Englemamma08-spire12-10 Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 vet at dette hører hjemme på bleiedebatten, men fikk ikke svar der så vi prøver her :-) Noen av dere som har barn fra før som vet ca hva det koster for en pk med bleier ( hvor mange er det i en pk?) tenker da i hovedsak på libero eller pampersbleier ikke billigmerker.. prøver og skal lage meg et lite regnestykke over for/ imot tøybleier eller papirbleier skjønner dere :-) takk for alle svar ;-)
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Hehehe, kom plutselig på at jeg har vært mamma i over to år nå og vet ikke hva en pakke med bleier koster Vil si rundt 40 kr, men er absolutt ikke sikker. Vi benytter oss av bleierabatten på kiwi og kjøper 4 pakker i slengen, da får vi den 4 gratis Leste i en bleietest at bleier for et barn koster ca 4-5000 kr i året. Tøybleier og papirbleier ender visst på ca samme sum. Goggle bleietest e.l.
temine Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Er ulike priser og antall bleier i pakkene for nesten hver størrelse, så det er vanskelig å svare på. Vi handler på coop, og kjøper bleier til 29 og 39 per pakke. 39 er liberobleier, men husker ikke hvor mange som er i en pakke. Kanskje det står på Libero sine nettsider?
maria isabell Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 har testet ut de fleste bleier og first price og libero er de absolutt beste bleiene,men first price er 31 kr for 52 bleier...
Englemamma08-spire12-10 Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2008 hmm.. vil tro at det i grunnen er dyrere med papirbleier jeg da.. etter det jeg har regna meg ut nå iallefall.. ved og kjøpe 12 one size bleier + 12 brettebleier kommer det på under 2500 kr med bukser til og ha uttapå brettebleiene, og da har du jo bleier fra nyfødt og til ungen er ferdig og bruke bleier.. men skal finne ut hvor mye det blir ca for papirbleier så ser jeg jo selv ;-)
temine Skrevet 25. mai 2008 #6 Skrevet 25. mai 2008 Om du klarer deg med 2500 kr fra barnet begynner til barnet er ferdig, så er det klart myyyyye billigere med tøybleier. Halv pris!! Jeg kunne godt tenkt meg tøybleier, men ville da gjenre brukt rispapir eller noe liknende som er lett å kaste med bæsjen. Man må også kanskje regne inn noen ekstra vask og vaskemiddel....men vasker jo mye lyst tøy på 60 grader og mer når barna er små da, så om man skyller bleiene først går det jo sammen vanlig vask:)
Englemamma08-spire12-10 Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. mai 2008 jeg vil jo også bruke rispapir sammen med bleiene for og bare kaste bæsjen rett i do. men rispapiret koster nesten ingen ting. ca 29,- for rull med 100 ark, så blir jo ikke store summen av det da.. jeg tror det klarer seg med det, men må se litt mere på det.. kanskje snakke med noen som bruker tøybleier og høre litt erfaringer.. men ikke minst så er jo tøybleier så utrolig mye mer miljøvennlig en papirbleier :-) har ikke tenkt på tøybleier egentlig før nå nylig, og ser jo at det er mye enklere enn det var når mine foreldre var små...
citten Skrevet 25. mai 2008 #8 Skrevet 25. mai 2008 Vær obs på at tøybleier ikke er 100% rmiljøvennelig det heller - man bruker dyrkbar mark til å dyrke bomull istedet for mat, man bruker mer strøm for å vaske dem samt at vaskemiddel som man bruker for å vaske klær sjeldent er særlig miljøvennelig det heller Men - selvfølgelig er det sikkert garantert mer miljøvennelig enn engangsbleien.
Englemamma08-spire12-10 Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. mai 2008 I lengden blir dette MYE mer miljøvennlig enn engangsbleier. du får kjøpt miljøvennlig vaskemiddel, og man vasker en del mer klær når man får barn uansett (så er ikke særlig miljøvennlig og få barn :-P) selfølgelig er det ikke helt miljøvennlig men mer miljøvennlig er det. Bleier er jo tross alt avfall som ikke er nedbrytbart.
Gjest Skrevet 25. mai 2008 #10 Skrevet 25. mai 2008 Libero i alle størrelser på Kiwi koster 46,50 pr pakke...F.P bleier koster 32 kroner for 1 pakke..med bleiekort får du hver 4 pakke gratis...libero sine bleier for nweborn er litt billigere
Englemamma08-spire12-10 Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 25. mai 2008 tusen takk for alle svar :-)
Makko med to små gutter Skrevet 25. mai 2008 #12 Skrevet 25. mai 2008 citten, argumentet om at tøybleier ikke er helt miljøvennlige var merkelig... Joda de bruker mark til å produsere bomull/ annet materiale som bleiene er laget av, men DET gjør de jo for alt vi kjøper av klær. Det er ikke SÅ mye stoff i disse bleiene! De kunne jo helt sikker dyrket noe der de lager materialene til papirbleiene også! - Og du trenger ca like mange tøybleier som i en pakke "vanlig" bleier. -og det er ikke unormalt å bruke mer enn en pakke bleier i uka... dvs 24 tøybleier totalt mot over 2000papirbleier pr år! Tøybleiene selges gjerne etter endt bruk, eller brukes til neste barn.... La oss si du får to barn, du trenger fremdeles bare 24 tøybleier, og ville mest sannsynlig bruke så mye som over 12 000 papirbleier (6pr dag i 3år pr barn). -Joda det går med ekstra støm og vaskemiddler (tøybleier skal kun ha halv mengde vaskemiddel og ikke skyllemiddel, ergo øker du kanskje ikke forbruket der, siden du nå også vasker f.eks.. håndklær sammen med bleiene). Men du kan regne kanskje 300kr mer i strøm hvis du har en strømeffektiv vaskemasikn.... I forhold til "papir bleier" (de består jo av ganske mye plast!) er ikke miljøaspektet egentlig noe å diskutere, siden papirbleier ikke er nedbrytbare, og mest sannsynelig produseres i asia et sted og fraktes til norge... - Men nei, det sunneste er å ikke ha bleier på ungen i det hele tatt, men det er vel ikke så godt alternativ for de fleste... -Det er ikke jo generelt sett ikke miljøvennlig å leve (vi puster jo ut mengder CO2 også, i tillegg til alt vi forurenser med alt vi kjøper og ikke minst bilbruk etc.!) For meg er tøybleier et spørsmål om jeg orker å gjøre det, om jeg har tålmodighet til å lære meg det, - ikke mest et kostnad eller økonomi spørsmål.
Herkules Skrevet 25. mai 2008 #13 Skrevet 25. mai 2008 og 30 øre pr bleie i rispapir er faktisk mer enn en halv papirbleie i alle fall på nyfødtbleiene lidl-bleie ser det står at bleieprisen på libero på meny for str 5 er 1,5 på vanlige bleier, dette er før bleieavtaler og rabater er trukket fra. Husker en pakke med nyfødtblerier panpers kosta 20 kr for 40 bleier
Englemamma08-spire12-10 Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 25. mai 2008 jeg har bestemt meg for og prøve med brettebleier og kanskje kjøpe mer etterhvert, men skal se det ann.. blir nok og kombinere papirbleier og tøybleier litt
JuniGutt06+OktoberJente08 Skrevet 26. mai 2008 #15 Skrevet 26. mai 2008 Rispapiret på Nøstebarn koster 19 kr for en rull med 100 ark. Dersom det ikke kommer avføring i rispairet (som det oftest ikke gjør), så kan dette vaskes i maskinen med bleiene opptil 3 ganger. På grunn av dette blir utgiften på rispair minimal. Hilsen tøybleiemamma med 2 år gammel tøybleiegutt:)
Englemamma08-spire12-10 Skrevet 26. mai 2008 Forfatter #16 Skrevet 26. mai 2008 Kan rispapirene vaskes :-) genialt
Rascal_4.11<3 Skrevet 26. mai 2008 #17 Skrevet 26. mai 2008 Har kjøpt 24 lommebleier one size og innlegg, kom på rett under 3000. kommer sikkert til å kjøpe inn litt mer innlegg osv etterhvert som jeg lærer men uansett kan man jo bruke de på neste mann også sånn sett blir det jo billigere uansett... Men kjekkt at man kan vaske rispapiret da, viste ikke det
allegodetingertre Skrevet 26. mai 2008 #18 Skrevet 26. mai 2008 Ang prisforskjell på tøybleier og engangsbleier så kan dere lese om det på www.gronnhverdag.no. Der er det et godt regnestykke! Mye mye billigere å bruke tøybleier! Jeg bruker engangs til min 3-åring, men vurderer nå å gå over til tøybleier til nestemann. Skal kjøpe inn diverse bleier og prøve oss frem før vi bestiller flere av de vi liker best. Må nok ha 15-20 bleier ut fra det jeg leser, så investeringen er litt dyr i starten.
Lone27 Skrevet 26. mai 2008 #19 Skrevet 26. mai 2008 vi skal bruke tøy bleier men aldri i verden vært borti det før.. hva trenger man og hvor mye av hver ? må man vaske hver enkelt blei hver gang eller holder det å skifte innlegg eller hva det nå heter ?? Hilsen grønn på alt
Rascal_4.11<3 Skrevet 27. mai 2008 #20 Skrevet 27. mai 2008 Kan ikke så mye om tøybleier ennå siden jeg ikke har fått prøvd det ennå men står masse nyttig på www.tettinntil.no Jeg har kjøpt inn 24stk så jeg slipper å vaske hver eneste dag, (skal bruke de på heltid).. man må vel vaske hele bleia da innleggene blir lagt inni (iallefall på de jeg har kjøpt) men sjekk ut tettintill der får du svar på det meste og endel lure og nyttige tips
Englemamma08-spire12-10 Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #21 Skrevet 27. mai 2008 De sier at man burde ha 24 bleier om man skal bruke de bleiene på fulltid, jeg kjøper 6 lommebleier og 18 brettebleier, også kjøper jeg sikkert flere lommebleier etterhvert som ungen blir større. ser for meg at Brettebleiene er greie og bruke når de er små, men at det blir enklere med lommebleier eller formsydde bleier når de begynner og gå og springe osv.. Bleiene må nokk vaskes hver gang, siden du legger inlegget inni (eller at inlegget er inni bleioa, som i Alt i et bleiene), men bruker man brettebleier trenger man ikke vaske sperrelaget eller ullbuksa hver gang.. (ullbuksene trenger veldig sjelden vask slik jeg har skjønt det, de er vell selvrensene eller noe)
Kuredu Skrevet 27. mai 2008 #22 Skrevet 27. mai 2008 Etter min mening er det aller billigste stedet å kjøpe bleier på REMA1000. Der får du kjøpt jumbo pakker - eks str 4 (7-15 kg tror jeg) for 70 kr, og da får du 88 bleier. Langt mer enn Libero sine pakninger - og langt rimeligere enn på KIWI - til tross for at du får hver 4.pakke gratis. Men det er min mening da.......... Også er det jo noe med at noen liker Libero bedre enn Pampers...... Jeg ser iallefall at bleier ikke må være veldig dyrt hvis man bare sjekker hva det koster pr stk (er jo det som er interessant - ikke hvor mye pakken koster........). Lykke til med valget!
Kuredu Skrevet 27. mai 2008 #23 Skrevet 27. mai 2008 Og forresten - på Coop får du 10 kr avslag pr pakke hvis du er coop medlem. For de minste bleiene betaler du da faktisk bare 14,50 for en pakke - billigere får du ikke tak i!
Englemamma08-spire12-10 Skrevet 27. mai 2008 Forfatter #24 Skrevet 27. mai 2008 men, har funnet ut (og iallefall siden jeg skal ha flere barn) at det blir MYE billigere med tøybleier :-) og bedre for bleierumpa til barnet, og mer miljøvennlig :-)
Jente2011 Skrevet 28. mai 2008 #25 Skrevet 28. mai 2008 ikkje alle på kiwi koste 46,90.. dei minste kosta rett onda 20 kroner, dei fra 4-6 kilo elle ka da e kosta rondt 30 åsså koste resten 46,90:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå