være et par uker senere, og da er den fryktelig liten
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #11 Skrevet 26. mai 2008 Bortsett fra det som ei annen ei skrev lengre oppe at barnet kommer til å ha det vondt,for det forstår ikke hvor mamam og pappa er,så kan du riskikere at et så lite barn,etter å hatt flaske så lenge,ikke ønsker å ta pupp. Forstår ikke hvorfor det er så viktig å komme bort fra sitt nyfødte barn så tidlig. En må da vite at når en får barn så følger det også forpliktelser med. Som skrevet før,ingen på helsestasjonen vil støtte deg i å resise så lenge i fra et nyfødt barn,men velger du å gjøre det,er det jo ingen som kan hindre deg.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #12 Skrevet 26. mai 2008 ja, ta det som det kommer. Ikke planlegg så veldig mye akkurat nå. Når den tiden kommer, så vil du selv føle om du orker å dra fra babyen eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #13 Skrevet 26. mai 2008 ...og ang det med amming, melka forsvinner ikke dersom du pumper deg i løpet av helga - og om den forsvinner litt kan du nok klare å få opp produksjonen igjen med litt innsats. Bare husk å pumpe deg jevnlig. Jeg merker at det blir mer og mer bort ved pumping hos meg - men nå har jeg et "eldre" barn og orker ikke pumpe så ofte...
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #14 Skrevet 26. mai 2008 Når min datter er litt over 5 mnd skal vi bort et døgn, dette planla vi når jeg var gravid og det hørtes helt greit ut, 5 mnd er jo bra stort. MEN nå som jeg har fått henne og jeg innser hvor lenge et døgn er for henne..så gruer jeg meg noe sinnsykt. Fullammer jo, kommer til å bli stress med pumpinga.. Når hun var 6 uker var ikke søvrutiner etablert skikkelig engang..hadde ALDRI kunne reist fra henne en helg når hu var så lita. Men det er meg.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #15 Skrevet 26. mai 2008 Når du,HI, får svar fra andre om at det ikke nødvendigvis er en god idé, så går du jo i forsvar? Du ville bare ha svar om de støttet frihelgen din ser det ut som. Skulle tro det var bra nok å få lov å være hjemme med den lille babyen sin, fri helger tar men fra en trassig to åring, som er veldig trygg på den/de som skal passe. Ikke en fersk liten baby som er SÅ avhengig av sin mor for mat, trygghet og nærhet.
Gjest Skrevet 26. mai 2008 #16 Skrevet 26. mai 2008 Reis med ungen, så kan dere ha en sjans til å kose dere alle sammen... For det er ikke moro å¨reise fra de små så tidlig uansett...så det du ender opp med 90% sikkert er å sitte der med dårlg samvittighet og lengte etter babyen.. Babyer på 6 uker er veldig greie å ha med seg også, de stikker jo ikke av og i matveien er de enkle siden de kun drikker mm eller mme ;-) Sover mye gjør de også ;-)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #17 Skrevet 26. mai 2008 Kjære deg, 16:29. Jeg er ikke ute etter støtte bare for å få reise. Jeg er oppriktig ute etter andrersynspunkter og eventuelle erfaringer. Det vil du kanskje se av det første svaret mitt. Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare på innlegget mitt. Jeg er glad for all tilbakemelding da jeg syns dette er vanskelig å avgjøre.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #18 Skrevet 26. mai 2008 Jeg blir faktisk skremt av hvor mange som er AVHENGIG av barna sine her. For det er det det er. Ofte er foreldrene mer avhengig av barna enn hva de er av deg. Syntes synd på de som ikke klarer reise fra barna osv, for det gjør deg faktisk bare til en bedre mor/far. De første 6 ukene/månedene er veldig krevende, så jeg syntes du skal ta turen. Det er ikke lenge å være borte syntes jeg. De er jo på en måte de første 6 ukene som er de "viktigste". De som sier at barna kan ta skade av det osv, det er bare tull. Og helsestasjonen sier mye tull, og ofte har de ikke peiling i det hele tatt. Ikke hør på de stakkars foreldrene her som aldri klarer dra fra barna sine. De vet ikke hva de går glipp av. Ikke bare de men barna også. Men følg din egen magefølelse når du er på det punktet. Du kommer til å være sliten å trenge den turen, men du kommer helt garantert til å ha problemer med å reise fra. I tillegg kommer du nok til å savne babyen din hele turen, men du har nok veldig godt av det:-)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #19 Skrevet 26. mai 2008 Sønnen min var 3 uker første gang vi var borte fra han begge på i 6 timer. Når han var 6 uker var vi vel borte kveld + natt. Det gikk helt supert. 3 dager er jo lengre, men det er klart det går bra!!! Grunnen til at vi ikke var borte mere enn kveld + natt var at vi ikke hadde det tilbudet om noen luksusweekend!!! GOD TUR OG HA GOD SAMVITTIGHET!!! Ps: min sønn er mye lettere å ha med og gjøre enn de barna som har vært klistret på foreldrene sine hele oppveksten
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #20 Skrevet 26. mai 2008 Reis på tur og kos dere! Så lenge babyen tar flaske og liker mme, så hadde jeg reist bort og kost meg den helgen med gos samvittighet:)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #21 Skrevet 26. mai 2008 Til dere som er redd for en unge som er "klistret til dere" det er tross alt stor forskjell på en unge på 4-8 uker (avhengig av fødsel) og et eldre barn. Jeg hadde ikke reist fra mitt barn i den aldere, nå som hun nærmer seg året har jeg derimot reist vekk fra henne. Har på ingen måte planer om å ha barnet mitt hos meg 24/7. Saken hadde vært litt annerledes om det bare var mor eller bare far - men her er det snakk om begge de nærmeste omsorgspersonene..... Jeg hadde så absolutt tatt ungen med meg. Et spedbarn sover det meste av tiden, du tar med bagvogn om du skal ut og kan ha baby med deg - den legger seg mye senere enn eldre barn uansett.
Omr Skrevet 26. mai 2008 #22 Skrevet 26. mai 2008 Det er faktisk riktig og sunt at en er avhengig av barna sine når de er så små! Hvis foreldrene fra gammelt av ikke har følt et sug etter å være sammen med barnet, så hadde jo ikke barnet overlevd! Det er biologisk, og skal være slik!!! Så jeg synes faktisk synd på de barna som har foreldre som setter sitt behag høyere enn sitt eget barn... Så det så
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2008 #23 Skrevet 26. mai 2008 Det går jo sikkert greit. Men det er faktisk ikke sikkert at babyen tar flaske. Dessuten tror jeg faktisk ikke at du vil klare å reise fra babyen din en hel helg når den er så liten. Bare for å illustrere: Når jeg var nygravid sa jeg til søstra mi at jeg ville lage en kontrakt som sa at dersom jeg og sambo gikk ifra hverandre så skulle han ha hovedansvaret for barnet, for jeg ville ikke ha en unge alene. Nå som ungen er vel født et og et halvt år senere er en slik tanke helt uhørt, ville aldri gitt fra meg hovedomsorgen frivillig med mindre jeg så på meg selv som uskikket som mor. Vi har faktisk gått fra hverandre også.. Så lite visste jeg om hvor knyttet jeg ville bli til dette lille barnet. så med andre ord, ikke pakk hotellbagen enda.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2008 #24 Skrevet 27. mai 2008 Vil først si at jeg ikke har lest alle svarene. Hadde aldri tatt sjangsen når de er så små. Og hva om det skjer noe? Hva med krybbedød? Min mor, og svigermor ville aldri passet de over natten når de var så små, nettopp pga krybbedød. Bare noe å tenke på! Vet om flere andre som også har det slik. Sier ikke at det kommer til å skje, og sjangsene er jo små, men de er der.... Kan du ikke ta babyen med deg? Jeg hadde ikke klart å reise fra babyen min når den var 6uker. Og er ikke sikkert du klarer det heller når du endelig kommer til det. Så ikke planlegg nå, ta det som det kommer. Er ikke sikkert du har kommet deg skikkelig etter fødselen etter 6uker engang. Min mening:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå