Gå til innhold

Regner med dere kvinnfolk som syter over...

Anbefalte innlegg

Skrevet

at mannen deres ikke gjør husarbeid hjemme gjør deres del av snekring,bilreparasjoner og andre "mannfolkting" siden dere er så opptatt av at mannen skal ta sin del av kvinnfolkarbeidet...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinnfolkarbeid og mannfolkarbeid? Hvilket århundre er du i? ;)

Skrevet

Det lurer jeg på også... Her tar vi det som trengs og som faller naturlig. Om det er han som støvsuger og skifter bleie på mini mens jeg er ute og slår plenen og sifter dekk på bilen eller omvendt er helt tilfeldig. Men, så klager jeg ikke heller da ;-)

Og forresten, såkalt "mannfolkarbeid" tar somregel bare sånn ca 1/50 del av tiden som det såkalte "kvinnfolkarbeidet" pleier å ta.

Skrevet

Eeeeh JA!!!

Faktisk saa er det meg som gjoer det meste...snekring, maling, oppussing, vasking av bil, passe barna OG husarbeidet.

Mannen min er flink til aa lage middag punktum

Hvordan gjoer du det hjemme da?

Skrevet

Jeg maler både hus og oljer platting. Måker snø, vasker bil og hamrer og snekker jeg, samtidig som jeg gjør det meste av husarbeid. Men klager ikke heller jeg da;) Gubben går på arbeid og skifter på kattesanda, det er oppgavene hans;)

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Men det er jo stor forskjell på typiske "kvinnfolkting" og "mannfolkting". Kvinnfolktinga må gjøres ofte, mens mannfolktinga er sånne ting som må fikses innimellom, og som jeg i alle fall synes er morsommere.

Skrevet

Det var derfor jeg skreiv mannfolkarbeid i gåseøyne,fordi nettopp dette er ansett blant mange jenter/kvinner for å være nettopp mannfolkarbeid. Samtidig som kvinnfolkarbeid skal være BEGGES arbeid. Skreiv derfor kvinnfolkarbeid UTEN gåseøyne,fordi jeg mener at det er kvinnfolkarbeid. Kan selvfølgelig gå med på at likestilling er bra,men da skal den gjelde begge veier. Ikke bare med at mannen skal støvsuge og gjøre husarbeid,men at kvinnen tar på seg like stor del av sånt som snekring og utbedring/reparasjoner av ting og tang...

Skrevet

Ha ha ha! Kvinnfolkarbeid og mannfolkarbeid. Så søtt et innlegg!

Skrevet

Ære være deg:o) Da bidrar du antageligvis like mye på de områdene som vanligvis er mannens,og han tar sin del i form av jobb og kattesand:o) Det er det som er likestilling - ikke at kjerringa skal sitte og skrike fordi mannen ikke gjør husarbeid,samtidig som han må ta seg av alt som hun enten ikke får til,ikke gidder å gjøre,eller anser for å være hans oppgave fordi han er mann...

Skrevet

Synes det er mange flotte jenter her som faktisk har skjønt dette med at likestilling skal gå begge veier. Det var dessverre ikke dere jeg siktet til med spørsmålet mitt. Dere er tydeligvis fornøyde med både deres egen og mannens innsats,og det er jo strålende:o) Sikter til dem som sitter og klager over mannens manglende innsats når det gjelder husarbeid.

Skrevet

Snekring? reperasjoner fiksing av bil, det gjør ikke mi mann heller, vi leier snekker til å snekre, og bilen setter vi på verksted. Men hadde min mann vært snekker eller bilmekaniker så er jeg da sikker på at han hadde tatt den delen. Men nå er jeg heller ikke et kvinnfolk som syter over dette. Og i vårt hjem er jeg som gjør husarbeid vasker tøy handler inn lager mat ja. Men det er en fordeling vi har valgt og selfølgelig blir jeg noen ganger drit lei, men hvem gjør ikke det av jobben en gang i blandt. Det gjør vel mannfolk også en gang i blandt

Skrevet

Her gjør jeg alt av husarbeid.

Skrevet

Ja da mente du vel meg??? Og svaret mitt var at JA jeg gjoer alt, inkl mannfolkarbeid!

SO?

Skrevet

Finn tidsmaskinen din å dra tilbake til 50-tallet a?

Mannfolk og kvinnfolkarbeid? Nå har ikke jeg klaget over Sambo på den måten her inne, men jeg skjønner GODT de som gjør det!

Når man eier et hus/leilighet sammen (eller leier for den saks skyld) er det begges oppgave å holde det rent og ryddig.

Og for å svare på spm ditt, her er det som oftest jeg som gjør det du kaller "mannearbeidet" i huset, og om vi skal skifte dekk eller vaske bil så gjør vi alltid det sammen :)

Skrevet

Nei,jeg mente i grunnen ikke deg. Tolket innlegget ditt sånn at han i grunnen ikke gjør en døyt av "mannfolkarbeidet" heller,og da hadde jeg også reagert:o) Men jeg ble overrasket over svarene du fikk . Det virker som om med en gang det med at mannen ikke bidrar hjemme kommer opp som diskusjonsemne blant kvinner,så blir det rene heksejakten for å få strammet dem opp. Og nettopp dette er grunnen til utrolig mange (etter min mening) unødvendige krangler rundt forbi. Har selv hørt kamerater av mannen min (og dette er voksne menn),sitte og "bekjenne" at når de kommer hjem fra jobb så må de f.eks vaske badet,og at krangling pga fordeling av husarbeid er et stadig tilbakevennende problem. Og det typiske er det som du fikk til svar av noen på innlegget ditt,med at du skulle kutte sengekosen. Hva i all verden skal det hjelpe for? Skal man rett og slett prøve utspekulerte ting for å forsøke og TVINGE mannen til å gjøre husarbeid? Kan ikke tenke meg noe så usexy og lite fristende som en mann som skal gå rundt duknakket og gjøre husarbeid,fordi kjerringa har "tvunget"ham til det... Da hadde det nå i hvert fall vært slutt på sengekosen her i huset for godt. Når jeg har lyst på sengekos så er det fordi jeg har lyst på MANNEN min,ikke på en underkuet dott...

Skrevet

Jeg synes ikke det er så interessant hva slags arbeid blir gjort av hvem. De fleste gjør sikkert det mest som de liker best.

Men hvis det er én som har mye mer tid til å sitte i sofaen og gjøre ingenting, da er det urettferdig fordeling av arbeidsoppgavene.

Skrevet

Den var til pingu.

Skrevet

På mange områder synes jeg ABSOLUTT vi burde vært tilbake på 50-tallet ja - deriblandt når det gjelder fordeling av oppgaver i hjemmet...

Skrevet

Problemet er bare at alle menn kan klare å gjøre husarbeid,men det er faktisk ikke så mange kvinner som kan skru på bil,snekre,fikse vaskemaskinen,beslå pipa osv...og derfor faller dette som regel på mannen. Men nå er det færre og færre menn også som kan disse standard "mannfolktingene",for de er opptatt med støvsugeren i stedet for hammeren...

Skrevet

Vi burde? Nei, snakk for deg selv-. Denne familien skal ikkje tilbake til femtitallet.

Skrevet

Snakket for meg og min familie - ikke for deg og din. Skreiv "jeg synes" - ikke "du synes".

Hva er det med 50-tallet du ikke vil tilbake til - med tanke på ting som angår deg og din familie da...?

Skrevet

Det er ikkje så ofte vaskemaskina og bilen ryker da. Så skulle han måtte skru litt på dei, så skal eg lage middagen den dagen. Ingen problem det. Han er teknikeren, eg er teoretikeren, så eg kan virkelig ikkje skru bil. Utenom å skifte dekk da, for det er rimelig enkelt. Vaksemaskina har aldri blitt ødelagt, men skulle det skje så skal ingen av oss fikse den. DÅ ringer eg heller ein reperatør. Så kan den av oss som har hatt kortast arbeidstid den dagen vaske badet.

Skrevet

Ok, misforstod eg da. Det stod: på mange måter synes jeg VI burde gå tilbake til femtitallet. Trudde du da snakket om samfunnet og ikkje dere privat. Beklager

Eg vil helst ikkje vera heimeverande husmor. Mannen vil gjerne vera den som har kortere arbeidsdager og kan møte ungene heime med middag klar når dei kjem heim fra skulen. Så femtitallet lokker ikkje sånn sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...